LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 643 euro voor een herhaalrecept
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 29 mei 2017 12:22
643 euro voor een herhaalrecept
Vanwege verhuizing naar een andere regio heb ik mijn bezoek aan de reumatoloog bij een ander ziekenhuis moeten doen. De keus valt op het Elkerliek Ziekenhuis, locatie Deurne. Het gaat om een soort reuma die met medicijnen goed te behandelen is en al bijna zes jaar lang een constante vorm heeft. De reumatoloog hoeft al deze jaren feitelijk niets anders te doen dan herhaalrecepten uit te schrijven, want de klachten veranderen niet. Als ik mijn medicijnen trouw slik heb ik namelijk géén klachten. Dat is voor mijn werk als zelfstandig musicus wel erg belangrijk.
Tot zover gaat alles prima. Bij het bezoek aan de nieuwe reumatoloog worden we het er op mijn indicatie over eens dat één bezoek per jaar wel voldoende is vanwege de stabiele situatie. Na 5 minuten sta ik dan ook, met een herhaalrecept op zak, weer buiten. De reumatoloog heeft tijdens het bezoek geen enkel onderzoek verricht of laten verrichten.
Wat schetst mijn verbazing als ik van mijn verzekering te horen krijg dat zij slechts € 400,04 van de nota van het ziekenhuis betalen, “omdat het gedeclareerde bedrag hoger is dan het maximumtarief dat voor deze zorg geldt.” Het gedeclareerde tarief (prestatiecode 041-15B111, zorgproduct 131999192, voor wie dit nader wil uitzoeken) is maar liefst € 643,71. Wàt?! Ja echt, meer dan zeshonderd euro voor een bezoek van vijf minuten.
Wat de zorgverzekering (m.i. terecht) niet vergoedt, € 243,67 , mag ik zelf betalen via een factuur van het ziekenhuis aan mij persoonlijk. Bij de factuur wordt niet vermeld dat de zorgverzekeraar al dik 400 euro heeft overgemaakt. “Ne bis in idem”, zeiden de oude Romeinen al. Je mag nooit tweemaal voor dezelfde feiten veroordeeld worden. Dus ook niet voor dezelfde prestatie tweemaal betalen! En deze manier van declareren, alleen het restbedrag, is ernstig misleidend.
Redelijk zou zijn om voor de dossieroverdracht van het ene naar het andere ziekenhuis een bedrag van 50 euro in rekening te brengen. Maar... er worden toch geen kosten gemaakt als er een elektronisch patiëntendossier bestaat? Daar kan een arts zonder enige aanpassing gewoon bij!
OK, dan een bedrag voor salaris en administratie... misschien 100 euro? Van een uurtarief van 1.200 euro moeten toch wel twee mensen betaald kunnen worden? … en het restant besteden aan huisvesting en updates voor het elektronisch patiëntendossier?
Mij is door de factuuradministratie van het Elkerliek Ziekenhuis uitgelegd dat er meer mensen opbellen om hierover te klagen. Zij worden dan doorverwezen naar de klachtencommissie, die vervolgens de klacht weer doorstuurt naar de factuuradministratie, omdat de klachtencommissie niet genoeg kennis in huis heeft om hierover een uitspraak te doen. Dit is natuurlijk een van-het-kastje-naar-de-muur-verhaal waar als resultaat uitkomt dat de nota klopt, het tarief is van hogerhand vastgesteld en wordt op de juiste wijze toegepast. De factuuradministratie heeft niet de bevoegdheid om hier iets aan te veranderen, dus blijft alles bij het oude. Cirkeltje rond.
Geen enkele reflectie over de verhouding tussen de geleverde prestatie en de hoogte van de nota. De bedragen wekken niet eens verbazing bij de medewerkster, al is ze direct bereid om navraag te doen. De arts reageert ook bijna meteen: de prestatiecode klopt.
Dus zit er iets fout bij de toekenning van harde euro’s aan de prestatiecodes, of is het codesysteem zelf netjes gezegd incompleet. Incompleet natuurlijk alleen voor wat betreft die prestaties die nauwelijks geld in het laatje brengen.
[Mij is inmiddels wel duidelijk wat de oorzaak is van de exploderende zorgkosten. Er is een systeem opgetuigd met allerlei codes en prestatie-omschrijvingen, met de beste bedoelingen. Er moet namelijk wel duidelijk worden wat er gedaan wordt. Om het allemaal niet al te ingewikkeld te maken, is zeker de helft van de zorgcodes geschrapt. Dat schrappen gebeurt natuurlijk niet door “de handen aan het bed”, maar door boekhouders. En boekhouders worden niet aangestuurd door “de handen aan het bed”, maar door de directie. En die wil graag dat het ziekenhuis floreert, dus moet er flink omzet gemaakt worden.]
Een beetje raar is het wel als je een supermarkt binnen loopt voor wasmiddel (gebruiksgoed) en bij de kassa zonder enige waarschuwing vooraf een rekening vergelijkbaar met de prijs van een hypermoderne wasmachine krijgt gepresenteerd.
Mijn vraag: wat doe ik hiermee? Wel betalen (inmiddels een herinnering gekregen), niet betalen, klachtenprocedures, bij welke instanties, op welke gronden ...?
Elke hulp is welkom!
Tot zover gaat alles prima. Bij het bezoek aan de nieuwe reumatoloog worden we het er op mijn indicatie over eens dat één bezoek per jaar wel voldoende is vanwege de stabiele situatie. Na 5 minuten sta ik dan ook, met een herhaalrecept op zak, weer buiten. De reumatoloog heeft tijdens het bezoek geen enkel onderzoek verricht of laten verrichten.
Wat schetst mijn verbazing als ik van mijn verzekering te horen krijg dat zij slechts € 400,04 van de nota van het ziekenhuis betalen, “omdat het gedeclareerde bedrag hoger is dan het maximumtarief dat voor deze zorg geldt.” Het gedeclareerde tarief (prestatiecode 041-15B111, zorgproduct 131999192, voor wie dit nader wil uitzoeken) is maar liefst € 643,71. Wàt?! Ja echt, meer dan zeshonderd euro voor een bezoek van vijf minuten.
Wat de zorgverzekering (m.i. terecht) niet vergoedt, € 243,67 , mag ik zelf betalen via een factuur van het ziekenhuis aan mij persoonlijk. Bij de factuur wordt niet vermeld dat de zorgverzekeraar al dik 400 euro heeft overgemaakt. “Ne bis in idem”, zeiden de oude Romeinen al. Je mag nooit tweemaal voor dezelfde feiten veroordeeld worden. Dus ook niet voor dezelfde prestatie tweemaal betalen! En deze manier van declareren, alleen het restbedrag, is ernstig misleidend.
Redelijk zou zijn om voor de dossieroverdracht van het ene naar het andere ziekenhuis een bedrag van 50 euro in rekening te brengen. Maar... er worden toch geen kosten gemaakt als er een elektronisch patiëntendossier bestaat? Daar kan een arts zonder enige aanpassing gewoon bij!
OK, dan een bedrag voor salaris en administratie... misschien 100 euro? Van een uurtarief van 1.200 euro moeten toch wel twee mensen betaald kunnen worden? … en het restant besteden aan huisvesting en updates voor het elektronisch patiëntendossier?
Mij is door de factuuradministratie van het Elkerliek Ziekenhuis uitgelegd dat er meer mensen opbellen om hierover te klagen. Zij worden dan doorverwezen naar de klachtencommissie, die vervolgens de klacht weer doorstuurt naar de factuuradministratie, omdat de klachtencommissie niet genoeg kennis in huis heeft om hierover een uitspraak te doen. Dit is natuurlijk een van-het-kastje-naar-de-muur-verhaal waar als resultaat uitkomt dat de nota klopt, het tarief is van hogerhand vastgesteld en wordt op de juiste wijze toegepast. De factuuradministratie heeft niet de bevoegdheid om hier iets aan te veranderen, dus blijft alles bij het oude. Cirkeltje rond.
Geen enkele reflectie over de verhouding tussen de geleverde prestatie en de hoogte van de nota. De bedragen wekken niet eens verbazing bij de medewerkster, al is ze direct bereid om navraag te doen. De arts reageert ook bijna meteen: de prestatiecode klopt.
Dus zit er iets fout bij de toekenning van harde euro’s aan de prestatiecodes, of is het codesysteem zelf netjes gezegd incompleet. Incompleet natuurlijk alleen voor wat betreft die prestaties die nauwelijks geld in het laatje brengen.
[Mij is inmiddels wel duidelijk wat de oorzaak is van de exploderende zorgkosten. Er is een systeem opgetuigd met allerlei codes en prestatie-omschrijvingen, met de beste bedoelingen. Er moet namelijk wel duidelijk worden wat er gedaan wordt. Om het allemaal niet al te ingewikkeld te maken, is zeker de helft van de zorgcodes geschrapt. Dat schrappen gebeurt natuurlijk niet door “de handen aan het bed”, maar door boekhouders. En boekhouders worden niet aangestuurd door “de handen aan het bed”, maar door de directie. En die wil graag dat het ziekenhuis floreert, dus moet er flink omzet gemaakt worden.]
Een beetje raar is het wel als je een supermarkt binnen loopt voor wasmiddel (gebruiksgoed) en bij de kassa zonder enige waarschuwing vooraf een rekening vergelijkbaar met de prijs van een hypermoderne wasmachine krijgt gepresenteerd.
Mijn vraag: wat doe ik hiermee? Wel betalen (inmiddels een herinnering gekregen), niet betalen, klachtenprocedures, bij welke instanties, op welke gronden ...?
Elke hulp is welkom!
Re: 643 euro voor een herhaalrecept
Betaal hem sowieso. Er is geen juridische grond om hem niet te betalen. Langer wachten levert alleen maar hogere kosten op.
Jouw visie op zorgkosten wijkt blijkbaar af van het systeem (ik lees tenminste geen feitelijke onjuistheden), maar dat vormt natuurlijk geen excuus of oorzaak voor wanbetaling.
Jouw visie op zorgkosten wijkt blijkbaar af van het systeem (ik lees tenminste geen feitelijke onjuistheden), maar dat vormt natuurlijk geen excuus of oorzaak voor wanbetaling.
Re: 643 euro voor een herhaalrecept
Niet alleen de visie van TS, maar ook de visie van de verzekeraar , welke dit niet geheel vergoedt.Moneyman schreef:Jouw visie op zorgkosten wijkt blijkbaar af van het systeem
En dat lijkt me weldegelijk stof tot nadenken.
Re: 643 euro voor een herhaalrecept
643 Euro voor een praatje van 5 minuten kan natuurlijk nooit. Ook al reken je alle overhead kosten mee.
Allemaal prima die codes, maar het werkt alleen in het voordeel van de specialist.
Hij/zij zal maar 10 van die gesprekjes voeren per dag........
Allemaal prima die codes, maar het werkt alleen in het voordeel van de specialist.
Hij/zij zal maar 10 van die gesprekjes voeren per dag........
Re: 643 euro voor een herhaalrecept
15B111 is voor een EERSTE bezoek, dat is dus inderdaad incl alle overhead, dossieraanmaak, inlezen etc.
Dat kan alleen als hij 10 NIEUWE patienten heeft.Hij/zij zal maar 10 van die gesprekjes voeren per dag........
Re: 643 euro voor een herhaalrecept
Ik weet niet wat voor hulp je verwacht, dit is het gevolg van de keuze om met prestatiecodes te werken binnen ons zorgstelsel, en dus binnen de regels. Dat betekent betalen, of wil je dáár hulp bij?Beethovens schreef:Vanwege verhuizing naar een andere regio heb ik mijn bezoek aan de reumatoloog bij een ander ziekenhuis moeten doen. De keus valt op het Elkerliek Ziekenhuis, locatie Deurne. Het gaat om een soort reuma die met medicijnen goed te behandelen is en al bijna zes jaar lang een constante vorm heeft. De reumatoloog hoeft al deze jaren feitelijk niets anders te doen dan herhaalrecepten uit te schrijven, want de klachten veranderen niet. Als ik mijn medicijnen trouw slik heb ik namelijk géén klachten. Dat is voor mijn werk als zelfstandig musicus wel erg belangrijk.
Tot zover gaat alles prima. Bij het bezoek aan de nieuwe reumatoloog worden we het er op mijn indicatie over eens dat één bezoek per jaar wel voldoende is vanwege de stabiele situatie. Na 5 minuten sta ik dan ook, met een herhaalrecept op zak, weer buiten. De reumatoloog heeft tijdens het bezoek geen enkel onderzoek verricht of laten verrichten.
Wat schetst mijn verbazing als ik van mijn verzekering te horen krijg dat zij slechts € 400,04 van de nota van het ziekenhuis betalen, “omdat het gedeclareerde bedrag hoger is dan het maximumtarief dat voor deze zorg geldt.” Het gedeclareerde tarief (prestatiecode 041-15B111, zorgproduct 131999192, voor wie dit nader wil uitzoeken) is maar liefst € 643,71. Wàt?! Ja echt, meer dan zeshonderd euro voor een bezoek van vijf minuten.
Wat de zorgverzekering (m.i. terecht) niet vergoedt, € 243,67 , mag ik zelf betalen via een factuur van het ziekenhuis aan mij persoonlijk. Bij de factuur wordt niet vermeld dat de zorgverzekeraar al dik 400 euro heeft overgemaakt. “Ne bis in idem”, zeiden de oude Romeinen al. Je mag nooit tweemaal voor dezelfde feiten veroordeeld worden. Dus ook niet voor dezelfde prestatie tweemaal betalen! En deze manier van declareren, alleen het restbedrag, is ernstig misleidend.
Redelijk zou zijn om voor de dossieroverdracht van het ene naar het andere ziekenhuis een bedrag van 50 euro in rekening te brengen. Maar... er worden toch geen kosten gemaakt als er een elektronisch patiëntendossier bestaat? Daar kan een arts zonder enige aanpassing gewoon bij!
OK, dan een bedrag voor salaris en administratie... misschien 100 euro? Van een uurtarief van 1.200 euro moeten toch wel twee mensen betaald kunnen worden? … en het restant besteden aan huisvesting en updates voor het elektronisch patiëntendossier?
Mij is door de factuuradministratie van het Elkerliek Ziekenhuis uitgelegd dat er meer mensen opbellen om hierover te klagen. Zij worden dan doorverwezen naar de klachtencommissie, die vervolgens de klacht weer doorstuurt naar de factuuradministratie, omdat de klachtencommissie niet genoeg kennis in huis heeft om hierover een uitspraak te doen. Dit is natuurlijk een van-het-kastje-naar-de-muur-verhaal waar als resultaat uitkomt dat de nota klopt, het tarief is van hogerhand vastgesteld en wordt op de juiste wijze toegepast. De factuuradministratie heeft niet de bevoegdheid om hier iets aan te veranderen, dus blijft alles bij het oude. Cirkeltje rond.
Geen enkele reflectie over de verhouding tussen de geleverde prestatie en de hoogte van de nota. De bedragen wekken niet eens verbazing bij de medewerkster, al is ze direct bereid om navraag te doen. De arts reageert ook bijna meteen: de prestatiecode klopt.
Dus zit er iets fout bij de toekenning van harde euro’s aan de prestatiecodes, of is het codesysteem zelf netjes gezegd incompleet. Incompleet natuurlijk alleen voor wat betreft die prestaties die nauwelijks geld in het laatje brengen.
[Mij is inmiddels wel duidelijk wat de oorzaak is van de exploderende zorgkosten. Er is een systeem opgetuigd met allerlei codes en prestatie-omschrijvingen, met de beste bedoelingen. Er moet namelijk wel duidelijk worden wat er gedaan wordt. Om het allemaal niet al te ingewikkeld te maken, is zeker de helft van de zorgcodes geschrapt. Dat schrappen gebeurt natuurlijk niet door “de handen aan het bed”, maar door boekhouders. En boekhouders worden niet aangestuurd door “de handen aan het bed”, maar door de directie. En die wil graag dat het ziekenhuis floreert, dus moet er flink omzet gemaakt worden.]
Een beetje raar is het wel als je een supermarkt binnen loopt voor wasmiddel (gebruiksgoed) en bij de kassa zonder enige waarschuwing vooraf een rekening vergelijkbaar met de prijs van een hypermoderne wasmachine krijgt gepresenteerd.
Mijn vraag: wat doe ik hiermee? Wel betalen (inmiddels een herinnering gekregen), niet betalen, klachtenprocedures, bij welke instanties, op welke gronden ...?
Elke hulp is welkom!
Overigens zit er wel wat meer tijd en moeite achter dan netto de 5 minuten aan het bureau van de arts, dus je bierviltje-berekening is wat te kort door de bocht.
Re: 643 euro voor een herhaalrecept
Die "hulp" bestaat m.i. uit de ziektekostenverzekering. Is het dan ook binnen de regels dat de zorgverzekering niet thuis geeft?sjohie schreef:Ik weet niet wat voor hulp je verwacht, dit is het gevolg van de keuze om met prestatiecodes te werken binnen ons zorgstelsel, en dus binnen de regels. Dat betekent betalen, of wil je dáár hulp bij?
-
- Berichten: 32555
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: 643 euro voor een herhaalrecept
@ Beethovens: Ik neem aan dat de arts van tevoren ook het dossier heeft doorgelezen? Het is een dossier van enkele jaren, dus dat zal wel meer dan een A4-tje zijn? Anders snap ik niet dat hij met 5 minuten al tot een beslissing kon komen. Om te beoordelen hoe de voortgang moet zijn, zal hij toch ook de geschiedenis moeten weten, en dat lukt niet in een gesprekje van 5 minuten met een patiënt.
Dan zitten er inderdaad nog een aantal andere kosten aan vast, zoals het archiveren in het systeem (elektronisch of niet, er zijn een aantal handelingen voor nodig). Je zult je als patiënt ook aan hebben moeten melden neem ik aan? Zitten dat soort kosten ook in dat bedrag?
Hóe je het hoger op moet zoeken weet ik niet. Wat ik je als advies wil geven is dit: zet je onderbuikgevoelens even in de slaapstand en zorg dat je je dossier goed onderbouwt, anders maak je het jezelf alleen maar onnodig moeilijk.
Dan zitten er inderdaad nog een aantal andere kosten aan vast, zoals het archiveren in het systeem (elektronisch of niet, er zijn een aantal handelingen voor nodig). Je zult je als patiënt ook aan hebben moeten melden neem ik aan? Zitten dat soort kosten ook in dat bedrag?
Hóe je het hoger op moet zoeken weet ik niet. Wat ik je als advies wil geven is dit: zet je onderbuikgevoelens even in de slaapstand en zorg dat je je dossier goed onderbouwt, anders maak je het jezelf alleen maar onnodig moeilijk.
Re: 643 euro voor een herhaalrecept
De vraag of de verzekeraar de kosten vergoedt, staat hier los van.16again schreef:Niet alleen de visie van TS, maar ook de visie van de verzekeraar , welke dit niet geheel vergoedt.Moneyman schreef:Jouw visie op zorgkosten wijkt blijkbaar af van het systeem
En dat lijkt me weldegelijk stof tot nadenken.
Re: 643 euro voor een herhaalrecept
Integendeel.Moneyman schreef:De vraag of de verzekeraar de kosten vergoedt, staat hier los van.
m.i. bestaat er een causaal verband tussen het gegeven dat de verzekering de rekening niet volledig vergoedt, en het aanmaken van dit topic
Re: 643 euro voor een herhaalrecept
Maar dat was niet mijn punt waarop jij reageerde. Je verdraait nu de discussie.16again schreef:Integendeel.Moneyman schreef:De vraag of de verzekeraar de kosten vergoedt, staat hier los van.
m.i. bestaat er een causaal verband tussen het gegeven dat de verzekering de rekening niet volledig vergoedt, en het aanmaken van dit topic
Re: 643 euro voor een herhaalrecept
Wat verdraai ik dan?
Samenvattend staan 2 kwesties centraal in dit topic:
-Waarom kost deze behandeling 634,- Euro?
-Als dit de normale kosten van het "systeem" zijn, waarom vergoedt de verzekeraar deze dan niet?
Samenvattend staan 2 kwesties centraal in dit topic:
-Waarom kost deze behandeling 634,- Euro?
-Als dit de normale kosten van het "systeem" zijn, waarom vergoedt de verzekeraar deze dan niet?
-
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13
Re: 643 euro voor een herhaalrecept
Ligt ook aan de soort polis iemand heeft.
Budget of een gewone??
Budget of een gewone??
-
- Berichten: 32555
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: 643 euro voor een herhaalrecept
Het ligt er ook aan of dit ziekenhuis gecontracteerd is door de zorgverzekering. CZ, Delta en Ohra vergoeden behandelingen deels.
https://www.independer.nl/ziekenhuis/re ... eurne.aspx
https://www.independer.nl/ziekenhuis/re ... eurne.aspx