LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus
Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus
Je koopt een opvouwbare scootmobiel die voldoet aan alle richtlijnen, maar toch word je steeds geweigerd bij de bus en mag je niet mee. Hoe reageren de busmaatschappijen?
Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus
Als er geen (veilige) plaats (meer) is en of als het ding smerige wielen heeft klopt dat zeker.
Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus
Ja en de chauffeur moet hem blijkbaar inklappen en vastzetten. Voor zijn risico.
Want de persoon waar het over gaat kan dat niet zelf van te voren en kan dat ding natuurlijk ook niet tillen.
Beetje stemmingmakerij volgens mij, want dat ding mag opgevouwen best in de bus.
Want de persoon waar het over gaat kan dat niet zelf van te voren en kan dat ding natuurlijk ook niet tillen.
Beetje stemmingmakerij volgens mij, want dat ding mag opgevouwen best in de bus.
D34M0N
vindt dit leuk
Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus
Nu ik de uitzending heb gezien zou ook ik die mevrouw in de opvouwbare scootmobiel NIET meenemen. Ik heb rolstoelbusjes gereden, ik was een zeur, want ik reed pas als de stoelen èn de personen 100% zeker vast stonden, ook bij een noodstop (wat mij zonder schade ook eens overkomen is). Dit onderwerp is in mijn visie een opgeklopt verhaal is. Deze opvouwbare scootmobiel is absoluut NIET te zekeren voor een noodstop. Gebeurd er wat dan zijn de rapen gaar!
-
- Berichten: 905
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus
Interessant om dit te lezen.mahadma schreef: ↑21 sep 2020 21:11Nu ik de uitzending heb gezien zou ook ik die mevrouw in de opvouwbare scootmobiel NIET meenemen. Ik heb rolstoelbusjes gereden, ik was een zeur, want ik reed pas als de stoelen èn de personen 100% zeker vast stonden, ook bij een noodstop (wat mij zonder schade ook eens overkomen is). Dit onderwerp is in mijn visie een opgeklopt verhaal is. Deze opvouwbare scootmobiel is absoluut NIET te zekeren voor een noodstop. Gebeurd er wat dan zijn de rapen gaar!
Wat zouden ze dan bedoelen met "voldoet aan alle normen" in de inleiding, rijdt goed, zit prima maar normen voor vastmaken zijn er niet?
Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus
Met 8 jaar rolstoelbus ervaring: Normale scootmobielen mocht ik NIET met bestuurder erin via de lift/rolbaan "inladen/uitladen". Scootmobiel bestuurder helpen in/uit stappen en op een stoel in de bus gaan zitten en ikzelf als chauffeur mocht niets anders doen als zelf de scoormobiel in/uitladen. Ook mijn verantwoording was het vastzetten van de scootmobiel. In moderne rolstoelbussen zit een systeem met haken zodat de scootmobiel dusdanig vast staat aan de vloer van de bus dat een noodstop verantwoord is en niet dat je scoot in je nek krijgt als chauffeur. Bij een opvouwbare scootmobiel zijn de bevestigingspunten voor de grondhaken NIET aanwezig. Verder is het een opvouwbare scootmobiel, dus afstappen, inklappen, naar binnen zien te krijgen, zelf in de veilige stoel gaan zitten, en bij uitstappen hetzelfde in de omgekeerde volgorde. Scootmobielen zijn hulpmiddelen en geen ècht voertuig.DeZevendeHenk schreef: ↑21 sep 2020 23:08Interessant om dit te lezen.mahadma schreef: ↑21 sep 2020 21:11Nu ik de uitzending heb gezien zou ook ik die mevrouw in de opvouwbare scootmobiel NIET meenemen. Ik heb rolstoelbusjes gereden, ik was een zeur, want ik reed pas als de stoelen èn de personen 100% zeker vast stonden, ook bij een noodstop (wat mij zonder schade ook eens overkomen is). Dit onderwerp is in mijn visie een opgeklopt verhaal is. Deze opvouwbare scootmobiel is absoluut NIET te zekeren voor een noodstop. Gebeurd er wat dan zijn de rapen gaar!
Wat zouden ze dan bedoelen met "voldoet aan alle normen" in de inleiding, rijdt goed, zit prima maar normen voor vastmaken zijn er niet?
Mensen in een rolstoel KUNNEN niet of zeer slecht lopen en die moeten worden vervoerd en worden zo vastgezet dat de stoel muurvast staat en de persoon erin tevens in de veiligheidsgordel.
Om deze reden vind ik dat dit een opgeklopt verhaal is van Radar (maar dat is mijn mening). Deze scootmobiel voldoet dus NIET voor busvervoer maar wel voor weggebruik.
Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus
Ik denk dat er een vergelijking wordt gemaakt die niet helemaal klopt.
Het betreft hier een echte grote stadsbus, niet een (kleiner) busje voor personenvervoer.
Dan vraag ik mij af, aangezien ik nooit met openbaar vervoer reis, zitten er dan wel gordels in de stadsbus?
Want deze zitten wel in een kleinere personenbus, toch?
En als dat niet zo is, in de grote stadsbus, hoe kan een reguliere passagier dan in zijn stoel blijven zitten als de bus hard moet remmen.
Ik denk dat de getoonde scootmobiel vrij makkelijk een plek in de bus moet (kunnen) krijgen die net zo veilig is als alle andere passagiers in diezelfde bus.
Want het allerbelangrijkste deel is het hard remmen en dus moet het scootmobiel voor de beweging in rijrichting gezekerd worden.
Het betreft hier een echte grote stadsbus, niet een (kleiner) busje voor personenvervoer.
Dan vraag ik mij af, aangezien ik nooit met openbaar vervoer reis, zitten er dan wel gordels in de stadsbus?
Want deze zitten wel in een kleinere personenbus, toch?
En als dat niet zo is, in de grote stadsbus, hoe kan een reguliere passagier dan in zijn stoel blijven zitten als de bus hard moet remmen.
Ik denk dat de getoonde scootmobiel vrij makkelijk een plek in de bus moet (kunnen) krijgen die net zo veilig is als alle andere passagiers in diezelfde bus.
Want het allerbelangrijkste deel is het hard remmen en dus moet het scootmobiel voor de beweging in rijrichting gezekerd worden.
Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus
Waarde Hebra,
in een stadsbus zijn meestal 1 of 2 plekken voor een invalidewagen en een oprijplaat.
Een scootmobiel is een hulpmiddel en men mag er tijdens de rit hoe dan ook NIET INZITTEN wegens de gevaarzetting. Een scootmobiel is dus lullig gezegd "Bagage" in een bus.
Wat er met een "opvouwbare" scootmobiel wordt bedoeld is dat het rijtuigje opgevouwen als bagage mee kan, Dus ook in de achterbak van een auto. Echter NIET er op zittend tijdens de rit. Dat is levensgevaarlijk en als er wat gebeurd krijgt de chauffeur van de grote bus wel mooi de schuld. Ook als hij bereidwillig helpt inrijden en uitrijden van de bus, dan staan andere passagiers te klagen (ervaring!) "Chauffeur, u bent weer knap laat!"
in een stadsbus zijn meestal 1 of 2 plekken voor een invalidewagen en een oprijplaat.
Een scootmobiel is een hulpmiddel en men mag er tijdens de rit hoe dan ook NIET INZITTEN wegens de gevaarzetting. Een scootmobiel is dus lullig gezegd "Bagage" in een bus.
Wat er met een "opvouwbare" scootmobiel wordt bedoeld is dat het rijtuigje opgevouwen als bagage mee kan, Dus ook in de achterbak van een auto. Echter NIET er op zittend tijdens de rit. Dat is levensgevaarlijk en als er wat gebeurd krijgt de chauffeur van de grote bus wel mooi de schuld. Ook als hij bereidwillig helpt inrijden en uitrijden van de bus, dan staan andere passagiers te klagen (ervaring!) "Chauffeur, u bent weer knap laat!"
Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus
Een gewone scootmobiel mag ook niet mee in een stadsbus. De invalidenplaats met gordel is bedoeld voor mensen in een (elektrische) rolstoel.mahadma schreef: ↑23 sep 2020 11:31Waarde Hebra,
in een stadsbus zijn meestal 1 of 2 plekken voor een invalidewagen en een oprijplaat.
Een scootmobiel is een hulpmiddel en men mag er tijdens de rit hoe dan ook NIET INZITTEN wegens de gevaarzetting. Een scootmobiel is dus lullig gezegd "Bagage" in een bus.
Wat er met een "opvouwbare" scootmobiel wordt bedoeld is dat het rijtuigje opgevouwen als bagage mee kan, Dus ook in de achterbak van een auto. Echter NIET er op zittend tijdens de rit. Dat is levensgevaarlijk en als er wat gebeurd krijgt de chauffeur van de grote bus wel mooi de schuld. Ook als hij bereidwillig helpt inrijden en uitrijden van de bus, dan staan andere passagiers te klagen (ervaring!) "Chauffeur, u bent weer knap laat!"
mahadma
vindt dit leuk
Re: Opvouwbare scootmobiel voldoet aan richtlijn, maar mag niet mee in de bus
Dus terecht dat dechauffeurs doorrijden.Lowieze schreef: ↑23 sep 2020 11:36Een gewone scootmobiel mag ook niet mee in een stadsbus. De invalidenplaats met gordel is bedoeld voor mensen in een (elektrische) rolstoel.mahadma schreef: ↑23 sep 2020 11:31Waarde Hebra,
in een stadsbus zijn meestal 1 of 2 plekken voor een invalidewagen en een oprijplaat.
Een scootmobiel is een hulpmiddel en men mag er tijdens de rit hoe dan ook NIET INZITTEN wegens de gevaarzetting. Een scootmobiel is dus lullig gezegd "Bagage" in een bus.
Wat er met een "opvouwbare" scootmobiel wordt bedoeld is dat het rijtuigje opgevouwen als bagage mee kan, Dus ook in de achterbak van een auto. Echter NIET er op zittend tijdens de rit. Dat is levensgevaarlijk en als er wat gebeurd krijgt de chauffeur van de grote bus wel mooi de schuld. Ook als hij bereidwillig helpt inrijden en uitrijden van de bus, dan staan andere passagiers te klagen (ervaring!) "Chauffeur, u bent weer knap laat!"