LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huisarts stopt behandelovereenkomst omdat ik niet in EPD wil

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
JaraJJ

Huisarts stopt behandelovereenkomst omdat ik niet in EPD wil

Ongelezen bericht door JaraJJ »

Graag jullie advies:

Ik hecht nogal sterk aan mijn privacy. Nog sterker als het gaat over
mijn medische gegevens.

Na mij verdiept te hebben in diverse aspecten van het EPD (Electronisch Patienten Dossier), heb ik besloten dat ik niet wil dat mijn gegevens hierin worden opgenomen. M.i. is hierin van beroepsgeheim geen sprake meer.

Ik heb dit uitvoerig besproken met (oa) mijn huisarts, ruim voordat de eerste koploper proefversies zouden gaan draaien in mijn regio (Nijmegen).
E.e.a heb ik ook nog schriftelijk (aangetekend) kenbaar gemaakt.

Helaas heeft dit niet geholpen, en zijn mijn gegevens tegen de afspraken in toch in de centrale database terechtgekomen. Hier moest ik zelf toevallig achter komen.

Na veel gedoe en maanden verder zegt mijn huisarts mijn gegevens verwijderd te hebben. Dit wil hij echter niet schriftelijk bevestigen.

Nu heeft hij er onlangs voor gekozen om zijn praktijk bij een groepspraktijk onder te brengen. Volgens hem kan er in deze groepspraktijk alleen maar gewerkt worden als je gegevens in het systeem met de centrale database zitten.

Hij heeft dan ook een brief gestuurd waarin hij aangeeft om deze reden de behandelovereenkomst per direct stop te zetten. Dit geldt dan ook voor mijn kinderen, hoewel mijn oudste zoon 20 jaar is, en er naar mijn idee helemaal buiten staat.

De brief was alleen aan mij gericht, voorzien van een incomplete uitdraai van mijn dossier, en een uitdraai van het dossier van mijn jongste kind. De brief was ruim een week geantidateerd, en er stond geen nieuw adres of telefoonnummer in om te kunnen reageren. (verhuizing naar nieuw pand was intussen al achter de rug).

Ik was bij de huisarts in opleiding die in de oude praktijk werkte nog in behandeling voor o.a een knieblessure.

Van de ene dag op de andere heb ik dus zowel geen huisarts meer, en ook geen behandeling!

Ik heb de huisarts natuurlijk wel op zijn nieuwe nummer terug kunnen vinden, en om uitleg gevraagd. Ook heb ik duidelijk aangegeven met deze gang van zaken niet akkoord te gaan. Ik heb wel excuses gekregen over het gedeelte met mijn oudste zoon. Hij blijft er echter bij dat hij mij kan weigeren als hij dat wil, en dat ik maar naar een andere huisarts moet gaan.

Dat is in een stad een stuk makkelijker gezegd dan gedaan. En zeker als je niet in het EPD wil, of privacywensen hebt, zitten ze echt niet om jou als nieuwe patient te wachten. Ik ben dan ook bang niet heel snel een andere arts te kunnen vinden.

Ik vraag me af of dit allemaal zo maar kan? Na dreigen met een tuchtzaak van mijn kant heeft hij gezegd dat ik, zolang ik geen nieuwe huisarts heb, hem evt. kan bellen bij spoedeisende zaken.

Ik heb verzocht om een schriftelijke verklaring dat de praktijk niet kan werken met patienten die niet in een EPD willen zitten, en verzocht om de gegevens van de nieuwe praktijk naar mijn oiudste zoon te sturen.
Ook heb ik opnieuw gevraagd om een bevestiging dat mijn medische gegevens uit de centrale database zijn verwijderd.

Dit is al weer een paar weken geleden, maar ik krijg geen enkele reactie meer.

Ik moet de conclusie trekken dat je in Nederland alleen nog medische hulp kunt krijgen als je hele "doopceel" centraal ligt opgeslagen, toegankelijk voor misschien wel duizenden personen.

Dit lijkt me haaks te staan op het beroepsgeheim zoals omschreven in oa de WGBO. Is hier nu helemaal niets tegen te doen?

S.

Re: Huisarts stopt behandelovereenkomst omdat ik niet in EPD wil

Ongelezen bericht door S. »

Hallo,

Heb mij laatst ook verdiept in de WGBO en wanneer ik uw verhaal afweeg met wat er in de WGBO staat, lijkt het op het eerste gezicht dat u meer in uw recht staat. Maar de andere kant is dat een hulpverlener (in dit geval uw arts of één van de andere deelnemende artsen van een groepspraktijk) in staat moet zijn om snel over gegevens te kunnen beschikken. Bijvoorbeeld in het geval van allergieën.
Ikzelf bijvoorbeeld ben flink allergisch voor penicilline, en dan is het wel heel fijn wanneer dit makkelijk terug te vinden is in een EPD!

Het valt me wel op dat uw huisarts en zijn groepspraktijk blijkbaar niet goed om weten te gaan met patiënten die andere ideeën hebben over het EPD en de waarborging van hun privacy in het algemeen. Het lijkt me dat ze vragen en verzoeken zoals de uwe vaker kunnen verwachten en dan is het zinvol wanneer je hier goed op voorbereid bent. Nu komt de reactie van de betreffende arts krampachtig en ondoordacht over.

Wie er nu precies "in zijn recht staat" vind ik een nogal grijs gebied. Ik kan voor beide partijen begrip opbrengen; zowel voor de huisarts en zijn groepspraktijk als de kritische patiënt.
Er zal een jurist naar moeten kijken, en dat ben ik niet. :wink:
Ben wel benieuwd naar de uitkomst eigenlijk.

Succes verder.

eeliane

Ongelezen bericht door eeliane »

Waar is men nou eigenlijk zo bang voor?
Vroeger werden er ook gegevens uitgewisseld en dat ging per brief en fax, en telefoon nu via een electronisch systeem.
Er is ook niemand die met die gegevens iets verkeerds zou kunnen doen, het komt de snelheid van de hulp alleen maar ten goede.
Ik zelf zit ook in dat systeem en vindt ht niet erg dat anderen dat zouden kunnen lezen, wel zo handig als er iets met je gebeurt ( en je lig ergens bewusteloos) het ziekenhuis kan lezen in dossier van huisarts wie u bent wat u mankeert welke medicatie u gebruikt, en hoe u snel te behandelen.
Al die gegevens die uitgewisseld gaan worden, worden al uitgewisseld, er verandert niet veel en iedereen heeft nog steeds beroepsgeheim.
Laat ik het zo zeggen, in de wet staat ook dat een arts een zorgplicht heeft en die altijd moet nakomen, maar ook als client heb je de plicht om zo goed mogelijk mee te werken aan behandelingen etc, jammer dat die huisarts zo drastisch reageert (uw zoon had hij niet mogen uitschrijven) maar als u niet in het systeem staat is er geen goede communicatie meer tussen hem en anderen (apotheek ook alhoewel die geen inzage in uw dossier hebben alleen de medicatie) en de zorgverzekeraar (voor de betalingen (kan niet meer op papiertje (gaat allemaal digitaal). Lastig dus, helaas aan u dan de keus iemand te zoeken die nog op de groene kaarten schrijft en weinig digitaal communiceert.

S.

Ongelezen bericht door S. »

Ik denk wel dat hoeveel temeer mensen en instanties kunnen inloggen en gegevens opvragen binnen een systeem, des de kwetsbaarder dit zal zijn.
En ik denk ook niet dat je de digitalisering kunt tegenhouden. Denk zelf dat het juist heel handig kan zijn. Alleen jammer dat die arts uit dat verhaal van Jara zo vreemd reageert. Als het verhaal helemaal gelopen is zoals het hier beschreven staat....
En jammer dat we niets meer van de topicstarter lezen.......

tonnykaval

Ongelezen bericht door tonnykaval »

Het EPD lijkt handig, maar levert ook steeds meer risico's op. Gezien de voorstellen tot fusie/overname van ziekenhuizen en zorginstellingen door zorgverzekeringen (bv Unive-VGZ met ziekenhuis in Gorichem) betekent het dat de zorgverzekeraar ook onbeperkt toegang krijgt tot de medische gegevens. De verzekeraar kan op basis daarvan mensen uitsluiten voor bepaalde behandelingen, alleen een beperkt pakket geven of meegaan beslissen over de behandeling. In het ergste geval kan een verzekeraar uit kosten overwegingen aangeven een behandeling niet te vergoeden. Bijvoorbeeld bij patienten met een geringe kans op herstel.

De Tegenpartij

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Ieder zorgverlener welke met jouw te maken heeft, heeft toegang tot het systeem, ook zonder jouw toestemming. M.a.w. jouw Arboarts ziet straks wat jij hebt besproken met je dokter, je verzekering kan a.d.h. van jouw bezoeken aan het ziekenhuis bepalen dat jij een hoger risico voor hen bent, etc etc.

De privacy wordt op alle vlakken geschaad, lees voor de aardigheid het rapport van IT's privacy maar eens over de EPD. Of wat het College Bescherming Persoonsgegevens hierover te melden heeft.

Hierna wil je echt niet meer in deze databank voorkomen !

Henk25

Ongelezen bericht door Henk25 »

Bizar is dat opt-out systeem. Als het echt een voordeel is dan moet je mensen de kans geven zich aan te melden ipv het zo moeilijk mogelijk te maken ( te weinig formulieren + uitreksels geboorteregister + kosten daarvan etc. ) om bezwaar te maken.

jeroentje271

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Ooit eens iets meegemaakt met mijn vriendin waardoor ze uiteindelijk doodziek op de EHBO lag. Kwam door miscommunicatie van onze kant en door gebrekkige informatie op de huisartsenpost.

Dit had het perfect kunnen voorkomen. Het is alleen maar goed dat medische gegevens centraal opgeroepen kunnen worden door meerdere artsen/posten. Dat gemier van paranoide mensen....zou iemand nou werkelijk je medische doopcel doorlichten en daardoor zijn baan risceren en een rechtzaak op de koop toe?

Tonnykaval,

Dan zouden maatschappijen met vuur spelen. Ik denk dat dat zeker niet gaat gebeuren. Dat betekent het einde van de integriteit van zo`n maatschappij.

Snake-lady

Ongelezen bericht door Snake-lady »

Hallo JaraJJ
Ik denk dat je het beste een aangetekende brief kan sturen (wel even een kopie van de brief maken) met een bepaald termijn erin waar jij wil dat de huisarts reageerd, bijvoorbeeld dat jij wil dat hij binnen 5 werkdagen, of binnen 10 werkdagen antwoord, doet hij dit niet, dan zou je toch eens juridische hulp moeten zoeken.

Ook ik ben geen voorstander van een landelijke database, ik vraag me namelijk af wat er met de "papieren"dossiers gebeuren, en hoe "kraakgevoelig" het systeem is, want ik hoef niet een of andere hacker die alles van mij kan lezen, ook al heb ik niks te verbergen, maar ik vind het geen prettig idee, ja dossiers kunnen ze ook kwijtraken, maar om nou de hele zut op de pc te zetten ben ik een beetje huiverig voor, plus dat als iemand iets van mij wil weten op medisch gebied, wil ik daar eerst zelf voor tekenen, ben ik het er nie mee eens, teken ik niks.
Voor mij gaat het forumulier van bezwaar dan ook z.s.m. de deur uit...

JaraJJ: Succes!! En doe niks waar je zelf niet achter staat, dat brengt twijfel en onrust met zich mee.

feigje

Ongelezen bericht door feigje »

Ja jeroentje271 er zijn echt mensen die daar toe in staat zijn.

Heb zelf bij verschillende overheidsinstanties gewerkt met vertrouwelijke gegevens en heb het meerder keren zien gebeuren en meegemaakt dat de mens zijn nieuwsgierigheid niet kan bedwingen en heb dan ook collega's ontslagen zien worden daarvoor.

Ik ben dan zelf ook tegen het EPD en stuur mijn bezwaar morgen nog terug.

Gesloten