LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] angst voor de tandarts

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
f.rutten

angst voor de tandarts

Ongelezen bericht door f.rutten »

Als anesthesist heb ik een mogelijkheid geschapen voor behandeling van erg angstige tandartspatienten. Volgens de huidige gegevens zijn er meer dan 800.000 van in Nederland (Prof Ad de Jongh). Sinds 1 jaar hebben wij naast speciale aandacht van de tandarts ook de mogelijkheid om een speciale psychologische techniek toe te passen: EMDR (zie ook www.emdr.nl). Als dit niet lukt door welke oorzaak dan ook kunnen wij de behandeling onder narcose verrichten. Alles is onder controle van de Inspectie Gezondheidszorg en geschiedt volgens geldende regels uiteraard. Momenteel moeten patienten dit meestal zelf betalen, terwijl er voor velen geen andere oplossing is dan het gebit te laten wegrotten. Ondanks diverse tests waaruit blijkt dat de angst gegrond is.
Na een jaar is het ons nog niet gelukt om in goed gesprek te komen met verzekeraars. Men houdt alles af, om maar niet te hoeven vergoeden. Een goede dialoog met OZ, CZ of VGZ blijkt niet mogelijk.
Omdat wij zoveel schrijnende gevallen meemaken gaat dit mij echt aan het hart. Is er een manier om deze kosten toch vergoed te krijgen van de verzekeraar? Is er een verzekraar die hier wel over wil praten?
De huidige wachtlijst in onze regio is ongeveer 1 jaar!

LindaLovelace

Re: angst voor de tandarts

Ongelezen bericht door LindaLovelace »

Deze mensen zijn bang door de slechte kwaliteit van ons zorgsysteem. Daarom staan tandartsen ook bekend als slager, smoelensmid of bekkenbeul.
Laatst gewijzigd door LindaLovelace op 22 feb 2007 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

f.rutten

Ongelezen bericht door f.rutten »

Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn genoeg tandartsen die veel tijd aan iemand besteden en hen op hun gemak wil stellen, zopnder pijn te doen. Angst voor de tandarts kan heel andere oorzaken hebben tot kindermishandeling en seksueel misbruik toe. Daar kan ook een erg aardige tandarts nvaak niet doorheen komen.

eeliane

Ongelezen bericht door eeliane »

toch jammer dat mensen hun angst laten regeren boven de optie van geen pijn in d emond. Gisteren hebben ze bij mij een enorme ontsteking bij kies weggehaald, was idd even 'doorbijten' maar ik geniet enorm van de tijd nu dat ik geen pijn heb. Ziet er ook weer redelijk uit dus ik ben blij, heb daar toch wel wat pijn voor over als dat dan toch moet. Gelukkig bestaat er nog zoiets als verdoving, dat neemt de ergste pijn wel weg.

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

Onder de regeling bijzonder tandheelkunde is er veel mogelijk. Mensen die ik doorstuur naar CBT en wegens angst onder volledige narcose geholpen moeten worden krijgen dit totaal vergoed! Het CBT en de afdeling kaakchirurgie hebben vragenlijsten om een score mbt het niveau van de angst en andere drempels voor behandeling vast te stellen. op dezelfde basis kunnen mensen via het CBT (in Arnhem bv Klimmendaal) onder behandeling van een angsttandarts komen die daar veel meer tijd (nl betaalde tijd) voor kan uittrekken. ook dat wordt op verwijzing gehonoreerd . Er is wel een eigen bijdrage, nl datgene wat bij reguliere behandeling ook betaald had moeten worden.

Dus overleg eens met centra bijzondere tandheelkunde (CBT`s), misschien geven u die de juiste ingang bij de zorgverzekering.

Overigens ben ik van mening dat behandeling onder narcose echt het allerlaatste hulpmiddel is, uiteindelijk is met wat extra aandacht 90% of zelfs meer van de angstpatienten uiteindelijk goed behandelbaar.

LindaLovelace

uiteindelijk is met wat extra aandacht 90% of zelfs meer van de angstpatienten uiteindelijk goed behandelbaar.
Dat zal best, maar bij 95% van de tandartsen is het kunst en vliegwerk. Niet iedere tandarts heeft de tijd om op een forum rond te hangen gedurende werktijd.

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

17.18u is voor mij in ieder geval geen werktijd meer.. :wink:

en ikzelf prop mijn dagprogramma het liefst niet overvol, niet goed voor mij, niet goed voor het personeel en vooral uiteindelijk niet goed voor de klanten! Met haastwerk graaf je niet alleen je eigen graf...

LindaLovelace

Stop eens met reclame maken voor je eigen praktijk!

Gesloten