LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gehandicaptenvervoer

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
thuisblijver

gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door thuisblijver »

Ik ben zeer boos op deze regering omdat zij ons maar blijven beknibbelen.Eerst ging de ziekenfonds omhoog en het pakket werd minder.Toen dachten ze we zullen ze maar eens pakken met de Thuiszorg als er dan een heleboel mensen afhaken scheelt dat weer in onze begroting, maar dit was nog niet genoeg,nu pakken zij ook ons vervoer af.We konden fijn naar onze familie toe en zo nu en dan een reisje ergens naar toe maken op basis van openbaar vervoer tarief, daar mocht altijd een begeleider mee mee mag ook niet meer (ook als is het soms echt noodzakelijk). Wij worden echt met onze neus op de feiten gedrukt en deze regering laat ons echt zien hoe afhankelijk wij van ze zijn BAH groetjes Thea

Blaf...

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door Blaf... »

:oops: Zoals eerder gezegd Komt door 150.000 zg thuishulp

jannydian

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door jannydian »

Ik ben een vrouw van 52jaar n al vier jaar ziek. voor dat ik ziek werd was ik vrachtwagenchauffeur en reisde ik per jaar twee drie maanden door afrika, kortom ik had het best wel naar mijn zin. Naar een jaar ziek geweest te zijn en al drie maanden amper buiten geweest te zijn kocht ik een scootmobiel, medewerking van mijn huisarts had ik niet, die vond dat het psychies was. Nu heb ik al geen geld meer om nog een scootmobiel te kopen, en heb voor de tweede keer een scootmobiel bij de Rio aangevraagd, maar nog steeds niets gekregen.Ondertussen huurde ik er een, maar ook die kon ik niet meer betalen. Dat ik er dan helemaal niet meer uit huis kan, zonder scootmobiel zal de Rio, De Gemeente en het plaatselijke nieuws toch een zorg zij. Hoe ik mijn hond uit laat, de boodschappen doe, wie interesseerd dat nu, in deze tijd van alleeen aan jezelf denken en je zakken vullen, en als je wat mankeerd is het je eigen schuld en red je er maar mee.Min familie woont in friesland, ik in Zaandam, ben al vier jaar niet meer in friesland geweest, wie interesseerd dat nu? Zolang Balkenellende en zijn regering maar in hun dikke bolides kan rijden en hun dikke salarissen op kan strijken, is de wereld toch in orde en die zieken, die moeten niet zeuren. Ik vind dat het dan nog humaner is dat we op tijd een spuitje krijgen, want dan hoeven we helemaal geen kosten meer te veroorzaken,opgeruimd staat netjes.

Ansje

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door Ansje »

Tot 31 december 2003 kon ik gebruik maken van 144 zones met de rolstoeltaxi. Per 1 jan. is dit afgeschaft. Ik krijg niks meer, zit in een electrische rolstoel en kan niet meer lopen. Ik kan dus ook geen beroep doen op anderen die mij zouden willen vervoeren. Een voorbeeld, nu moet ik binnenkort een nieuw paspoort, moet daarvoor 2x naar het stadhuis, kosten 130 euro met de rolstoeltaxi. Wordt er door de WvG gevraagd of ik dit er niet voor heb!!! Ik ben mijn hele zelfstandigheid nu kwijt.

roboffer

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door roboffer »

mijn vader zit in een rolstoel als gevolg van een auto ongeluk
en woont in te Amstelveen
hij gaat elke zaterdag naar zijn moeder in Kudelstaart
werd altijd vergoed,maar nu vergoed gemeente Amstelveen tot 3 zones
en de overheid vanaf 6 zones
je snapt het al Kudelstaart is 4 zones geen vergoeding meer
zo word er al tijden door de betrokkenen (gemeente ,overheid)
een oplossing beloofd maar niks hoor
geef de gehandicapten hun mobiliteit terug!!!

resp0013219370

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door resp0013219370 »

:oops: v.a 1995 heeft de WVG mijn individuele vervoersvoorziening afgenomen, omdat mijn toen inwonende zoon 18 jaar werd en de WVG vond ,dat hij een eigen uitkering had van f. 91 ,- p.m. en ik daardoor alleenstaande ben geworden. In een proces heb ik gedeeltelijk gelijk gekregen, omdat de gemeente mij niet vooraf gewaarschuwd had dat ze mijn individuele vervoersvoorziening om die reden zouden intrekken, vanwege mijn inkomen.Ik moet zeggen , dat ik altijd hard gewerkt heb in het onderwijs en altijd veel belasting heb moeten betalen, maar nu ik gehandicapt ben geworden sinds 1990, krijgt ik van de gemeente geen vervoersvoorziening. Wel moest ik gebruik maken als nood, voor het geval mijn aangepaste auto het niet meer deed, van de servicetaxi.
M.i.v. 1 jan. 2004 heeft de WVG de servicetaxi stop gezet en heb ik geen vervoerskosten gekregen, vanwege mijn inkomen. Wel hebben ze in sept. 2003 mijn andere auto nog aangepast, maar een vervoersvoorziening is er niet bij en dat is met vele gehandicapten in Den Helder ook gebeurd. Wij tellen als gehandicapten in onze stad niet meer mee, terwijl deze bestuursambtenaren wel snoepreisjes in Europa kunnen maken of zelfs buiten Europa en dat vind ik toch wel zeer betreurenswaardig. Zelf moet ik al zoveel missen en kan niet meer normaal funktioneren, als een gezond iemand, waar ik steeds mee word vergeleken. Dit wil ik dus zeggen, dat men het gehandicaptenvervoerniet persoonsgebonden heeft gemaakt, maar inkomensafhankelijk en dat was toch niet de bedoeling geweest van het nieuwe WVG PROTOCOL.
Cecilia

Opoe/Lilith

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door Opoe/Lilith »

Kijken jullie maar eens op mijn topic: Scootmobiel aanvraag word oneerlijk behandeld door de WVG.
En zie wat de nieuwe WVG wet allemaal verpest voor mensen zoals u en ik.

marit
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jun 2004 11:54

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door marit »

Inkomen omlaag, vele gemeentelijke belastingen fors omhoog en iedereen van de onderlaag, juist die mensen die het hard nodig hebben, op of onder de NULLIJN.
Een voorbeeld van onrechtvaardigheid: De gemeente Meerssen (L.) verstrekt een taxikaart aan iemand die een groot eigen huis en vermogen heeft alsmede een auto. Met die taxikaart kunnen de mensen 15 kilometer voor 85 cent reizen. Willen ze verder moeten ze bijbetalen en gaan ze verder met bus of trein. Die mensen die zo'n kaart echt hard nodig hebben krijgen hem niet.
Ik vind dat een zeer grote onrechtvaardigheid.

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door berendjan »

marit, in een van de andere fora las ik dat jij sociaal juridisch werk hebt gedaan. Als je die mensen die een vervoersvoorziening volgens jou hard nodig hebben daadwerkelijk wilt helpen met het krijgen van die vervoersvoorziening, dan sta je hun met raad en daad bij bij het aantekenen van beroep tegen de afwijzing van hun aanvraag. Daar help je hen veel meer en effectiever mee dan door op deze topic te gaan klagen en aanklagen. Overigens ben ik van mening dat mensen die recht hebben op een vervoersvoorziening vanwege hun lichamelijke handicap die ook moeten krijgen. Doe eens echt iets, alleen maar klagen lost niks op!

Gast

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door Gast »

Nee dit wel dan ??

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door berendjan »

als je inderdaad sociaal juridisch werk doet, hoor je te weten dat dit soort topics niets oplossen. Wel het met raad en daad bijstaan van diegene wiens aanvraag is afgewezen bij het aantekenen van beroep. Dat kan een posirief resultaat opleveren, dit soort verhalen, die veelal van horen zeggen zijn, lossen niets op.

kondor01

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door kondor01 »

:evil: 4 September word ik 65 en krijg ik mijn oudersdom pension maarweet na 3 maanden vragen en herhakdelijk foto copies van verschillende formuleren op gestuirt naar de gemeente om te weten wat ik dan krijg ,, krijg steeds te horen dat alles wel goed komt , maar ze zeggen niet wat ,dus moet ik wachten tot ik niks meer krijg en dan gaan zueren bij de gemeente voor dr rekeningen die betaald moeten worden ,, en eerlijk hoop ik dat er heel vlug verkiezingen komen en dan weet ik wel wie er uit fliegt ,, NAMELIJK BALKENENDE .

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door berendjan »

Op de sociale dienst van de gemeente moeten ze je zonder meer kunnen zeggen of en waar je recht ook hebt, ook voor wat betreft speciaal vervoer. Bij de ene gemeente hebben 65plussers ook recht op een vervoersvoorziening of - vergoeding, bij een andere niet en hebben alleen gehandicapten daarop, onafhankelijk van hun leeftijd, recht. Mensen die 65 worden, worden niet automatisch vanaf die dag afhankelijk van allerlei voorzieningen. Ik ken zat 65plussers die nog heel actief zijn en met camper of caravan dwars door Europa reizen. Waarom zou je dan thuis gebruik willen gaan maken van een vervoersvoorziening? 65 plussers zijn niet zielig, tenzij ze het zelf willen. En dat zijn pas echt zielige mensen.

Gast

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door Gast »

Gezien het tijdstip van plaatsing neem ik aan dat je in de olie was :oops:

marit
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jun 2004 11:54

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door marit »

Berendjan, ik ben het met je eens dat alleen klagen niet helpt en dat doe ik dus ook niet. Voor wat betreft dit item is het een signaleren want ik veronderstel dat alle gemeenten een inkomenstoets moeten hanteren voor het aanvragen van een taxi voor gehandicapten.Er wordt schijnbaar niet gekeken naar huis, vermogen enz. Ik klaag niet maar schrijf voor anderen ook aanvragen of dien voor hen bezwaarschriften in. Verder heb ik al bij veel ouderen de cv-ketel bijgevuld (onderhoudsdiensten vragen hier geld voor) en nog zeer onlangs bij buurtgenoten deurkettingen geinstalleerd die je ook bij het verlaten van de woning kunt aansluiten. Dat geeft een geweldig veiligheidsgevoel. Graag wat meer positieve benadering ook naar elkaar toe op de forums doet mensen meer goed dan wat ik ook wel zie een afkatten van elkaar.
No hard feelings en groetjes.

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door berendjan »

Marit, ongetwijfeld zult ook jij weten dat van elke regeling die bedacht wordt gebruik maar, helaas, ook misbruik en, wat nog veel erger is, geen gebruik gemaakt wordt door mensen die er wel degelijk recht op hebben. Zeker door ouderen in een leeftijd van pak 'm beet 70,75. Mensen die hun hele werkzame leven zichzelf, ten onrechte, hebben aangepraat dat het een schande is je hand op te houden. Want zo ervaren deze mensen het als ze een beroep doen op regelingen zoals WVG, gehandicaptenvervoer etc. Ik weet het uit eigen ervaring toen mijn moeder steeds minder mobiel werd heeft het heel wat overredingskracht gekost haar te bewegen de aanvraagformulieren in te vullen. Toen ze het eenmaal had gedaan en de gevraagde voorziening werd toegekend, was ze maar wat blij dat ze over de schaamtedrempel heen was gestapt en niet meer bij alles wat ze wilde doen van anderen afhankelijk was. Mede op initiatief van een politieke groepering waarbij ik aangesloten ben is bijvoorbeeld ook de sociale dienst van de gemeente waar ik woon uit hun kantoor gestapt en is op bezoek gegaan op bijeenkomsten van de doelgroepen om daar in begrijpelijke taal de mensen uit te leggen waar ze recht op konden doen gelden en hun ook geholpen met de aanvrage. Ook al door de vragen begrijpelijker te maken voor iemand die niet thuis is in ambtenarennederlands, een taal die voor alle niet ambtenaren maar moeilijk te begrijpen en te lezen is. Maar helaas zijn velen er ook schuld aan dat regelingen steeds moeilijker te betalen zijn. Omdat ze hun eigen verantwoordelijkheid niet meer nemen en van mening zijn dat de overheid maar in alle omstandigheden voor hun dient te zorgen en dat ze vanaf het moment waarop ze gepensioneerd worden of in de AOW belanden er maar voor heeft te zorgen dat ze van alle regelingen die bestaan gebruik moeten kunnen maken. Waarom mag de rolstoelgebondene van net in de 20 wel met gesubsidieerd vervoer reizen en moeten zij het volle pond betalen? Aan de andere kant zijn er ook mensen die met gehandicaptenvervoer naar de plaatselijke supermarkt gaan terwijl een zoon of dochter om de hoek woont die ook met vader of moeder naar de supermarkt kan gaan. Of een kleindochter of - zoon effe snel voor opa of oma het pak koffie of de fles koffiemelk kan gaan halen. Toen mijn moeder rond de 80 vaststelde dat haar mobiliteit steeds meer achteruit liep, was het op vrijdagavond mijn taak om haar met de auto naar de supermarkt te gaan. Ik stopte voor de deur, pakte een winkelkar zodat zij een ondersteuning had, parkeerde de auto, deed samen met haar de boodschappen waarbij ik die dingen pakte die laag of hoog stonden en zij niet meer zo goed bij kon, zij rekende af aan de kassa. Buiten bleef zij met de kar wachten, ik pakte de auto, laadde de boodschappen in, hielp haar met instappen en bij haar thuis hielp ik haar met uitstappen, begeleidde haar naar binnen en ging dan de boodschappen uitladen. Al met al een tijdrovende klus want toen haar mobiliteit zo min was dat ook het zelf boodschappen niet meer zo goed ging, kreeg ik van haar heel ouderwets een boodschappenlijstje mee en deed de boodschappen voor haar in een tijd die we vroeger nodig hadden om het eerste rek in de supermarkt te bereiken. Maar al die tijd heb ik het graag gedaan ook al moest ik mij haasten omdat ik andere afspraken had. Want ik was van mening dat zij datgene wat zij nog zelf kon, ook zoveel mogelijk zelf moest doen en daar de tijd voor moest nemen. Want met 80 is er niets of niemand meer dat jou nog opjaagt. Dan ben je baas over je eigen leven en tijd. Toen mijn moeder verhuisde naar het bejaardentehuis, kregen haar kleindochters onder elkaar bijna ruzie wie voor oma naar de supermarkt mocht gaan. Niet omdat oma daarvoro betaalde, maar omdat ze het graag deden.Wanneer ik vrienden, bekenden of familie wil bezoeken die niet om de hoek wonen maar waarvoor ik met auto of openbaar vervoer vaak een fors eind moet reizen, kost ook mij dat geld. Ik heb geen lichamelijke of geestelijke beperking en kan mij daarom natuurlijk beter verplaatsen dan iemand die dat wel heeft, doch ik ben van mening dat de maatschappij dan niet volledig moet opkomen voor je reiskosten, maar wel een bijdrage moet leveren in extra kosten die je moet maken. Als nu alle kinderen en kleinkinderen eens wat meer tijd zouden nemen om hun ouders of grootouders te helpen en te ondersteunen en mensen accepteren dat je van de maatschappij niet kunt eisen dat zij voro jou zorgen vanaf het moment dat je dat niet meer (helemaal) zelf kunt, zouden veel meer mensen die het nodig hebben van regelingen gebruik kunnen maken en zou het korten daarop of erger nog het afschaffen daarvan niet nodig zijn. En dat mensen op basis van hun vermogens of inkomenspositie een eigen bijdrage moeten leveren vind ik niet meer dan normaal.

Gast

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door Gast »

Ach wat een fantasie weer van Berendjan ik vraag me af of hij wel een rijbewijs heeft. Kwak, kwak net een eend.

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door berendjan »

Als je geen argumenten weet in te brengen gebruik dan je computer om spelletjes te spelen, gast. En als je je verveelt, doe dat dan niet hier.

marit
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jun 2004 11:54

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door marit »

Ben het helemaal met jou eens Berendjan.
Heb het ook meegemaakt met mijn moeder die 83 zijnde aan de andere kant van het land woonde en daar toch veel kwam.
Zij had geen benul van bijstand enz. en gelukkig was daar ook een nicht die zich veel om haar bekommerde. In mei is ze ingeslapen.
Wist al veel van een aantal zaken maar er is me toen nog meer duidelij k geworden.
Laat ze maar kletsen.
Groeten.

Gast

Re: gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door Gast »

Is allemaal niet fijn hoor die bezuinigingen.

Gesloten