Als ze een speciale module op de software geïnstalleerd hebben is dat inderdaad mogelijk.Mousy schreef:Dat is het niet radar forum medewerkers kunnen pb berichten lezen, als ze willen.alfatrion schreef:Dat is een smoes. Een PM is volstrekt anoniem.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Welke garantieregels ?
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:01
Re: Welke garantieregels ?
Re: Welke garantieregels ?
wat moet ik doen met een mob telefoon is binnen 2 jaar defect is gegaan maar kpn weet wat de probleem is en kan het maken met de koste van €213 dat is toch geen stijl het is niet gevallen of natgeweest een htc ramp telefoon
Re: Welke garantieregels ?
Hangt ervan af. Als het duidelijk een ondeugdelijk product is geweest heb je gewoon recht op garantie en moet kpn het maar oplossen. Wat is er volgens kpn precies kapot?babyfacy schreef:wat moet ik doen met een mob telefoon is binnen 2 jaar defect is gegaan maar kpn weet wat de probleem is en kan het maken met de koste van €213 dat is toch geen stijl het is niet gevallen of natgeweest een htc ramp telefoon
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29
Re: Welke garantieregels ?
Ten eerste kent de wetgeving geen ondeugdelijkheid. Wel conform de koopovereenkomst.olaf79 schreef:Als het duidelijk een ondeugdelijk product is geweest heb je gewoon recht op garantie en moet kpn het maar oplossen.
Ten tweede als niet aan de garantievoorwaarden die door de winkelier of fabrikant voldaan wordt, heeft de koper nooit recht op garantie.
In de wetgeving staat duidelijk dat als een product niet volgens de koopovereenkomst is of niet de eigenschappen bezit welke het op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten, dient de verkopende partij er kosteloos voor te zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst komt.
En wettelijke garantie betekent dus niet dat de verkopende partij wettelijk verplicht is om een garantieperiode te verstrekken welke minimaal twee jaar garantie is of garantie moet verstrekken welke gelijk is aan de verwachte levensduur.
"Wettelijke garantie" is een andere benaming voor conformiteit: dus dat het product volgens de koopovereenkomst is of de eigenschappen dient te bezitten welke het op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten, met daarbij de uitspraken van fabrikant en winkelier op wat voor manier dan ook.
De verwachting van het product is gebaseerd op uitspraken van fabrikant en winkelier.
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29
Re: Welke garantieregels ?
Dat het toestel binnen twee jaar kapot is gegaan, wilt nog niet zeggen dat je recht op kosteloze reparatie of vervanging hebt.babyfacy schreef:wat moet ik doen met een mob telefoon is binnen 2 jaar defect is gegaan maar kpn weet wat de probleem is en kan het maken met de koste van €213 dat is toch geen stijl het is niet gevallen of natgeweest een htc ramp telefoon
Dat is alleen:
- als HTC of KPN je twee jaar garantie hebben gegeven en dat het defect aan de garantievoorwaarden voldoet.
- als het toestel niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke het toestel op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten, met daarbij de uitspraken van HTC en KPN op wat voor manier dan ook omtrent dat specifieke toestel.
In alle andere gevallen komen de kosten voor je eigen rekening.
Re: Welke garantieregels ?
Hebben we hem ook weer met zijn leugens. Ga ik echt niet weer aan beginnenI'll be back! schreef:Ten eerste kent de wetgeving geen ondeugdelijkheid. Wel conform de koopovereenkomst.olaf79 schreef:Als het duidelijk een ondeugdelijk product is geweest heb je gewoon recht op garantie en moet kpn het maar oplossen.
Ten tweede als niet aan de garantievoorwaarden die door de winkelier of fabrikant voldaan wordt, heeft de koper nooit recht op garantie.
In de wetgeving staat duidelijk dat als een product niet volgens de koopovereenkomst is of niet de eigenschappen bezit welke het op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten, dient de verkopende partij er kosteloos voor te zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst komt.
En wettelijke garantie betekent dus niet dat de verkopende partij wettelijk verplicht is om een garantieperiode te verstrekken welke minimaal twee jaar garantie is of garantie moet verstrekken welke gelijk is aan de verwachte levensduur.
"Wettelijke garantie" is een andere benaming voor conformiteit: dus dat het product volgens de koopovereenkomst is of de eigenschappen dient te bezitten welke het op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten, met daarbij de uitspraken van fabrikant en winkelier op wat voor manier dan ook.
De verwachting van het product is gebaseerd op uitspraken van fabrikant en winkelier.
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29
Re: Welke garantieregels ?
Niks leugens. Het staat letterlijk in de wetboeken en Europese richtlijn.olaf79 schreef:Hebben we hem ook weer met zijn leugens. Ga ik echt niet weer aan beginnen
Dat jij totaal anders verstaat en leest, boeit me niet.
Garantie is garantie en conformiteit is conformiteit. En "wettelijke garantie" is niet de garantie maar een andere begrip voor "conformiteit."
Simpel.
Re: Welke garantieregels ?
tuurlijk , steeds weer dezelfde riedel.Niks leugens. Het staat letterlijk in de wetboeken en Europese richtlijn.
ons boeit het niet wat jij er onder verstaat.Dat jij totaal anders verstaat en leest, boeit me niet
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29
Re: Welke garantieregels ?
En mij boeit het niet dat jullie onder "wettelijke garantie" de garantieperiode verstaan die de verkopende partij biedt. Dat is niet zo. Het zijn twee verschillende zaken.ciske schreef:ons boeit het niet wat jij er onder verstaat.Dat jij totaal anders verstaat en leest, boeit me niet
De term "wettelijke garantie" slaat niet op de garantie die de winkelier of fabrikant geeft, maar is een andere benaming voor de conformiteitsbeginsel.
Dus als een winkelier of fabrikant maar één jaar garantie verstrekt is die niet in overtreding als de wetgeving bepaald dat de "wettelijke garantie" minimaal twee jaar bedraagt. Die twee jaar slaat op de termijn van de aansprakelijkheid van de verkopende partij in geval dat het product niet volgens de koopovereenkomst is (conformiteitsbeginsel).
Re: Welke garantieregels ?
wat doe je dan hier?En mij boeit het niet dat jullie onder "wettelijke garantie" de garantieperiode verstaan die de verkopende partij biedt
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29
Re: Welke garantieregels ?
Huh?ciske schreef:wat doe je dan hier?En mij boeit het niet dat jullie onder "wettelijke garantie" de garantieperiode verstaan die de verkopende partij biedt
Dacht jij werkelijk dat onder de "wettelijke garantie" de garantieperiode wordt verstaan die de verkopende partij wettelijk verplicht is om te geven. Dus dat de verkopende partij wettelijk verplicht is om minimaal twee jaar garantie te geven?
Ik hoop van niet.
Re: Welke garantieregels ?
Hoe vaak moeten we het je nog uit leggen? Als een product defect gaat is het niet meer conform de overeenkomst want de overeenkomst behelst een werkend product. Als dat defect aanwezig was tijdens de verkoop, maakt het niet uit wanneer het zich manifesteert, je hebt dan recht op garantie.I'll be back! schreef:En mij boeit het niet dat jullie onder "wettelijke garantie" de garantieperiode verstaan die de verkopende partij biedt. Dat is niet zo. Het zijn twee verschillende zaken.ciske schreef:ons boeit het niet wat jij er onder verstaat.Dat jij totaal anders verstaat en leest, boeit me niet
De term "wettelijke garantie" slaat niet op de garantie die de winkelier of fabrikant geeft, maar is een andere benaming voor de conformiteitsbeginsel.
Dus als een winkelier of fabrikant maar één jaar garantie verstrekt is die niet in overtreding als de wetgeving bepaald dat de "wettelijke garantie" minimaal twee jaar bedraagt. Die twee jaar slaat op de termijn van de aansprakelijkheid van de verkopende partij in geval dat het product niet volgens de koopovereenkomst is (conformiteitsbeginsel).
Bewijslast kan soms lastig zijn voor de consument. Het eerste half jaar ligt de bewijslast overigens bij de verkoper. Dan moet hij bewijzen dat het product 100% in orde was.
Re: Welke garantieregels ?
Dat denken we niet alleen dat is ook zo. Al is het onmogelijk dat ook aan je verstand te peuteren.I'll be back! schreef:Huh?ciske schreef:wat doe je dan hier?En mij boeit het niet dat jullie onder "wettelijke garantie" de garantieperiode verstaan die de verkopende partij biedt
Dacht jij werkelijk dat onder de "wettelijke garantie" de garantieperiode wordt verstaan die de verkopende partij wettelijk verplicht is om te geven. Dus dat de verkopende partij wettelijk verplicht is om minimaal twee jaar garantie te geven?
Ik hoop van niet.
Re: Welke garantieregels ?
het is zinloos om dit aan marcel te blijven zeggen, die heeft de beroemde ...pl**t voor de kop.Dat denken we niet alleen dat is ook zo. Al is het onmogelijk dat ook aan je verstand te peuteren
Re: Welke garantieregels ?
Weet ik. Alleen jammer dat nieuwe forumgebruikers er misschien in geloven. Daarom is het goed zijn leugens zo af en toe te ontzenuwen.ciske schreef:het is zinloos om dit aan marcel te blijven zeggen, die heeft de beroemde ...pl**t voor de kop.Dat denken we niet alleen dat is ook zo. Al is het onmogelijk dat ook aan je verstand te peuteren
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29
Re: Welke garantieregels ?
Mis.olaf79 schreef:Hoe vaak moeten we het je nog uit leggen? Als een product defect gaat is het niet meer conform de overeenkomst want de overeenkomst behelst een werkend product.
Jij draait het om, zodat ieder defect van een product automatisch onder non-conform valt, wat echter niet zo is.
Een product is pas non-conform als het product niet de eigenschappen bezit welke het op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten, met daarbij de uitspraken van de fabrikant en verkopende partij.
Dus niet ieder product dat defect is voldoet niet aan de koopovereenkomst.
Zoals jij het zegt dient de eigenschappen van een product in de koopovereenkomst beschreven te staan dat het product gedurende de langere periode probleemloos mee dient te gaan. Jij draait het dus om.
Helaas heb je het mis.olaf79 schreef:Als dat defect aanwezig was tijdens de verkoop, maakt het niet uit wanneer het zich manifesteert, je hebt dan recht op garantie.
Het product dient de eigenschappen te bezitten welke het op grond van de overeenkomst dient te bezitten met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier.
Half waar.olaf79 schreef:Bewijslast kan soms lastig zijn voor de consument. Het eerste half jaar ligt de bewijslast overigens bij de verkoper. Dan moet hij bewijzen dat het product 100% in orde was.
De betreffende wetsartikel spreekt:
Dat de bewijslast voor de consument vaak lastig is om kosteloze reparatie of vervanging te kunnen eisen, wilt nog niet zeggen dat daarom de regels gemanipuleerd kunnen worden om op die manier gemakkelijk kosteloze reparatie of vervanging te kunnen eisen.Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Zo is het ook dat als de verkopende partij de zaken niet voor elkaar heeft hij een eventuele fraude door de koper kan bewijzen.
Re: Welke garantieregels ?
olaf79 schreef:Weet ik. Alleen jammer dat nieuwe forumgebruikers er misschien in geloven. Daarom is het goed zijn leugens zo af en toe te ontzenuwen.ciske schreef:het is zinloos om dit aan marcel te blijven zeggen, die heeft de beroemde ...pl**t voor de kop.Dat denken we niet alleen dat is ook zo. Al is het onmogelijk dat ook aan je verstand te peuteren
Je ziet de plaat gaat maar verder, maar goed negeren die hap.
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29
Re: Welke garantieregels ?
Dat is dus niet zo.olaf79 schreef:Dat denken we niet alleen dat is ook zo. Al is het onmogelijk dat ook aan je verstand te peuteren.I'll be back! schreef: Dacht jij werkelijk dat onder de "wettelijke garantie" de garantieperiode wordt verstaan die de verkopende partij wettelijk verplicht is om te geven. Dus dat de verkopende partij wettelijk verplicht is om minimaal twee jaar garantie te geven?
Ik hoop van niet.
De regel in de Europese richtlijn die daar over gaat is artikel 5:
Dat is dus de conformiteit: "De zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden" (artikel 7, lid1 BW7)Artikel 5
Termijnen
1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
De Nederlandse wetgever heeft die verjaringstermijn van twee jaar niet op twee jaar begrenst voor producten die een langere levensduur hebben dan twee jaar. Ook na twee jaar kan de koper bij non-conformiteit zich bij de verkopende partij melden. (bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 809-3.html)
De regels omtrent de garantie staan in de artikel 6a van wetboek 7 en artikel 6 van de Europese Richtlijn.
Jij stelt dat de "wettelijke garantie" slaat op de garantie die door de verkopende partij en fabrikant gegeven worden en dat die minimaal twee jaar dient te zijn. Geef aub dan in de wetboek en de Europese richtlijn zelf aan waar ik dat terug kan vinden.
Kun je dat niet, dan is het dus niet waar.
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29
Re: Welke garantieregels ?
Jullie baseren jullie op gebakken lucht.ciske schreef: Je ziet de plaat gaat maar verder, maar goed negeren die hap.
Ik geef steeds de artikelen uit de wetboeken en de Europese richtlijn zelf.
Re: Welke garantieregels ?
I'll be back!
Het heeft geen enkele zin om elkaar iets duidelijk te maken over deze kwestie. Sommigen snappen het en anderen snappen het niet. Uiteraard geef ik geen namen, maar een beetje respondent kan zelf wel bepalen in welk kamp hij thuishoort.
Maxiem.
Het heeft geen enkele zin om elkaar iets duidelijk te maken over deze kwestie. Sommigen snappen het en anderen snappen het niet. Uiteraard geef ik geen namen, maar een beetje respondent kan zelf wel bepalen in welk kamp hij thuishoort.
Maxiem.