LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eigen risico vgz den haag

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Haags56

eigen risico vgz den haag

Ongelezen bericht door Haags56 »

ik heb een zorgverzekering bij vgz den haag waarbij ik me eigen risico meeverzekerd heb maar dan blijkt niet dat je je eigen risico afkoopt maar verzekert. dat scheelt met je eigen risico 40 euro per jaar. dit betekend dat je als je geen zorg betaald dit niet terug krijgt. is dit normaal of een sluwigheidje van vgz.

sylvesterb

Re: eigen risico vgz den haag

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Haags56 schreef:ik heb een zorgverzekering bij vgz den haag waarbij ik me eigen risico meeverzekerd heb maar dan blijkt niet dat je je eigen risico afkoopt maar verzekert. dat scheelt met je eigen risico 40 euro per jaar. dit betekend dat je als je geen zorg betaald dit niet terug krijgt. is dit normaal of een sluwigheidje van vgz.
Dat is toch het hele idee van een verzekering.

Ik betaal jaarlijks een x bedrag voor mijn brandverzekering, ik krijg die premie niet terug als er in dat jaar geen brand is geweest.

Dus voor verzekering waarmee je het eigen risico verzekerd lijkt me dit normaal. Kan trouwens nergens wat vinden over een dergelijke verzekering.

Zombiemaster

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

U bedoelt dat je 35,42 per maand premie betaalt om 385 euro per jaar verzekerd te zijn, terwijl bij sparen je maar 32,08 per maand hoeft te sparen. Bij verzekeren ben je je geld altijd kwijt, bij sparen mag u het houden als u die 385 euro niet nodig had. Enige voordeel van verzekering is dat die ook in januari uitbetaald terwijl met sparen pas in december het bedrag compleet is. Maar dat is vast ook op een andere manier (gespreid betalen/lenen) op te lossen. Zo'n verzekering zou natuurlijk dom zijn.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Haags56 schreef:ik heb een zorgverzekering bij vgz den haag waarbij ik me eigen risico meeverzekerd heb maar dan blijkt niet dat je je eigen risico afkoopt maar verzekert. dat scheelt met je eigen risico 40 euro per jaar. dit betekend dat je als je geen zorg betaald dit niet terug krijgt. is dit normaal of een sluwigheidje van vgz.

Het mes kan in dit geval aan twee kanten snijden.
U verzekerd zich voor het eigen risico en betaald daarvoor € 345,00 p jr. of u nu wel of geen eigen risico zou moeten betalen.
De verzekeraar int de premie en maakt winst als er weinig of geen eigen risico voor de verzekerde betaald hoeft te worden.
Maakt u veel gebruik van een zorgvraag, dan heeft u al snel het verplichte eigen risico van € 385, 00 moeten bijdragen en verdient u door deze vorm € 40,00 p.jr.
Maakt u weinig of geen gebruik van de zorgvraag, dan is de kans op het moeten betalen van het verplicht eigen risico tot € 385,00 vrij klein en kunt u er wel eens op moeten toeleggen.
Een verzekeraar biedt een dergelijke vorm van verzekeren niet aan als zij er gemiddeld genomen niet aan zouden verdienen, maar het is voor ieder individu weer anders.
Persoonlijk zie ik het als een "slimmigheidje", maar aangezien een ongelukje nog altijd zo gebeurt is, je niet weet wanneer het op je pad komt en het verplicht eigen risico dan snel betaald moet worden, is het het overwegen waard.
Een echt advies is niet te geven aangezien u het risico voor uw eigen situatie moet inschatten.

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

Bij VGZ kan het verplichte eigen risico helemaal niet verzekerd worden, volgens mij kan dat bij geen enkele zorgverzekeraar. Bij o.a. VGZ heeft men wel de keuze het verplichte eigen risico vooraf in 10 gelijke termijnen te betalen. Kiest men hiervoor? Dan betaalt de verzekerde vanaf eind maart tot en met eind december een bedrag van € 38,50 per persoon per maand. Ook als hij/zij nog geen zorgkosten heeft gemaakt. Heeft de verzekerde in het lopende kalenderjaar geen aanspraak op het eigen risico gedaan, wat pas na 31 december van dat kalenderjaar bekend is, dan krijgt hij/zij het vooruitbetaalde eigen risico terug.

Daarbij zit één adder onder het gras. Bij o.a. een ziekenhuisbehandeling wordt het eigen risico betaald in het kalenderjaar waarin de behandeling gestart is. Start een behandeling tegen het einde van een kalenderjaar dan wordt de rekening pas in de loop van het volgende jaar naar de zorgverzekeraar gestuurd. Is dan het vooruitbetaalde eigen risico al terug ontvangen, dan kan de zorgverzekeraar daar alsnog aanspraak op maken. Dit moet de verzekerde dus zelf goed in de gaten houden, want die weet natuurlijk zelf welke behandelingen hij/zij heeft ondergaan, welke medicijnen zijn ontvangen, wanneer dit is gebeurt en onder welk jaar dit onder het eigen risico valt.

Daarnaast is het zo dat men het eigen risico nooit kan afkopen. Simpelweg omdat dit wettelijk is opgelegd. Wel kan het bedrag van het verplicht eigen risico vrijwillig worden verhoogd. In dit geval levert het een premievoordeel op. Dit premievoordeel gaat natuurlijk in rook op als men in het lopende jaar werkelijk iets gaat mankeren waardoor een beroep gedaan wordt op het verplicht + het vrijwillig eigen risico, voordat tot uitkering van de zorgkosten wordt overgegaan. Ideaal is deze regeling van een aanvullend eigen risico alleen voor mensen die zeker weten dat zij gezond zullen blijven in het lopende kalenderjaar.

Zombiemaster

"Ideaal is deze regeling van een aanvullend eigen risico alleen voor mensen die zeker weten dat zij gezond zullen blijven in het lopende kalenderjaar."

Dat weet natuurlijk niemand van te voren, maar je kunt wel een gecalculeerd risico nemen. Zeker als je het over de 2 partners en over meerdere jaren uitsmeert: stel dat je 55% premiekorting krijgt voor 500 euro extra risico, vroeger kwamen premiekortingen van meer dan 300 euro voor, dan heb je al voordeel als je niet 2 jaren op een rij of 2 partners gelijkertijd, het eigen risico+premiekorting (bv 385+275 euro) gemiddeld gebruikt aan zorgkosten.
Ik zou het daarom omdraaien, altijd 500 euro extra risico nemen tenzij je zeker weet of bijna zeker weet dat je veel zorgkosten gaat maken. Je zou je ook kunnen afvragen: wie gaat er 275 of 300 euro premie betalen om een risico van 500 euro te verzekeren? Alleen als je zeker weet dat je de betaalde premie aan vergoeding kunt claimen...

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

55% premiekorting bij € 500,00 extra eigen risico. Bij bijvoorbeeld de basisverzekering van bijvoorbeeld DSW (€ 108,00) zou dit € 59,40 per maand zijn. Was dat maar waar. Daadwerkelijk is bij € 500,00 extra eigen risico het voordeel € 23,00 (21,2%), of wel € 276,00 per jaar, per persoon. Als je 1x per 2 jaar iets serieus zou krijgen, dan ben je met de huidige prijzen in de gezondheidszorg al door je behaalde voordeel heen. En dan maar hopen dat, bij voortgezet beleid, die volgende jaren je gezondheid uitstekend blijft. Mijns inziens moet je dus wel erg zeker van je eigen gezondheid zijn wil je dat voordeeltje behalen. Dit nog afgezien wat anderen je aan kunnen doen, eveneens met kwalijke gevolgen voor de gezondheid. Want nog altijd geldt: een ongeluk ligt in een klein hoekje.

wilhelmima1

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

sylvesterb schreef:
Dat is toch het hele idee van een verzekering.

Ik betaal jaarlijks een x bedrag voor mijn brandverzekering, ik krijg die premie niet terug als er in dat jaar geen brand is geweest.

Dus voor verzekering waarmee je het eigen risico verzekerd lijkt me dit normaal. Kan trouwens nergens wat vinden over een dergelijke verzekering.
https://www.vgz.nl/zorgverzekering/gemeentepakket

Zombiemaster

@BreejKC, Sorry voor de onduidelijkheid. Ik bedoelde 55% van 500 euro, zodat je met 2 man of over 2 jaar gezien 110% hebt en zelfs als een van de twee in het ziekenhuis belandt (of eens per twee jaar) en zijn extra eigen risico aanspreekt, er nog een voordeel is. Die grens ligt bij 50% van 500 euro, vandaar dat ik bv. 55% noemde. De genoemde 300 euro is zelfs 60% van 500 extra risico, dus 120% voor 2 man of 2 jaar.

Gesloten