LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Quasi-Modo
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 apr 2004 21:45

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Quasi-Modo »

Helga,
Het is toch normaal dat week 1 niet altijd op 1 januari valt. Je kan het overigens gewoon nakijken in je agenda of kalender. Week 1 begint .... jawel op 29 december.
Ik vind het lullig voor je maar zie geen succes voor je mocht je dit willen aanvechten.
QM

helga den ouden

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door helga den ouden »

Hallo Q.M

Laten we wel wezen de hele brief van het cak was niet geheel duidelijk.
In de media is elke keer aangegeven dat het per 1 januari 2004 in zou gaan.
En als ergens 2004 achterstaat ga ik er toch echt van uit dat dit 2004 is.
Wat was voor het cak dan de moeite om er de datum van 29 december achter te zetten?
Ik vind het zwaar nalatig van het cak.
Of het allemaal al niet genoeg kost zeg!!!

Groetjes Helga

Carolien
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2003 14:23

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Carolien »

De nieuwe eigen bijdragen zouden ingaan per 1 januari 2004. Dus niet per 29 december 2003. Het feit dat het administratief makkelijker is om week 1 maar op 29 december te laten starten wil niet zeggen dat om die reden je dus ook maar de hogere eigen bijdrage moet gaan betalen.

Helga, gewoon schriftelijk bezwaar indienen tegen de in rekening gebrachte eigen bijdrage van 29 december, want in geen enkele informatiebrief of berichtgeving werd er gesproken over week 1 als begin datum. Succes !

Carolien

Quasi-Modo
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 apr 2004 21:45

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Quasi-Modo »

I stand corrected!
QM

Carolien
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2003 14:23

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Carolien »

Even een correctie mijner zijds. :oops: Ik kwam de brief van het CaK net tegen tussen mijn papieren. In die brief wordt de verhoging van de eigen bijdrage aangekondigd en de rekenformule die daarbij gebruikt word. Daarin wordt gesproken over "periode 1". De exacte tekst is "... Dit betreft zorg die verleend wordt vanaf periode 1 van het zorgjaar 2004". Er is echter nagelaten te vermelden wanneer periode 1 begint.

Echter na aardig wat zoekwerk op www.overheid.nl kwam ik het volgende tegen op http://overheid-op.sdu.nl/cgi-bin/showd ... TB8302.pdf
"Dit besluit treedt in werking met ingang van 29 december 2003."

Het vinden van bovenstaande gegevens was niet eenvoudig. Om dit te vinden moet je weten dat wetten en wetswijzigingen gepubliceerd worden in de staatscourant en dat die via www.overheid.nl te achterhalen zijn. Weet je dat niet dan kom je via Internet waarschijnlijk niet snel achter die datum van 29 december.

Ik zou overigens toch proberen om bezwaar in te dienen tegen de berekende bijdrage van 29 december gebasseerd op het feit dat je niet volledig geinformeerd bent over de exacte datum van inwerking treding van de nieuwe eigen bijdrage.
Detail: deze maand hebben alle clienten van de thuiszorg de eerste rekening over periode 1 ontvangen. Daarnaast heeft iedereen ook de beschikking ontvangen over de maximale eigen bijdrage voor 2004. Bij 1 van deze 2 brieven zat de folder genaamd "Eigen Bijdrageregeling Zorg zonder Verblijf". Op de laatste bladzijde staat een periodetabel. Periode 1 begint volgens deze folder op 29-12-2003 en eindigd op 25-01-2004.
Mocht je per 1 januari het aantal uren zorg verminderd hebben vanwege de hogere eigen bijdrage dan zou je aan kunnen voeren dat als je geweten had dat de eigen bijdrage per 29 dec. verhoogd zou worden dat je dan al eerder de zorg zou hebben verminderd. Op 29-12-2003 was je echter hiervan niet op de hoogte en heb je dus zorg gekregen waarvan jij verwachtte dat die nog voor het lagere tarief geleverd zou worden. Het CaK is in gebreken gebleven door niet de exacte datum te vermelden in hun brief en door je daarnaast niet op tijd te informeren van het moment van ingaan van periode 1. Daarbij komt dat op dat moment het Cak bijna onbereikbaar was door overbelasting van de telefoonlijnen en dat de thuiszorgverenigingen niet over de volledige informatie beschikte om je wel juist te kunnen informeren.

Nogmaals succes.
Carolien

Quasi-Modo
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 apr 2004 21:45

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Quasi-Modo »

Dus toch!
QM

Klaas Vaak

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Klaas Vaak »

en dat de thuiszorgverenigingen niet over de volledige informatie beschikte om je wel juist te kunnen informeren.
Hier ben ik het niet mee eens. Thuiszorginstellingen werken altijd al met 13 perioden in een jaar ipv 12 maanden. Iedere thuiszorgmedewerker heeft een periodentabel en weet precies wanneer periode 13 eindigt en periode 1 begint. Vanuit de thuiszorg had men de klanten moeten informeren, ook al omdat thuiszorginstellingen weten wat voor zooitje het is bij het CAK. Helaas is het zo dat veel zorginstellingen alleen gericht zijn op zorgverlening en te weinig aandacht besteden aan goede voorlichting over dit soort zaken.

tuingenieter

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door tuingenieter »

Mhr. Hibus, "zwart werk "wordt niet in de hand gewerkt, is er altijd geweest hoor, als 2e ( schaduw) economie !!!

Leg je oor maar te luisteren in de "wandelgangen" van verjaardagsfeesten e.d. voor wát een beroep ook !

Dus probeer het op eigen gelegenheid, ze zijn er nog en hou ze ook in ere, het is een uitstervend ras, want de meeste willen hun handen niet meer vuil maken tegenwoordig. De feiten wijzen het uit de laatste 30 jaar. Het is inderdaad hopeloos met de verzorgingsstaat NEDERLAND, ze duwen het geld met bakken in een =vreemde= zak, en halen het uit de hoed van diegene die er voor gewerkt hebben, tóch ???
Blijven lachen zeggen we, maar het wordt een grimas hoor.

hibos
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jul 2003 00:28

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door hibos »

Ja, Tuingenieter: zwartwerk is er altijd geweest.
Maar ik ken niemand die me iemand kan aanbevelen. Ze hebben het al te druk!
(zoals ik al eerder schreef: ik kreeg een briefje met aanbod in de bus van een onbekende jongeman ja).
Ik spreek nu alleen over Huishoudelijke hulp!

Misschien een gat in de markt voor de commercie... maar waar blijft de garantie dat je betrouwbaar personeel krijgt??!!
Personeel: dat een vaste aanstelling heeft; een pensioen opbouwt, een band heeft met haar werkkring.
Ik heb nl. ook de ervaring dat bij een noodzakelijke invalster de thuizorg soms een uitzendburo inschakelt.
Nou, dat is me niet goed bevallen, want: er is toen wel mooi iets 'zoekgeraakt' - maar bewijzen kan ik het niet.
En die juffrouw meldde zich onmiddelijk weer af bij de thuiszorg!

Er wordt gemakkelijk gezegd dat er witte werksters te krijgen zijn, maar dat is niet zo.
Bovendien moet die dan, in verband met je admin. en sociale lasten, minstens 2 dagen p.w. bij je werken! - en dat heb ik (nog) niet nodig.

Zwartwerk zal ook toenemen als er ontslagen vallen - dat kan toch ook niet de bedoeling zijn van dit 'waarden & normen' kabinet!?
Ook financieel niet!
Want: de ontslagen helpster krijgt dan een uitkering èn gaat ook nog eens zwart werken!!

In Nova hoorde ik zojuist dat de thuiszorg aan de Gemeentes 'toebedeeld' gaat worden; ik vraag me af of de huish. hulp daar ook nog bij zal zijn.

Een vergoeding echter op het nivo van een zwartwerkster moet toch voldoende zijn om mensen niet te vroeg in een (duurder!) verzorgingshuis te laten opnemen!
Een tekort daaraan geeft elke gemeente ook al problemen!!

Ook stelde een arts in Nova dat door afschaffen van een deel van de taken van de R.I.O's (zeker wat betreft de indicatie voor huish. hulp) 100 miljoen bespaard zou kunnen worden!
Die bevestigen nl. voornamelijk het advies van de huisarts (los van specifieke medische hulp-middelen natuurlijk, die onder de 'andere' zorg, die van de AWBZ vallen)

Kom er maar eens achter waarom de regering de huish. hulp nu practisch onmogelijk maakt...
Het is achteraf ook jammer dat de diverse zorgverleningen onder 1 paraplu vallen - dat vertroebelt de zaak, want natuurlijk zijn degenen die persoonlijke verzorging en verpleging nodig hebben, financieel slechter af dan diegenen die zich alleen met redelijk betaalde huish. hulp nog kunnen redden..
Voor hoelang echter.... nu er zoveel afzeggingen zijn.
Weer is echter niet duidelijk welke groepen dat betreft.

mildred

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door mildred »

witte werksters,
die zijn er zeker wel!
je kunt ze hier inhuren voor 11,50 euro per uur bij de dienstenwinkel,in den helder.

Gesloten