| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dela zet tweede depositofonds op
-
RonaldReinds
Dela zet tweede depositofonds op
Ik kreeg een brief waarin ik mocht bijstorten op mijn dela depositofonds. Ik zou dan een bewijs van deelname krijgen. Blijkt nu dat ze een tweede depositofonds hebben opgezet... Dat was niet de bedoeling, dus ik bel ze. Nee, we kunnen ze niet samenvoegen... Nee, we kunnen een niet opheffen.. Nee, we kunnen het ook niet uitkeren.
Waarom zou ik twee depositofondsen willen hebben? Ik ga toch maar 1 keer dood?
Op het depositofonds boeken ze rente bij... welke stijgt met het bedrag dat er in zit. Ik had uitgerekend dat het al gauw 23 jaar zou duren voor ik in het hogere segment zou vallen. Een bijstorting zou dat probleem direct verhelpen. Nu moet ik dus nog steeds wachten en ben ik 600 euro lichter, die mijn vrouw bij mijn overlijden pas weer krijgt
Hoe lossen we dit op?
Ronald
Waarom zou ik twee depositofondsen willen hebben? Ik ga toch maar 1 keer dood?
Op het depositofonds boeken ze rente bij... welke stijgt met het bedrag dat er in zit. Ik had uitgerekend dat het al gauw 23 jaar zou duren voor ik in het hogere segment zou vallen. Een bijstorting zou dat probleem direct verhelpen. Nu moet ik dus nog steeds wachten en ben ik 600 euro lichter, die mijn vrouw bij mijn overlijden pas weer krijgt
Hoe lossen we dit op?
Ronald
Laatst gewijzigd door RonaldReinds op 06 feb 2018 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Dela zet tweede depositofonds op
Stond er dan werkelijk “bijstorten” ? Ook op gewone spaarrekeningen kan men niet bijstorten op een depositorekening, maar wordt er een nieuwe deposito geopend.
-
Lowieze
Heeft u met het overschrijven van de bijstorting uw deelnamenummer wel vermeld? Heeft u dat niet, dan lijkt me het me niet de fout van Dela.
Wat is voor jou het verschil tussen bijstorten op de bestaande deposito en een nieuw, tweede, deposito? Volgens mij komt het geld in beide gevallen tot uitkering bij het overlijden.
Als je meer op deposito hebt staan, schijn je ook een hogere rentevergoeding te krijgen,kweenie schreef:Wat is voor jou het verschil tussen bijstorten op de bestaande deposito en een nieuw, tweede, deposito? Volgens mij komt het geld in beide gevallen tot uitkering bij het overlijden.
Staat inderdaad in de OP dat TS dat veronderstelt maar dit is niet altijd zo, stukje uit de voorwaarden:Lady1234 schreef:Als je meer op deposito hebt staan, schijn je ook een hogere rentevergoeding te krijgen,kweenie schreef:Wat is voor jou het verschil tussen bijstorten op de bestaande deposito en een nieuw, tweede, deposito? Volgens mij komt het geld in beide gevallen tot uitkering bij het overlijden.
Artikel 7 Rente
Elk deelnamebedrag wordt jaarlijks vermeerderd met de rente-bijschrijving.
De rentevergoeding wordt jaarlijks gebaseerd op de ECB-depositorente per
31 december van het betreffende jaar plus 0,75 procentpunt.
De rentevergoeding is minimaal 3% en maximaal 6%. Als het totale bedrag
van de stortingen per deelnemer minder bedraagt dan € 1.350 - voor
deelnemers die tevens een verzekering bij DELA hebben € 450- wordt de
rente verlaagd met een half procentpunt. Derhalve is voor deze
deelnemers de rente minimaal 2,5 % en maximaal 5,5 %.
De rentebijschrijving vindt jaarlijks per 31 december achteraf plaats en is
eerst vorderbaar en inbaar bij overlijden van de deelnemer. De rente per 31
december wordt berekend over hele kalendermaanden vanaf de 1e van de
maand na storting. In het jaar van overlijden wordt bijschrijving berekend
vanaf 1 januari, of latere datum van deelneming, tot aan de
overlijdensdatum, gebaseerd op de dan geldende ECB-depositorente plus
0,75 procentpunt.
Alleen als hij er nog een verzekering naast heeft en onder die € 1350 zit zou het 0,5% kunnen schelen, anders maakt het niets uit.
En wordt bij dat totaalbedrag per deelnemer niet gewoon gekeken naar het totaalbedrag per deelnemer? En dus niet per deposito?
Staat er inderdaad, volgens dezelfde voorwaarden wordt verstaan onder:kweenie schreef:En wordt bij dat totaalbedrag per deelnemer niet gewoon gekeken naar het totaalbedrag per deelnemer? En dus niet per deposito?
Deelnemer - Degene, voor wie een of meerdere vooruitbetalingen zijn gestort in het Depositofonds.
De vraag is dan wat ze verstaan onder het Depositofonds als je er meerdere kan openen per deelnemer.
Volgens mij hoort er een komma te staan achter € 1.350., Dus als je minder aan deposito hebt dan €1.350 wordt de rente gekort. Behalve als je daarnaast nog een verzekering hebt , dan is de grens € 450. Dan is er geen korting op het rentepercentage.GJS schreef:Staat inderdaad in de OP dat TS dat veronderstelt maar dit is niet altijd zo, stukje uit de voorwaarden:Lady1234 schreef:Als je meer op deposito hebt staan, schijn je ook een hogere rentevergoeding te krijgen,kweenie schreef:Wat is voor jou het verschil tussen bijstorten op de bestaande deposito en een nieuw, tweede, deposito? Volgens mij komt het geld in beide gevallen tot uitkering bij het overlijden.
Artikel 7 Rente
Elk deelnamebedrag wordt jaarlijks vermeerderd met de rente-bijschrijving.
De rentevergoeding wordt jaarlijks gebaseerd op de ECB-depositorente per
31 december van het betreffende jaar plus 0,75 procentpunt.
De rentevergoeding is minimaal 3% en maximaal 6%. Als het totale bedrag
van de stortingen per deelnemer minder bedraagt dan € 1.350 - voor
deelnemers die tevens een verzekering bij DELA hebben € 450- wordt de
rente verlaagd met een half procentpunt. Derhalve is voor deze
deelnemers de rente minimaal 2,5 % en maximaal 5,5 %.
De rentebijschrijving vindt jaarlijks per 31 december achteraf plaats en is
eerst vorderbaar en inbaar bij overlijden van de deelnemer. De rente per 31
december wordt berekend over hele kalendermaanden vanaf de 1e van de
maand na storting. In het jaar van overlijden wordt bijschrijving berekend
vanaf 1 januari, of latere datum van deelneming, tot aan de
overlijdensdatum, gebaseerd op de dan geldende ECB-depositorente plus
0,75 procentpunt.
Alleen als hij er nog een verzekering naast heeft en onder die € 1350 zit zou het 0,5% kunnen schelen, anders maakt het niets uit.
Mijn stukje uit de voorwaarden was letterlijk copy-paste uit de voorwaarden.Lady1234 schreef:Dus als je minder aan deposito hebt dan €1.350 wordt de rente gekort. Behalve als je daarnaast nog een verzekering hebt , dan is de grens € 450. Dan is er geen korting op het rentepercentage.
Maar je hebt gelijk, staat wel een beetje krom in die voorwaarden met die streepjes, als je er komma's van maakt is het duidelijker.
@gjs. Ja dat weet ik dat u dat letterlijk overgenomen hebt, was ook geen kritiekpunt naar u toe, maar slecht een opmerking over die voorwaarden.
Maar sowieso krom Nederlands.
Maar sowieso krom Nederlands.
-
RonaldReinds
Dat lijkt mij niet nodig als je maar 1 depositofonds hebt. Daarnaast in de info staat nergens het woord nieuw.Lowieze schreef:Heeft u met het overschrijven van de bijstorting uw deelnamenummer wel vermeld? Heeft u dat niet, dan lijkt me het me niet de fout van Dela.
-
RonaldReinds
Nee, ik krijg twee bijschrijvingen op twee depositofondsen met de lagere rentepercentages.kweenie schreef:En wordt bij dat totaalbedrag per deelnemer niet gewoon gekeken naar het totaalbedrag per deelnemer? En dus niet per deposito?
-
Lowieze
Het staat wel in de voorwaarden als u wilt bijstorten op een bestaande depositorekening. Wellicht is het daardoor fout gegaan.RonaldReinds schreef:Dat lijkt mij niet nodig als je maar 1 depositofonds hebt. Daarnaast in de info staat nergens het woord nieuw.Lowieze schreef:Heeft u met het overschrijven van de bijstorting uw deelnamenummer wel vermeld? Heeft u dat niet, dan lijkt me het me niet de fout van Dela.
Als ik de voorwaarden zo zie, daar staat nergens dat het om één deposito zou moeten gaan. Er staat alleen dat het totaalbedrag per deelnemer hoger moet zijn dan 1350. Ik zou daarom een klacht indienen omdat je volgens deze voorwaarden recht hebt op een hogere rentevergoeding.RonaldReinds schreef:Nee, ik krijg twee bijschrijvingen op twee depositofondsen met de lagere rentepercentages.kweenie schreef:En wordt bij dat totaalbedrag per deelnemer niet gewoon gekeken naar het totaalbedrag per deelnemer? En dus niet per deposito?
-
RonaldReinds
Dela belde me net om te zeggen dat ze het erg spijt dat et Nederlands zo belabberd is dat je er anders over denkt dan de bedoeling is, maar dat het nog steeds niet op te lossen is... Daar neem ik geen genoegen mee en het wordt intern besproken. Ik raad mensen aan die hetzelfde hebben meegemaakt direct Dela te bellen om deze klacht kocht bij te zetten.
-
arvandongen
Kan je de 'bijstort'-brief uploaden of the letterlijke tekst citeren?
Wat daarin staat is blijkbaar bepalend voor de (aanvullende) overeenkomst die je gesloten hebt.
Wat daarin staat is blijkbaar bepalend voor de (aanvullende) overeenkomst die je gesloten hebt.
-
RonaldReinds
De letterlijke tekstarvandongen schreef:Kan je de 'bijstort'-brief uploaden of the letterlijke tekst citeren?
"KAN IK TUSSENTIJDSE GELD STORTEN OF OPNEMEN"
Geld bijstorten is mogelijk. U kunt aanvullende stortingen doen van €500 en hoger. Alle stortingen moeten een veelvoud van €50 zijn. U ontvangt per storting een Bewijs van Deelname. De waarde van uw DELA Depositofonds (geld en jaarlijks bijgescheven rente), kunt u niet tussentijds opnemen. Het bedrag komt pas vrij bij het overlijden van de deelnemer. We betalen uit aan de hand van uitvaartnor's.
-
Lowieze
Dat is echter niet alles wat er staat, slaat u bewust een stukje over? En dan met name het belangrijkste stukje?RonaldReinds schreef:De letterlijke tekstarvandongen schreef:Kan je de 'bijstort'-brief uploaden of the letterlijke tekst citeren?
"KAN IK TUSSENTIJDSE GELD STORTEN OF OPNEMEN"
Geld bijstorten is mogelijk. U kunt aanvullende stortingen doen van €500 en hoger. Alle stortingen moeten een veelvoud van €50 zijn. U ontvangt per storting een Bewijs van Deelname. De waarde van uw DELA Depositofonds (geld en jaarlijks bijgescheven rente), kunt u niet tussentijds opnemen. Het bedrag komt pas vrij bij het overlijden van de deelnemer. We betalen uit aan de hand van uitvaartnor's.
"Wilt u een extra storting doen?
Dan kunt u het bedrag overmaken naar rekeningnummer NL90RABO0304334383 onder vermelding van uw deelnamenummer, geboortenaam en geboortedatum."
Juist hierdoor weten ze waar het bijgestort moet worden en is het duidelijk dat er geen nieuwe depositorekening geopend moet worden.
Als zij hun voorwaarden zo beroerd opstellen dat er iets anders staat dan wat zij bedoelen, dan is dat pech voor hun. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze zomaar wat in hun voorwaarden kunnen zetten en, als hen dat zo uitkomt, kunnen zeggen dat ze wat anders bedoelen.RonaldReinds schreef:Dela belde me net om te zeggen dat ze het erg spijt dat et Nederlands zo belabberd is dat je er anders over denkt dan de bedoeling is, maar dat het nog steeds niet op te lossen is...