LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ggz

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
aggaan

ggz

Ongelezen bericht door aggaan »

Mijn dochter is via een RM gedwongen opgenomen geweest op de paaz in Breda.
Komt een rechter en een advocaat aan te pas.Deze RM is geldig tot 27 juli 2014.
Naar 2 weken op de paaz te zijn geweest komt ze op de gesloten afdeling van de
ggz.in Breda.Hier verblijft zij 3 weken.De psychiater die haar behandelde vond het
niet meer nodig dat ze nog werd opgenomen en sommeerde dat ze behandeling thuis
moest krijgen.Tot al ons verbazing komt ze afgelopen woensdagavond weer thuis.
Waarom krijgt iemand een RM opgelegd met de hoge heren erbij,en word dit alleen
met tussenkomst van een psychiater die volgens observeer gedrag dit niet meer nodig vond
voor mijn dochter zo naar huis gestuurd.Met dat wij als gezin wederom machteloos staan
door de psychische klachten van onze dochter.Deze klachten zijn al 3 jaar aan de gang.
Op de RM staat dat de stoornis betrokkene gevaar doet veroorzaken dat betrokkene maatschappelijk
ten onder gaat,door haar hinderlijkk gedrag agressie van anderen tegen zichzelf zal oproepen en gevaar
voor de algemene veiligheid van personen en goederen.Dit vind ik in en in triest wat wij al 3 jaar
meemaken en een psychiater binnen 3 weken!! anders ziet.In feite is RM een flut briefje.

Isabel1

Re: ggz

Ongelezen bericht door Isabel1 »

In principe is een RM niet meer dan dat iemand, zonder dat hij of zij daar zelf toestemming voor gegeven heeft, verplicht behandeld wordt. Het is een hele zware maatregel eigenlijk.

Vaak gebeurt het dan dat iemand opgenomen wordt, maar op het moment dat die persoon correct ingesteld is op medicatie deze persoon ook voor verdere behandeling naar ambulant doorverwezen wordt omdat verdere opname geen zin heeft.

Voor familie is dat vaak frustrerend omdat zij dan weer met het 'probleem' opgezadeld zitten en omdat mensen vaak na ontslag niet medicatie vast zijn. Dat medicatie vast blijven kan overigens wel via de RM afgedwongen worden.

Ik snap de frustratie, maar een rechter kan iemand simpelweg niet verplichten beter te worden. Als agressief gedrag bij de stoornis of aandoening hoort betekent dat niet dat iemand maar gewoon voor altijd opgesloten mag worden, mensen hebben toch ook recht op zelf beschikking. Daarnaast, zodra mensen medicatie vast zijn worden ze ook vaak minder agressief.

ik begrijp je probleem wel, maar ik denk dat je wellicht een beetje te veel hoop had gevestigd op het effect van die RM.
Het is wellicht een idee om contact op te nemen met stichting labyrinth, die kunnen misschien iets voor je betekenen.

isabel

aggaan

Re: ggz

Ongelezen bericht door aggaan »

RM voor mijn dochter,gisteren een bericht geschreven.
Wil nog terug komen op mijn reactie.
Mijn dochter heeft een licht verstandelijke beperking,hierbij heeft ze een
persoonlijkheidstoornis waarbij ze heftige paniek en angstaanvallen heeft.
Het is juist een probleem dat ze hiervoor geen antidepressiva wil slikken.
Ze is al 3 jaar hier mee bezig wel/niet wel/niet.De psychiater op de paaz
lukte het niet om dit voor elkaar te krijgen dat ze een en hetzelfde medicijn
moest slikken.De psychiater op de ggz ging niet mee in dit gedrag van m,n dochter
en zei dat het bij 1 medicijn zou blijven.Hier wilde mijn dochter niet aan mee
werken.Ik snap heus wel dat een rechter niet kan zorgen dat iemand beter wordt.
Maar een RM kan er wel voor zorgen dat iemand meer stabiel in de maatschappij
terugkeert.Dit is volgens mij naar 3 weken niet mogelijk.
Dit zijn de woorden van de psychiater van de paaz die ook wilde dat ze een RM kreeg.
Betrokkene heeft nog geen een keer medicatie doorgezet en hij geeft aan dat dit wel nodig is.
Dit patroon moet worden doorbroken om echt te herstellen.Dit zal even tijd nodig hebben.
In mijn ogen kan dat niet binnen 3 weken.

Gesloten