LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge inschrijftarief huisarts

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Jashhh

Hoge inschrijftarief huisarts

Ongelezen bericht door Jashhh »

Beste dames en heren,

Sinds enkele jaren geleden mogen huisartsen dus inschrijftarieven in rekening brengen (periodiek).

Nou zie ik op mijn online polisoverzicht van mijn zorgverzekeraar dat voor DIT jaar alleen al... in totaal 76,68 euro is gedeclareerd aan "inschrijftarief huisarts". Op elke 1e dag van een kwartaal (op 1 januari, 1 april, 1 juli etc.) zijn steeds kleine bedragen gedeclareerd tot circa 28 euro per kwartaal met elk de omschrijving "inschrijftarief huisarts".

Ik heb erover gevraagd en ik kreeg een e-mail teruggestuurd waarin is uitgelegd dat per kwartaal het volgende voor mij is berekend aan inschrijftarief:

Module praktijkondersteuning ggz (poh-ggz) € 1,68
Verzekerden tot 65 jaar en woonachtig in een achterstandswijk € 16,24
Module poh-somatiek € 1,75
Module m&i kwaliteit cz € 0,19
Module geïntegreerde eerstelijnszorg voor samenwerkingsverbanden met een rechtspersoonlijkheid € 8,30

Hetzelfde zie ik ook in het online polis van mijn moeder. Is het normaal dat het inmiddels zoveel is? Verschilt het per huisarts of zijn het bij de meeste mensen ook zulke bedragen?

Het wordt vergoed en misschien zeur ik teveel, maar het blijft toch een beetje vreemd? Of zetten de meeste mensen bepaalde modules uit? Ook met oog op maximale vergoedingsstanden van de zorgverzekering... is dit zeker niet handig neem ik aan.

Ik ga eens in de 3 jaar naar de huisarts om iets van 5 euro te halen beneden bij de apotheek zo ongeveer. Verder nooit iets of bij de huisarts zelf.

Alvast bedankt.

sjohie

Re: Hoge inschrijftarief huisarts

Ongelezen bericht door sjohie »

Jashhh schreef:Beste dames en heren,

Sinds enkele jaren geleden mogen huisartsen dus inschrijftarieven in rekening brengen (periodiek).

Nou zie ik op mijn online polisoverzicht van mijn zorgverzekeraar dat voor DIT jaar alleen al... in totaal 76,68 euro is gedeclareerd aan "inschrijftarief huisarts". Op elke 1e dag van een kwartaal (op 1 januari, 1 april, 1 juli etc.) zijn steeds kleine bedragen gedeclareerd tot circa 28 euro per kwartaal met elk de omschrijving "inschrijftarief huisarts".

Ik heb erover gevraagd en ik kreeg een e-mail teruggestuurd waarin is uitgelegd dat per kwartaal het volgende voor mij is berekend aan inschrijftarief:

Module praktijkondersteuning ggz (poh-ggz) € 1,68
Verzekerden tot 65 jaar en woonachtig in een achterstandswijk € 16,24
Module poh-somatiek € 1,75
Module m&i kwaliteit cz € 0,19
Module geïntegreerde eerstelijnszorg voor samenwerkingsverbanden met een rechtspersoonlijkheid € 8,30

Hetzelfde zie ik ook in het online polis van mijn moeder. Is het normaal dat het inmiddels zoveel is? Verschilt het per huisarts of zijn het bij de meeste mensen ook zulke bedragen?

Het wordt vergoed en misschien zeur ik teveel, maar het blijft toch een beetje vreemd? Of zetten de meeste mensen bepaalde modules uit? Ook met oog op maximale vergoedingsstanden van de zorgverzekering... is dit zeker niet handig neem ik aan.

Ik ga eens in de 3 jaar naar de huisarts om iets van 5 euro te halen beneden bij de apotheek zo ongeveer. Verder nooit iets of bij de huisarts zelf.

Alvast bedankt.
Ik zou het eens navragen bij je zorgverzekeraar, die zouden er meer van moeten weten. Voor mij is dit zelfs compleet nieuw, dit soort kosten heb ik nog nooit voorbij zien komen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Is niet het eerste topic over dit onderwerp.,is vrij normaal, de bedragen ook.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bij elkaar opgeteld is het aan de hoge kant (hoger dat wat mijn huisarts rekent), maar de situatie hoeft natuurlijk niet vergelijkbaar te zijn. Een huisarts in een "makkelijke" wijk heeft minder kosten dan in een "moeilijke" buurt.

berndv

GJvdZ schreef:Een huisarts in een "makkelijke" wijk heeft minder kosten dan in een "moeilijke" buurt.
Klopt, vandaar waarschijnlijk ook:
Jashhh schreef: Verzekerden tot 65 jaar en woonachtig in een achterstandswijk € 16,24
Daarnaast worden er zo te zien behoorlijk wat extra modules geboden, ook hiervoor betaalt men extra. Zie het als je contributie.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

En wie definieert dan die 'achterstandswijk'? Krijg je gelijk een negatief stempel. Ik woon ook in zo'n wijk, helaas, maar ik geloof niet dat ik mij, met goede opleiding en baan, kan vergelijken met veel buurtbewoners hier die geheel vrijwillig niet werken, leven van de uitkeringen en subsidies en een dagtaak hebben aan het verwaarlozen van huis en tuin, het maken van herrie en het pesten van andere bewoners.
Ik zou zeer geschokt zijn als mijn huisarts mij meer zou declareren alleen omdat ik in deze wijk woon.

PS: Het is 'hoog' inschrijftarief, niet 'hoge'.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Miepje1 schreef:En wie definieert dan die 'achterstandswijk'? Krijg je gelijk een negatief stempel. Ik woon ook in zo'n wijk, helaas, maar ik geloof niet dat ik mij, met goede opleiding en baan, kan vergelijken met veel buurtbewoners hier die geheel vrijwillig niet werken, leven van de uitkeringen en subsidies en een dagtaak hebben aan het verwaarlozen van huis en tuin, het maken van herrie en het pesten van andere bewoners.
Ik zou zeer geschokt zijn als mijn huisarts mij meer zou declareren alleen omdat ik in deze wijk woon.

PS: Het is 'hoog' inschrijftarief, niet 'hoge'.
het is niet mogelijk om van een dokters praktijk iedere patient van een stempel te voorzien met alle eigenschappen van die persoon.
daarom is er een aparte categorie achterstandswijk, omdat daar blijkbaar mensen wonen die relatief vaak een dokter bezoeken.
dat daar dan misschien een keer weinig mensen wonen met gezondheidsproblemen en in een niet-achterstandswijk per ongeluk een keer veel mensen met gezondheids problemen valt echter niet te voorkomen.

Jashhh

Ongelezen bericht door Jashhh »

Bedankt allen en praat gerust verder, hoe meer ik erover weet en jullie gedachtegangen erover ken, hoe beter ik er ook over kan denken.

Oke het klopt dus in ieder geval. En het is die 16,24 voor achterstandswijken dat het kwartaalbedrag zo hoog maakt. Ik snap meestal in zulke gevallen wel dat het niet te voorkomen is enzo, maar het is toch allemaal digitaal tegenwoordig? Zo moeilijk kan 't toch niet zijn om als huisarts-zijnde individuele tarieven automatisch te laten instellen ofzo?

Ik woon wel in een achterstandswijk en we hebben hier dus juist een laag inkomen maar we zijn kerngezond. Lijkt me dubbeldwars dat ik dan juist meer moet betalen. Je hebt ook zulke laag-inkomen wijken waar iedereen netjes en gezond en sociaal met elkaar leeft.

Inschrijftarief... zoiets lijkt mij alleen voor administratieve kosten. Het lijkt nu alsof de ene laag-inkomen bewoner moet meebetalen voor zorg dat de andere afneemt. Terwijl het al lage-inkomen bewoners onderling zijn. Spreid het dan liever onder alle wijken waardoor de gemiddelde tarieven wat lager zijn. Dan is het nóg makkelijker.
(76,68 euro in totaal voor inschrijftarief voor dit jaar alleen al terwijl het jaar nog niet eens voorbij is)

Maar goed,
Even op een directere manier terug naar mijn case, nog een laatste vraag: De rest van de genoemde modules zijn dus gewoon normaal qua prijs en daar zit geen module bij die men normaal gesproken laat afvallen ofzo?

berndv

Jashhh schreef: Maar goed,
Even op een directere manier terug naar mijn case, nog een laatste vraag: De rest van de genoemde modules zijn dus gewoon normaal qua prijs en daar zit geen module bij die men normaal gesproken laat afvallen ofzo?
De modules kan je laten vallen door een andere arts te kiezen. Dit zijn modules die de praktijk biedt. Vaak door middel van praktijkondersteuners. Zo biedt mijn huisarts bijvoorbeeld diabeteszorg en longzorg. Van die laatste maak ik vanwege mijn astma gebruik van, van diabetes gelukkig niet. Maar omdat de zorg onder de diensten van de praktijk vallen, betaalt iedereen er aan mee.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Deze tarieven zijn wettelijk ( inschrijftarief en achterstandswijk) en de andere modules zijn afspraken tussen zorgverzekeraar en huisarts ( voor alle verzekerden). De zorgverzekeraar betaalt en het kost u niets. Ook geen eigen risico.
Misschien vindt u dat de huisarts te gemakkelijk geld aan u verdient. Daar heeft u gelijk aan, maar in het oude Ziekenfondssysteem was het nog erger: toen kreeg de huisarts een abonnementstarief voor elke ZF patiënt. U mag u ( officieel) wel UITSCHRIJVEN bij de huisarts.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Waar kun je dat vinden van die achterstandswijk? Is daar een postcodecheck voor net als bij internetproviders?

PS: zelf al gevonden:

http://www.knov.nl/fms/file/knov.nl/kno ... 202014.pdf

Handig om te weten waar je niet naar toe moet verhuizen.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Is idd al eerder over geschreven hier, moet met zoekfunctie terug te vinden zijn.
Nog 1 aanvulling: of iemand gezond is of niet doet niet ter zake, dat kan morgen, sterker nog binnen het uur dat ik dit schrijf al veranderen. Daar wordt vanuit het solidariteitsbeginsel geen onderscheid in gemaakt, is het principe van de basisverzekering. Ligt anders voor de aanvullende verzekeringen maar dat is een ander verhaal..

Gesloten