LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Spaarlampen van IKEA geen garantie!
Spaarlampen van IKEA geen garantie!
14 dagen geleden hebben we 2 spaarlampen gekocht bij Ikea, en deze ook uitgeprobeerd in deze zaak, nu (na die 14 dagen) is er een spaarlamp die niet meer naar behoren functioneerd, het schijnt dat er iets mis is met de electronica in deze lamp. Bij navraag kregen we te horen, dat Ikea geen garantie geeft op al haar spaarlampen.
Wees op uw hoede, anders wordt het nog een dure grap.
Wees op uw hoede, anders wordt het nog een dure grap.
Re: Spaarlampen van IKEA geen garantie!
Hoezo garantie??
Zitten er op andere lampen van bijvoorbeel Philips of Osram wel garantie dan? Dat wist ik niet!
Zitten er op andere lampen van bijvoorbeel Philips of Osram wel garantie dan? Dat wist ik niet!
Jazeker, bij Hornbach b.v. hebben de goedkopere een jaar garantie en de duurdere zelfs 5 jaar.
De reden dat we naar Ikea waren gegaan was vanwege het model lamp. En volgens een service-medewerkster staat in het Ikeaboek dat er geen garantie op zit, maar dan zul je wel zo`n boek moeten hebben. Ik vindt het nogal flauw, immers spaarlampen zijn toch iets anders dan reguliere lampen.
De reden dat we naar Ikea waren gegaan was vanwege het model lamp. En volgens een service-medewerkster staat in het Ikeaboek dat er geen garantie op zit, maar dan zul je wel zo`n boek moeten hebben. Ik vindt het nogal flauw, immers spaarlampen zijn toch iets anders dan reguliere lampen.
Mag dit wettelijk wel?
Volgens mij heb je gewoon recht op garantie, en is het aan de ondernemer om aan te tonen dat het product verkeerd gebruikt is waardoor defect binnen zo'n korte tijd is onstaan.
Uiteraard kan je niet zomaar je oude lamp terugbrengen. Vaak staan er productiecodes etc op waaruit fabricagedatum te herleiden is
Volgens mij heb je gewoon recht op garantie, en is het aan de ondernemer om aan te tonen dat het product verkeerd gebruikt is waardoor defect binnen zo'n korte tijd is onstaan.
Uiteraard kan je niet zomaar je oude lamp terugbrengen. Vaak staan er productiecodes etc op waaruit fabricagedatum te herleiden is
Ook ik kocht spaarlampen bij Ikea, ter plekke uitgetest (zelfs onder toezicht van een beveiligingsmedewerker!)
Bij thuiskomst bleek één van de lampen behoorlijk te zoemen (wat in de winkel niet te horen was gezien het lawaai daar!)
Heb hierover gebeld en mocht de betr. lamp terugbrengen en heb een nieuwe gekregen! Goeie service dus, er staat inderdaad duidelijk aangegeven in de winkel dat lampen niet geruild mogen worden dus ik koop in het vervolg toch maar geen spaarlampen meer bij Ikea, ook al om de afstand die ik er voor af moet leggen ik kan dan beter de lamp dichter bij huis halen. Bijv. bij Action zijn nog goedkoper en verlenen ook goeie service!
Bij thuiskomst bleek één van de lampen behoorlijk te zoemen (wat in de winkel niet te horen was gezien het lawaai daar!)
Heb hierover gebeld en mocht de betr. lamp terugbrengen en heb een nieuwe gekregen! Goeie service dus, er staat inderdaad duidelijk aangegeven in de winkel dat lampen niet geruild mogen worden dus ik koop in het vervolg toch maar geen spaarlampen meer bij Ikea, ook al om de afstand die ik er voor af moet leggen ik kan dan beter de lamp dichter bij huis halen. Bijv. bij Action zijn nog goedkoper en verlenen ook goeie service!
Recentelijk heb ik vier spaarlampen van de IKEA gekocht. Kleine fitting, 5W, kaarslamp model. Na 2 weken gingen de eerste twee kapot. Na twee maanden de andere twee. IKEA geeft inderdaad geen garantie op spaarlampen.
Wij hebben veel meer spaarlampen in huis en nog nooit zo iets meegemaakt. Zijn er meer mensen met dit probleem?
NB De lampen gingen per twee precies tegelijk kapot. De lampen zaten niet op een dimmer. Wel zaten ze per twee in één wandlamp (van de IKEA) en gingen dus steeds tegelijk aan. Zouden spaarlampen van de IKEA daar wellicht niet tegen kunnen?
Wij hebben veel meer spaarlampen in huis en nog nooit zo iets meegemaakt. Zijn er meer mensen met dit probleem?
NB De lampen gingen per twee precies tegelijk kapot. De lampen zaten niet op een dimmer. Wel zaten ze per twee in één wandlamp (van de IKEA) en gingen dus steeds tegelijk aan. Zouden spaarlampen van de IKEA daar wellicht niet tegen kunnen?
Is er niet iets stuk in je wandlamp?
Als er op de verpakking het aantal branduren vermeld is zou ik ze daar op wijzen.
bv 3000 branduren in 2 weken kan dus niet
bv 3000 branduren in 2 weken kan dus niet
ik moet eerlijk zeggen, ik heb in drie lampen ikea spaarlampen zitten, nu ruim een jaar, en ze doen het alledrie perfect, geen zoemen, niets.. (een lamp wordt weinig gebruikt, de andere twee iedere dag)
-
Het zijn herlabelde Osramlampen dus kwalitatief moeten ze wel oké zijn.
Tienepien: Er kan weinig mis zijn met zo'n wandlamp, lijkt me. Het zijn gewoon een paar draadjes en twee fittingen. Eerst heb ik er gewone gloeilampen in gehad. Nooit geen problemen.
Fiore: Met mijn andere IKEA lampen heb ik ook geen problemen.
Het blijft een raadsel. Wellicht gewoon een slechte serie spaarlampen en dus pech gehad....
Fiore: Met mijn andere IKEA lampen heb ik ook geen problemen.
Het blijft een raadsel. Wellicht gewoon een slechte serie spaarlampen en dus pech gehad....
nou, toch vind ik het vreemd.. je koopt (blijkbaar) een ondeugdelijk produkt, daar heb je voor betaald en heb je nu niets aan. Vreemd dat Ikea daar niets aan doet. Wat zou de reden zijn, angst dat mensen een kapotte lamp van een jaar oud gaan ruilen alsof 'ie nieuw is?
-
Wat kennelijk nog regelmatig vergeten wordt is dat de lamp buiten de slijtage van het branden ook nog andere oorzaken kent van eerder defect raken.
1 Heel belangrijke is bijvoorbeeld koeling. Is de lamp schoon of legt er een laagje verbrandt (kleverige) stof op (Zo ja dan wordt de lamp te heet en brandt deze door).
Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld:
-de contacten waar de lamp op staat; zijn deze in orde (door niet met het blote oog ziende vonken krijgt het elektronica gedeelte telkens een optater en daar gaat deze eerder op defect),
-wordt er een juiste dimmer gebruikt, want een spaarlamp kun je niet zo maar op elke dimmer plaatsen. Je hebt een electronische dimmer nodig voor deze lampen en geen gloeilampdimmer),
-tegen de lamp stoten wanneer deze brandt of net uit is geschakeld en nog warm is.
Dit zijn allemaal oorzaken die de lengte van branduren drastisch kunnen inkorten. Natuurlijk is het naast dit alles nog steeds massaproductie en kan er buiten dit alles altijd een defect optreden. De oorzaak kan veelal niet achterhaald worden en wanneer dit wel zo is dan kost dat een hoop geld en administratiewerk voor zowel Ikea als de leverancier. Je moet helaas geluk hebben met dit soort zaken.
Het aantal branduren welke op de doos staat vermeldt is slechts een gegeven welke door de fabrikant gegeven wordt mits de lamp juist en goed is gemonteerd, de fitting in orde is, de lamp schoon is (dus regelmatig (ongeveer 1 à 2 keer per maand) er uit halen, schoonmaken met een vochtige warme doek met wat handzeep of verdund afwasmiddel ef laten drogen en terugplaatsen is zeker aan te raden). (Doet niemand; ik ook niet. )
Deze punten worden in feite nooit gehaald dus daarmee kan een fabrikant of winkelier helaas garantie weigeren.
Het is ook niet voor niets dat regelmatig lampen schoongemaakt worden in grote bedrijven. Dit bevordert de levensduur en ook zal de lamp of TL-buis weer feller branden en dus meer licht geven, want de lamp is weer helder en schoon.
1 Heel belangrijke is bijvoorbeeld koeling. Is de lamp schoon of legt er een laagje verbrandt (kleverige) stof op (Zo ja dan wordt de lamp te heet en brandt deze door).
Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld:
-de contacten waar de lamp op staat; zijn deze in orde (door niet met het blote oog ziende vonken krijgt het elektronica gedeelte telkens een optater en daar gaat deze eerder op defect),
-wordt er een juiste dimmer gebruikt, want een spaarlamp kun je niet zo maar op elke dimmer plaatsen. Je hebt een electronische dimmer nodig voor deze lampen en geen gloeilampdimmer),
-tegen de lamp stoten wanneer deze brandt of net uit is geschakeld en nog warm is.
Dit zijn allemaal oorzaken die de lengte van branduren drastisch kunnen inkorten. Natuurlijk is het naast dit alles nog steeds massaproductie en kan er buiten dit alles altijd een defect optreden. De oorzaak kan veelal niet achterhaald worden en wanneer dit wel zo is dan kost dat een hoop geld en administratiewerk voor zowel Ikea als de leverancier. Je moet helaas geluk hebben met dit soort zaken.
Het aantal branduren welke op de doos staat vermeldt is slechts een gegeven welke door de fabrikant gegeven wordt mits de lamp juist en goed is gemonteerd, de fitting in orde is, de lamp schoon is (dus regelmatig (ongeveer 1 à 2 keer per maand) er uit halen, schoonmaken met een vochtige warme doek met wat handzeep of verdund afwasmiddel ef laten drogen en terugplaatsen is zeker aan te raden). (Doet niemand; ik ook niet. )
Deze punten worden in feite nooit gehaald dus daarmee kan een fabrikant of winkelier helaas garantie weigeren.
Het is ook niet voor niets dat regelmatig lampen schoongemaakt worden in grote bedrijven. Dit bevordert de levensduur en ook zal de lamp of TL-buis weer feller branden en dus meer licht geven, want de lamp is weer helder en schoon.
op zich is dat natuurlijk een mooi verhaal, en ben ik het er ook mee eens.. maar in dit geval, als na twee weken je spaarlamp ineens niet meer goed functioneert kunnen er natuurlijk verschillende oorzaken zijn, echter, als het tweemaal met een ikea spaarlamp gebeurt, terwijl andere lampen het wel prima doen, dan gaat er toch een lampje branden (excusez-le woordspeling).. en inderdaad dan heb je als consument pech, kan gebeuren, en gelukkig zijn die lampen niet zo duur.. toch blijf ik het raar vinden, helemaal bij zo'n servicegerichte zaak als ikea
Of juist niet. Vaak zijn omgelabelde artikelen minder van kwaliteit. Ze komen dan wel van dezelfde lopende band, maar de foutmarges zijn een stuk hoger ingesteld voor die series en daardoor zijn ze dan ook meteen flink goedkoper.Het zijn herlabelde Osramlampen dus kwalitatief moeten ze wel oké zijn.
Dezelfde fabriek betekent nooit dat het ook dezelfde kwaliteit is.
-
Reken maar, ik heb een jaar bij Ikea op de klantenservice gewerkt en het gebeurt echt. Mensen proberen je echt aan alle kanten te flessen, je gelooft soms echt je ogen niet. Een doos ruilen met een stoel erin. Oké. Blijkt het een stoel van Leen Bakker te zijn. Of een plank voor aan de muur, nee de kleur stond niet. Bekijk je het ding goed, is hij gemonteerd geweest en is er zelfs omheen geschilderdnou, toch vind ik het vreemd.. je koopt (blijkbaar) een ondeugdelijk produkt, daar heb je voor betaald en heb je nu niets aan. Vreemd dat Ikea daar niets aan doet. Wat zou de reden zijn, angst dat mensen een kapotte lamp van een jaar oud gaan ruilen alsof 'ie nieuw is?
hahaha
waarom verbaas ik me hier niet over? mensen zijn echt ongelooflijk!
heel erg natuurlijk, maar wel grappig om te lezen.. thanks!
mijn vraag was trouwens serieus hoor, niet ironisch, kon geen andere reden bedenken..
waarom verbaas ik me hier niet over? mensen zijn echt ongelooflijk!
heel erg natuurlijk, maar wel grappig om te lezen.. thanks!
mijn vraag was trouwens serieus hoor, niet ironisch, kon geen andere reden bedenken..
Ik ken ook nog wel een paar unieke:
- Een ongebruikte frietpan inleveren. Bij controle blijkt er ineens zwart frietvet in te zitten. Helaas, geen terugname en dat vonden ze asociaal.
- Notebook in het grieks o.i.d. geinstalleerd, Windows verwijderd en schijf toen maar verwisseld. Ook daar kon de winkel rekenen op een rechtzaak van de klant toen er niet geruild mocht worden.
- TV moest geruild worden want deze beviel niet. Was buiten de ruiltermijn dus dat kon niet meer. Ze gingen het tegen Radar en Kassa zeggen. Een paar dagen later kwam de tv terug omdat ie kapot was. Ze vonden dat ze toen wel een nieuwe moesten krijgen. Wat bleek? Bij het tillen van de tv in de doos bleek dat hij water lekte?!!?
- Een ongebruikte frietpan inleveren. Bij controle blijkt er ineens zwart frietvet in te zitten. Helaas, geen terugname en dat vonden ze asociaal.
- Notebook in het grieks o.i.d. geinstalleerd, Windows verwijderd en schijf toen maar verwisseld. Ook daar kon de winkel rekenen op een rechtzaak van de klant toen er niet geruild mocht worden.
- TV moest geruild worden want deze beviel niet. Was buiten de ruiltermijn dus dat kon niet meer. Ze gingen het tegen Radar en Kassa zeggen. Een paar dagen later kwam de tv terug omdat ie kapot was. Ze vonden dat ze toen wel een nieuwe moesten krijgen. Wat bleek? Bij het tillen van de tv in de doos bleek dat hij water lekte?!!?
ja, ongelooflijk he? terwijl radar en kassa toch ook geen indruk wekken dat dat maar moet kunnen...
Het doel van Radar en Kassa is goed (wanneer je het kijkcijfer trekken niet meerekent). Wat je er echter zelden of nooit hoort is de verdeling van hoeveel er ook echt kapot gaat en niet goed opgelost wordt. Dit is namelijk wel uitgerekend.
Van alle verkopen, dus 100%, is:
97% een tevreden koper met een deugdelijk produkt.
1 tot 3% is een koper van een ondeugelijk produkt. Deze groep mensen die een ondeugdelijk produkt treffen is ook weer opgedeeld:
80% is tevreden bij een standaard procedure.
15% is tevreden na een speciale behandeling/uitzondering
5% is niet meer tevreden te stellen, wat er ook gedaan wordt.
Van de 100.000 zijn er dus 3000 met een probleem. Van de 100.000 zijn er dus 150 niet meer tevreden te krijgen (een slimme winkelier steekt daar dan ook geen tijd en moeite meer in) en dat zijn vaak de mensen die dit soort rare dingen uithalen. Dat is nogal een aantal rare zaken op een dag.
Bovendien valt ook meteen op dat er heel veel gelukkig wel gewoon goed gaat.
Van alle verkopen, dus 100%, is:
97% een tevreden koper met een deugdelijk produkt.
1 tot 3% is een koper van een ondeugelijk produkt. Deze groep mensen die een ondeugdelijk produkt treffen is ook weer opgedeeld:
80% is tevreden bij een standaard procedure.
15% is tevreden na een speciale behandeling/uitzondering
5% is niet meer tevreden te stellen, wat er ook gedaan wordt.
Van de 100.000 zijn er dus 3000 met een probleem. Van de 100.000 zijn er dus 150 niet meer tevreden te krijgen (een slimme winkelier steekt daar dan ook geen tijd en moeite meer in) en dat zijn vaak de mensen die dit soort rare dingen uithalen. Dat is nogal een aantal rare zaken op een dag.
Bovendien valt ook meteen op dat er heel veel gelukkig wel gewoon goed gaat.