LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CAK en compensatie eigen risico

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
koningsjpc

CAK en compensatie eigen risico

Ongelezen bericht door koningsjpc »

Ik ben chronisch ziek, heb elk jaar een compensatie op het eigen risico gehad, dit omdat ik elk jaar het eigen risico op heb. Heb nu net een brief gekregen, waarin staat, dat per 1-1-2014 deze compensatieregeling is opgeheven voor gehandicapten en chronisch zieken. Hierdoor worden gehandicapten en chronisch zieken, wat dus ook vaak bejaarden zijn, extra benadeeld t.o.v. de "gezonde mensen". Ze geven nu wel aan, dat de fiskale regeling voor specifieke zorgkosten blijft bestaan, maar die bestond in het verleden ook al. Ook geven zij mogelijkheden aan voor de WMO, maar hier komen de meeste chronisch zieken, waaronder ikzelf, niet voor in aanmerking.
Deze regering, zeer speciaal de PVDA, is dus een aanfluiting voor de gehandicapten en chronisch zieken en korten deze zwakkere groepen (incl. bejaarden), op een naar mijn mening, onbeschofte manier. :oops: :evil: :twisted:

puma73

Re: CAK en compensatie eigen risico

Ongelezen bericht door puma73 »

Wat wilt u met uw post bereiken, anders dan stoom afblazen?? Welke regering heeft de laatste 10 jaar niet over de ruggen van chronisch zieken en gehandicapten kosten bespaard.

Dit in de vorm van belastingaftrek, allerlei eigen bijdragen verzinnen en weet ik welke andere onzin men in het kader van bezuinigingen heeft ingevoerd.

koningsjpc

Ongelezen bericht door koningsjpc »

Het is inderdaad grotendeels stoom afblazen, alleen denk ik:
a. dat veel gehandicapten, chronisch zieken en bejaarden niet van deze nieuwe situatie op de hoogte zijn.
b. iedereen eens ziet, wat deze overheid alweer met de gehandicapten, chronisch zieken en bejaarden uitspookt.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

TS heeft een punt.
Als ze nou eens beginnen met alle onzin uitgaven in de zorg te schrappen. Dan blijft er zat geld over om mensen die hun hele leven ziek zijn (chronisch zieken) en daar niks aan kunnen doen, te compenseren.

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

Volgens mij is de compensatie alleen voor mensen met een laag inkomen en uitzonderlijke gevallen.

puma73

snuffel1 schreef:Ts heeft geen punt want de compensatie wordt overgeheveld naar de gemeente, die gaat per geval kijken of iemand er voor in aanmerking komt. Op deze manier wordt oneigenlijk gebruik van de compensatie tegen gegaan.
Je moet dan dus op bijstandsniveau zitten om iets te krijgen, als je al iets krijgt. De gemeenten moeten bezuinigen, krijgen er meer taken bij met als uiteindelijk resultaat dat chronisch zieken én gehandicapten gewoon weer mogen inleveren op allerlei manieren.

Dus wat mij betreft heeft TS gewoon wel een punt. Er zijn genoeg mensen die net boven bijstandsniveau leven en dus gewoon weer de pineut zijn door weer extra te mogen inleveren.

Maar meer dan stoom afblazen bereikt TS niet.

puma73

sadfly schreef:Volgens mij is de compensatie alleen voor mensen met een laag inkomen en uitzonderlijke gevallen.
De compensatie eigen risico was tot 1-1-2014 voor iedereen die met bepaalde zorg en medicijnkosten elk jaar weer zijn maximum eigen risico betaalde.

puma73

Welke ondersteuning biedt mijn gemeente?

Gemeente ontvangen een aanvullend budget waarmee zij burgers gericht kunnen ondersteunen. De vorm waarin gemeenten burgers met meerkosten gaan ondersteunen kan per gemeente verschillen. De gemeenten zijn hun beleid nog aan het opstellen. Gemeenten kunnen burgers ondersteunen via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en/of bijzondere bijstand. Het terugsturen van de antwoordkaart betekent niet dat u een vervangende vergoeding ontvangt. Dat hangt af van uw situatie en de voorwaarden van de nieuwe regeling die uw gemeente heeft opgesteld.
Er wordt dus wederom rechtsongelijkheid gecreëerd, want gemeente A zal WEL mensen compenseren terwijl gemeente B mensen onder de zelfde omstandigheden NIET compenseert.

Hoeveel rechtsongelijkheid kun je als rijksoverheid creëren.
Laatst gewijzigd door puma73 op 07 jul 2014 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat laatste is inderdaad de essentie van het probleem. Als bijvoorbeeld (jong-)gehandicapte waren er landelijke regels en regelingen. Als daar iets in gewijzigd of geschrapt werd, dan kwam dat groot in het nieuws en werd een en ander zorgvuldig doorgerekend of in elk geval doordacht.

Nu zijn die regelingen over de schutting gegooid naar de gemeentes, met een (te klein) zakje geld erbij: zoek het maar uit. Gevolg zal zijn dat veel gemeentes flink zullen snijden in de regelingen. Niet alleen omdat het ze te weinig geld hebben gekregen, maar ook omdat het heel verleidelijk is om die zak geld voor andere zaken te gebruiken. Bovendien zijn veel gemeentelijke bestuurders niet meer dan goedwillende amateurs, zodat het goed mogelijk is dat maatregelen worden genomen die veel meer impact hebben dan verwacht. En zullen veel wielen weer opnieuw worden uitgevonden.

En omdat bezuinigingen van één gemeente niet echt wereldnieuws is, zal er ook weinig aandacht aan worden besteed. Er z

Gesloten