Fysiotherapeuten kunnen in de bestanden van de verzekeraars kijken. Hierdoor weten ze hoe hun klant verzekerd is.
Nu is mijn vraag: geeft de fysiotherapeut onafhankelijk advies of laat hij zich leiden door het aantal verzekerde behandelingen?
Heeft iemand voorbeelden van
1. te lang behandeld omdat de verzekering veel behandelingen dekte.
2. te kort behandeld (te weinig) omdat de verzekering slechts beperkt vergoedde. Zei de fysiotherapeut eerlijk dat er eigenlijk nog meer behandelingen nodig waren, maar dat dit niet vergoed werd?
Misschien zijn er nog andere situaties mogelijk? Wie reageert?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Fysiotherapeut en Aantal Behandelingen
-
Mathilde D.
-
Walter van V
Re: Fysiotherapeut en Aantal Behandelingen
niet alleen de fysiotherapeuten kunnen dat hoor...en de reden dat men dat kan heeft te maken met de inhoud van de overeenkomsten met de zorgverzekeraars.....
Fysiotherapeuten (en andere zorgverleners) kunnen (via een systeem dat Vecozo heet) raadplegen of een patiënt een natura- of restitutiepolis heeft en of er een aanvullende verzekering is. Deze gegevens hebben de zorgverleners namelijk nodig omdat de meeste verzekeraars contractueel hebben vastgelegd dat het declaratieverkeer via Vecozo moet plaatsvinden en de bedoelde gegevens m.b.t. tot de verzekering moeten dan worden ingevuld.
Als antwoord op jouw vraag (over een "ander voorbeeld") Mathilde: mijn verzekeraar vergoedt onbeperkt fysiotherapie als er een verklaring van de bedrijfsarts overlegd kan worden waar uit blijkt dat je een "arbeidsrelevante" aandoening hebt.
Ik heb een dergelijke verklaring, desondanks ben ik in overleg met mijn fysiotherapeut gestopt met de behandeling omdat het simpelweg niet meer nodig weas. Als ik weer klachten krijg kan ik uiteraard wel meteen weer langskomen.
Als antwoord op jouw vraag (over een "ander voorbeeld") Mathilde: mijn verzekeraar vergoedt onbeperkt fysiotherapie als er een verklaring van de bedrijfsarts overlegd kan worden waar uit blijkt dat je een "arbeidsrelevante" aandoening hebt.
Ik heb een dergelijke verklaring, desondanks ben ik in overleg met mijn fysiotherapeut gestopt met de behandeling omdat het simpelweg niet meer nodig weas. Als ik weer klachten krijg kan ik uiteraard wel meteen weer langskomen.
-
flipvanderwaal
Een fysiotherapeut heeft geen resultaatverplichting, maar een zogenaamde inspanningsverplichting, net als de meeste andere zorgverleners.
-
Mathilde D.
Maar als een verzekerde meer behandelingen nodig heeft, betekent dit dat de fysiotherapeut dit toch eerlijk moet zeggen?flipvanderwaal
Geplaatst op: 03 Jun 2007 14:42 Onderwerp:
Een fysiotherapeut heeft geen resultaatverplichting, maar een zogenaamde inspanningsverplichting, net als de meeste andere zorgverleners.
-
Walter van V
jazeker, zowel bij meer als bij minder behandelingen, of als het hem/haar boven de pet gaat en een ander traject ingezet moet worden, al dan niet in samenwerking met een andere tak binnen de zorg.