LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bevoegdheden mondhygiëniste
Bevoegdheden mondhygiëniste
Hai
Als ik naar de tandarts ga zie ik helemaal geen tandarts meer..
De mondhygiëniste doet de controle en toen ik eens een gaatje in een kies had vulde zij dat ook.
Mag dat zo maar? Wortelkanaal behandelingen, enz, enz.?
Wat zijn hun bevoegdheden?
Meno
Als ik naar de tandarts ga zie ik helemaal geen tandarts meer..
De mondhygiëniste doet de controle en toen ik eens een gaatje in een kies had vulde zij dat ook.
Mag dat zo maar? Wortelkanaal behandelingen, enz, enz.?
Wat zijn hun bevoegdheden?
Meno
Re: Bevoegdheden mondhygiëniste
Bevoegdheden mondhygieniste
gr Henk
Even googelen en je weet het,sommige handelingen in opdracht en toezicht tandarts.•Geven van advies en voorlichting over onder andere het ontstaan van cariës, tandvleesaandoeningen en voedingsgewoonten
•Verwijderen van tandsteen, tandplak en aanslag
•Aanbrengen van fluoride
•Gladmaken van worteloppervlakken
•Aanbrengen van sealant
•Polijsten van vullingen
•Bleken van uw tanden
•Reinigen van worteloppervlakken onder het tandvlees
•Behandelen van kleine gaatjes (in opdracht van de tandarts)
•Maken van röntgenfoto’s (in opdracht en onder toezicht van de tandarts)
•Maken van gebitsafdrukken
•Geven van een lokale verdoving
gr Henk
Soms is het lekker gemakkelijk om iemand anders te late googelen.
-
Ik ben van mening dat tandartsbehandelingen, uitgevoerd door de mondhygieniste, eigenlijk goedkoper zouden moeten zijn. Maar zo is het niet. Ik vind dat de consument hiermee niet akkoord zou moeten gaan. De vrije tarieven zouden aanleiding moeten zijn om tandarts-behandelingen door een mondhygieniste goedkoper te maken. ( maar speciale tariefcodes hiervoor bestaan niet).
Als je bij zo'n praktijk bent, zou ik er vertrekken. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik, maar als iedereen dit maar blijft accepteren, betalen we straks allemaal het dure tandartsentarief voor werk dat wordt gedaan door eenvoudige mondhygiensten. Dat gebeurt steeds meer in de zorg, maar is niet acceptabel als daarvoor het volle tarief wordt gerekend.
Als je bij zo'n praktijk bent, zou ik er vertrekken. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik, maar als iedereen dit maar blijft accepteren, betalen we straks allemaal het dure tandartsentarief voor werk dat wordt gedaan door eenvoudige mondhygiensten. Dat gebeurt steeds meer in de zorg, maar is niet acceptabel als daarvoor het volle tarief wordt gerekend.
Dus het is niet de normale gang van zaken normaal dat je geen tandarts ziet en dat de mondhygiëniste de controle doet.
Ik ben benieuwd hoe vaak dit voorkomt.
Ik ben benieuwd hoe vaak dit voorkomt.
de overheid heeft in al haar wijsheid besloten dat er geen onderscheid meer is tussen wie de behandeling doet , qua tarief. Tot vorig jaar was voor heel veel behandelingen dus wel een verschillende code en ook tarief voor behandeling door MH. Overigens: gaat het om een MH of mondzorgkundige, deze laatste mag wel gaatjes vullen/boren namelijk. Tot bepaald grenzen, en ik vind dat de tandarts toch op zijn minst zelf de controle dient te doen, is namelijk ook deels diagnostiek! En voorbehouden handelingen is weer een heel ander verhaal. Vind het zelf als tandarts ook erg ongewenst deze ontwikkelingen... Maar goed een serieus tandarts doet dat gewoon zelf, en die zal ook bij de berekening van zijn tariefstelling er rekening mee hebben gehouden welk deel van behandelingen door een mH of preventieassistente gedaan wordt. Maar NZa en minister laten dat dus aan de marktwerking over.
-
@vroem
bij ons in de praktijk is nu een assistente wat meer geworden,zei doet de schoonmaak etc,
maar stel dat ze verder gaat leren,ik heb zo'n probleem gebit ,ik wil gewoon de tandarts,kan ik daar gewoon op staan?dat ik gewoon de tandarts wil?
nou is de mijne niet moeilijk hoor,,maar je weet het niet?
gewoon even een vraag hoor...
dank je...
bij ons in de praktijk is nu een assistente wat meer geworden,zei doet de schoonmaak etc,
maar stel dat ze verder gaat leren,ik heb zo'n probleem gebit ,ik wil gewoon de tandarts,kan ik daar gewoon op staan?dat ik gewoon de tandarts wil?
nou is de mijne niet moeilijk hoor,,maar je weet het niet?
gewoon even een vraag hoor...
dank je...
-
Gewoon zakelijk gezien mag je weigeren om door de MH behandeld te worden. Als de tandarts daar niet mee akkoord gaat, heb je de kans dat je een andere tandarts moet zoeken. Jij bent de klant, jij betaalt, dus jij bepaalt.
-
ja die gedachte had ik zelf ook wel,maar ja?je weet het niet tegenwoordig,nou is mijn tandarts niet moeilijk hoor,aangezien ik ook zo;n probleem gebit heb wil ik gewoon dat zei er naar kijk...nu is het tot nu toe nog niet aan de orde hoor...maar ja wie weet he....wilde het gewoon even weten
dank je
dank je
dan zi de tandarts wel heel erg fout!!Als de tandarts daar niet mee akkoord gaat, heb je de kans dat je een andere tandarts moet zoeken.
Dat dit het geval is indien hij delegeert voor behandelingen die onder de vlag van de MH vallen kan ik mij voor stellen, voor andere werkzaamheden mag bij weigering door patient niet uitgeschreven worden maar moet ie het werk gewoon zelf doen! Daarnaa er alleen werk gedelegeert worden na informatie aan , informatie over bevoegdheden naar wie gedelegeert wordt en toestemming van patient dat gedelegeert wordt! een deel hiervan kan bestaan uit een poster oid van wie werkzaam is in de praktijk en wat de bevoegdheden/opleiding is, en delegeren naar kan ook stilzwijgend zijn mits schriftelijk geinformeerd is. maar weigering door patien kan en mag!
Als ik hier even op mag reageren..
Ik ben student Mondzorgkunde en studeer dus voor mondhygiëniste.
Al de negatieve reacties over mondhygiënisten raken mij erg.
Er is een reden om mondhygiënisten in te zetten, onder leiding van de tandarts.
Tandartsen doen het grote werk en mondhygiënisten doen (grotendeels) de controles en de kleine karweitjes.
De opleiding waar ik nu mee bezig ben, gaat voor een groot deel samen met tandheelkunde. Dit betekend dat ik wel degelijk goed opgeleid zal zijn voordat ik aan het grote werk begin.
Denk nou niet dat je bij een mondhygiëniste in verkeerde handen bent.. We zijn er voor opgeleid en we doen het zo goed mogelijk!
Ik ben student Mondzorgkunde en studeer dus voor mondhygiëniste.
Al de negatieve reacties over mondhygiënisten raken mij erg.
Er is een reden om mondhygiënisten in te zetten, onder leiding van de tandarts.
Tandartsen doen het grote werk en mondhygiënisten doen (grotendeels) de controles en de kleine karweitjes.
De opleiding waar ik nu mee bezig ben, gaat voor een groot deel samen met tandheelkunde. Dit betekend dat ik wel degelijk goed opgeleid zal zijn voordat ik aan het grote werk begin.
Denk nou niet dat je bij een mondhygiëniste in verkeerde handen bent.. We zijn er voor opgeleid en we doen het zo goed mogelijk!
negatief? valt nogal mee denk ik hoor. Maar er zijn wel gewoon regels waar iedereen zich aan te houden heeft, en e ris ook nogal wildgroei helaas door allerlei commercieel ingestelde zorginstellingen waar niet de tandarts de baas is maar waar de praktijk eigendom is van investeerders en managers. Bijkomend negatief effect daarvan is dat zeker MH en preventieassistentes te gemakkelijk worden ingezet als geldgenerator, ten koste van zorg en van d epatient dus (en meestal uiteidnelijk ook van de zorgverleners..) Hoed je dus bij dergelijke instellingen aan de slag te gaan in de toekomst....
Er moet gewoon netjes en volgens de regels gedelegeerd worden. Overigens ben ik van mening dat controles niet bij mondhygienistes thuishoren, maar dat is een andere discussie.
Er moet gewoon netjes en volgens de regels gedelegeerd worden. Overigens ben ik van mening dat controles niet bij mondhygienistes thuishoren, maar dat is een andere discussie.