Vorig jaar (2014) heb ik aantal onderzoeken in ziekenhuis Ikazia gehad. De eerste declaraties zijn vrij snel verzonden naar mijn zorgverzekeraar (DSW), de laatste echter pas in februari 2015. Als deze factuur in 2014 was verzonden had dit mij geen eigen risico gekost (dit was inmiddels verbruikt). Nu de factuur in een nieuw jaar binnenkomt moet ik deze voldoen met mijn eigen risico. De verzekeraar hoeft dus niet te voldoen.
Heeft het ziekenhuis een afspraak met de zorgverzekeraar om declaraties expres later te versturen zodat de patient voor de kosten opdraait?? Dat lijkt er wel op.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] declaraties ziekenhuis expres te laat?
-
Re: declaraties ziekenhuis expres te laat?
Hoeveel tijd zat er tussen onderzoek en factuur?
Even logisch nadenken: waarom zou een ziekenhuis dit doen? De enige die er eventueel voordeel mee heeft is de verzekeraar. Een ziekenhuis wil z'n geld zo snel mogelijk hebben om rekeningen en salarissen te kunnen betalen. Als ze stelselmatig te laat rekeningen indienen zitten ze binnen de kortste keren met een acuut cashflow probleem (met mogelijk een faillissement als gevolg).
U heeft inmiddels een factuur voor uw eigen risico 2015 ontvangen van uw zorgverzekering??gravin leonore schreef:Vorig jaar (2014) heb ik aantal onderzoeken in ziekenhuis Ikazia gehad. De eerste declaraties zijn vrij snel verzonden naar mijn zorgverzekeraar (DSW), de laatste echter pas in februari 2015. Als deze factuur in 2014 was verzonden had dit mij geen eigen risico gekost (dit was inmiddels verbruikt). Nu de factuur in een nieuw jaar binnenkomt moet ik deze voldoen met mijn eigen risico. De verzekeraar hoeft dus niet te voldoen.
Heeft het ziekenhuis een afspraak met de zorgverzekeraar om declaraties expres later te versturen zodat de patient voor de kosten opdraait?? Dat lijkt er wel op.
-
Dank voor de inhoudelijk antwoorden, het is me nu duidelijker hoe het werkt.
De overige reacties laat ik maar even buiten beschouwing.
De overige reacties laat ik maar even buiten beschouwing.
-
In het Vimeo filmpje heb ik niets terug kunnen vinden over die 42 dagen. Volgens mij is dat onjuist. Het gaat om 90 dagen na een consult. 42 dagen na een opname. In 2015 is dit allebei gewijzigd in 120 dagen.MichielFRL schreef:Zoals er gefactureerd is klopt en gaat ten laste van het wettelijk eigenrisico 2014 omdat de factuurdatum in 2014 ligt. De eerste DBC welke wordt geopend staat maximaal 42 dagen open, de vervolg DBC maximaal 365 dagen. Hier een filmpje over facturatie in DBC's https://vimeo.com/65734279gravin leonore schreef:Vorig jaar (2014) heb ik aantal onderzoeken in ziekenhuis Ikazia gehad. De eerste declaraties zijn vrij snel verzonden naar mijn zorgverzekeraar (DSW), de laatste echter pas in februari 2015. Als deze factuur in 2014 was verzonden had dit mij geen eigen risico gekost (dit was inmiddels verbruikt). Nu de factuur in een nieuw jaar binnenkomt moet ik deze voldoen met mijn eigen risico. De verzekeraar hoeft dus niet te voldoen.
Ik mis nu 1 datum, de eind afhandeling van laatste keer bezoek ziekenhuis en was dat in 2014?