LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huisarts te duur

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
matti

huisarts te duur

Ongelezen bericht door matti »

Een huisarts rekent voor een particulier consult 26,70 (of soms 24,80). Dit is een fors bedrag, maar de meeste patienten zijn bereid om dit te betalen.
Maar uit eerdere discussies in dit forum blijkt dat de meeste patienten het tarief voor een herhalingsrecept (de helft van het bovengenoemde bedrag) te hoog vinden. Immers de medicijnen moeten ook nog eens betaald worden. Ook als de medicijnen via de apotheek besteld worden, verdient de huisarts ditzelfde bedrag.
In de eerdere discussie namen sommige forumleden het voor de huisarts op met het argument dat de huisarts voor een ZF-patient een vast abonnements-tarief van 75 euro ontvangt voor het hele jaar (alle consulten en verleng recepten bij elkaar). Ik met het hier niet mee eens: de tariefstelling moet gewoon redelijk zijn en in verhouding zijn tot het geleverde en het ene gat moet niet met het andere gedicht worden.
De beste oplossing hiervoor is om een herhalingsrecept tijdens een consult te vragen: dan kost het geen extra geld.
Ook met degenen die zeggen dat de "verzekering toch betaalt" ben ik het niet eens, omdat je het natuurlijk uiteindelijk zelf betaalt in de vorm van een hogere verzekeringspremie. Nu de StandaardPakketPolissen m.i.v. 1-1-2005 een verplicht eigen risico van 250 euro hebben, beginnen meer mensen de te hoge kosten van de huisarts te voelen. Want ook de huisarts en medicijnen vallen onder dit eigen risico. Dit i.t.t. het Ziekenfonds, waar de huisarts NIET onder de no-claim regeling valt, maar de medicijnen trouwens wel. Dat gaat natuurlijk ook goed oplopen.
Om huisartskosten uit te sparen raad ik eenieder aan om een goede Medische Ecyclopedie aan te schaffen. De Merck Manual (49,95 euro) is een goed handboek in het Nederlands, verkrijgbaar of te bestellen in de boekhandel. De prijs is dus ca. 2x de prijs van een consult. Dat haal je er snel uit, want het boek bevaat ca. 800 pagina's. En het boek geeft meer info dan de huisarts.

Toch wil ik de huisarts zeker niet afvallen. De meeste mensen vinden het prettig om hun (gezondheids)problemen met een huisarts te bespreken. Maar de huisarts moet weer redelijker tarieven gaan rekenen.

3L Pim

Re: huisarts te duur

Ongelezen bericht door 3L Pim »

Hallo 'Matti',

Je doet nu alsof je huisarts kunt worden via het LOI of bij het inleveren van voldoende Shell-zegeltjes.
Het is nog altijd een academische opleiding van 9 jaar.
Niet zo gek dus dat een huisarts een redelijk salaris wil hebben.
Ik betwijfel dan ook sterk of je beter geholpen bent met een encyclopedie...
Op de huisartsenpost zie ik het vaak genoeg:
Mensen bellen op in het midden van de nacht en roepen dat er meteen een arts moet komen. Als ze dan later zien dat dit 85 euro heeft gekost, dan schrijven ze een brief naar de krant en noemen het schandalig. Ze vergeten wel even dat voor dat geld een post, een assistente, een chauffeur, een auto en een arts draaiende gehouden worden.
Dus...

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ja....
En dan hebben we het nog niet over die claims wat huisartsen achter onze rug declarenen over de ruggen van de patienten.

Tjaaaaaa..... `t is wat hier in dit land.

januca

Ongelezen bericht door januca »

Over wat voor een huisarts heb jij het.
Ik heb tot nu toe alleen integere huisarten meegemaakt.

Gast

[/quote]Over wat voor een huisarts heb jij het.
Ik heb tot nu toe alleen integere huisarten meegemaakt.

Tuurlijk, dat gaan ze jouw vertellen.... 8)

Gast

heb voor een huisarts gewerkt en mensen bellen wel voor elk klein dingetje, daar moeten we eens van af, mensen zouden beter opgeleid moeten worden met meer kennis van hun eigen lichaam zodat je minder vaak een huisarts hoeft te bellen. Goed vak voor op school. Mensen bellen op over een hoofdpijntje of dat hun neus verstopt zit, bingo, dat moeten ze betalen als ze daar een arts voor bellen.
Heb serieus een mevrouw gehad die belde dat haar neus verstopt zat wat ze daar aan kon doen, dus een telefonisch consult en ze wilde ook nog neusdruppels op recept, hoezo? denk ik dan, op recept?, je moet t toch zelf betalen. Dus niet gedaan, had gekund was dat goedkope flesje zeker 25 euro duurder geworden.
Herhalingsrecept wordt door assistente meestal gemaakt, wordt door arts gecontroleerd, daarna gefaxed, gecontroleerd door apotheek, gemaakt door apotheek en aan u overhandig, dit kost allemaal geld, werk=geld. Verder zit er aan al die recepten een administratieve rompslomp dus je daar moet voor betaald worden. Heel logisch.
Als er geen herhalingsrecepten meer zouden zijn dan zouden er veel meer mensen levensgevaarlijk medicijnen slikken; Ongecontroleerd en te lang. Als mensen een herhalingsrecepot bestellen kijken en assistene en dokter nogmaals naar de patient en blijf je 'onder controle'. Soms wordt er iets veranderd juist omdat ze bellen en spreek je de patient ook nog eens hoe t met m gaat.

januca

Ongelezen bericht door januca »

Je leven is belangrijk.
Dus raadpleeg de huisarts als het nodig is en zeur niet over de tarieven die heus wel redelijk zijn voor iemand met zo een opleiding, en die er ook nog een hele praktijk van moet betalen.
Ondanks dat ik van een pensioen moet leven, is dit mijn mening.

Gast

Moet je eens naar de notaris gaan, die zet wat lettertjes op papier/ standaard opstellingen, nou eigenlijk secretaresse en joppa, 100den eurootjes!!!!!

els

Ongelezen bericht door els »

>>gecontroleerd door apotheek, gemaakt door apotheek en aan u overhandig, dit kost allemaal geld, >>

Ik wil reageren op iemand die het tarief van 13,35 euro voor een herhalingsrecept wilde verdedigen. Bovenstaande argumentatie werd hierbij gebruikt: dit klopt natuurlijk niet: de beschreven werkzaamheden zijn (gedeeltelijk) van de apotheek, die zijn eigen geld verdient. Ik heb vandaag in een commentaar van een huisartsenclub gelezen, dat zij tevreden zijn met het akkoord dat vandaag is gesloten tussen de LHV en minister Hoogervorst. Er werden 3 redenen genoemd voor deze tevredenheid: 1. vaste inschrijving blijft gehandhaafd (dwz geen last van concurrentie ! (els)), 2. tarief voor telefonisch consult blijft gehandhaafd en 3. tarief voor herhalingsrecept blijft gehandhaafd.
Dit zijn juist de 3 argumenten, waar ik als consument bezwaar tegen heb: juist dit is slecht voor onze portemonnee!

diadino

Ongelezen bericht door diadino »

toch kan ik niet helemaal mee gaan dat het perse nodig is dat je voor herhalingsrecepten bij de huisarts moet zijn en dat je dan goed/beter onder controle bent. enkele jaren geleden kreeg ik nog gewoon een recept voor een heel jaar mee (chronisch gebruik), dat werd op een gegeven moment afgeschaft (weet de ware reden niet meer)is toch weer 3x vaker werken voor de huisarts terwijl hij niet echt veel meer aan "controle" doet op dat moment (meestal trouwens de assistente die het doet, alleen wil de arts zelf tekeken).
als ik dan eens aan de assistente een recept vraag voor een ander merk teststrips, dan kan dat in een keer niet , want dat moet de ha zelf doen omdat zij volgens haar de medicatie niet mag wijzigen( en ik me bij mezelf al afvragen hoe ik die strips dan zou moeten innemen volgens haar als het medicijn ziu zijn :D) , ik moest maar een afspraak maken daarvoor, terwijl haar collega het zonder problemen zou hebben gedaan..
hoezo kostenbeheersing en tijdbesparing voor de huisarts??

Gast

Als je mensen een recept van een jaar meegeeft raakt de arts de controle over haar patient kwijt. Elke keer als u een herhalingsrecept vraagt komt u 'geval' even onder t zicht van de arts waardoor ze an u herinnert wordt en zij eventueel u eens langs kan vragen en/of dat u weer eens getest dient te worden voor het een of ander. Een jaar lang medicijnen slikken kan voor de een goed gaan maar bij 9 op de 10 verandert er veel in dat jaar. Als deze mensen met een enkel telefoontje jaar in jaar uit dezelfde medicijnen kunnen blijven slikken zonder een 4-jaarlijkse 'controle' dan kan het soms erg misgaan.
Heel even een gesprekje met de assistente en controle over u medicijngebruik is helemaal niet gek. Beter, ik heb zelf als doktersassitente gewerkt, en u weet niet hoeveel mensen stapels medicijnen gebruiken zonder dat ze weten t hoe en waarom, deze mensen komen 4x per jaar 'voorbij' en worden zodoende even 'gecheckt' hoe t met ze gaat en/of de medicijnen nogwel goed werken. Veel ouderen slikken maar en slikken maar en doen soms de gekste dingen met hun medicijnen, vooral met de bekende -pam medicijnen zijn ze soms zelf aan t dokteren en de hoeveelheid aan t veranderen, daar kom je dan na en maand of 3 achter en niet na een half jaar bijv. waarin ze de hele hoeveelheid van een jaar hebben opgegeten. Levensgevaarlijk!
Op deze manier blijft het medicijngebruik controleerbaar.

diadino

Ongelezen bericht door diadino »

hoi gast,

op dit moment krijg ik anders ook niet het idee dat hij de controle wel op orde zou hebben, als ik nu herhalingsrecepten haal, dan vraagt hij echt niet hoe het er mee gaat, hij krijgt hret briefje onder zijn neus gedouwt door de assistente en tekent zonder echt te lezen waar hij voor tekent.
verder komt hret er in grote lijnen op neer dat ik zelf het meeste regel met betrekking tot mijn diabetes, zelf bepaal ik wanneer ik op controle ga en wanneer ik op jaarlijkse controle bij de huisarts kom.
hou dat verder gaat in zijn praktijk met andere patienten die ook db hebben weet ik niet, maar die zal de laatste jaren ook wel vooruit zijn gegaan, sinds hij het diabetesspreekuur heeft ingesteld (wordt door een van de assistentes gedaan), waar ze overigens aan begonnen zijn, nadat ik enkele jaren geleden alweer, het handboekje had gegeven hoe diabetes behandeld dient te worden bij de huisarts, voorheen had ik niet echt het idee dat er iets van structuur in de behandeling zat, behalve dat iedereen die in die doelgroep zat, jaarlijks een oproep kreeg voor de griepprik.

groetjes diadino

ps. bern trouwens wel blij dat er meerdere assistentes zijn in de praktijk, want de oudste heeft echt te weinig kennis van db en ondanks dat ze communicatiedeskundige is, kunnen wij niet samen een goed gesprek hebben, lijkt altijd wel te eindigen in een conflictje........

Gast

Men moet af van de vaste vergoedingen bij ziekenfondsen .Het is veel eerlijker als deze worden betaald naar wat ze werkelijk doen .
Geef ze meer geld voor actieve patienten en andere wat minder.
Dan ben je ook van het verschil dat de werkdruk van een huisarts in een bejaardenwijk groter is dan bijvoorbeeld in een Vinex wijk.
Bij sommige gaat het tegenwoordig alleen nog maar om het aantal patienten .Dat met dit systeem het alleen maar erger maakt.

Er zijn genoeg afgestuurde artsen maar vaak willen die geen praktijk beginnen in een wat mindere wijk .Is wel voor te stellen .Bedreigingen zijn daar aan de orde van de dag .
De NVH regelt hoeveel artsen er in een bepaald gebied mogen zijn .Het zomaar ergens vestigen is dan ook niet mogelijk

Gast

Geplaatst op 26 Mrt 2005 18:04 door januca  
------------------------------------------------------------------------
Je leven is belangrijk.
Dus raadpleeg de huisarts als het nodig is en zeur niet over de tarieven die heus wel redelijk zijn voor iemand met zo een opleiding, en die er ook nog een hele praktijk van moet betalen.
Ondanks dat ik van een pensioen moet leven, is dit mijn mening.
Ik zeur niet over het consulttarief (26,70). Wel over het tarief voor een herhalingsrecept en over het tarief dat in rekening gebracht wordt voor werkzaamheden die in feite door de assistente gedaan worden. En bij het consulttarief is ook iets eigenaardigs: zodra de huisarts een praktijkverpleegkundige in dienst heeft (al is het maar parttime en bekostigd door meerdere huisartsen samen), moet je als particulier meebetalen aan die praktijkverpleegkundige doordat elke consult 1,90 duurder wordt. Maar dit is toch te gek! Waarom zou ik meer betalen dan iemand anders voor een doktersconsult, alleen omdat mijn dokter werk dat hij zelf zou moeten doen, door een lager opgeleide kracht laat doen?
Bovendien vind ik deze tarieven erg hoog in vergelijking met het Ziekenfonds abonnementstrarief. Een huisarts krijgt per patient 75 euro per jaar (boven de 65 jaar 90 euro). Dus als ik 5x naar de huisarts ga, en 2x een herhalingsrecept heb, betaal ik twee zoveel als het Ziekenfonds per patient betaalt. Ongeveer 20 jaar geleden werd het tarief voor een particulier consult plotseling sterk verhoogd. De reden? Je raadt het nooit: de particulieren kwamen te weinig.

els g.

Ongelezen bericht door els g. »

Men moet af van de vaste vergoedingen bij ziekenfondsen .Het is veel eerlijker als deze worden betaald naar wat ze werkelijk doen .
Daar ben ik het helemaal mee eens. Iedereen moet voortaan de rekening rechtstreeks van de huisarts krijgen. Zo is het bij de tandarts ook. Zo wordt iedereen zich bewust van de kosten. Dan zullen er wel meer protesten komen tegen de tarieven. Ik verwacht dat dit jaar al veel mensen (alle mensen met de SPP) kritischer zullen worden op de rekening van de huisarts. Het valt immers voor deze particulieren onder het Eigen Risico.

Erik Groen

Ongelezen bericht door Erik Groen »

Beste Matti,

Uw huisarts is hoogopgeleid om net die paar gevallen die er werkelijk toe doen er tussen uit te halen. Vervolgens zal hij behandelen of verwijzen. Het grootste deel zal met een geruststelling en advies naar huis gaan. Het zal misschien in uw ogen teleurstellend zijn als u snel weer buiten staat. U bent ineens bestolen van de door u gevreesde ziekte en u krijgt er een kwaal met bijpassend lullig oplossinkje op een receptenpapiertje voor terug. En bovenop dit leed moet u ook nog € 26,70 betalen. In het vervolg toch maar eerst even de Merck doorspitten, of toch niet....
Natuurlijk kunt u de Merk Manual erbij pakken en zult u het ook nog eens vaak bij het goede eind hebben. Er zit alleen 1 maar aan en dat is dat u als leek de informatie moeilijk of niet op waarde voor uw probleem kunt schatten. Het is een gegeven dat net beginnende co-assistenten ( en die hebben tijdens een vier jaar durende academische opleiding de uitgebreide versie van de Merck Manual (1536 blz) al lang volledig doorgespit, naast een hele rits andere boeken. De Merck is namelijk een internistisch handboek en er zijn nog 26 erkende medisch-academische vakgebieden en evenzoveel deelvakgebieden.) allemaal last hebben van de "kandidatenziekte". Ze weten bij het zien van de patiënt in tegenstelling tot de hun begeleidende dokter meteen wat er aan schort. Totdat ze een aantal maanden verder zijn. Dan slaat de radeloosheid hard en genadeloos toe. Benauwdheid komt ineens niet alleen van de longen, maar ook de nieren of het hart kunnen het probleem zijn. Of toch een allergische reactie? Vergiftiging? Uitdroging? Obstipatie? Astma? Tumor? Anemie? enz, enz,... En ik heb 5 symptomen, maar in de rijtjes van de Merck kloppen ze bij geen van allen. Zie ik geen dingen over het hoofd? Is het wel of niet een intern geneeskundig probleem? Klopt de Merck eigenlijk wel? Ik kan zo nog wel even door gaan.
In onze moderne iedereen-heeft-toegang-tot-alle-informatie maatschappij is geleidelijk aan ook de misvatting gaan ontstaan dat een ieder die informatie ook kan toepassen. U bent natuurlijk geheel vrij om een andere mening te zijn toegedaan. In dat geval verwijs ik u graag naar de website van de prestigieuze MIT. Deze top technische universiteit heeft alle college- en examenstof op het internet staan. Simpelweg in het hoofd stampen en u bent in no-time rocket-scientist. Het is alleen wel zeer de vraag of u vervolgens door de NASA gevraagd word de nieuwe Discovery te ontwerpen; laat staan dat er nog austronauten in willen stappen.

Wel ben ik het met u eens dat de kosten in de nabije toekomst zullen gaan oplopen voor de patiënt. De regering wil dat de honorering van de arts inzichtelijker maken en niet meer betalen voor mogelijkheden en garanties. Daar bovenop wordt het “abonnementsgeld” met ruim 30% gekort, hetgeen de arts weer kan compenseren door hard te werken en te declareren per verrichting. Artsen waren dat tot nog toe niet gewend en deden louter hun werk. Nu ze per verrichting betaald gaan worden, zien ze ineens hoeveel taken onbetaald in het verleden verricht werden.
Om even op uw suggestie in te gaan.
De beste oplossing hiervoor is om een herhalingsrecept tijdens een consult te vragen: dan kost het geen extra geld.
Fout: twee handelingen, dus kosten voor consult én kosten voor het herhaalrecept. Bijzonder inzichtelijk, maar wel duur. Uw grieven hierover moet u richten aan zijne excellentie Hoogervorst, niet uw arts die dit helemaal nooit gewild heeft. (De huisartsenstaking, weet u nog wel) De huisarts wil wel, maar kan dus geen redelijkere tarieven gaan rekenen.

Een hoop stof ter overdenking. En nog gratis ook.

Groeten,
Erik Groen

Gesloten