| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 3 maanden oude baby wordt weggestuurd door huisarts
3 maanden oude baby wordt weggestuurd door huisarts
Ik wil even mijn hart luchten en ik moet mijn verhaal ook kwijt. Ik hoop dat hier mensen zitten die helaas ook een nare ervaring hebben gehad en mij misschien kunnen adviseren en uitleggen hoe een eventuele klachtenprocedure gaat verlopen.
Mijn oudste heeft ruim een half jaar met een
verstoppingsprobleem rondgelopen en had daarbij
uiteindelijk dagelijks flinke koorts en koliek
aanvallen. Mijn jongste is nu 3 maanden oud en
poept vanaf het begin moeizaam.
Sinds afgelopen vrijdag heeft Abe niet meer
zelfstandig gepoept. Gisteren heb ik de HA
gebeld voor een afspraak. De assistente deelde
mijn mening dat er een arts naar moest kijken. Kon
s'middags om 3 uur terecht. Tussen de middag nog
even een uurtje kunnen slapen. Ik check even mijn
telefoon, daar had ik het geluid uit van gezet. Had
ik een voicemail. De assistent van de HA, ik hoefde
niet te komen er lag een recept klaar voor lactulose
en klysma's! Ik terug gebeld dat ik hier niet mee
akkoord ging en dat ik eigenlijk wel boos was. Na
kort overleg kon ik direct komen. Dus ik Abe uit bed
gehaald en samen met Dirk, mijn oudste van bijna 2,
in de auto gezet.
Na het nodige wachten mocht ik meekomen. Ik kon
de HA geen hand geven omdat ik mijn handen vol
had. Ene hand de maxi cosi en in de andere de
luiertas. Ik zeg netjes zonder te schreeuwen of te
schelden dat ik eigenlijk boos ben dat hij mij niet
wilde zien. Zijn antwoord Hier heb ik geen zin in, ik
moest weer gaan. Hij wilde niet luisteren en wilde
al helemaal niet naar Abe kijken. Ik stond te
flapperen met mijn oren. Ik heb hem geprobeerd uit
te leggen waarom ik wilde komen. (ik had namelijk
ook gewoon wat vragen, Abe heeft geen
aandrang. Ik zie hem namelijk nooit persen of
moeite doen. ) Hij wilde gewoon geen gesprek met
mij voeren! Uiteindelijk zei hij Ach jij hebt toch altijd
wat.... Ik was voordat ik kinderen kreeg amper bij hem
geweest. Met Dirk ben ik dus veel bij de HA
geweest, maar 9 van de 10 keer bij een andere.
Mijn vertrouwen was in 1 keer helemaal weg. Heb
netjes gezegd dat het inderdaad geen zin had zo
en ben dus met 2 kinderen weer vertrokken. De
tranen liepen mij ondertussen over de wangen van
kwaadheid en pure onmacht.
Na de nodige telefoontjes richting CB en apotheek
weer gebeld met de HA. Gelukkig werd ik door de
assistente wederom heel correct behandeld en ik
kreeg het idee dat ook zij het niet snapte. Ik ben
per direct overgestapt naar een andere HA. Dit
heeft zij geregeld en toen zij daarvoor terug belde
kreeg ik meteen een afspraak voor morgenvroeg.
Ondertussen wel de lactulose opgehaald en er
ook maar mee begonnen.
Vanmorgen bij de HA geweest en hij vroeg mij vanalles
over voeding en wat het CB erover gezegd had. Abe
is inwendig onderzocht en er zat inderdaad harde ontlasting.
Kijk zo wil ik geholpen worden en volgens mij is het gewoon
hun werk en vroeg ik niets verkeerd.
Mijn oudste heeft ruim een half jaar met een
verstoppingsprobleem rondgelopen en had daarbij
uiteindelijk dagelijks flinke koorts en koliek
aanvallen. Mijn jongste is nu 3 maanden oud en
poept vanaf het begin moeizaam.
Sinds afgelopen vrijdag heeft Abe niet meer
zelfstandig gepoept. Gisteren heb ik de HA
gebeld voor een afspraak. De assistente deelde
mijn mening dat er een arts naar moest kijken. Kon
s'middags om 3 uur terecht. Tussen de middag nog
even een uurtje kunnen slapen. Ik check even mijn
telefoon, daar had ik het geluid uit van gezet. Had
ik een voicemail. De assistent van de HA, ik hoefde
niet te komen er lag een recept klaar voor lactulose
en klysma's! Ik terug gebeld dat ik hier niet mee
akkoord ging en dat ik eigenlijk wel boos was. Na
kort overleg kon ik direct komen. Dus ik Abe uit bed
gehaald en samen met Dirk, mijn oudste van bijna 2,
in de auto gezet.
Na het nodige wachten mocht ik meekomen. Ik kon
wilde zien. Zijn antwoord Hier heb ik geen zin in, ik
moest weer gaan. Hij wilde niet luisteren en wilde
al helemaal niet naar Abe kijken. Ik stond te
flapperen met mijn oren. Ik heb hem geprobeerd uit
te leggen waarom ik wilde komen. (ik had namelijk
ook gewoon wat vragen, Abe heeft geen
aandrang. Ik zie hem namelijk nooit persen of
moeite doen. ) Hij wilde gewoon geen gesprek met
mij voeren! Uiteindelijk zei hij Ach jij hebt toch altijd
wat.... Ik was voordat ik kinderen kreeg amper bij hem
geweest. Met Dirk ben ik dus veel bij de HA
geweest, maar 9 van de 10 keer bij een andere.
Mijn vertrouwen was in 1 keer helemaal weg. Heb
netjes gezegd dat het inderdaad geen zin had zo
en ben dus met 2 kinderen weer vertrokken. De
tranen liepen mij ondertussen over de wangen van
kwaadheid en pure onmacht.
Na de nodige telefoontjes richting CB en apotheek
weer gebeld met de HA. Gelukkig werd ik door de
assistente wederom heel correct behandeld en ik
kreeg het idee dat ook zij het niet snapte. Ik ben
per direct overgestapt naar een andere HA. Dit
heeft zij geregeld en toen zij daarvoor terug belde
kreeg ik meteen een afspraak voor morgenvroeg.
ook maar mee begonnen.
Vanmorgen bij de HA geweest en hij vroeg mij vanalles
over voeding en wat het CB erover gezegd had. Abe
is inwendig onderzocht en er zat inderdaad harde ontlasting.
Kijk zo wil ik geholpen worden en volgens mij is het gewoon
hun werk en vroeg ik niets verkeerd.
Re: 3 maanden oude baby wordt weggestuurd door huisarts
Als jouw verhaal exact klopt vind ik dat de huisarts zijn boekje te buiten is gegaan door te zeggen; 'jij hebt altijd wat' , en door jou gewoon weg te sturen.
Persoonlijk ben ik van mening dat je klachten bij jonge kinderen altijd serieus moet nemen en goed moet onderzoeken. Zij kunnen tenslotte zelf nog niet goed aangeven wat ze voelen en waar.
En iets dat op het eerste oog onschuldig lijkt hoeft dat niet te zijn.
Kan me voorstellen dat je naar een andere huisarts bent overgestapt had ik ook gedaan
Persoonlijk ben ik van mening dat je klachten bij jonge kinderen altijd serieus moet nemen en goed moet onderzoeken. Zij kunnen tenslotte zelf nog niet goed aangeven wat ze voelen en waar.
En iets dat op het eerste oog onschuldig lijkt hoeft dat niet te zijn.
Kan me voorstellen dat je naar een andere huisarts bent overgestapt had ik ook gedaan
Ben het met sephora eens.
Hoe een klachtenprocedure verloopt weet ik niet. Om een klacht in te dienen kunt u verschillende wegen bewandelen. U kunt een klacht indienen bij uw zorgverzekeraar. of bij de Landelijke Huisartsten Vereniging (LHV)
Wellicht kan deze informatie op Consuwijzer ook nuttig zijn.
Hoe een klachtenprocedure verloopt weet ik niet. Om een klacht in te dienen kunt u verschillende wegen bewandelen. U kunt een klacht indienen bij uw zorgverzekeraar. of bij de Landelijke Huisartsten Vereniging (LHV)
Kan me voorstellen dat je overgestapt bent naar
een andere huisarts zeg.
een andere huisarts zeg.
Chocomelk schreef:Kan me voorstellen dat je overgestapt bent naar
een andere huisarts zeg.
Inderdaad.
Balen.
Maar je hebt nog geluk: hier is de afspraak dat je niet van huisarts mag wisselen, er zijn in het verleden vervelende dingen gebeurt.
Mijn dochter heeft gelukkig wel kunnen ruilen maar moest wel met gegronde redenen aangeven waarom ze dat wilde (die van ons was een wat oudere, ouderwetse huisarts, die 2 konden niet door 1 deur, hij weigerde haar de pil te geven, een meisje van 16(!) notabene).
Wij konden helaas niet mee-ruilen. Hij is inmiddels met pensioen en ons gezin heeft nu 2 huisartsen, ze mocht niet nog een keer ruilen.
Hoe is het met de patient?
Maar je hebt nog geluk: hier is de afspraak dat je niet van huisarts mag wisselen, er zijn in het verleden vervelende dingen gebeurt.
Mijn dochter heeft gelukkig wel kunnen ruilen maar moest wel met gegronde redenen aangeven waarom ze dat wilde (die van ons was een wat oudere, ouderwetse huisarts, die 2 konden niet door 1 deur, hij weigerde haar de pil te geven, een meisje van 16(!) notabene).
Wij konden helaas niet mee-ruilen. Hij is inmiddels met pensioen en ons gezin heeft nu 2 huisartsen, ze mocht niet nog een keer ruilen.
Hoe is het met de patient?
Met mijn zoontje gaat het wel goed. Hij had ook nog niet echt last, maar ik heb het met mijn oudste meegaat die zijn darmen dus helemaal versmeerd zat. Hij nam geen voeding meer op en had een ontzettende bolle buik. Dit ging gepaard met koorts van bijna 40 graden en koliekaanvallen. Ik wil dit dus nooit meer en ik ben misschien ook wat huiverig. Echter nadat Abe een week niet zelfstandig had gepoept vond ik dat ik gegronde redenen had om een afspraak te maken.
Abe heeft ondertussen al gepoept. Ik ben vandaag getrakteerd op 3 poepluiers. De eerste voorzien van stevige ontlasting en de tweede werd al zachter de derde was dun met wat stevige stukjes erin (goh wat smakelijk, sorry) Hij huilde er wel bij en ik heb hem voor eerst in 3 maanden zien persen. Ik hoop dat dit het begin is en dat het nu langzaam makkelijker en beter gaat. De HA vandaag vertelde dat het soms kon voorkomen dat er een soort zenuw in de darmen bekneld zat waardoor ze dus ook niet kunnen poepen, dat was oa de reden dat hij Abe graag wilde zien.
Ik zal maandag eens contact opnemen met mijn zorgverzekeraar en horen wat zij hiervan vinden.
Abe heeft ondertussen al gepoept. Ik ben vandaag getrakteerd op 3 poepluiers. De eerste voorzien van stevige ontlasting en de tweede werd al zachter de derde was dun met wat stevige stukjes erin (goh wat smakelijk, sorry) Hij huilde er wel bij en ik heb hem voor eerst in 3 maanden zien persen. Ik hoop dat dit het begin is en dat het nu langzaam makkelijker en beter gaat. De HA vandaag vertelde dat het soms kon voorkomen dat er een soort zenuw in de darmen bekneld zat waardoor ze dus ook niet kunnen poepen, dat was oa de reden dat hij Abe graag wilde zien.
Ik zal maandag eens contact opnemen met mijn zorgverzekeraar en horen wat zij hiervan vinden.
De assistent van de HA, ik hoefde
niet te komen er lag een recept klaar voor lactose
en klysma's!
ook maar mee begonnen.
Emmy heeft een goede tip gegeven, want dit kan je niet zo laten zitten.
Natuurlijk ben je boos, dat was ik ook geweest, maar waarom in Gods naam, heb je de lactose niet meteen opgehaald, dan was jouw kindje veel sneller geholpen geweest.
Dit soort verstoppingen komt vaker bij baby´s voor, maar toch was een onderzoek door de huisarts op zijn plaats geweest.
Ik heb de lactulose ook dezelfde dag opgehaald. Mijn oudste had namelijk ook eerst lactulose maar dat hielp niet, gaf alleen veel kramp maar geen verlichting. Hij kreeg uiteindelijk via de kinderarts Movicolon. Ik wilde dus graag weten of ik dat nu ook mocht gebruiken ipv de lactulose. Dat was oa een vraag die ik had en daarom wilde ik graag met de HA in overleg.
De HA waar ik nu bij ben en die dus wel naar Abe heeft gekeken die vertelde dat baby's soms een zenuw in de darmen klem hebben zitten waardoor dus niet kunnen poepen. Dat kunnen ze alleen uitsluiten door hem te onderzoeken. En als dat zo is dan moet daar wat aan gedaan worden. Dan helpen alle stimuleringsmiddelen van de wereld er niet aan.
Ik heb trouwens de sites bekeken en ik ga maandag eerst eens overleggen met mijn zorgverzekering.
De HA waar ik nu bij ben en die dus wel naar Abe heeft gekeken die vertelde dat baby's soms een zenuw in de darmen klem hebben zitten waardoor dus niet kunnen poepen. Dat kunnen ze alleen uitsluiten door hem te onderzoeken. En als dat zo is dan moet daar wat aan gedaan worden. Dan helpen alle stimuleringsmiddelen van de wereld er niet aan.
Ik heb trouwens de sites bekeken en ik ga maandag eerst eens overleggen met mijn zorgverzekering.
-
Strieper
Ik geloof niet alles.....een huisarts die zegt: " Jij hebt altijd wat" ?????
Denk dat TS lichtelijk overdrijft
Ik zou willen dat ik overdreef. Helaas reageerde hij echt zo!Strieper schreef:Ik geloof niet alles.....een huisarts die zegt: " Jij hebt altijd wat" ?????
.
als ze het allebei hebben, is het niet iets erfelijks ?
misschien een dieet volgen ? Misschien hebben ze een darmziekte ?
Waarom ga je dan niet naar de EHBO , ( internist ) en waarom wachtte je zolang ?
citaat:
Mijn jongste is nu 3 maanden oud en , poept vanaf het begin moeizaam
.
als ze het allebei hebben, is het niet iets erfelijks ?
misschien een dieet volgen ? Misschien hebben ze een darmziekte ?
Waarom ga je dan niet naar de EHBO , ( internist ) en waarom wachtte je zolang ?
citaat:
Mijn jongste is nu 3 maanden oud en , poept vanaf het begin moeizaam
.
-
Erwin uit Oosterhout
Tip voor de volgende keer.Na het nodige wachten mocht ik meekomen. Ik kon
wilde zien.
Zeg dat je heel blij bent, dat hij toch de moeite neemt om even te kijken.
Je wilt tenslotte het beste voor je kind. Je zal zien dat een andere benadering van jou uit ook positieve gevolgen heeft.
Als je bij mij zo zou binnen komen, zou ik misschien wel hetzelfde reageren.
Focus op je doel.
dit snap ik niet , heeft u dan geen eed afgelegd om iedereen te helpen ???Erwin uit Oosterhout schreef:.
Welke kleur huid, of welk karakter dan ook ???
Wij zijn geen klanten maar mensen .
.
Laatst gewijzigd door duiner op 06 nov 2011 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Strieper
Is ook geen manier van binnenkomen: meteen gaan klagen over een arts, zonder ook maar te vertellen waar je voor komt. Je wilt je kind gezien hebben en jij gaat meteen klagen en vertellen dat je boos bent?
Inderdaad: begin anders en je zult zien dat er een andere uitwerking is.
En daarnaast...een huisarts is ook maar een mens. Die kan ook zn dag eens niet hebben. Heb jij ook wel eens. Ik ook.
Inderdaad: begin anders en je zult zien dat er een andere uitwerking is.
En daarnaast...een huisarts is ook maar een mens. Die kan ook zn dag eens niet hebben. Heb jij ook wel eens. Ik ook.
-
Strieper
...zoals een arts OOK maar een mens is....met gevoel en slechte en goede dagen.duiner schreef:Wij zijn geen klanten maar mensen .Erwin uit Oosterhout schreef:.
.
Waarbij ik gewoon twijfel blijf hebben over de werkelijke inhoud van het verhaal.
een huisarts moet ten alle tijden mensen helpen, ook al heeft hij een pest-bui !Strieper schreef:...zoals een arts OOK maar een mens is....met gevoel en slechte en goede dagen.
Daar heeft hij een eed voor afgelegd !!!
Als een huisarts daar in faalt, moet hij GEEN huisarts worden !!..
.
Ik snap heel goed dat mensen het verhaal in twijfel trekken. Daarbij heeft de HA ook een idee over hoe het gegaan is. Ik vind het alleen niet kunnen dat hij dus een baby wegstuurd alleen omdat ik misschien iets verkeerd zou hebben gezegd. Helaas kan mijn baby geen afspraken maken en zeggen waar het probleem zit.
Ik heb niet zolang gewacht. Ik heb meerdere malen naar de HA gebeld en gevraagd of zij een idee hadden wat ik kon doen om de ontlasting op gang te laten komen. Daarbij is het bij baby's ook nog eens zo dat de darmen zich nog verder moeten ontwikkelen en rijpen. Dat gaat gepaard met krampjes enz. Dus ik weet dat wat kramp en een keer mindere ontlasting normaal is. Ook het bureau is op de hoogte van de klachten en ik heb ook de voeding aangepast. Dat geeft ook weer een reactie en om te zien of voeding het doet moet je het een week geven voordat je oordeel kunt vellen.
De reden dat ik dus boos was, is omdat mijn oudste ook verstopping had. Met hem zat ik uiteindelijk elke week bij de HA en meerdere keren per week aan de telefoon. Door de arts van het bureau is uiteindelijk de knoop doorgehad en heeft zij iom de HA een doorverwijzing geregeld. Mijn HA was dus op de hoogte van het feit dat dit kennelijk in de familie zit. Dat was ook de reden dat ik dus boos was dat hij mijn jongste NIET wilde zien. Daarbij was ik nog niet eerder met de jongste bij de HA geweest.
Dat ik niet eerlijk tegen mijn HA kan zijn vind ik niet getuigen van een goede patient-arts relatie. Er moet een soort van vertrouwen zijn het gaat wel om je gezondheid. Dat hij een keer geen zin heeft, snap ik ook wel. Ik heb ook niet alleen maar topdagen, maar dan nog had hij anders kunnen reageren.
Ik heb niet zolang gewacht. Ik heb meerdere malen naar de HA gebeld en gevraagd of zij een idee hadden wat ik kon doen om de ontlasting op gang te laten komen. Daarbij is het bij baby's ook nog eens zo dat de darmen zich nog verder moeten ontwikkelen en rijpen. Dat gaat gepaard met krampjes enz. Dus ik weet dat wat kramp en een keer mindere ontlasting normaal is. Ook het bureau is op de hoogte van de klachten en ik heb ook de voeding aangepast. Dat geeft ook weer een reactie en om te zien of voeding het doet moet je het een week geven voordat je oordeel kunt vellen.
De reden dat ik dus boos was, is omdat mijn oudste ook verstopping had. Met hem zat ik uiteindelijk elke week bij de HA en meerdere keren per week aan de telefoon. Door de arts van het bureau is uiteindelijk de knoop doorgehad en heeft zij iom de HA een doorverwijzing geregeld. Mijn HA was dus op de hoogte van het feit dat dit kennelijk in de familie zit. Dat was ook de reden dat ik dus boos was dat hij mijn jongste NIET wilde zien. Daarbij was ik nog niet eerder met de jongste bij de HA geweest.
Dat ik niet eerlijk tegen mijn HA kan zijn vind ik niet getuigen van een goede patient-arts relatie. Er moet een soort van vertrouwen zijn het gaat wel om je gezondheid. Dat hij een keer geen zin heeft, snap ik ook wel. Ik heb ook niet alleen maar topdagen, maar dan nog had hij anders kunnen reageren.
-
Strieper
Onzin...falen is niet aan de orde hier.duiner schreef:een huisarts moet ten alle tijden mensen helpen, ook al heeft hij een pest-bui !Strieper schreef:...zoals een arts OOK maar een mens is....met gevoel en slechte en goede dagen.
Daar heeft hij een eed voor afgelegd !!!
Als een huisarts daar in faalt, moet hij GEEN huisarts worden !!..
.
Er wordt iets beweerd...maar de waarheid kent altijd twee kanten en niet de ene zwart-witte kant hier.
En natuurlijk is een arts ook maar een mens....en elk mens, dus ook een arts, mag zn dag wel/niet hebben.
...en jij wellicht ook?!egnie schreef: maar dan nog had hij anders kunnen reageren.
Ik begrijp je frustratie wel, maar ik vind dat je een veel te negatief beeld schets en ik BLIJF gewoon twijfelen aan de waarheid van je relaas. Het lijkt er een beetje op, dat je probeert om je ex-huisarts zwart te maken. Je stapt ineens over van de ene naar de andere arts, terwijl je kennelijk al die jaren ervoor nooit klagen hebt gehad (anders was je niet bij de beste man gebleven).
En omdat hij nu (in jouw ogen) niet adequaat reageert, stap je meteen over?
MOCHT je verhaal waar zijn, dan heeft de arts inderdaad niet goed gereageerd. Maar laten we het feitelijk houden: wat heeft de nieuwe huisarts voorgeschreven en helpt dat?? De ex-arts had lactulose voorgeschreven (iets wat vrijwel standaard is in de door jou omschreven situatie). Op zich dus niets mis met zijn beleid daaromtrent (ook al had hij je dan even kunnen ontvangen, om dan alsnog het middel voor te schrijven). Maar al dit laatste....schrijf ik onder voorbehoud dat alles wat je schrijft waar is.
...en je hoeft mij niet te proberen te overtuigen, dat gaat je nl. niet lukken
nogmaals , als je zo bezorgd bent , waarom ging je niet naar een Kinderarts?egnie schreef:Ik snap heel goed dat mensen het verhaal in twijfel trekken. Daarbij heeft de HA ook een idee over hoe het gegaan is. Ik vind het alleen niet kunnen dat hij dus een baby wegstuurd alleen omdat ik misschien iets verkeerd zou hebben gezegd. Helaas kan mijn baby geen afspraken maken en zeggen waar het probleem zit.
als het in de familie zit
je mag zo een afspraak maken , en later de brief van de huisarts even ophalen, voordat je gaat !
We leven in een vrij land, en we zijn NIET afhankelijk van een huisarts , gelukkig !
.
.