LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigendommen

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
flipvanderwaal

Eigendommen

Ongelezen bericht door flipvanderwaal »

Ik heb vorige maand een CT laten maken. Ik wilde graag de foto's en het rapport meenemen van de week.
De assistente zei dat de foto's in het ziekenhuis blijven.
Ik stond er op dat ik alles mee wilde nemen naar huis omdat ik er voor betaald heb.
Ik kreeg ze niet mee.

Mogen ze dit zomaar doen?

Walter van V

Re: Eigendommen

Ongelezen bericht door Walter van V »

ja en nee...

Ook al is er door u (eigenlijk de zorgverzekeraar neem ik aan..) voor betaald, betekent niet dat voorbij gegaan kan worden aan de wettelijke dossier-beheerplicht van de zorgverlener, in dit geval dus het ziekenhuis.

Overigens is men wel altijd verplicht inzage en eventueel een kopie te verstrekken aan patient, maar dat laatste mag men ook kosten voor berekenen, wat bij dit soort foto`s overigens aardig kan oplopen.

eeliane

Re: Eigendommen

Ongelezen bericht door eeliane »

Het is eigenlijk medische documentatie/informatie die eventueel door andere ziekenhuizen of door het zelfde ziekenhuis bij vervolg of nieuwe behandleing zouden kunnen worden gebruikt. Uw dossier gegevens liggen beter bewaard in een ziekenhuis dan bij u in de boekenkast. Raken dan ook minder vaak kwijt en minder beschadigd, neem aan dat de zorgverzekeraars liever willen dat het netjes bewaard wordt dan dat ze evt weer opnieuw onderzoeken voor u moeten betalen bij kwijtraken.
Reken er maar op dat het gros van de mensen hun gegevens na verloop van tijd wel kwijtraken hoor.

Gesloten