LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] AWBZ aanvraag
-
AWBZ aanvraag
Onlangs is mijn vader overleden en heeft de zorgverlener die mijn moeder komt wassen zonder toestemming extra uren aangevraagd.
Vlak na het overlijden van mijn vader belde de zorgverlener dat zij extra zorg wilde gaan aanvragen. Wij hebben toen aangegeven dat dit niet nodig is.
Een aantal weken later stond de zorgverlener opeens bij mijn moeder binnen met de vraag of ze het fijn zou vinden als er af en toe iemand binnen zou lopen. Mijn moeder heeft toen aangegeven dat dit niet nodig is.
Tot mijn verbazing ontving mijn moeder onlangs een overzicht voor 3x zoveel zorguren als voorheen.
Wij hebben duidelijk aangegeven dat dit niet nodig is en hebben nergens voor getekend!
Kan dit zomaar?
Vlak na het overlijden van mijn vader belde de zorgverlener dat zij extra zorg wilde gaan aanvragen. Wij hebben toen aangegeven dat dit niet nodig is.
Een aantal weken later stond de zorgverlener opeens bij mijn moeder binnen met de vraag of ze het fijn zou vinden als er af en toe iemand binnen zou lopen. Mijn moeder heeft toen aangegeven dat dit niet nodig is.
Tot mijn verbazing ontving mijn moeder onlangs een overzicht voor 3x zoveel zorguren als voorheen.
Wij hebben duidelijk aangegeven dat dit niet nodig is en hebben nergens voor getekend!
Kan dit zomaar?
Re: AWBZ aanvraag
het klinkt me wel een beetje raar in de oren, maar het kan natuurlijk best zijn dat het gedaan is met legitieme redenen. heb je al aan de zorgverlener zelf gevraagd waarom dit gedaan is?
-
We hebben nog niet kunnen vragen waarom er meer uren zijn aangevraagd, maar gaan dit zeker doen.
Eigenlijk wilde ik eerst weten of zonder toestemming van de zorgvrager zomaar het aantal zorguren verhoogd kunnen worden; wij hebben hier niet om gevraagd en al helemaal geen toestemming gegeven.
Ze hebben telefonisch contact opgenomen met ons en verteld dat ze voornemens waren om dit te gaan doen. Ik heb duidelijk aangegeven dat meer zorguren niet noodzakelijk zijn.
Er zijn meerdere zaken waar we niet over te spreken zijn en ik wil beslagen ten ijs komen alvorens de zorgverlener op een en ander aan te spreken.
Op internet kan ik hier verder niets over vinden, dus probeer ik het op deze manier.
Alvast hartelijk dank voor uw reactie.
Eigenlijk wilde ik eerst weten of zonder toestemming van de zorgvrager zomaar het aantal zorguren verhoogd kunnen worden; wij hebben hier niet om gevraagd en al helemaal geen toestemming gegeven.
Ze hebben telefonisch contact opgenomen met ons en verteld dat ze voornemens waren om dit te gaan doen. Ik heb duidelijk aangegeven dat meer zorguren niet noodzakelijk zijn.
Er zijn meerdere zaken waar we niet over te spreken zijn en ik wil beslagen ten ijs komen alvorens de zorgverlener op een en ander aan te spreken.
Op internet kan ik hier verder niets over vinden, dus probeer ik het op deze manier.
Alvast hartelijk dank voor uw reactie.
Als je moeder niet handelingsonbekwaam is, hoeven jullie als kinderen nergens voor te tekenen.
Misschien signaleren de verzorgsters dingen die jullie al kinderen niet weten, wil jullie moeder ook niet dat jullie het weten. Misschien probeert ze zich flink te houden en zou ze het toch best fijn vinden als er vaker iemand achter de deur komt kijken.
Kan het zijn dat evt. kosten een rol spelen?
Misschien signaleren de verzorgsters dingen die jullie al kinderen niet weten, wil jullie moeder ook niet dat jullie het weten. Misschien probeert ze zich flink te houden en zou ze het toch best fijn vinden als er vaker iemand achter de deur komt kijken.
Kan het zijn dat evt. kosten een rol spelen?
-
Mijn moeder is inderdaad niet handelingsonbekwaam.
Ik ben, vanwege de leeftijd van mijn moeder, wel de officiële contactpersoon en de post komt bij mij thuis aan. Dus iets stiekem doen zit er niet in.
Het punt is dat ook mijn moeder nergens om heeft gevraagd of ergens voor heeft getekend; de zorgverlener heeft dit echt op eigen houtje gedaan.
Het is dus niet zozeer de vraag of er wat buiten mijn medeweten om is gegaan, want dit staat al vast. De vraag is echter of dit zomaar mag?!
Ik ben, vanwege de leeftijd van mijn moeder, wel de officiële contactpersoon en de post komt bij mij thuis aan. Dus iets stiekem doen zit er niet in.
Het punt is dat ook mijn moeder nergens om heeft gevraagd of ergens voor heeft getekend; de zorgverlener heeft dit echt op eigen houtje gedaan.
Het is dus niet zozeer de vraag of er wat buiten mijn medeweten om is gegaan, want dit staat al vast. De vraag is echter of dit zomaar mag?!
Blijkbaar wel, informeer eens bij de instantie die het toegekend heeft.
-
Ja, dat mag buiten u om gaan.Judith&Jeroen schreef:Mijn moeder is inderdaad niet handelingsonbekwaam.
U bent dan wel de contactpersoon, maar u beslist niet voor uw moeder.
Daar zit hem de kneep.
Uw toestemming is nergens voor nodig, zolang moeder niet handelingsonbekwaam is.
Maar vraag nu eerst eens waarom de uren zijn aangevraagd, voor u in een stuip schiet.
Misschien heeft de zorgverlener wel dingen geconstateerd waar u niets van weet.
Eerst informatie inwinnen, dan pas reageren.
Overigens nog gecondoleerd met het overlijden van uw vader.
-
Uit jullie reacties maak ik op dat mijn vraag niet goed begrepen wordt.
De vraag is niet of IK toestemming moet geven. Dat staat buiten de discussie zolang mijn moeder niet onder curatele staat en/of handelingsbekwaam is.
Zoals in mijn eerste post aangegeven is de vraag is of de zorgverlener dit mag zonder toestemming van wie dan ook en mijn moeder in het bijzonder.
Kortom: mijn moeder heeft geen extra hulp nodig, wil dit niet en heeft hier absoluut geen toestemming voor gegeven en zij krijgt nu opeens 3x zoveel uren in haar maag gesplitst.
Mijn vraag is dus: heeft de zorgverlener (schriftelijke) toestemming nodig van de zorgvrager of zijn/haar zaakbehartiger alvorens meer zorguren aan te vragen bij het CIZ?
De situatie en omstandigheden die nu spelen laten het op dit moment niet toe om de zorgverlener dit zelf te vragen, anders had ik dit natuurlijk allang gedaan.
De vraag is niet of IK toestemming moet geven. Dat staat buiten de discussie zolang mijn moeder niet onder curatele staat en/of handelingsbekwaam is.
Zoals in mijn eerste post aangegeven is de vraag is of de zorgverlener dit mag zonder toestemming van wie dan ook en mijn moeder in het bijzonder.
Kortom: mijn moeder heeft geen extra hulp nodig, wil dit niet en heeft hier absoluut geen toestemming voor gegeven en zij krijgt nu opeens 3x zoveel uren in haar maag gesplitst.
Mijn vraag is dus: heeft de zorgverlener (schriftelijke) toestemming nodig van de zorgvrager of zijn/haar zaakbehartiger alvorens meer zorguren aan te vragen bij het CIZ?
De situatie en omstandigheden die nu spelen laten het op dit moment niet toe om de zorgverlener dit zelf te vragen, anders had ik dit natuurlijk allang gedaan.
Ik ga er vanuit dat ook je moeder die toestemming heeft moeten geven
met een handtekening wat dus niet gebeurd is.
Mischien even morgen met het CIZ bellen ?
Of met de zorgverzekering hoe het precies werkt zulke dingen.
met een handtekening wat dus niet gebeurd is.
Mischien even morgen met het CIZ bellen ?
Of met de zorgverzekering hoe het precies werkt zulke dingen.
Een zorgverlener mag niet zonder toestemming van de cliënt een indicatie aanvragen/wijzigen!
Er kan bezwaar gemaakt worden tegen het afgegeven indicatiebesluit.
zie hier: http://www.ciz.nl/voor-professionals/vr ... ord?tag=15 vraag 6Heb ik toestemming van de cliënt nodig voor een indicatiemelding?
Ja, u moet nog steeds toestemming hebben van de cliënt als u een AWBZ-indicatie meldt bij het CIZ. Dit is ongewijzigd ten opzichte van de huidige afspraken hierover. Als u gebruikt maakt van de UZI-pas heeft u ook u toestemming van de cliënt nodig om de beschikbare cliëntgegevens op te halen uit de CIZ-database. Als er sprake is van een lopende aanvraag dient de cliënt toestemming te geven voor het laten vervallen van de aanvraag. Indien de cliënt geen toestemming geeft kan de indicatiemelding niet voortgezet worden.
Er kan bezwaar gemaakt worden tegen het afgegeven indicatiebesluit.
zie hier: http://www.ciz.nl/voor-professionals/vr ... ord?tag=15 vraag 19Kan een cliënt in het traject van indicatiemelding tegen het indicatiebesluit bezwaar aantekenen en in beroep gaan?
Ja, voor de cliënt blijft altijd de mogelijkheid van bezwaar en beroep bij het CIZ open, wanneer men het niet eens is met de uitkomst van het besluit.
De zorgverzekering heeft (vooralsnog) niets met AWBZ-indicaties te maken.Chocomelk schreef:Of met de zorgverzekering hoe het precies werkt zulke dingen.
Hoe krijgen ze dat voor elkaar?? Ik krijg al formulieren terug omdat ik heb getekend ipv mijn zoon!! Mijn zoon is 13 en ik dus zijn wettelijk vertegenwoordiger, maar met regelmaat kan ik alles weer uit gaan leggen. :S
Nee, dit mag niet. Vraag het aanvraagformulier eens op. Misschien heeft je moeder toch getekend?? Ik zou niet gelijk oordelen voordat er duidelijkheid is. Als je moeder niet heeft getekend, maar de zorgverlener heeft dit gedaan, dan zijn ze goed fout bezig.
Nee, dit mag niet. Vraag het aanvraagformulier eens op. Misschien heeft je moeder toch getekend?? Ik zou niet gelijk oordelen voordat er duidelijkheid is. Als je moeder niet heeft getekend, maar de zorgverlener heeft dit gedaan, dan zijn ze goed fout bezig.
er zijn voor CIZ bij mijn weten geen toestemmingen nodig van patient, en geen handtekeningen tenzij het kinderen betreft. Als de aanvraag goed onderbouwd is (is echt geen kwestie van een simpel telefoontje) lijkt mij de gevolgde route geen probleem. CIZ kan u meer vertellen als het goed is, en de argumantatie zal ook schriftelijk vermeld staan in de toegestuurde beschikking.
-
Ik begrijp de reactie van Vroem niet: iemand die meer zorg gaat krijgen, moet dat toch zelf aanvragen?
Want de patient/aanvrager moet de zorg toch ook betalen! Iemand van een zorgbureau kan het weliswaar aanraden, maar de aanvraag moet ondertekend of aangevraagd worden door de patient zelf. Anders zou dit een vrijbrief zijn voor een thuiszorgbureau om hun eigen werk te creëren.
Want de patient/aanvrager moet de zorg toch ook betalen! Iemand van een zorgbureau kan het weliswaar aanraden, maar de aanvraag moet ondertekend of aangevraagd worden door de patient zelf. Anders zou dit een vrijbrief zijn voor een thuiszorgbureau om hun eigen werk te creëren.