LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Factuur Sint Elisabeth Ziekenhuis

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Emal

Factuur Sint Elisabeth Ziekenhuis

Ongelezen bericht door Emal »

Een aantal maanden geleden ben ik door de huisarts doorverwezen naar Sint Elizabeth ziekenhuis. In het ziekenhuis heb ik een zeer korte gesprek van ongeveer vijf minuten gehad met iemand en deze vertelde mij dat mijn klachten bij hem niet bekend zijn en hij niets voor mij kan betekenen. Vandaag heb ik tot mijn grote verbazing een factuur van dit korte gesprek ontvangen met een bedrag van 349,33 euro. U zult begrijpen dat dit een zeer buitenproportioneel hoog bedrag is voor een gesprek van 5 minuten. Ik verdien met mijn fulltime baan het minimum loon en u zult begrijpen dat het frustratie dan ook heel groot is om voor een gesprek van vijf minuten een zo'n aanzienlijk deel van mijn loon te moeten afstaan. In feite is dit het bedrag wat ik maandelijks ongeveer over houd na alle vaste kosten van huur, gas, water, telefoon en dergelijke te hebben betaald en om dit te moeten afstaan aan een gesprek van 5 minuten is belachelijk. Ik kan er met mijn verstand niet bij hoe het mogelijk is dat een instantie zo iets kan doen! Wat een onrecht, word hier gewoon niet goed van. Kan iemand mij adviseren welke stappen ik moet ondernemen?
Laatst gewijzigd door Emal op 04 feb 2015 19:03, 2 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ

Re: Factuur Sint Elisabeth Ziekenhuis

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het alternatief is dat zorgverleners iedere minuut die ze ergens mee bezig zijn en al het gebruikte materiaal gaan verantwoorden en administreren (inclusief de niet zichtbare activiteiten). Maar ik vrees dat zoiets uiteindelijk veel duurder wordt door de administratieve overhead.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

MichielFRL schreef:Het ziekenhuis heeft een DBC geopend voor een poliklinische behandeling. Of u nu 1x of 2x was geweest, het factuurbedrag was gelijk geweest.
Betaalt TS dan al een "goedkopere DBC?"

http://www.jeroenboschziekenhuis.nl/Web ... deling.pdf
Het komt ook voor dat er na het gesprek met - en/of onderzoek door - de arts geen
diagnose wordt vastgesteld en ook niet wordt behandeld. Hiervoor bestaan aparte en
ook goedkopere DBC’s.

Emal

Ongelezen bericht door Emal »

Ik moet erbij vertellen dat er geen apparatuur bij gebruikt is en dat de arts ook geen verder onderzoek heeft verricht. Tijdens het gesprek is er ook geen advies gegeven. Ik vertelde over mijn klacht en hij zei ik zie het probleem niet en dat het diagnose van mijn klacht bij hem niet bekend is...that's it! Ik vind het moeilijk om voor mijn gezien een warm maaltijd op tafel te zetten en dan hier 350 euro zuurverdiende geld voor moeten neerleggen...? In wat voor wereld leven wij ?!!

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

MichielFRL schreef:Simpel uitgelegd werkt factureren in DBC's zo: Er wordt gefactureerd voor een behandelingstraject. Of u nu 5 minuten een praatje maakt met de arts of dat er nog allemaal onderzoeken en vervolgafspraken bij komen, er geldt 1 tarief. Soms is het dus gemakkelijk geld verdienen, soms wordt er zwaar verlies geleden. Gemiddeld krijgt de arts / het ziekenhuis een reeële vergoeding voor de werkzaamheden.
Dit systeem lijkt misschien wat krom, maar heeft als groot voordeel dat er geen prikkel is voor de zorgverlener om extra handelingen te verrichten om zo meer geld te verdienen. Gemiddeld gezien zou het goedkoper moeten zijn.
En dat mag ik betwijfelen.
Een vast tarief mag in de garage werken, want dan zijn steeds dezelfde handelingen nodig, maar 1 tarief in de gezondheidszorg.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

eleven schreef:
MichielFRL schreef:Simpel uitgelegd werkt factureren in DBC's zo: Er wordt gefactureerd voor een behandelingstraject. Of u nu 5 minuten een praatje maakt met de arts of dat er nog allemaal onderzoeken en vervolgafspraken bij komen, er geldt 1 tarief. Soms is het dus gemakkelijk geld verdienen, soms wordt er zwaar verlies geleden. Gemiddeld krijgt de arts / het ziekenhuis een reeële vergoeding voor de werkzaamheden.
Dit systeem lijkt misschien wat krom, maar heeft als groot voordeel dat er geen prikkel is voor de zorgverlener om extra handelingen te verrichten om zo meer geld te verdienen. Gemiddeld gezien zou het goedkoper moeten zijn.
Een vast tarief mag in de garage werken, want dan zijn steeds dezelfde handelingen nodig, maar 1 tarief in de gezondheidszorg.
Veel behandeltrajecten zijn voor een groot deel hetzelfde, een MRI scan van een gebroken elleboog is niet noemenswaardig duurder als van een gebroken enkel. Idem het gips om beide, en het consult van de arts ervoor. Dan is een DBC de meest efficiënte oplossing. En in veel gevallen is een ziekenhuis niet veel anders dan een garage eigenlijk, een auto is in de basis een auto, er zijn verschillen tussen merken en modellen van een merk, maar het blijft een apparaat met motor, 4 wielen die op benzine loopt. Idem voor patiënten in een ziekenhuis, er is een grote gemeenschappelijke deler voor alle patiënten, daarvoor is zo'n DBC dan de meest efficiënte oplossing.

En los daarvan, dit systeem is bedacht met input van de direct betrokken experts, wat voor achtergrond heb jij dat je hier een onderbouwd oordeel over kan vellen? Ik bedoel, dit systeem gebruiken ze ook (in grote lijnen) in de paar gezondheidzorgsystemen in de wereld die het op de internationale ranglijsten etc "beter" doen als wij hier in Nederland. Denk bijvoorbeeld aan Singapore. Wat dat betreft is dit wel een verhelderend opiniestuk.

eleven

sjohie schreef:
eleven schreef:
Veel behandeltrajecten zijn voor een groot deel hetzelfde, een MRI scan van een gebroken elleboog is niet noemenswaardig duurder als van een gebroken enkel. Idem het gips om beide, en het consult van de arts ervoor. Dan is een DBC de meest efficiënte oplossing. En in veel gevallen is een ziekenhuis niet veel anders dan een garage eigenlijk, een auto is in de basis een auto, er zijn verschillen tussen merken en modellen van een merk, maar het blijft een apparaat met motor, 4 wielen die op benzine loopt. Idem voor patiënten in een ziekenhuis, er is een grote gemeenschappelijke deler voor alle patiënten, daarvoor is zo'n DBC dan de meest efficiënte oplossing.

En los daarvan, dit systeem is bedacht met input van de direct betrokken experts, wat voor achtergrond heb jij dat je hier een onderbouwd oordeel over kan vellen? Ik bedoel, dit systeem gebruiken ze ook (in grote lijnen) in de paar gezondheidzorgsystemen in de wereld die het op de internationale ranglijsten etc "beter" doen als wij hier in Nederland. Denk bijvoorbeeld aan Singapore. Wat dat betreft is dit wel een verhelderend opiniestuk.

Zijn dat de experts, die zich die zakken vullen, of welke bedoel je?
Kom op, niet zo naïef zijn.
Dit systeem wordt meestal in andere landen gebruikt bij operatie, dat klopt, maar in het geval van TS, maar ja lees zelf wat voor handelingen er zijn doorgevoerd.
Ik heb geen achtergrond, net zoals jij die niet hebt, maar ventileer mijn mening, hoe het in de praktijk werkt.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

MichielFRL schreef:Simpel uitgelegd werkt factureren in DBC's zo: Er wordt gefactureerd voor een behandelingstraject. Of u nu 5 minuten een praatje maakt met de arts of dat er nog allemaal onderzoeken en vervolgafspraken bij komen, er geldt 1 tarief.
Dat staat haaks op mijn eerdere reactie van 04 feb 2015 21:54.
Bij geen diagnose/behandeling dient goedkopere DBC gebruikt te worden.

@TS: Welke DBCs zijn gefactureerd?

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Een familielid had een tijdje geleden een zelfde probleem. Klacht ingediend bij zorgverlener en met de zorgverzekeraar gepraat. Uiteindelijk werd er een lager bedrag gefactureerd.

eleven

Julie4444 schreef:Een familielid had een tijdje geleden een zelfde probleem. Klacht ingediend bij zorgverlener en met de zorgverzekeraar gepraat. Uiteindelijk werd er een lager bedrag gefactureerd.

Dus in feite praten we hier over oplichting. :shock:

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Je moet jezelf met een auto vergelijken bij de dealers, die hebben ook vaak vaste prijzen...
Mijn vastgeroeste bouten kosten extra tijd en ik betaalde niets extra, dus wat de nieuwe makkelijker te veel betaalde had ik voordeel van.

Daarom deze keer geen doe het zelf geweest want ik kreeg ze ook niet los...
Ja, dan is vaste prijzen leuk maar normaal betaal je voor wat je kreeg en bij vaste prijzen ongeacht of het gesprek 5 of 15 minuten duurde, dus iemand die een tolk nodig had, zoals vele Moslims hun kinderen meenemen als vertaler omdat ze de taal niet beheersen, die extra tijd kost dus niets extra en Uw te hoge compenseren die groep dus!

Zo werken die code's die ze vanuit Den Haag ingevoerd hebben dus welke partij ga je straks stemmen?

eleven

stofzuigertje schreef:Je moet jezelf met een auto vergelijken bij de dealers, die hebben ook vaak vaste prijzen...
Mijn vastgeroeste bouten kosten extra tijd en ik betaalde niets extra, dus wat de nieuwe makkelijker te veel betaalde had ik voordeel van.

Daarom deze keer geen doe het zelf geweest want ik kreeg ze ook niet los...
Ja, dan is vaste prijzen leuk maar normaal betaal je voor wat je kreeg en bij vaste prijzen ongeacht of het gesprek 5 of 15 minuten duurde, dus iemand die een tolk nodig had, zoals vele Moslims hun kinderen meenemen als vertaler omdat ze de taal niet beheersen, die extra tijd kost dus niets extra en Uw te hoge compenseren die groep dus!

Zo werken die code's die ze vanuit Den Haag ingevoerd hebben dus welke partij ga je straks stemmen?

Sorry, zo een onnozel bericht voor dit onderwerp te lezen, valt mij zwaar.

Als er achteraf de nota verminderd wordt, is het een teken, dat er met het bedrag iets niet pluis is.
Op wie ik ga stemmen, heeft ook niets met onderwerp te doen.

Gesloten