LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aangemeld als wanbetaler na aflossen van schuld
-
Aangemeld als wanbetaler na aflossen van schuld
Op 19 oktober heb ik al mijn schulden die ik had v.w.b. premie, eigen risico en eigen bijdragen betaald aan het GGN, dit hebben zij op 22 september ontvangen. Ze hebben dit doorgegeven aan het Zilveren Kruis. Zilveren Kruis heeft mij toen aangemeld als wanbetaler bij het CAK. Hier schrok ik enorm van, kwam bijna in een crisis, ik heb borderline. Contact opgenomen met het Zilveren Kruis. Het zou op 6 oktober goed komen, dan hadden ze een contact moment met het GGN. Dit is door het zilveren Kruis uitgesteld. 13 oktober was het volgende contact moment. Dit is wel doorgegaan. Op 13 oktober had het Zilveren kruis de betaling van het GGN ontvangen. Ik zou met terugwerkende kracht tot 1 oktober weer afgemeld worden als wanbetaler. Dit is echter nog niet gebeurt. Nu ligt er beslag Mijn zorgtoeslag en ik moet bestuursrechtelijke premie gaan betalen die hoger ligt dan mijn normale premie. Ik moet nu boete gaan betalen en ben mijn zorgtoeslag kwijt omdat ik mijn schulden heb betaald. Ik ben letterlijk en figuurlijk ziek geworden van het Zilveren Kruis, heb al een aantal migraine aanvallen gehad hierdoor. Zijn er meer mensen die dit meemaken, of meegemaakt hebben? Mijn wens is om dit collectief aan te gaan pakken. Het zilveren Kruis is machtig en alleen kun je niets beginnen, wellicht staan we samen sterker.
Re: Aangemeld als wanbetaler na aflossen van schuld
U heeft reeds diverse herinneringen een aanmaningen gehad, eerst van Zilveren Kruis, vervolgens van GGN.
Blijkbaar heeft u dus lange tijd uw zorgkosten niet betaald (maar dat had u voor het gemak niet vermeld in uw bericht)
volledig terecht dus dat u wordt aangemeld bij het CAK. Dat u achteraf u schuld heeft afbetaald veranderd hier niets aan, dat moet u zowiezo doen, echter is het goed voor te stellen dat Zilveren Kruis geen meer heeft in u als klant, als u toch niet betaald: zodoende dat u voor betalingen wordt overgedragen aan het CAK.
kwestie van, eigen schuld, op tijd betalen
Blijkbaar heeft u dus lange tijd uw zorgkosten niet betaald (maar dat had u voor het gemak niet vermeld in uw bericht)
volledig terecht dus dat u wordt aangemeld bij het CAK. Dat u achteraf u schuld heeft afbetaald veranderd hier niets aan, dat moet u zowiezo doen, echter is het goed voor te stellen dat Zilveren Kruis geen meer heeft in u als klant, als u toch niet betaald: zodoende dat u voor betalingen wordt overgedragen aan het CAK.
kwestie van, eigen schuld, op tijd betalen
-
Definitie van wanbetaler is volgens de Dikke van Dale 'slechte betaler'.
In uw betoog lees ik geen argumenten waarom dat onterecht zou zijn. Een slechte betaler kan iemand ook zijn wanneer schulden zijn afgelost.
In uw betoog lees ik geen argumenten waarom dat onterecht zou zijn. Een slechte betaler kan iemand ook zijn wanneer schulden zijn afgelost.
marjakieft schreef:Op 19 oktober heb ik al mijn schulden die ik had v.w.b. premie, eigen risico en eigen bijdragen betaald aan het GGN, dit hebben zij op 22 september ontvangen. Ze hebben dit doorgegeven aan het Zilveren Kruis. Zilveren Kruis heeft mij toen aangemeld als wanbetaler bij het CAK. Hier schrok ik enorm van, kwam bijna in een crisis, ik heb borderline. Contact opgenomen met het Zilveren Kruis. Het zou op 6 oktober goed komen, dan hadden ze een contact moment met het GGN. Dit is door het zilveren Kruis uitgesteld. 13 oktober was het volgende contact moment. Dit is wel doorgegaan. Op 13 oktober had het Zilveren kruis de betaling van het GGN ontvangen. Ik zou met terugwerkende kracht tot 1 oktober weer afgemeld worden als wanbetaler. Dit is echter nog niet gebeurt. Nu ligt er beslag Mijn zorgtoeslag en ik moet bestuursrechtelijke premie gaan betalen die hoger ligt dan mijn normale premie. Ik moet nu boete gaan betalen en ben mijn zorgtoeslag kwijt omdat ik mijn schulden heb betaald. Ik ben letterlijk en figuurlijk ziek geworden van het Zilveren Kruis, heb al een aantal migraine aanvallen gehad hierdoor. Zijn er meer mensen die dit meemaken, of meegemaakt hebben? Mijn wens is om dit collectief aan te gaan pakken. Het zilveren Kruis is machtig en alleen kun je niets beginnen, wellicht staan we samen sterker.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... iet-betaalSchuld bij zorgverzekeraar afgelost
Het CAK stopt met inhouden van de bestuursrechtelijke premie als uw zorgverzekeraar u afmeldt bij het CAK. Uw zorgverzekeraar meldt u af als u uw schuld heeft terugbetaald of een betalingsregeling heeft afgesproken. Of als u een regeling voor schuldhulpverlening heeft getroffen.
U ontvangt een brief van het CAK als de inhouding of betaling van de bestuursrechtelijke premie stopt. Uw werkgever, uitkeringsinstantie of pensioeninstantie ontvangt ook bericht dat hij geen premie meer hoeft in te houden.
Voor meer informatie:
https://www.hetcak.nl/regelingen/wanbetalers
Dat is een hele vreemde gang van zaken. Kennelijk was er voor 19 oktober geen aanleiding om je bij het CAK als wanbeter aan te melden, dus heeft men daarmee daarna zeker geen aanleiding om daar toe over te gaan.marjakieft schreef:Op 19 oktober heb ik al mijn schulden die ik had v.w.b. premie, eigen risico en eigen bijdragen betaald aan het GGN, dit hebben zij op 22 september ontvangen. Ze hebben dit doorgegeven aan het Zilveren Kruis. Zilveren Kruis heeft mij toen aangemeld als wanbetaler bij het CAK.
Je kunt best in je eentje in verweer komen. Collectief gaat waarschijnlijk het niet lukken. Kijk eens of een klacht bij het CAK helpt of misschien de nationale ombutsman.marjakieft schreef:Zijn er meer mensen die dit meemaken, of meegemaakt hebben? Mijn wens is om dit collectief aan te gaan pakken. Het zilveren Kruis is machtig en alleen kun je niets beginnen, wellicht staan we samen sterker.
-
Maar wanneer had er betaald moeten zijn? Dat mis ik in het hele verhaal.marjakieft schreef:Op 19 oktober heb ik al mijn schulden die ik had v.w.b. premie, eigen risico en eigen bijdragen betaald aan het GGN, dit hebben zij op 22 september ontvangen.
-
Waarschijnlijk bedoelde je 19 september.marjakieft schreef:Op 19 oktober heb ik al mijn schulden die ik had v.w.b. premie, eigen risico en eigen bijdragen betaald aan het GGN, (...)
GGN is een Credit Management bureau. Is dat de normale route van betalen aan het Zilveren Kruis?
Op welke datum heeft het Zilveren Kruis de aanmelding bij het CAK gedaan en stond de schuld op die datum meer dan 6 maanden open?marjakieft schreef:(...) dit hebben zij op 22 september ontvangen. Ze hebben dit doorgegeven aan het Zilveren Kruis. Zilveren Kruis heeft mij toen aangemeld als wanbetaler bij het CAK.
marjakieft schreef:Ik zou met terugwerkende kracht tot 1 oktober weer afgemeld worden als wanbetaler.
Waarom pas per 1 oktober als de betaling reeds op 22 september ontvangen is? Dit kan belangrijk zijn als je rond de 6 maanden achterstand zat.
marjakieft schreef:Nu ligt er beslag Mijn zorgtoeslag en ik moet bestuursrechtelijke premie gaan betalen die hoger ligt dan mijn normale premie.
1) Weet je zeker (en heeft het Zilveren Kruis bevestigt) dat alle achterstanden plus kosten betaald zijn op 22 september?
2) Heeft het Zilveren Kruis je werkelijk aangemeld bij het CAK na 23 september?
3) Als de achterstand groter was dan 6 maanden en de melding aan het CAK is gedaan vóór 22 september, dan heb je geen poot om op te staan.
4) In alle andere gevallen is het waarschijnlijk een administratief probleem (=communicatie) tussen Zilveren Kruis, GGN en CAK. In dat geval moet je je afmelden bij het CAK via het Zilveren Kruis. Indien het Zilveren Kruis geen gehoor geeft en alle betalingsachterstanden zijn verholpen, dan kan je een klacht indienen via https://www.skgz.nl.
Na even googelen gevonden:
Wat gebeurt er als ik de premie van mijn zorgverzekering niet betaal?
Betaalt u de premie voor uw zorgverzekering niet? Dan stuurt de zorgverzekeraar u betalingsherinneringen. Uw verzekeraar kan u ook een betalingsregeling aanbieden. Na 6 maanden niet betalen meldt de zorgverzekeraar u als wanbetaler aan bij het CAK.
Hogere premie zorgverzekering bij wanbetaling
Heeft u 6 maanden lang de premie voor de zorgverzekering niet betaald? Dan meldt uw zorgverzekeraar u aan als wanbetaler bij het CAK. U betaalt dan aan het CAK een premie die veel hoger is dan de gewone zorgpremie. Deze hogere premie heet ‘bestuursrechtelijke premie’.
Uw werkgever, uitkeringsinstantie of pensioeninstantie houdt de premie in op uw loon, uitkering of pensioen. Daarmee betalen zij het CAK. Heeft u geen (regelmatige) inkomsten? Of is uw inkomen te laag om de premie te kunnen inhouden? Dan ontvangt u maandelijks een acceptgiro van het CJIB. U moet dan zelf de premie overmaken.
Daarnaast ontvangt u uw zorgtoeslag niet meer zelf. Daarmee wordt de premie aan het CAK betaald.
Zorgverzekering niet op te zeggen bij betalingsachterstand premie
Bent u achter met betalen van de premie voor de zorgverzekering? Dan u uw zorgverzekering niet opzeggen. Daardoor is overstappen naar een andere verzekeraar niet mogelijk. U kunt uw schuld dus niet ontlopen.
Dit geldt niet voor een betalingsachterstand van het eigen risico. U kunt de zorgverzekering dus wel opzeggen als u nog (een deel van) uw eigen risico moet betalen. Dat eigen risico moet u dus wel betalen als u de zorgverzekering opzegt.
Verzekerd voor basisverzekering
U blijft verzekerd voor de basisverzekering bij uw eigen zorgverzekeraar. Heeft u ook een aanvullende verzekering? Dan kan de zorgverzekeraar die beëindigen.
Schuld aflossen bij zorgverzekeraar
Met de betaling van de bestuursrechtelijke premie aan het CAK lost u de bestaande schuld bij uw zorgverzekeraar niet af. Probeer hiervoor een betalingsregeling te treffen met uw zorgverzekeraar.
Schuld bij zorgverzekeraar afgelost
Het CAK stopt met inhouden van de bestuursrechtelijke premie als uw zorgverzekeraar u afmeldt bij het CAK. Uw zorgverzekeraar meldt u af als u uw schuld heeft terugbetaald of een betalingsregeling heeft afgesproken. Of als u een regeling voor schuldhulpverlening heeft getroffen.
U ontvangt een brief van het CAK als de inhouding of betaling van de bestuursrechtelijke premie stopt. Uw werkgever, uitkeringsinstantie of pensioeninstantie ontvangt ook bericht dat hij geen premie meer hoeft in te houden.
Uit bovenstaande blijkt dat u minstens 6 maanden niet (geheel) betaald heeft. Graag helderheid van u.
Wat gebeurt er als ik de premie van mijn zorgverzekering niet betaal?
Betaalt u de premie voor uw zorgverzekering niet? Dan stuurt de zorgverzekeraar u betalingsherinneringen. Uw verzekeraar kan u ook een betalingsregeling aanbieden. Na 6 maanden niet betalen meldt de zorgverzekeraar u als wanbetaler aan bij het CAK.
Hogere premie zorgverzekering bij wanbetaling
Heeft u 6 maanden lang de premie voor de zorgverzekering niet betaald? Dan meldt uw zorgverzekeraar u aan als wanbetaler bij het CAK. U betaalt dan aan het CAK een premie die veel hoger is dan de gewone zorgpremie. Deze hogere premie heet ‘bestuursrechtelijke premie’.
Uw werkgever, uitkeringsinstantie of pensioeninstantie houdt de premie in op uw loon, uitkering of pensioen. Daarmee betalen zij het CAK. Heeft u geen (regelmatige) inkomsten? Of is uw inkomen te laag om de premie te kunnen inhouden? Dan ontvangt u maandelijks een acceptgiro van het CJIB. U moet dan zelf de premie overmaken.
Daarnaast ontvangt u uw zorgtoeslag niet meer zelf. Daarmee wordt de premie aan het CAK betaald.
Zorgverzekering niet op te zeggen bij betalingsachterstand premie
Bent u achter met betalen van de premie voor de zorgverzekering? Dan u uw zorgverzekering niet opzeggen. Daardoor is overstappen naar een andere verzekeraar niet mogelijk. U kunt uw schuld dus niet ontlopen.
Dit geldt niet voor een betalingsachterstand van het eigen risico. U kunt de zorgverzekering dus wel opzeggen als u nog (een deel van) uw eigen risico moet betalen. Dat eigen risico moet u dus wel betalen als u de zorgverzekering opzegt.
Verzekerd voor basisverzekering
U blijft verzekerd voor de basisverzekering bij uw eigen zorgverzekeraar. Heeft u ook een aanvullende verzekering? Dan kan de zorgverzekeraar die beëindigen.
Schuld aflossen bij zorgverzekeraar
Met de betaling van de bestuursrechtelijke premie aan het CAK lost u de bestaande schuld bij uw zorgverzekeraar niet af. Probeer hiervoor een betalingsregeling te treffen met uw zorgverzekeraar.
Schuld bij zorgverzekeraar afgelost
Uit bovenstaande blijkt dat u minstens 6 maanden niet (geheel) betaald heeft. Graag helderheid van u.
Zilveren kruis is machtig waarin? Als jij gewoon je premies voldoet, is er niets aan de hand. Je zegt dat je gestresst hierdoor raakt door je ziekte. Reden te meer toch om op tijd je rekeningen te voldoen.marjakieft schreef:Mijn wens is om dit collectief aan te gaan pakken. Het zilveren Kruis is machtig en alleen kun je niets beginnen, wellicht staan we samen sterker.
De discussie is hier niet op tijd moet betalen, maar of (nadat er eenmaal betaald is) aanmelding bij het CAK plaats kan vinden. Dat is in ieder geval niet de normale procedure. Weet je zeker dat álles betaald is? Heb je daar bevestigingen van? Wat zegt GGN/ Zilveren Kruis inhoudelijk?
Nou TS, kom er maar in, er staan nog een aantal vragen open!
Op 19 oktober heeft TS betaald en dit is op 22 september ontvangen? Ik begrijp dit niet.
GGN is een deurwaarder annex incasso buro. Wanneer je aan een deurwaarder moet betalen, is dat nadat de rechter heeft vastgesteld dat je facturen niet betaald hebt. GGN brengt daarna het vonnis ten uitvoer en incasseert het geld dat de rechter heeft toegewezen.
Wanneer GGN als incasso buro aan het werk was, dan versturen zij namens het zilveren kruis aanmaningen en een overzicht met alle open bedragen inclusief de nieuwe openstaande termijnen. Het is mij niet duidelijk welke het van de twee was?
Zilveren Kruis volgt het overheidsbeleid. Indien zes maanden premie openstaat, melden ze dit bij het CAK. Vanaf dat moment incasseert het CAK de nieuwe premies verhoogd met een boete van enkele tientjes. Dit is wettelijk zo geregeld.
Wat GNN aan het Zilveren Kruis gemeldt heeft is mij niet duidelijk? Als het bericht is dat alle achterstanden voldaan zijn, dan kan TS het beste het Zilveren Kruis bellen met de vraag of er nog nieuwe termijnen openstaan. Is dat niet het geval, dan kan TS aan het Zilveren Kruis vragen om haar weer af te melden bij het CAK en is alles opgelost.
GGN is een deurwaarder annex incasso buro. Wanneer je aan een deurwaarder moet betalen, is dat nadat de rechter heeft vastgesteld dat je facturen niet betaald hebt. GGN brengt daarna het vonnis ten uitvoer en incasseert het geld dat de rechter heeft toegewezen.
Wanneer GGN als incasso buro aan het werk was, dan versturen zij namens het zilveren kruis aanmaningen en een overzicht met alle open bedragen inclusief de nieuwe openstaande termijnen. Het is mij niet duidelijk welke het van de twee was?
Zilveren Kruis volgt het overheidsbeleid. Indien zes maanden premie openstaat, melden ze dit bij het CAK. Vanaf dat moment incasseert het CAK de nieuwe premies verhoogd met een boete van enkele tientjes. Dit is wettelijk zo geregeld.
Wat GNN aan het Zilveren Kruis gemeldt heeft is mij niet duidelijk? Als het bericht is dat alle achterstanden voldaan zijn, dan kan TS het beste het Zilveren Kruis bellen met de vraag of er nog nieuwe termijnen openstaan. Is dat niet het geval, dan kan TS aan het Zilveren Kruis vragen om haar weer af te melden bij het CAK en is alles opgelost.
Na betalen blijft de registratie nog staan!
Net als BKR voor overige schulden, na aflossen Hypotheek of lening blijft deze nog even staan...
Bij schulden die ook bij BKR geregistreerd worden blijven die nog vele jaren langer staan.
Dat is ter informatie wie je straks als nieuwe klant binnen gaat halen!
Verder moet de vragensteller eerst even de foute datums eruit halen of was het een jaar later?????
Net als BKR voor overige schulden, na aflossen Hypotheek of lening blijft deze nog even staan...
Bij schulden die ook bij BKR geregistreerd worden blijven die nog vele jaren langer staan.
Dat is ter informatie wie je straks als nieuwe klant binnen gaat halen!
Verder moet de vragensteller eerst even de foute datums eruit halen of was het een jaar later?????