witte angora schreef:Is de buschauffeur verplicht te helpen? Misschien. Maar wat als diezelfde buschauffeur net een week hersteld is van een hernia, om eens wat te noemen?
Voor de zoveelste keer, de buschauffeur is VERPLICHT om te helpen. Er zit namelijk een oprijplaat, de ene bus kan de chauffeur deze elektrisch bedienen, de andere bus moet de chauffeur zijn gat van de stoel tillen en deze uitleggen bij de deur.
De rest wat erbij wordt gehaald is onzin in het kwadraat.
witte angora schreef:
De rest wat erbij wordt gehaald is onzin in het kwadraat.
Het is geen onzin. Het is gewoon een normale vraag waar jij als enige antwoord op weet te bedenken: onzin in het kwadraat. Maar 'onzin in het kwadraat' is geen antwoord. Leg jij maar eens uit wat er in zo'n situatie wel of niet moet gebeuren.
Of denk je nu echt dat die chauffeur op een nieuwe hernia zit te wachten?
witte angora schreef:Is de buschauffeur verplicht te helpen? Misschien. Maar wat als diezelfde buschauffeur net een week hersteld is van een hernia, om eens wat te noemen?
Voor de zoveelste keer, de buschauffeur is VERPLICHT om te helpen. Er zit namelijk een oprijplaat, de ene bus kan de chauffeur deze elektrisch bedienen, de andere bus moet de chauffeur zijn gat van de stoel tillen en deze uitleggen bij de deur.
De rest wat erbij wordt gehaald is onzin in het kwadraat.
als je die plicht nu ook eens onderbouwde met bijv. een link naar waar deze plicht voor chauffeurs staat beschreven ( zoals je ook altijd van anderen eist ), dan wordt het wellicht iets geloofwaardiger dan alleen roepen.
Als men in een rolstoel zit en men kan zelf niet uit de rolstoel komen dan vind ik
het zelfs gevaarlijk om met een bus mee te gaan, rolstoel kan niet vast gezet worden
in bus etc, wat wel gebeurd als je met een rolstoeltaxi meegaat.
Is een buschauffeur verplicht om te helpen ja of nee, ik weet het niet, misschien is
dat verplicht maar heeft de buschauffeur er ook niet altijd de tijd voor.
Het is tenslotte een chauffeur en geen sjouwfeur, zelfs een taxichauffeur is het niet verplicht
om koffers in een kofferbak te leggen die een klant meeneemt, hij/zij doet het meestal
wel maar verplicht is hij/zij dat niet.
Denk dat het fijn is voor de persoon die in een rolstoel zit om iemand mee te nemen als
begeleiding.
Nou Puma, leuke links, die krantenartikeltjes. Helaas zit daar geen wetgeving tussen, en dat is wat gevraagd wordt. (Overigens, in mijn eerste reactie in dit topic zie je twee links van de rijksoverheid, daar heb je zeker overheen gelezen?)
Het leuke in de tweede link is dat je ook de reactie van een aantal buschauffeurs ziet. Waaronder dus een opmerking dat sommige bussen helemaal niet geschikt zijn om rolstoelen in te vervoeren. Maar ook zie je wat er bij komt kijken als een chauffeur zo iemand moet gaan helpen. Maar wat te denken van het gedrag van sommige rolstoelers? Inclusief de discussie dat sommigen niet vast gezet willen worden?
Jouw links geven mij juist een bodem voor extra begrip voor de chauffeurs dat ze op sommige momenten rolstoelers laten staan. Sorry hoor.
Ben trouwens even verder gaan snuffelen in 'mijn' links, met name de FAQ van de overheid, en wat lezen we daar:
Voor mensen met een functiebeperking gaat het om het vergroten van de toegankelijkheid van: voertuigen: treinen, metro’s, trams en bussen; haltes en stations van treinen, metro’s, trams en bussen en reisinformatie
Daarnaast moeten vervoerders in de vervoervoorwaarden vermelden welke voorzieningen rond toegankelijkheid zijn getroffen. Verder wordt ook de hulp uitgebreid die het personeel van de vervoerder of beheerder geeft aan mensen met een functiebeperking bij het gebruik van het openbaar vervoer. Deze hulp wordt gegeven naar gelang behoefte en voor zover werkzaamheden het toelaten.
Het kan dus niet altijd, en daar is de wetgever zich kennelijk van bewust.
Chocomelk schreef:Als men in een rolstoel zit en men kan zelf niet uit de rolstoel komen dan vind ik
het zelfs gevaarlijk om met een bus mee te gaan, rolstoel kan niet vast gezet worden
in bus etc, wat wel gebeurd als je met een rolstoeltaxi meegaat.
Is een buschauffeur verplicht om te helpen ja of nee, ik weet het niet, misschien is
dat verplicht maar heeft de buschauffeur er ook niet altijd de tijd voor.
Het is tenslotte een chauffeur en geen sjouwfeur, zelfs een taxichauffeur is het niet verplicht
om koffers in een kofferbak te leggen die een klant meeneemt, hij/zij doet het meestal
wel maar verplicht is hij/zij dat niet.
Denk dat het fijn is voor de persoon die in een rolstoel zit om iemand mee te nemen als
begeleiding.
Een bus heeft voorzieningen voor gehandicapte mensen, waarom kunnen zij deze dan niet gebruiken:
Of de chauffeur verplicht is, zou met deze beelden duidelijk zijn.
nevermind schreef:Hier word weer duidelijk, dat mensen hier praten en niets van gehandicapten afweten.
Een bus heeft voorzieningen voor gehandicapte mensen, waarom kunnen zij deze dan niet gebruiken:
witte angora schreef: Waaronder dus een opmerking dat sommige bussen helemaal niet geschikt zijn om rolstoelen in te vervoeren.
Welke?
Die van TS heeft blijkbaar wel een voorziening gehad, en daarover gaat het topic.
Heb dit topic gevolgd maar wat ik niet snap is dat tegenwoordig blijkbaar nog steeds niet mogelijk is dit op te lossen.
Zoveel personen in een rolstoel kom ik niet tegen bij bushaltes, misschien zie ik ze niet zoveel opdat ik niet zoveel met de bus reis of opdat de rolstoelers andere tijden rijden oid, ik weet het niet.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat elke bus tegenwoordig is uitgerust met zo'n plaat, blijkbaar zijn ze dat tegenwoordig nog niet allemaal.
Anyway, blijkbaar is nog niet wettelijk verplicht alleen waar mogelijk dat onze gehandicapte medemens een handje wordt geholpen.......2013 is het toch ?
dit gaat dus over één regio, maar dat wil dus niet zeggen dat het voor alle regio's zo is..
Sterker nog, gezien ze er voor pleiten dit overal in te voeren, suggereert het juist dat dit niet zo is..
Waar blijft je onderbouwing Puma73 ? Een ander met zo'n matige onderbouwing zou je tot de grond toe afbranden !!!
rijksoverheid schreef:De Wet gelijke behandeling chronisch zieken en gehandicapten geldt ook in het openbaar vervoer. Reizigers met een handicap hebben recht op een gelijke behandeling. Het ov-personeel moet klantvriendelijk zijn en reizigers met een handicap helpen als zij hierom vragen.
Angel de onderbouwing zal deze wet zijn die dacht ik voorkomt uit art.1. van de Grondwet.
Ik vraag mij af, is het een verplichting of alleen een service van de busbedrijven om rolstoelers te helpen.
In de bussen de platen naar beneden halen, mag alleen door de buschauffeur.
Dus moet hij/zij zoals hier vaker geredeneerd wordt, uit zijn luie stoel komen, want anders werkt het niet.
Wat het eenzijdige bericht betreft, denk ik toch dat niemand zich zo een verhaal uitdenkt, om het busbedrijf en de chauffeur in een kwaad dag licht te zetten.
Ook zijn er vele berichten weggehaald, ik proef nog altijd de discriminatie.
Ik hoop, dat het TS opgelost krijgt.
Rolstoelalmere schreef: En in mijn geval kost het ook absoluut geen moeite om mij erin te helpen, het is gewoon net een lastige drempel waar ik overheen moet en desnoods kan hij er nog voor kiezen om de speciaal daarvoor aangebrachte klep even uit te leggen, die zit er niet voor niets in. Bus is volgens connexxion rolstoeltoegankelijk.
Deze bus was wel aangepast maar deze buschauffeur wilde de klep niet uit leggen (of niet even de rolstoel over de drempel duwen).
Dan denk ik toch dat een rechter de vervoerder kan veroordelen omdat hij in feite daarmee de gehandicapte de toegang tot de bus ontzegt.
Als de buschauffeur net is hersteld van een hernia moet hij ten eerste nog niet gaan werken als hij daar niet aan toe is en ten tweede, al doet hij dat wel en hij geeft gewoon netjes aan van sorry ik heb rugproblemen dan heb ik daar heus wel respect voor. Maar deze chauffeur gaf me een grote bek en reed weg dat is heel wat anders.
Ten tweede, uit je stoel kunnen komen en overspringen naar een andere stoel is heel wat anders dan zelf de bus in kunnen komen. Ik kan namelijk 0,0 lopen maar kan me wel overwippen van mn rolstoel naar een andere stoel indien nodig. Zelf de bus inkomen is dus ondenkbaar.
En inderdaad er wordt door sommige mensen hier wel heel makkelijk gedacht over het wmo. En zoals al is verteld, dat is drama ten top. Ik wil graag op tijd op mijn werk zijn en op tijd weer weg en niet een uur te laat komen om vervolgens een uur vantevoren weer opgehaald te worden omdat ze dan toevallig tijd hebben. Iets met geen 9 tot 5 mentaliteit...
Een begeleider meenemen in de bus... snugger bedacht maar dat werkt niet in de praktijk als je naar je werk moet....