Beste,
Ik heb een vraag over het elektronische patiënten dossier.
Mag een dokters assistentie die niets met de behandeling te maken heeft, ten bate van het maken van een afspraak mijn elektronisch dossier inzien?
Wat is er gebeurd:
Afgelopen donderdag op vrijdag nacht heb ik de HAP gebeld omdat ik 's nachts wakker werd van pijn in het oor. Na een paar vragen besloot de persoon van de HAP dat ze mij niet wilden zien en dat ik pijnstillers moest slikken. De conclusie, zonder mij te zien, was dat de buis van eustachius verstopt zou zijn. Oké, dat kan, ik was zelf niet helder en heb geprobeerd om daarna met aspirine te slapen.
Nu komt het. De ochtend erna belde ik de huisarts, omdat ik niks meer hoorde (nu nog steeds niet), mijn gehoor is 100% weg aan een oor, of ik voor die dag nog een afspraak kon maken. Op dat moment zegt de assistente dat ik geen spoedgeval ben, want ik was al bij de HAP geweest en daar hadden ze gezegd wat er aan de hand was en daarvoor had de arts die dag geen tijd.
Dat een arts geen tijd heeft die dag, dat kan, maar deze assistente, zonder geheimhoudingsplicht, heeft in mijn dossier kunnen lezen dat ik bij de HAP ben geweest en heeft daarop een medisch oordeel geveld.
Afgepoeierd heb ik de telefoon neergelegd en ben het weekend op ibruprofen en asperine doorgekomen. Ik besef me sinds afgelopen nacht dat er eigenlijk iets heel raars is gebeurd en wil weten of dit wel kan en mag.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] EPD
Re: EPD
De doktersassistente heeft inderdaad ook gewoon medisch beroepsgeheim (afgeleid medisch beroepsgeheim heet dat). Daarnaast is het logisch dat hij of zij het dossier inziet, anders wordt het onmogelijk haar werk te doen, zij kan de dokter immers niet assisteren als ze niet weet wat er aan de hand is.
Overigens vind ik het wel heel raar dat een huisarts hier geen tijd voor heeft, een verstopte buis van eustachius gaat niet over van wat paracetamolletjes, daar heb je oordruppels voor nodig (even aannemend dat die buis inderdaad verstopt is).
Daarbij: NOOIT aspirine en ibuprofen zelf gaan zitten mengen en tegelijkertijd gebruiken: dat kan gevaarlijk zijn.
Isabel
Overigens vind ik het wel heel raar dat een huisarts hier geen tijd voor heeft, een verstopte buis van eustachius gaat niet over van wat paracetamolletjes, daar heb je oordruppels voor nodig (even aannemend dat die buis inderdaad verstopt is).
Daarbij: NOOIT aspirine en ibuprofen zelf gaan zitten mengen en tegelijkertijd gebruiken: dat kan gevaarlijk zijn.
Isabel
Re: EPD
Hoi Allen,
Dank voor de reacties.
Ik ben er ondertussen ook achter dat een doktersassistente net zo'n geheimhoudingsplicht heeft als de arts zelf. Dat vind ik prettig om te weten.
Ik vind het prima als ik een medische vraag stel aan de assistente dat ze in mijn dossier kijkt.
Indien deze niet gesteld wordt, hoeft er dus ook niet in het dossier gekeken te worden.
De vraag: 'Mag ik de huisarts spreken vandaag.' is een vraag die niet medische historie getoetst hoeft te worden. Dat is alleen een agenda controle.
Daar hoeft geen arts voor geraadpleegd te worden.
Indien de dame had geantwoord: 'Meneer, we zitten door de griep zo verschrikkelijk vol dat het vandaag helaas niet lukt, kunt u misschien maandag?' Dan had ik dat vervelend gevonden, maar wel begrepen.
Waar het mij om gaat is dat het EPD gebruikt wordt bij het maken van een afspraak, wat geen medische handeling is. Feitelijk heeft een arts ook geen toegang indien er geen medische vraag gesteld wordt. Het EPD is eigenlijk alleen vooraf toegankelijk indien de toetsing van een medische vraag nodig is.
Op het moment dat ik bel met de vraag: 'Ik zou graag een afspraak willen maken met mijn dokter.' en ik krijg als antwoord: 'Ik zie dat u vannacht al gebeld heeft met de HAP. Indien er niets aan de klacht is verandert, beschouwen wij u niet als spoedgeval en hebben wij geen tijd voor u.' dan is dat informatie die alleen uit het dossier gehaald kan worden.
Ik ben vandaag bij een huisarts in opleiding geweest. Daar is uiteindelijk geconstateerd dat de gehele gehoorgang ontstoken is en daar heb ik druppels voor gekregen. Rechts hoor ik niks meer.
De mevrouw heeft ook mijn linker ook gecontroleerd en daar is een lichte ontsteking waargenomen die met dezelfde druppels behandeld zal worden.
Dank voor de reacties.
Ik ben er ondertussen ook achter dat een doktersassistente net zo'n geheimhoudingsplicht heeft als de arts zelf. Dat vind ik prettig om te weten.
Ik vind het prima als ik een medische vraag stel aan de assistente dat ze in mijn dossier kijkt.
Indien deze niet gesteld wordt, hoeft er dus ook niet in het dossier gekeken te worden.
De vraag: 'Mag ik de huisarts spreken vandaag.' is een vraag die niet medische historie getoetst hoeft te worden. Dat is alleen een agenda controle.
Daar hoeft geen arts voor geraadpleegd te worden.
Indien de dame had geantwoord: 'Meneer, we zitten door de griep zo verschrikkelijk vol dat het vandaag helaas niet lukt, kunt u misschien maandag?' Dan had ik dat vervelend gevonden, maar wel begrepen.
Waar het mij om gaat is dat het EPD gebruikt wordt bij het maken van een afspraak, wat geen medische handeling is. Feitelijk heeft een arts ook geen toegang indien er geen medische vraag gesteld wordt. Het EPD is eigenlijk alleen vooraf toegankelijk indien de toetsing van een medische vraag nodig is.
Op het moment dat ik bel met de vraag: 'Ik zou graag een afspraak willen maken met mijn dokter.' en ik krijg als antwoord: 'Ik zie dat u vannacht al gebeld heeft met de HAP. Indien er niets aan de klacht is verandert, beschouwen wij u niet als spoedgeval en hebben wij geen tijd voor u.' dan is dat informatie die alleen uit het dossier gehaald kan worden.
Ik ben vandaag bij een huisarts in opleiding geweest. Daar is uiteindelijk geconstateerd dat de gehele gehoorgang ontstoken is en daar heb ik druppels voor gekregen. Rechts hoor ik niks meer.
De mevrouw heeft ook mijn linker ook gecontroleerd en daar is een lichte ontsteking waargenomen die met dezelfde druppels behandeld zal worden.