LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] gebittencentrale
gebittencentrale
Vroeg via de mail of de Gebittencentrale ook gezonde tanden wilde trekken. Kreeg te horen dat er dan toch wel een intake moest plaats vinden. Zo gezegd zo gedaan. Tijdens de intake vond de tandarts het nodig om een foto te maken om de zaak goed te kunnen beoordelen. Ik zei nog dat ik alleen wilde weten of hij mijn tanden kon trekken en een kunstgebit wilde aanmeten. Nee, hij kon dat zo niet beoordelen. Na de foto bekeken te hebben kwam de tandarts met allerlei opties om mijn mond te renoveren. Want hij had na zijn studie een eed moeten afleggen om geen gezonde tanden te trekken en de mensen daarvoor moest beschermen. Waarop ik reageerde dat ik het idee kreeg dat hij zijn financien meer beschermde en over de eed had hij mij via de mail kunnen antwoorden dat had ons beide tijd gescheeld. Ruim twee en een halve maand later krijg ik een rekening van 106 euro of ik die wilde betalen. Ik vind dit eigen zakken vullen, en meer bescherming eigen hachie. Daarbij vindt ik dat hij me op zijn minst op de hoogte had moeten brengen van de kosten. Dus mensen let op, vraag ook in de gezondheidzorg eerst of er kosten aan verbonden zijn om verrassingen te voorkomen.
Re: gebittencentrale
Als er een foto gemaakt wordt, weet je dat er een rekening volgt.
Waarom niet meteen nadat jou duidelijk was, dat die tandarts niet wilt trekken dan weg te gaan?
Waarom niet meteen nadat jou duidelijk was, dat die tandarts niet wilt trekken dan weg te gaan?
Laatst gewijzigd door ciske op 20 jan 2013 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
In principe mogen ze ook geen gezonde tanden verwijderen maar er zijn uitzonderingen. Die tandarts kan echter niet door de computer heen naar je gebit kijken om te zien wat er allemaal aan de hand is. Vind het ook niet meer dan normaal dat hij je uitnodigt. Hij komt dan tot de conclusie dat het niet nodig is maar dat hij het kan repareren.Een bezoek aan de tandarts is niet gratis evenals het maken van een foto. Het kost die tandarts ook tijd en geld. Als je dat niet wist had je het kunnen vragen.
sofa, laten we hopen dat vroem, onze "huistandarts" dit bericht zal lezen. In ieder geval kan hij je meer duidelijkheid verschaffen.
De praktijk heeft niet alleen ethisch maar ook juridisch gezien correct gehandeld, tenzij vooraf is medegedeeld dat intake en alles wat er bij hoort , en dat zijn ook foto's, gratis zou zijn.
Volgens de wet die hiervoor bestaat, de wgbo, geeft u door de afspraak te maken, zwijgend toestemming voor het consult en aanverwante zaken, en bent u ook verplicht de bijbehorende nota gewoon te voldoen.
Dat u een specifieke wens heeft betekent nog niet dat een zorgverlener er in mee moet gaan, maar die is wel verplicht u over de dan wel aanwezige alternatieven te informeren. Zo te lezen is dat allemaal netjes gebeurt. Blijkbaar zijn er redenen dat tandartsen niet in uw wens mee willen gaan, de meest waarschijnlijke is dat u met een prothese een zogenaamde " dental criple" zult worden, oftewel er zijn grote problemen met een prothese te voorzien, wat dan weer fors geld gaat kosten om recht te zetten, en zeer waarschijnlijk zijn die kosten hoger dan herstel van de problemen, en uiteraard ook aanpak van de oorzaak.
Volgens de wet die hiervoor bestaat, de wgbo, geeft u door de afspraak te maken, zwijgend toestemming voor het consult en aanverwante zaken, en bent u ook verplicht de bijbehorende nota gewoon te voldoen.
Dat u een specifieke wens heeft betekent nog niet dat een zorgverlener er in mee moet gaan, maar die is wel verplicht u over de dan wel aanwezige alternatieven te informeren. Zo te lezen is dat allemaal netjes gebeurt. Blijkbaar zijn er redenen dat tandartsen niet in uw wens mee willen gaan, de meest waarschijnlijke is dat u met een prothese een zogenaamde " dental criple" zult worden, oftewel er zijn grote problemen met een prothese te voorzien, wat dan weer fors geld gaat kosten om recht te zetten, en zeer waarschijnlijk zijn die kosten hoger dan herstel van de problemen, en uiteraard ook aanpak van de oorzaak.
Overigens is er geen verbod gezonde tanden en kiezen te trekken, maar dat moet wel passen in een verantwoord behandelplan. Zoals bijvoorbeeld bij orthodontie in het kader van de behandeling, en dan beperkt tot hooguit de 4 kiezen waar bij bepaald soort afwijking geen ruimte oor is of die verantwoordelijk zijn voor het ruimtegebrek van andere kiezen wat zo gecompenseerd kan worden.
Ook het handhaven van slechts een paar gezonde tanden in de bovenkaak geeft meestal een slecht passende partiële prothese waar een gehele gewoon betere retentie heeft. Maar niet zomaar met meestal als reden" dat. Is goedkoper" en dat is het dus vaak op langere termijn gezien niet. Dan komen die extra kosten misschien niet uit de basisverzekering maar vorm van financiering is en mag ook nooit argument zijn om een bepaald soort irreversiebele behandeling te doen alleen maar omdat de persoon dat zelf wilt.
Ook het handhaven van slechts een paar gezonde tanden in de bovenkaak geeft meestal een slecht passende partiële prothese waar een gehele gewoon betere retentie heeft. Maar niet zomaar met meestal als reden" dat. Is goedkoper" en dat is het dus vaak op langere termijn gezien niet. Dan komen die extra kosten misschien niet uit de basisverzekering maar vorm van financiering is en mag ook nooit argument zijn om een bepaald soort irreversiebele behandeling te doen alleen maar omdat de persoon dat zelf wilt.