LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies nodig over tandimplantaten

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
weethetnetmeer

Advies nodig over tandimplantaten

Ongelezen bericht door weethetnetmeer »

als nieuw forum lid heb ik volgende vraag: door omstandigheden ben ik alle tanden kwijt. Mijn prothese is een onding, ook na herhaalde aanpassingen. Ik ben voor advies bij verschillende (drie) deskundigen (kaakchirurg implantolog, tandarts) geweest, en dacht me dus goed te hebben geinformeerd. Niets is minder waar, ik kreeg verschillend advies en weet het nu ook niet meer. ( advies na foto's )
Advies verschilt in: soort en merk implantaten, 1 ervan wilde zelfs botopbouw doen. Ik ben nu zover gekomen dat ik heb besloten (6x) Strauman implantaten te laten zetten in BK door de tandarts. Men gaf aan dat daarop diverse prothese op kunnen worden aangebracht, zowel klik als vaste prothese (brug)
Over de prothese doet men vaag, men adviseert een z.g. klikgebit. Ik wil echter geen grote randen en af van dat "plastic" gevoel, en al helemaal af van de gehemelteplaat. Op internet lees je van alles over een brug van zirconium of ander materiaal, ook op de site van Strauman staat allerlei info. We hebben het dan over een vaste geschroefde voorziening.
- Wie heeft hier ervaring mee of kan er meer over zeggen? Men doet nogal negatief over vaste voorziening ivm betere reiniging klikgebit en ontsteking gevoeligheid. Maar een kroon zit toch ook vast? Of heeft dit meer te maken met de verzekeraar, protocol en richtlijn en vergoeding?
- Wie weet een goede technieker / behandelaar die dit maakt en later kan monteren? Ik zit niet op de snelle jongens te wachten!
- Klopt het verhaal dat op strauman implantaten later diverse prothese soorten kunnen worden aangebracht of is de bepaald de keuze de prothesemogelijkheid?
- Wie heeft een kostenindicatie?
Alvast dank voor uw reactie

mp2017

Re: Advies nodig over tandimplantaten

Ongelezen bericht door mp2017 »

Misschien kan je de vraag beter hier stellen:

https://www.tandarts.nl/forum/tandheelk ... implantaat

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

weethetnetmeer schreef:als nieuw forum lid heb ik volgende vraag: door omstandigheden ben ik alle tanden kwijt. Mijn prothese is een onding, ook na herhaalde aanpassingen. Ik ben voor advies bij verschillende (drie) deskundigen (kaakchirurg implantolog, tandarts) geweest, en dacht me dus goed te hebben geinformeerd. Niets is minder waar, ik kreeg verschillend advies en weet het nu ook niet meer. ( advies na foto's )
Advies verschilt in: soort en merk implantaten, 1 ervan wilde zelfs botopbouw doen. Ik ben nu zover gekomen dat ik heb besloten (6x) Strauman implantaten te laten zetten in BK door de tandarts. Men gaf aan dat daarop diverse prothese op kunnen worden aangebracht, zowel klik als vaste prothese (brug)
Over de prothese doet men vaag, men adviseert een z.g. klikgebit. Ik wil echter geen grote randen en af van dat "plastic" gevoel, en al helemaal af van de gehemelteplaat. Op internet lees je van alles over een brug van zirconium of ander materiaal, ook op de site van Strauman staat allerlei info. We hebben het dan over een vaste geschroefde voorziening.
- Wie heeft hier ervaring mee of kan er meer over zeggen? Men doet nogal negatief over vaste voorziening ivm betere reiniging klikgebit en ontsteking gevoeligheid. Maar een kroon zit toch ook vast? Of heeft dit meer te maken met de verzekeraar, protocol en richtlijn en vergoeding?
- Wie weet een goede technieker / behandelaar die dit maakt en later kan monteren? Ik zit niet op de snelle jongens te wachten!
- Klopt het verhaal dat op strauman implantaten later diverse prothese soorten kunnen worden aangebracht of is de bepaald de keuze de prothesemogelijkheid?
- Wie heeft een kostenindicatie?
Alvast dank voor uw reactie
Een kroon is altijd de beste oplossing indien mogelijk. Een kroon wordt namelijk gezet op de bestaande wortel en onderste deel van de kies. Indien het onderste deel van de kies zodaning is aangestast dat deze geen goede basis meer vormt voor een kroon, dan komen opties zoals een protese of implantaat aan de orde. Aangezien een implantaat gezet wordt in de bot van de kaak, is dit een behoorlijke ingreep en de ingreep is niet risico vrij. Een kroon kost over het algemeen rond de 500 euro (inclusief een wortelkanaal behandeling, tijdelijke kroon etcetera).

Mijn vrouw heeft een kies verloren waarbij het niet meer mogelijk was om een kroon te plaatsen. Zij heeft gekozen voor een prothese, omdat zij deze niet altijd draagt. Echter bij gelegenheden vind ze het niet prettig dat ze een kies mist, zeker als er foto's gemaakt worden en dat doet ze de prothese in. Voor haar was dit een goede oplossing maar zoiets is natuurlijk persoonlijk. Ik kan me voorstellen dat als je elke dag een prothese in doet, een implantaat wellicht een prettiger oplossing is.

Vergoeding is afhankelijk van uw verzekering en eventuele aanvullende verkeringen, hiervoor kunt u het beste contact opnemen met uw verzekeraar.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

over globaal:
implantaten voor een klikgebit, zijn mits de situatie binnen de grenzen valt, vergoed vanuit de basisverzekering, zo ook de prothese erop. Voor boven ligt de situatie lastiger, die grenzen liggen strenger. Boven is vaker wel dan niet botopbouw nodig ivm de kaakholte die in de meeste gevallen zo laag ligt dat daar te weinig bothoogte is. Die ingreep kan in de meeste gevallen samen met de implantaatplaatsing uitgevoerd worden.
er geldt een eigen bijdrage , een percentage van de totale kosten. Verschilt tussen boven en onderkaak. Ook wanneer de implantaten zelf niet onder vergoeding vallen, valt tegenwoordig, mits aangevraagd, de prothese erop wel onder vergoeding.
zodra er een vaste constructie toegepast gaat worden ipv een klikgebit is alles eigen kosten.

weethetnetmeer

Wie heeft hier ervaring mee of kan er meer over zeggen? Men doet nogal negatief over vaste voorziening ivm betere reiniging klikgebit en ontsteking gevoeligheid. Maar een kroon zit toch ook vast? Of heeft dit meer te maken met de verzekeraar, protocol en richtlijn en vergoeding?
- Wie heeft een kostenindindicatie?

Dank voor de reacties, maar ik zoek eigenlijk het antwoord op bovenstaande vragen. Voor de goede orde: ik wist al van de vergoedingen.

weethetnetmeer

Aanvullend: eigenlijk wil ik vooral weten of er, als de klikgebit niet bevalt, later een vaste constructie op geplaatst kan worden. Ik omdat ik het plak gedoe en de plasticranden zat ben. Een vaste constructie heeft immers geen randen?

vroem

ik kan geen adviezen geven over behandelaars omdat ik er wellicht een noem die 2 uur rijden verder is voor u...
verder zijn kosten afhankelijk van wat er precies gebeurt/gemaakt wordt, dus die moeten begroot worden door behandelaar(s) ; Dus eerst zal de beslissing moeten vallen wie het werk gaat doen. Bij een constructie met 6 implantaten komt kan er groot verschil, in de 4 cijfers , zitten alleen al in de techniekkosten.
recent gedaan: mijn kant van het verhaal als tandarts: boven stegconstructies op 6 implantaten, onder op 2 implantaten was totaal incl techniekkosten een 4500,-. Komt dan nog 8 x implantaatplaatsing bij, zeg nog een keer zoiets. los van vergoedingen.
Onder voorbehoud kan er later, met zeer waarschijnlijk noodzakelijke bijplaatsing van 2 implantaten, een vast constructie op. Het is wel handig om dat even met de implantoloog vast te bespreken aangezien het kan zijn dat er met locatie implantaten rekening mee gehouden moet worden.

weethetnetmeer

Vroem,
dank voor de snelle reactie. Mijn wens was vanaf dag 1 een vaste voorziening, gevoel van tanden terug,
Dit werd mij afgeraden om de "reinigings" problemen. Klopt dit?
Ik denk zelf nl. dat ook speelt dat dit in Nederland niet tot het standaard protocol behoort.
Uiteindelijk het advies gevolgd. Er is nu besloten dat de tandarts in de bovenkaak 6 strauman implantaten ( drukknop) plaatst. Ca 14 dagen later onder 2 plaatsen ( steg) beide worden voorzien van een klikprothese, verzekeraar was akkoord en vergoed dit.
Echter, ik hoop dan, en heb dit ook aangegeven, dat de "plastic"randen zeer veel kleiner worden, omdat ik daar nogal hinder van heb en er niet aan kan wennen (al 1,5 jaar in geprobeerd). Gehemelteplaat vervalt, dit is in mijn huidige standaardprothese ook al grotendeels verwijderd door problemen.
Info over de hoogte en omvang van de randen was onduidelijk.
Ikzelf heb de mogelijkheid van een "uitneembare brug op implantaten" gevonden. ( bron site ttl zutphen) . Na plaatsing implantaten wil men besluit nemen over de prothese. Zover mij bekend is 6 implantaten boven voldoende, maar onder zijn 2 te weinig voor een uitneembare brug. Is dit juist?
Ingeval e.e.a. niet bevalt wil ik een vaste prothese overwegen, maar dan moeten er nu wel voldoende implantaten worden geplaatst om later niet nog een keer het "traject" door te moeten. Klopt mijn redenatie?

Weet u goede techniekers die meer doen dan het "standaard"verhaal? Dus vaste brug kunnen maken of een klikgebit zodanig aanpassen dat randen nihil worden? En Strauman site geeft info over een vaste voorziening? of dit dit allemaal te mooi voorgesteld?
alvast weer dank voor uw reactie.

weethetnetmeer

NB: techniekers bij voorkeur in Gelderland? En anders liever verder weg en goed?

vroem

tandsaritec in Velp.
4-dental in Arnhem
Maar elke constructie kent zijn beperkingen, mij komt voor dat uw eisen/wensen en samenhangend verwachtingspatroon wellicht ietwat aan de hoge kant is...Het blijven kunst/hulpmiddelen, die tov eigen gebit gewoon beperkingen hebben door eisen aan uitvoering van de constructies en de ruimte die daarvoor nodig is.
mbt reiniging: ja dat klopt. Dat het hele eigen gebit verloren is geeft te denken, implantaten lopen in met bepaalde oorzaken van dat verlies net zoveel zo niet meer risico dan eigen kiezen. Uitneembare bruggen ken ik niet... als ik goed lees op de website van genoemd ttl is het gewoon een vorm van klikgebit, alleen op 4 implantaten onder, waarbij er extra eisen zijn aan spreiding van de implantaten.

weethetnetmeer

Vroem, dank voor uw snelle reactie. Het wordt me steeds duidelijker. Voor zover nodig: verlies van gebit was buiten mijn schuld. Ik ben alleen op zoek naar de best mogelijke vervanging en ben in verwarring door de verschillende info's. Bovendien weet ik dat in buitenland ( kennis in Zweden) vaste constructies gebruikelijker zijn dan in NL. Hij was nogal verbaasd over de werkwijze hier, die volgens hem minder goed was en ingegeven was door de kosten. Wat adviseert u voor de onderkaak gelet op het voorgaande: 2 implantaten of gelijk 4 plaatsen?

vroem

verlies door ongeval? of medicatie/systeemziekte? Medische oorzaak kan ook invloed op implantaten hebben in NL is het inderdaad vnl ingegeven vanwege kosten, mn kortere termijn. Anders zag ons zorgstelsel er heel anders uit, had er weliswaar een kortere periode van extra kosten overbrugd moeten worden maar waren er op lange termijn meer en structurele besparingen te bereiken geweest dan nu het geval is. Helaas kijken ministers niet verder dan hun neus lang is. Die is, is uit het verleden gebleken, ongeveer 4 jaar lang. Belangrijker zaken schuiven ze liever door, na er eerst 4 jaar te weinig aan gedaan te hebben. Of ze proberen dingen nog net voor vertrek even door te drukken... Wanneer kosten geen kwestie is zou ik gelijk 4 doen onder. 2 worden vergoed, 4 niet tenzij heel goede reden en afhankelijk van zorgverzekeraar.... Wel verder uit elkaar, niet naast elkaar. grofweg locatie 37/47 of 36/46 en voorin regio hoektanden. Dan heb je er het meest aan.

Gesloten