LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] valys

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
Piety Schijvenaars
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2008 13:25

valys

Ongelezen bericht door Piety Schijvenaars »

Ik maak me erge zorgen, mijn moeder van 85 jaar gaat steeds minder zien, ze heeft maculadegeneratie, mijn moeder ziet alleen maar contoeren, dus van dichtbij ziet ze niets, ze moet alles onder begeleiding doen, anders gebeuren er ongelukken. Mijn moeder maakt gebruik van deeltaxi en valys, nu woon ik 60 km van mijn moeder vandaan en mijn broer en zus nog verder, dus is het fijn dat ze hier gebruik van kan maken. Nu had ze gevraagd wat meer kiliometers te krijgen omdat ze het maar nauwelijks haalt, haar huisarts heeft zich zelfs er mee bemoeid, maar het mocht niet baten, ze moest maar met de trein was het advies, er was genoeg personeel bij de NS die haar zou kunnen helpen. Nu is mijn moeder een krasse dame die zich niet zomaar uit het veld laat slaan( je ziet aan haar niets, en dat is nu net het probleem) en dus ging ze van Roosendaal naar Middelburg met de trein, er zou dus personeel zijn die haar zouden helpen. nu dat begon gelijk al goed, een treinkaartje trekken kan ze niet, hier kreeg ze hulp bij, maar toen ze vroeg of deze meneer haar ook naar het perron wilde begeleiden werd het anders, hij deed het wel, ja ja tot de trap,dat mijn moeder geen diepte ziet kwam niet bij hem op, dus weer de vraag om haar verder te begeleiden, aldus gedaan tot het perron, maar mijn moeder moet ook geholpen worden bij het in en uitstappen, dus weer de vraag, wilt u mij daarbij helpen?
Mijn moeder kwam uiteindelijk helemaal overstuur aan in Middelburg, is dit de bedoeling van Valys?

zwartje
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 aug 2008 10:45

Re: valys

Ongelezen bericht door zwartje »

Als eerste snap ik uw verhaal niet helemaal.
Valys werkt met busjes en niet met treinen.

Om begeleiding van de NS te krijgen is een aanvraag nodig bij het het buro assistentieverlening gehandicapten. Hier kan uw moeder ook een NS begeleiderskaart aanvragen zodat een begeleider GRATIS kan meereizen met uw moeder.

Het gratis meereizen geldt ook voor Valys.

Bij de deeltaxi van de gemeente is een ns begeleiderskaart niet altijd van toepassing om een begeleider gratis mee te laten reizen (verschilt per gemeente)

Het voordeel van reizen in samenwerking met het buro assistentieverlening is dat als ze met de trein reist ze tot in de trein begeleid wordt en op plaats van aankomt ze weer uit de trein wordt geholpen.

Piety Schijvenaars
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2008 13:25

Re: valys

Ongelezen bericht door Piety Schijvenaars »

Waar het mij om gaat, dat ik het triest vind dat mijn moeder zo weinig kilometers krijgt om naar haar kinderen te kunnen en dat Valys het er wel heel gemakkelijk ervanaf maakt door te zeggen dat ze dan maar met de trein moet gaan, de Ns vond ik ook niet zo hulpvaardig als ze zich voor doen, het ging met veel gesteun en gekreun, maar verders bedankt voor je reaktie, ik zal er eens achteraan gaan, hier was ik niet van op de hoogte.

zwartje
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 aug 2008 10:45

Re: valys

Ongelezen bericht door zwartje »

Beste Piety

Ik ben (als rolstoelgebruiker) ook gebruiker van Valys en ik ben blij met de NS (buiten de vertragingen om)

het voordeel van de NS is dat ze lekker doorrijden en snel van A naar B gaan. Dit is met Valys nog wel eens ander (lees de diverse verhalen)

Met Valys krijg je wel waar voor je geld (je ziet heel nederland) :? maar of dit nou de bedoeling is weet ik niet.

Eén voordeel als je moeder een kaartje koopt bij het loket en ze laat haar begeleiderspas zien hoeft ze de 0.50 ct extra kosten niet te betalen. Dit is altijd veiliger dan aan een kaartjeskoopmachine (en de kans op meekijkers)

Bel de NS en vraag hoe je moeder een begeleiderskaart in handen krijgt

veel succes (en laat even weten hoe het afgelopen is)

Piety Schijvenaars
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2008 13:25

Re: valys

Ongelezen bericht door Piety Schijvenaars »

Beste zwartje

Ik heb één vraag: die begeleider die dan meegaat, is dat een vrijwilliger of moet je zelf voor iemand zorgen, want als dat zo is schieten we er niets mee op. Ze is al op leeftijd en er zijn niet veel vrienden meer over, je moet dan toch weer iemand vragen die dat voor je wilt doen, en in mijn moeders geval zijn ze daar een hele dag mee kwijt

zwartje
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 aug 2008 10:45

Re: valys

Ongelezen bericht door zwartje »

Beste Piety

Ik zal proberen antwoorden te geven.

Als eerste reizen met Valys
je belt Valys en maakt een afspraak waar je heen wilt.
Met een beetje mazzel komt het vervoer (busje) op tijd en wordt je bij je huis opgehaald en bij het adres waar je heen wilt bij de voordeur afgeleverd.

Valys en NS
Je belt Valys en de NS afd. assistentie begeleiding. Als je de NS belt moet je doorgeven van waar je komt naar waar je heen wilt en welk tijdstip. (kan geheel telefonisch en mijn ervaring is dat je goed geholpen wordt) Je moet ruim een kwartier voor je trein vertrekt melden bij de infobalie.
Je belt Valys en je zorgt dat je een half uur eerder op het station bent. Je kan dan rustig een kaartje kopen en eventueel nog een bak koffie

Als je op de plaats van bestemming bent sta je op het station. Je kan dan opgehaald worden door kennissen of je moet verder met Valys.
Als je toch je rit van huis naar het station besteld, kun je ook gelijk de rit van het station (van de bestemming) naar het eindpunt bestellen.
Hou wel rekening met het kwartier voor en na dus RUIM PLANNEN.

Als je reist met de NS assistentie wordt je opgehaald bij de infobalie door een NS medewerker en in de juiste trein gezet. Op de plaats van aankomst wordt je door een NS medewerker uit de trein gehaald en in een busje gezet.

Nu het reizen met een begeleider.
Je boekt de reis en geeft door dat er een begeleider is (de begeleider reist gratis, scheelt een hoop kosten :lol: ) Je moet ZELF een begeleider zoeken, dit kan de buurvrouw/buurman, zoon/dochter (ouder dan 12 geloof ik) enz. enz.

Zoals je ziet is zelfstandig reizen helemaal niet moeilijk alleen moet je even weten hoe het allemaal werkt.

Neem eens contact op met de NS afd assistentiebegeleiding. Ze kunnen je het veel beter uitleggen dan dat ik het kan.

Veel succes

mutske2
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2009 13:35

Re: valys

Ongelezen bericht door mutske2 »

Beste Zwartje,

en als je dan 4 keer moet overstappen? Of een station aandoet dat geen gehandicaptenbegeleiding biedt ? Hoe kom je dan de trein in en uit? Of als ze er eens niet staan, ondanks je reservering? Ik ga nav je verhaal er van uit dat je niet in een electrische stoel zit? Zo ja, hoe zet jij jezelf vast in de trein? Jij zult ook weten dat er erg strenge regels bestaan over rolstoelvervoer in de taxi mbt vastzetten van de rolstoel.... In de trein is er geen enkele mogelijk daarvoor. Ik vind de NS geen alternatief voor een (zwaar) gehandicapte medemens. Ook Valys voldoet niet aan de eisen die je als mens mag stellen aan waardig en comfortabels vervoer. Ik ben van mening dat je als invalide al zoveel moet inleveren dat het schandalig is dat je niet, net als je valide medemens gewoon spontaan kunt reizen met openbaar vervoer of taxi; onder de zelfde voorwaarden!

Gesloten