LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Duitse Ziekekostenverzekeraars betalen geld terug aan leden

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
nevermind

Duitse Ziekekostenverzekeraars betalen geld terug aan leden

Ongelezen bericht door nevermind »

Waarom hebben de Duitse Ziektekostenverzekeraars tot 15 Miljarden tegoed in Kassa, en in Nederland zijn de kassa´s leeg?
Wordt steeds de eigen bijdrage verhoogd.
Wanbetalers, omdat zij niet meer de premie kunnen betalen.
De Duitse leden krijgen nu een bedrag X terugbetaald, wat op het ogenblik 60 euro, zou zijn.

http://www.focus.de/finanzen/versicheru ... 50539.html

Chocomelk

Re: Duitse Ziekekostenverzekeraars betalen geld terug aan leden

Ongelezen bericht door Chocomelk »

nevermind schreef:Waarom hebben de Duitse Ziektekostenverzekeraars tot 15 Miljarden tegoed in Kassa, en in Nederland zijn de kassa´s leeg?
De Duitse leden krijgen nu een bedrag X terugbetaald, wat op het ogenblik 60 euro, zou zijn.

Tjah daar kan het wel, hier niet.
Daar hoef je niet eerst naar je huisarts om een verwijzing te halen voor bijvoorbeeld een kno arts daar kun je direct naar toe, moet je wel als eigen bijdrage een tientje betalen.

nevermind

Chocomelk schreef:
nevermind schreef:Waarom hebben de Duitse Ziektekostenverzekeraars tot 15 Miljarden tegoed in Kassa, en in Nederland zijn de kassa´s leeg?

Tjah daar kan het wel, hier niet.
Daar hoef je niet eerst naar je huisarts om een verwijzing te halen voor bijvoorbeeld een kno arts daar kun je direct naar toe, moet je wel als eigen bijdrage een tientje betalen.

Per kwartaal, dus 3 maanden!

Chocomelk

nevermind schreef: Per kwartaal, dus 3 maanden!

Klopt maar je moet toch wel een tientje betalen als je naar een
andere soort arts wil/moet ?

Hier moet je voor alles eerst naar de huisarts.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

in de eerste plaats is het zo dat de nederlandse zorgverzekeraars ook miljarden in kas hebben.. maar dat is mede vanwege een verplichting vanuit de overheid.

In de tweede plaats is het zorgstelsel in duitsland niet 1 op 1 te vergelijken met hier. Mensen die thuiszorg etc nodig hebben, AWBZ en noem maar op kunnen het (eerst ) uit eigen zak betalen, en wanneer er een indicatie voor komt/is , is er nooit 100% vergoeding/bijdrage, altijd eigen kosten. Daar hanteert men het principe: ouderdom komt met gebreken, en (groot deel daarvan) los je ook maar zelf (financieel) op...

vroem

http://www.plusonline.nl/geldenrecht/ar ... t-nog-niet

dit is een leuk artikel om de verschillen duidelijk te maken.

overigens zouden als de poortwachtersfunctie van de huisarts vervalt de zorgkosten juist nog meer stijgen dan nu al het geval is....dan gaat iedereen met het kleine klachtje niet eens meer naar de huisartsenpost maar regelrecht naar de ziekenhuizen.... kijken wat dat doet voor je premie...

en edit: niet de overheid wil meer sovabiliteit bij de verzekeringen, de Nederlandse Bank wil dat (maar goed maakt natuurlijk deel uit van..)http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-a ... rzekeraars

Chocomelk

vroem schreef:in de eerste plaats is het zo dat de nederlandse zorgverzekeraars ook miljarden in kas hebben.. maar dat is mede vanwege een verplichting vanuit de overheid.

In de tweede plaats is het zorgstelsel in duitsland niet 1 op 1 te vergelijken met hier. Mensen die thuiszorg etc nodig hebben, AWBZ en noem maar op kunnen het (eerst ) uit eigen zak betalen, en wanneer er een indicatie voor komt/is , is er nooit 100% vergoeding/bijdrage, altijd eigen kosten. Daar hanteert men het principe: ouderdom komt met gebreken, en (groot deel daarvan) los je ook maar zelf (financieel) op...
We hebben het over ziektekostenverzekeraars, ziektekostenverzekeraars vergoeden hier ook bijna tot geen huishoudelijke hulp.

Ow en in Duitsland heb je ook vangnetten hoor voor mensen die het zelf niet kunnen betalen dus helemaal kloppen doet je artikel niet waar je in je andere tekst naar toe linkt.

Maar laten we het gewoon bij de ziektekostenverzekeraar houden dan blijft het topic duidelijk.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

O, maar die 60 euro per persoon wordt hier ook wel uitgekeerd hoor. Alleen niet aan de verzekerden, maar aan de aandeelhouders en de graaiers in de top. Maar dat is toch niet zo erg? :?

Chocomelk

witte angora schreef:O, maar die 60 euro per persoon wordt hier ook wel uitgekeerd hoor. Alleen niet aan de verzekerden, maar aan de aandeelhouders en de graaiers in de top. Maar dat is toch niet zo erg? :?
Hahahaha, ja je hebt wel gelijk. :(

vroem

Chocomelk, wel eens gehoord van thuiszorg? En wie begon er over huisartsen....

berend12

Ongelezen bericht door berend12 »

Zal hier niet gebeuren want de zorgverzekeraars moeten sparen van de DNB. Maar je ziet dat het ook anders kan.

link

Chocomelk

vroem schreef:Chocomelk, wel eens gehoord van thuiszorg? En wie begon er over huisartsen....
Hahaha huisartsen vallen onder de ziektekostenverzekeraar voor de mensen Vroem. :wink:

nevermind

vroem schreef:in de eerste plaats is het zo dat de nederlandse zorgverzekeraars ook miljarden in kas hebben.. maar dat is mede vanwege een verplichting vanuit de overheid.

Helaas kan ik mij nu pas in de strijd mengen.
Dat het stelsel niet 1:1 te vergelijken is, geef ik jouw gelijk.
Vroem, misschien kan je dan deze zin eens uitleggen of onderbouwen, want het is een losse kreet:
Mensen die thuiszorg etc nodig hebben, AWBZ en noem maar op kunnen het (eerst ) uit eigen zak betalen, en wanneer er een indicatie voor komt/is , is er nooit 100% vergoeding/bijdrage, altijd eigen kosten.
Ik hoop, dat je met deze uitspraak een borrel ophebt, anders kan ik het mij niet voorstellen.
Daar hanteert men het principe: ouderdom komt met gebreken, en (groot deel daarvan) los je ook maar zelf (financieel) op.
Dit samengevat is weer een nietszeggende aanname.
Je schrijft in een ander topic, als je geen fouten maakt, leer je ook niets bij.
Je weet het altijd beter, dan de andere forummers, dus je leert er helemaal niets bij.

berend12

Ongelezen bericht door berend12 »

Is toch wel een leuk idee die winstdeling, maar het belangrijkste is natuurlijk dat je goede zorg krijgt. Mijn moeder werd erg ziek van het goedkoopste (preferente) medicijn. Dan is goedkoop duurkoop.

vroem

Chocomelk schreef:
vroem schreef:Chocomelk, wel eens gehoord van thuiszorg? En wie begon er over huisartsen....
Hahaha huisartsen vallen onder de ziektekostenverzekeraar voor de mensen Vroem. :wink:
:mrgreen: ja precies, en dat bedoel ik dus altijd met breder denken. meestal word ik daar dan op afgeschoten omdat het niet past in d eletter van de topictitel, maar ik ben blij dat je inmiddels zelf ook inziet dat dat toch beter werkt in discussies.

vroem

Vroem, misschien kan je dan deze zin eens uitleggen of onderbouwen, want het is een losse kreet:

Citaat:

Mensen die thuiszorg etc nodig hebben, AWBZ en noem maar op kunnen het (eerst ) uit eigen zak betalen, en wanneer er een indicatie voor komt/is , is er nooit 100% vergoeding/bijdrage, altijd eigen kosten.
dat gaat over het duitse systeem, en als je denkt dat het daar anders ligt, lees een van mijn linkjes nog eens door.
Laatst gewijzigd door vroem op 25 jul 2012 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem

Citaat:

Daar hanteert men het principe: ouderdom komt met gebreken, en (groot deel daarvan) los je ook maar zelf (financieel) op.

Dit samengevat is weer een nietszeggende aanname.
ook dit staat in dat artikel over opzet van het duitse zorgstelsel , met andere woorden maar het komt er wel op neer, is dus geen nietszeggende aanname maar gewoon onderbouwd, wat ik meestal doe.

nevermind

vroem schreef:

Citaat:

dat gaat over het duitse systeem, en als je denkt dat het daar anders ligt, lees een van mijn linkjes nog eens door.

Jouw linkjes,ik zie maar 1 (een) linken geen linkjes,van een stukje nietszeggende Nederlandse journalistiek, waar je altijd zo tegen bent.
Een website van ......., belachelijk, om met zoiets als serieuze bron te komen.
Trouwens jouw link is al niet meer relevant van 1 jaar geleden.
Misschien moet je toch ens echt informeren, voor je hier gaat roeptoeteren, als je iets niet weet, en toch weer gelijk wil hebben.

Hier is dan wel en echte onderbouwde link, waar de Pflegeversicherung, hier in Nederland AWBZ, uitsluitsel geeft.
Lees het eens door, dan praten wij verder.

http://de.wikipedia.org/wiki/Pflegevers ... schland%29

vroem

Die Kosten werden jeweils im Rahmen von Höchstsätzen ersetzt, also anders als bei der Krankenversicherung, die medizinisch notwendige Behandlungen regelmäßig voll abdeckt. Die Pflegeversicherung ist mithin keine Vollversicherung.
ik neem aan dat je duits kent? hier staat echt dat het een vergoedingsysteem is (dus restitutie, wat inhoudt dat de rekeningen door patient zelf betaald moeten worden, de kasse geeft een maximumvergoeidng waarvan bedrag afhankelijk is van de indicatie) , en die laatste woorden houden volgens mij echt in dat het geen 100% dekking is.

en 1 jaar geleden is al te oud? die is leuk. bij recent gewijzigde regels wellicht wel, ik houd ook het duitse systeem niet bij tot in d epunten en komma`s, af en toe lees ik eens over wat er inhet buitenland gebeurt omdat deze en gene gaat roepen dat het over de grens beter geregeld is. is soms ook wel , maar niet voor alles.. als je alles op een rijtje zet is het hier zo slecht in ieder geval niet, en vallen de kosten eigenlijk ook nog mee als je wil/kan beseffen dat eigen bijdrages op structurele zorg op bepaalde punten eigenlijk te verwaarlozen is. stukje over ouderenzorg in frankrijk bv gelezen?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:O, maar die 60 euro per persoon wordt hier ook wel uitgekeerd hoor. Alleen niet aan de verzekerden, maar aan de aandeelhouders en de graaiers in de top. Maar dat is toch niet zo erg? :?
Bron? (en nee: je onderbuik of de borreltafel is geen geldige bron...).

Gesloten