In november 2023 hebben wij onze nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen met de nieuwste technische systemen van het merk Itho Daalderop.
Nu heeft onze WTW (WarmteTerugWin systeem) een systeemfout, waarbij het systeem aangeeft dat een onderdeel defect is (de ventilatiemodule).
Ook onze spider thermostaat zuigt binnen een week batterijen leeg, waar ze eigenlijk een jaar mee moeten doen. We hebben op de bovenverdieping een zelfde thermostaat hangen, die wel al ruim een jaar met zij batterijen doet.
Deze twee defecten heb ik zowel gemeld bij de fabrikant als de aannemer die ons het huis heeft verkocht. De fabrikant geeft aan dat dit inderdaad niet hoort, maar dat zij ons niet verder kunnen helpen. Dit omdat zij geen koopcontract met ons hebben, maar met de aannemer. De aannemer behoudt zich aan de 2 jaar garantie en wil niks doen en reageert ook niet meer op onze mails. Terwijl de wet aangeeft dat die 2 jaar onzinnig is en dat er garantie moet worden gegeven voor een redelijk gebruikstermijn van het product. Een wtw syteem en thermostaat zouden minstens 8 tot 10 jaar moeten meedoen, dus dat een onderdeel al zo snel kapot gaat zou niet moeten.
Wij hebben helaas geen rechtsbijstandverzekering en kunnen dus daar geen aanspraak op maken. We hebben vereniging eigen huis gebeld, die weten niet eens wat een wtw systeem is en helpen niet verder.
Wat zijn mijn rechten en eventuele verdere stappen die ik kan zetten.
Tecnische installatie geeft binnen 3 jaar problemen, hoe zit het met garantie?
Re: Tecnische installatie geeft binnen 3 jaar problemen, hoe zit het met garantie?
Wie doet het onderhoud van het systeem?
Wellicht kan deze bij de fabrikant garantie of coulance claimen.
Wellicht kan deze bij de fabrikant garantie of coulance claimen.
Re: Tecnische installatie geeft binnen 3 jaar problemen, hoe zit het met garantie?
Deze problemen vallen onder de wettelijke garantie regeling. Die stelt dat u recht heeft op een deugdelijk product. Producten zoals een WTW en/of thermostaat behoren langer mee te gaan dan vier jaar.Joya_ schreef: ↑17 nov 2025 10:43Deze twee defecten heb ik zowel gemeld bij de fabrikant als de aannemer die ons het huis heeft verkocht. De fabrikant geeft aan dat dit inderdaad niet hoort, maar dat zij ons niet verder kunnen helpen. Dit omdat zij geen koopcontract met ons hebben, maar met de aannemer. De aannemer behoudt zich aan de 2 jaar garantie en wil niks doen en reageert ook niet meer op onze mails. Terwijl de wet aangeeft dat die 2 jaar onzinnig is en dat er garantie moet worden gegeven voor een redelijk gebruikstermijn van het product. Een wtw syteem en thermostaat zouden minstens 8 tot 10 jaar moeten meedoen, dus dat een onderdeel al zo snel kapot gaat zou niet moeten..
Dan komt u op het volgende punt terecht, de bewijslast. U dient aan te tonen dat de problemen niet te wijten zijn aan ondeskundig gebruik, indien de verkoper daarom vraagt.
De fabrikant stelt terecht dat de verkoper verantwoordelijk is voor het leveren van de wettelijke garantie. De aannemer is dus uw aanspreekpunt.
Als de aannemer weigert om de wettelijke garantie te verlenen dan dient u hem schriftelijk in kennis te stellen.
Zie https://www.consumentenbond.nl/juridis ... tietermijn.
Weigert de aannemer, dan kunt u controleren of de aannemer aangesloten is bij een branche organisatie met een geschillencommissie. Dan kunt u daar terecht,
Is er geen mogelijkheid tot het indienen van de klacht bij een geschillencommissie, dan rest u weinig anders dan een rechtsgang om u garantie aanspraak af te dwingen.
-
J. Deltoer
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Tecnische installatie geeft binnen 3 jaar problemen, hoe zit het met garantie?
U kunt beter uw energie stoppen in het contracteren van een installateur die onderhoud en reparatie pleegt. Ik heb mijn nieuwe cv gasinstallatie nu een jaar, maar als die over ruim een jaar de geest geeft dan zijn de reparaties ook voor mij, gewoon omdat bij dit soort toestellen de storingsgevoeligheid groter is dan bij een duur bankstel of dure tv. Alleen wanneer de complete installatie vervangen zou moeten worden zou ik aanspraak maken op wettelijke garantie.
Re: Tecnische installatie geeft binnen 3 jaar problemen, hoe zit het met garantie?
Nee. TS dient aan te tonen dat er sprake is van een gebrek wat al aanwezig was op het moment van sluiten van de overeenkomst.
De vraag is ook waarom er twee jaar gewacht is met klagen over die thermostaat.
Re: Tecnische installatie geeft binnen 3 jaar problemen, hoe zit het met garantie?
Ik lees net dat de woning pas in november 23 opgeleverd is, dus valt dit gewoon binnen de twee jaar garantie.
Ik begrijp dan ook niet waarom de verkoper garantie weigert.
Ik begrijp dan ook niet waarom de verkoper garantie weigert.
Re: Tecnische installatie geeft binnen 3 jaar problemen, hoe zit het met garantie?
Dat ligt aan de opleverdatum. Als die in de eerste weken van november 2023 was, dan is de garantie termijn van twee jaar inmiddels verlopen.
