LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huisartsenpost: altijd betalen!
-
- Berichten: 2159
- Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41
Huisartsenpost: altijd betalen!
Hebben jullie gezien op Kassa hoe een vrouw een rekening van €210 kreeg van een spataderkliniek voor de constatering, binnen 1 minuut, dat de spataderen niet voor operatie in aanmerking kwamen?
Dit soort uitwassen moet toch bestreden worden? Dat is alleen mogelijk als iedereen hiertegen protesteert.
Een soortgelijk geval, waar iedereen mee in aanraking kan komen, is een bedrag van €25 dat in rekening gebracht wordt door de Huisartsenpost, als men zogenaamd een " telefonisch advies krijgt" . Maar dit telefonisch advies is meestal niets anders dan een weigering om de de patient naar de post te laten komen. Het eerste dat een huisartsenpost altijd van je wil weten zijn je NAW gegevens: niet om de dokter te sturen, maar om de rekening te kunnen sturen naar de zorgverzekeraar. Ook als je het zelf niet betaalt, zijn dit onterechte kosten! Alleen als de patiënt zelf om een advies vraagt, is €25 euro voor het advies van een assistente terecht. Maar dan vind ik het nog erg duur! Ze heeft het maar uit een boekje!
Dit soort uitwassen moet toch bestreden worden? Dat is alleen mogelijk als iedereen hiertegen protesteert.
Een soortgelijk geval, waar iedereen mee in aanraking kan komen, is een bedrag van €25 dat in rekening gebracht wordt door de Huisartsenpost, als men zogenaamd een " telefonisch advies krijgt" . Maar dit telefonisch advies is meestal niets anders dan een weigering om de de patient naar de post te laten komen. Het eerste dat een huisartsenpost altijd van je wil weten zijn je NAW gegevens: niet om de dokter te sturen, maar om de rekening te kunnen sturen naar de zorgverzekeraar. Ook als je het zelf niet betaalt, zijn dit onterechte kosten! Alleen als de patiënt zelf om een advies vraagt, is €25 euro voor het advies van een assistente terecht. Maar dan vind ik het nog erg duur! Ze heeft het maar uit een boekje!
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
Waarom onterecht? Bij je eigen huisarts betaal je ook voor een telefonisch consult. Je wordt trouwens helemaal niet standaard geweigerd om naar de post te komen. Mocht er al echt geen reden zijn om te komen krijg je toch ook nog advies en de meeste hypochonders zijn dan al weer gereustgesteld.
-
- Berichten: 6897
- Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
- Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
Weekend altijd duurder...alles...recepten,tandarts ook enz....vind het normaal..
En ben het eerlijk gezegd met rim eens...
Maar zijn er ook veel die denken ga van het weekend wel..geen vrij te nemen...
Vind...zaken die konden wachten of eerder door eigen dr hadden gezien konden weer...eigen rekening..
Moet je zien hoe snel h.post terug loopt...
En ben het eerlijk gezegd met rim eens...
Maar zijn er ook veel die denken ga van het weekend wel..geen vrij te nemen...
Vind...zaken die konden wachten of eerder door eigen dr hadden gezien konden weer...eigen rekening..
Moet je zien hoe snel h.post terug loopt...
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
Mathilde D. schreef:Hebben jullie gezien op Kassa hoe een vrouw een rekening van €210 kreeg van een spataderkliniek voor de constatering, binnen 1 minuut, dat de spataderen niet voor operatie in aanmerking kwamen?
Dit soort uitwassen moet toch bestreden worden? Dat is alleen mogelijk als iedereen hiertegen protesteert.
Een soortgelijk geval, waar iedereen mee in aanraking kan komen, is een bedrag van €25 dat in rekening gebracht wordt door de Huisartsenpost, als men zogenaamd een " telefonisch advies krijgt" . Maar dit telefonisch advies is meestal niets anders dan een weigering om de de patient naar de post te laten komen. Het eerste dat een huisartsenpost altijd van je wil weten zijn je NAW gegevens: niet om de dokter te sturen, maar om de rekening te kunnen sturen naar de zorgverzekeraar. Ook als je het zelf niet betaalt, zijn dit onterechte kosten! Alleen als de patiënt zelf om een advies vraagt, is €25 euro voor het advies van een assistente terecht. Maar dan vind ik het nog erg duur! Ze heeft het maar uit een boekje!
Als het slechts een cosmetische ingreep betreft is het gwoon terecht. Heb de uitzending gezien en ik vond dat de 'meneer van de Belbus' wel erg op de stoel van de rechter ging zitten. Foei roepen en eisen dat....
Ik had ze allang mijn tent uitgestuurd!
Vereder vraag men om NAW gegevns om te checken of je ook degene bent waarvoor je je uitgeeft> Nooit van identiteitsfraude gehoord?
En wie heeft wat uit een boekje? Ga je een eigen interpretatie aan medische kennis geven? Verder moet je alles wat je vindt, zeker als je geen flauw idee hebt waarover je praat, aan de Politie geven...
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
Onzin, dat is een beoordeling of je wel of niet moet komen. Je kan wel voor elk wissewasje naar de huisartsenpost gaan, die zit er voor spoedgevallen.Maar dit telefonisch advies is meestal niets anders dan een weigering om de de patient naar de post te laten komen.
-
- Berichten: 6897
- Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
- Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
ciske schreef:Onzin, dat is een beoordeling of je wel of niet moet komen. Je kan wel voor elk wissewasje naar de huisartsenpost gaan, die zit er voor spoedgevallen.Maar dit telefonisch advies is meestal niets anders dan een weigering om de de patient naar de post te laten komen.
Idd ,mensen bellen ook voor de kleinste stomme dingen....en zei filteren het er tussen uit...en ze hebben medische kennis
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
En als het nodig is pleegt de verpleegster die opneemt, ruggespraak met de aanwezige dokter, tenminste zo ging het bij ons toen wij de huisartsenpost belden op zaterdagavond.rozemarijntje schreef:ciske schreef:Onzin, dat is een beoordeling of je wel of niet moet komen. Je kan wel voor elk wissewasje naar de huisartsenpost gaan, die zit er voor spoedgevallen.Maar dit telefonisch advies is meestal niets anders dan een weigering om de de patient naar de post te laten komen.
Idd ,mensen bellen ook voor de kleinste stomme dingen....en zei filteren het er tussen uit...en ze hebben medische kennis
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
Hai,
in mijn flex weken (dat hoort bij mijn dienstrooster) doe ik wel eens huisartsenpost. Dus ik wil wel even iets ophelderen. Als je belt dan kunnen er 5 dingen gebeuren:
1) de verpleegkundige aan de telefoon hoort je verhaal aan en concludeert dat er niets aan de hand is. Patient is gerustgesteld en zaak afgehandeld. (bv: dochter van 2 heeft verhoging en verder niets)
2) de verpleegkundige weet niet zeker of er iets ernstigs is en overlegt met de arts en belt de patient terug met het antwoord van de arts
3) de verpleegkundige snapt het probleem maar de patient hoeft er niet voor langs te komen maar kan gewoon een recept ophalen (bv: mijn moeder van 90 is haar hartmedicatie kwijt en ze moet die elke dag slikken)
4) patient moet naar de post komen om bekeken te worden door een arts
5) patient moet direct door naar het ziekenhuis, verpleegkundige belt ambulance of zorgt dat iemand op de ehbo klaar staat. (bv: bloed spuit eruit)
Bij ons is het zo volgens mij zo (maar daar durf ik mijn hand even niet voor in het vuur te steken) dat je bij optie 1 en 5 sowieso niet betaalt. Bij de andere opties wel.
Ik moet overigens wel zeggen dat ik de huisartsen post de afgelopen jaren echt verbeterd vind, vroeger zat er een doktersassistente aan de telefoon die de opdracht had zo weinig mogelijk mensen te laten komen. Nu moet er een hbo verpleegkundige zitten (eventueel samen met een mbo verpleegkundige) die zelf verantwoordelijkheid moet nemen. (bij de huisartsen post bij ons ziekenhuis i.e.g) Je wordt dus veel minder vaak weggestuurd.
@mathilde: soms wordt er ook echt advies gegeven hoor, namelijk wat iemand wel of niet moet doen (pees ontstekingen net niet warmhouden, bij buikgriep geen thee drinken etc.) of uitgelegd wanneer iemand toch moet komen (als koorts hoger wordt dan...) Ik zit daar echt niet aan de telefoon om alleen 'nee' te roepen, maar ook om als mensen niet weten wat ze moeten doen ze dat te vertellen. (of hen te kalmeren wat nogal vaak voorkomt)
isabel
in mijn flex weken (dat hoort bij mijn dienstrooster) doe ik wel eens huisartsenpost. Dus ik wil wel even iets ophelderen. Als je belt dan kunnen er 5 dingen gebeuren:
1) de verpleegkundige aan de telefoon hoort je verhaal aan en concludeert dat er niets aan de hand is. Patient is gerustgesteld en zaak afgehandeld. (bv: dochter van 2 heeft verhoging en verder niets)
2) de verpleegkundige weet niet zeker of er iets ernstigs is en overlegt met de arts en belt de patient terug met het antwoord van de arts
3) de verpleegkundige snapt het probleem maar de patient hoeft er niet voor langs te komen maar kan gewoon een recept ophalen (bv: mijn moeder van 90 is haar hartmedicatie kwijt en ze moet die elke dag slikken)
4) patient moet naar de post komen om bekeken te worden door een arts
5) patient moet direct door naar het ziekenhuis, verpleegkundige belt ambulance of zorgt dat iemand op de ehbo klaar staat. (bv: bloed spuit eruit)
Bij ons is het zo volgens mij zo (maar daar durf ik mijn hand even niet voor in het vuur te steken) dat je bij optie 1 en 5 sowieso niet betaalt. Bij de andere opties wel.
Ik moet overigens wel zeggen dat ik de huisartsen post de afgelopen jaren echt verbeterd vind, vroeger zat er een doktersassistente aan de telefoon die de opdracht had zo weinig mogelijk mensen te laten komen. Nu moet er een hbo verpleegkundige zitten (eventueel samen met een mbo verpleegkundige) die zelf verantwoordelijkheid moet nemen. (bij de huisartsen post bij ons ziekenhuis i.e.g) Je wordt dus veel minder vaak weggestuurd.
@mathilde: soms wordt er ook echt advies gegeven hoor, namelijk wat iemand wel of niet moet doen (pees ontstekingen net niet warmhouden, bij buikgriep geen thee drinken etc.) of uitgelegd wanneer iemand toch moet komen (als koorts hoger wordt dan...) Ik zit daar echt niet aan de telefoon om alleen 'nee' te roepen, maar ook om als mensen niet weten wat ze moeten doen ze dat te vertellen. (of hen te kalmeren wat nogal vaak voorkomt)
volgens mij heb ik toch echt een 4 jarige hbo opleiding gedaan, meer dan 25 jaar ervaring en bijscholings en specialisatie opleidingen gevolgd. Natuurlijk maakt mij dat geen arts, maar het is toch net iets meer dan uit een boekje lezen.Ze heeft het maar uit een boekje!
isabel
-
- Berichten: 6897
- Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
- Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
@ isabel
Mathilde is nog al gek om allemaal dingen over de zorg te uiten,te weten ( denkt ze ) polissen uit te spitten,en ook ben je zelf jare chronisch ziek en weet je alles van de hoed en de rand,dan denkt mathilde nog,nee zo zit het niet...
Dus niks van aantrekken
Vind dat je het heek goed hebt uitgelegd!!
Moest in mei ook twee keer achter elkaar komen voor mijn man,vertrouwde het niet...was maar goed ook ,paar uur verder en hij was opgenomen geweest...
Zelf geen h.post ganger ,wacht liever tot maandag ,maar je weet nooit!!
Mathilde is nog al gek om allemaal dingen over de zorg te uiten,te weten ( denkt ze ) polissen uit te spitten,en ook ben je zelf jare chronisch ziek en weet je alles van de hoed en de rand,dan denkt mathilde nog,nee zo zit het niet...
Dus niks van aantrekken
Vind dat je het heek goed hebt uitgelegd!!
Moest in mei ook twee keer achter elkaar komen voor mijn man,vertrouwde het niet...was maar goed ook ,paar uur verder en hij was opgenomen geweest...
Zelf geen h.post ganger ,wacht liever tot maandag ,maar je weet nooit!!
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
nee hoor ik trek me er niets van aan, maar ik snap de frustratie van sommigen wel hoor
Vaak zie je (ik zeg natuurlijk niet dat dat bij mathilde zo is) dat mensen iets hebben waar wij ook niets mee kunnen. Flinke griep bijvoorbeeld, als zoiemand niet iets heeft waarvoor dat gevaarlijk is tja dan kunnen wij niets: slik maar een paracetamolletje zeg maar.
Zo iemand belt dan want die voelt zich beroerd, dan kijk je of deze persoon risico factoren heeft en als dat niet zo is dan is er gewoon niets aan te doen. Die persoon is dan heel erg teleurgesteld, want die wil zich beter voelen en hoopt dat wij dat kunnen regelen, maar dat kunnen we niet. Dan ben je al teleurgesteld en als je dan ook nog moet betalen daarvoor (wat bij ons volgens mij niet zo is) dan is dat zeker zuur. Zeker als je denkt dat er een of andere miep zit die een soort van verhaaltje op zit te lezen.
Het is hetzelfde als wat vroeger het 'dokterspilletje' genoemd werd. Het idee was dat een huisarts als je daar heen ging altijd iets voorschreef, ook al had je niets of niets wat de huisarts kon oplossen. Patient voelt zich dan serieus genomen (want die heeft ergens een pil voor gekregen) en die werd niet boos op de huisarts. Tegenwoordig doen huisartsen dat niet meer, maar dat leidt er wel toe dat mensen vaak boos zijn en zich niet serieus genomen voelen, zeker als ze toch een rekening krijgen (want de dokter heeft toch helemaal niets gedaan???)
Isabel
Vaak zie je (ik zeg natuurlijk niet dat dat bij mathilde zo is) dat mensen iets hebben waar wij ook niets mee kunnen. Flinke griep bijvoorbeeld, als zoiemand niet iets heeft waarvoor dat gevaarlijk is tja dan kunnen wij niets: slik maar een paracetamolletje zeg maar.
Zo iemand belt dan want die voelt zich beroerd, dan kijk je of deze persoon risico factoren heeft en als dat niet zo is dan is er gewoon niets aan te doen. Die persoon is dan heel erg teleurgesteld, want die wil zich beter voelen en hoopt dat wij dat kunnen regelen, maar dat kunnen we niet. Dan ben je al teleurgesteld en als je dan ook nog moet betalen daarvoor (wat bij ons volgens mij niet zo is) dan is dat zeker zuur. Zeker als je denkt dat er een of andere miep zit die een soort van verhaaltje op zit te lezen.
Het is hetzelfde als wat vroeger het 'dokterspilletje' genoemd werd. Het idee was dat een huisarts als je daar heen ging altijd iets voorschreef, ook al had je niets of niets wat de huisarts kon oplossen. Patient voelt zich dan serieus genomen (want die heeft ergens een pil voor gekregen) en die werd niet boos op de huisarts. Tegenwoordig doen huisartsen dat niet meer, maar dat leidt er wel toe dat mensen vaak boos zijn en zich niet serieus genomen voelen, zeker als ze toch een rekening krijgen (want de dokter heeft toch helemaal niets gedaan???)
Isabel
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
is ook zo, meestal weet je eigen huisarts toch meer over je, en kan je ook beter inschatten, maar soms dan moet het.Moest in mei ook twee keer achter elkaar komen voor mijn man,vertrouwde het niet...was maar goed ook ,paar uur verder en hij was opgenomen geweest...
Zelf geen h.post ganger ,wacht liever tot maandag ,maar je weet nooit!!
Als je het niet vertrouwt: altijd post bellen, daar wordt dan wel gekeken of je wel of niet actie moet ondernemen. Je kunt beter bellen terwijl het niet nodig is dan niet bellen als het wel nodig is. Er wordt wel vaak gezegd dat mensen voor elk wissewasje bellen, maar hoe je het ook wendt of keert, die mensen maken zich op dat moment wel zorgen. En dat is ook een taak van de post, die zorgen wegnemen en uitleggen wat iemand kan verwachten.
Isabel
-
- Berichten: 6897
- Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
- Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
Isabel1 schreef:nee hoor ik trek me er niets van aan, maar ik snap de frustratie van sommigen wel hoor
Vaak zie je (ik zeg natuurlijk niet dat dat bij mathilde zo is) dat mensen iets hebben waar wij ook niets mee kunnen. Flinke griep bijvoorbeeld, als zoiemand niet iets heeft waarvoor dat gevaarlijk is tja dan kunnen wij niets: slik maar een paracetamolletje zeg maar.
Zo iemand belt dan want die voelt zich beroerd, dan kijk je of deze persoon risico factoren heeft en als dat niet zo is dan is er gewoon niets aan te doen. Die persoon is dan heel erg teleurgesteld, want die wil zich beter voelen en hoopt dat wij dat kunnen regelen, maar dat kunnen we niet. Dan ben je al teleurgesteld en als je dan ook nog moet betalen daarvoor (wat bij ons volgens mij niet zo is) dan is dat zeker zuur. Zeker als je denkt dat er een of andere miep zit die een soort van verhaaltje op zit te lezen.
Het is hetzelfde als wat vroeger het 'dokterspilletje' genoemd werd. Het idee was dat een huisarts als je daar heen ging altijd iets voorschreef, ook al had je niets of niets wat de huisarts kon oplossen. Patient voelt zich dan serieus genomen (want die heeft ergens een pil voor gekregen) en die werd niet boos op de huisarts. Tegenwoordig doen huisartsen dat niet meer, maar dat leidt er wel toe dat mensen vaak boos zijn en zich niet serieus genomen voelen, zeker als ze toch een rekening krijgen (want de dokter heeft toch helemaal niets gedaan???)
Isabel
Ja dat is ook zo ,kijk wij hebben hier allebei de griep gehad,je kan dokter wel bellen,maar. .
Uitzieken..zijn mensen maken er toch afspraak voor...
Mensen willen idd graag maar een pil hebben voor hun klacht,je ziet het wel eens op tv bv huisartsenpost of..ingang oost,mensen kunnen boos worden als er niks gedaan wordt.
Nu heb ik het zelf niet zo op ha post...ben zelf een keer van mijn leven geweest,nacht op eerste ,tweede kerstnacht trap gevallen,arm pijn,nou ja schouder,nee niet gedronken,gewoon verkeerde stap.
Van bocen naar beneden dus 12 treden had er eentje gehad,
Heel de nacht wakker,toch maar bellen,ja maar het is kerst,nou en zegt mijn man,,,
Ik bellen en slikte toen hoge dosis oxycontin en nog meer zooi dus...en nog veel pijn,kan je iets uit opmake hoeveel pijn ik had.
Kom daar na telefoon gelijk komen,oh is gekneust...ja zwaar gekneust,deze had er duidelijk geen zin in..,
Moest maar mitela halen en als eigen dr weer zat en nog last had gaan..geen foto niks!
Ziekenhuis het beruchte en befaamde jou ook wel beknde ruwaard!!!!!
Zit er naast.
Afijn huisarts vertrouwde het niet..zoveel medicatie zoveel pijn,
Orthopeed had bel moeten gaan rinkelen,ikazia allemaal 6 wk en hier kan ik na wk terecht foto gemaakt...nee is goed...
Nou afijn kort verhaal,9 mnd later toen orthopees half het licht had gezien,mri,exho,die man schrok zich dood hoofd radiologie erbij...wat is er gebeurd,nou ja heel droog trap gevallen,je hebt pijn,nou ja nogal.. ...tja ach...bleek drie plaatsen gebroken geweest te zijn en pezen waren half gescheurd...ach....moet kunnen...de rest bespaar ik je
Dus en fout arts ha post en orthopeed.
Daarom ik he het niet op vervangers,of moet leven of dood zijn ander verhaal...
Net als man kon echt niet,echt twee uur verder en ziekenhuis gelegen,maar top geholpen ha post!!! Twee x toe! En ook telefoniste super geholpen!
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
Verdorie, wat was ik jou graag tegengekomen op de huisartsenpost toen mijn kinderen klein waren...... Ik heb (helaas) vaak naar de HAP gebeld omdat er iets was met de kinderen. Vooral in de periode dat er bij mijn zoon net epilepsie was geconstateerd. Er is mij zelfs al eens gezegd dat ik beter op maandag de psychiater voor mezelf kon bellen. :SIsabel1 schreef:Er wordt wel vaak gezegd dat mensen voor elk wissewasje bellen, maar hoe je het ook wendt of keert, die mensen maken zich op dat moment wel zorgen. En dat is ook een taak van de post, die zorgen wegnemen en uitleggen wat iemand kan verwachten.
Isabel
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
Er is mij zelfs al eens gezegd dat ik beter op maandag de psychiater voor mezelf kon bellen.
sow.....dat is pas onprofessioneel! naast het feit dat het onbeschoft is: stel je nou voor je was echt straal gek geweest en je belt een zorgverlener omdat je kind iets vreemds heeft, dan zou die zorgverlener iemand langs moeten sturen (alleen al om te kijken of jij geen fratsen met dat kind uit aan het halen was) Daarbij, bij epilepsie is het gewoon belangrijk alert te zijn. Toch is er wel veel veranderd de laatste jaren, de hele post is gereorganiseerd (want er was echt een enorm vernietigend rapport uitgekomen) en er zitten nu verpleegkundigen (geen assistentes meer) aan de telefoon, en het beleid is niet meer gericht op zo weinig mogelijk mensen te laten komen (dat was vroeger wel)
Zeker met kleine kinderen bellen ouders vaak: je weet niet wat er mis is met een baby en waarom hij huilt, zeker bij het eerste kind zijn ouders vaak ten einde raad, het kind kan een miljoen dingen hebben (of helemaal niets). Vaak is het ook de toon die je aanslaat, als mensen bang zijn en je neemt ze niet serieus dan worden ze boos en gaan ze verdedigen dat er echt iets mis is. Als je nou gewoon meteen serieus genomen wordt dan zijn mensen ook veel redelijker en luisteren ze ook naar wat je zegt: spaart mij tijd en uitgescholden worden, spaart hen zorgen: iedereen blij. Meestal werkt het gewoon heel goed om simpel weg te vragen "waar maak je je zorgen over" en dan kom je meestal wel bij de kern.
Kijk, soms is het ook frustrerend, ik heb een paar jaar terug een zondag gehad waar in ongelogen 7 mensen belden omdat ze een muggenbult hadden. Of je hebt mensen die je eerst helemaal verrot schelden, en dan komen ze vervolgens niet opdagen op de afspraak op de post waar ze net zo hard voor gescholden hebben. Dan heb je nog mensen die denken dat als ze je proberen te slaan dat ze eerder aan de beurt zijn, of kinderen die bellen omdat ze denken dat hun kat ziek is en wij die ook wel even behandelen. Ik kan me eigenlijk niet eens meer herinneren hoevaak ik tegen een kind met een legoblokje in zijn neus heb gezegd "snuit je neus eens" of hoeveel mensen ik heb moeten uitleggen dat hun kind vast geen luizen heeft gekregen van de zandbak in de speeltuin. Ik heb ook een standaard rijtje voor oudere mensen die bellen omdat ze hun sleutels kwijt zijn. Ik weet inmiddels ook precies om te gaan met mensen die binnen komen stormen en meldden dat ze acute uitdrogingsverschijnselen hebben als ze nu geen blik bier krijgen.
als je al 5 van dat soort gevallen achter elkaar hebt moet je soms best even slikken bij belletje nummer 6 om te zorgen dat je niets lomps zegt. Maar het is je werk en mensen bellen omdat ze een probleem hebben.
Isabel
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
Wat een rare mensen heb je dr bij
-
- Berichten: 6897
- Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
- Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
Auti-Mama schreef:Verdorie, wat was ik jou graag tegengekomen op de huisartsenpost toen mijn kinderen klein waren...... Ik heb (helaas) vaak naar de HAP gebeld omdat er iets was met de kinderen. Vooral in de periode dat er bij mijn zoon net epilepsie was geconstateerd. Er is mij zelfs al eens gezegd dat ik beter op maandag de psychiater voor mezelf kon bellen. :SIsabel1 schreef:Er wordt wel vaak gezegd dat mensen voor elk wissewasje bellen, maar hoe je het ook wendt of keert, die mensen maken zich op dat moment wel zorgen. En dat is ook een taak van de post, die zorgen wegnemen en uitleggen wat iemand kan verwachten.
Isabel
Ja dat heb ik ook al eens gezegd,wil,isabel wel als mijn verpleegster,maar uh de afdeling vind ik even niet zo
-
- Berichten: 6897
- Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
- Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
sephora30 schreef:Wat een rare mensen heb je dr bij
Zo geduld is schone zaak,nou.....petje af..
-
- Berichten: 2159
- Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
Isabel, dank je wel. Vooral de informatie over wel of niet betalen vind ik nuttig.
Maar begrijp je, dat ik als klant niet wil betalen als ik naar de huisartsenpost toe wil komen en dan geweigerd wordt? Als ik bovendien niet zelf vraag om een telefonisch advies van de assistente? Als ik bel, wil ik ook komen. Of als ik zelf om advies vraag wil ik de €25 wel betalen.
Ik vind dat het goede uitgangspunt hebt, als je ervan uitgaat dat de bellers ongerust zijn, en dat ze niet voor hun lol bellen.
Doet de huisartsenpost wel eens een check of de diagnoses, ook de telefonische, achteraf goed waren ? Ik heb zelf alleen nog maar fouten meegemaakt. Slechte verbanden, geen krukken, longontsteking gemist ( 2 dagen met ambulance naar ziekenhuis )
Maar begrijp je, dat ik als klant niet wil betalen als ik naar de huisartsenpost toe wil komen en dan geweigerd wordt? Als ik bovendien niet zelf vraag om een telefonisch advies van de assistente? Als ik bel, wil ik ook komen. Of als ik zelf om advies vraag wil ik de €25 wel betalen.
Ik vind dat het goede uitgangspunt hebt, als je ervan uitgaat dat de bellers ongerust zijn, en dat ze niet voor hun lol bellen.
Doet de huisartsenpost wel eens een check of de diagnoses, ook de telefonische, achteraf goed waren ? Ik heb zelf alleen nog maar fouten meegemaakt. Slechte verbanden, geen krukken, longontsteking gemist ( 2 dagen met ambulance naar ziekenhuis )
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
@mathilde, zoals je weet vind ik een kritische blik fijn, en jijzet die altijd goed neer.
om even in te gaan op je punten
1) volgens mij wordt er bij ons niet extra betaald (erasmus mc/sophia kinder) maar ik durf dat niet zeker te zeggen, ik kan dat vragen als ik daar weer ingeroosterd ben (= over 4 weken)
2) er zijn geen assistentes meer aan de telefoon, je krijgt altijd een verpleegkundige aan de telefoon. en ja, als jij belt voor een vraag krijg je een medisch advies (waar wij al verpleegkundigen ook verantwoordelijk voor zijn) dat is overigens pas zo sinds 6 jaar, daarvoor kreeg je inderdaad een assistente aan de lijn met een protocol wat zij moest voeren. bij ons is de aanname: als je belt, dan wil je iets, als je belt en je wilt niks, waarom bel je dan? dus ja, je krijgt ongevraagd advies, want de redenering is dat je belt omdat je iets wilt weten.
3) wat betreft die checks, tja, ik zou willen dat ik een beter antwoord had. maar helaas, er worden wel terug bel afspraken gemaakt, die ik oprecht altijd doe. Maar ik heb geen idee wat er met mensen gebeurd die na mijn dienst verslechteren. Dus nee, ik heb nog noooit een evaluatie meegemaakt (misschien is die er wel, maar daar ben ik nooit over geinformeerd)
ik snap heel goed dat als je zelf fouten hebt meegemaakt dat je heel boos bent (ik zou zelf woest zijn) en dat is verschrikkelijk, want de gevolgen zijn niet te overzien. Maar ik kan je wel verzekeren dat er echt mensen zijn die hun best doen, en natuurlijk kunnen die een fout maken, en dat heb ik ook gedaan, maar ik heb er altijd alles aan gedaan om dat weer goed te maken.
toch wil ik graag meegeven, dat de huisartsen post niet meer is wat het 5 jaar geleden was, er zitten geen assistenten meer, en het beleid is niet meer wegsturen.
isabel
kijk in zijn algemeenheid, (niet altijd natuurlijk) is de persoon die je incompetent vindt omdat die aan de telefoon heeft gezegd dat hij/zij je niet kan helpen toch nog steeds de persoon die je op de HA treft. Als ik HA post draai, ben ik degene die 80% van de patienten ziet, dus die gaan echt niet weg omdat ze een arts hebben gezien. Als je wel een arts treft is het eerste wat die arts aan mij vraagt: isabel: wat is er? want er is meestal geen dossier en meestal heeft die arts een persoon ook niet gezien. Met andere woorden, mensen die eindeloos zeuren omdat ze een echte arts willen:nou die kunnen ze krijgen: die zeggen meestal op de post: ja hoor kom maar langs, en dan worden wij ermee opgezadeld.
om even in te gaan op je punten
1) volgens mij wordt er bij ons niet extra betaald (erasmus mc/sophia kinder) maar ik durf dat niet zeker te zeggen, ik kan dat vragen als ik daar weer ingeroosterd ben (= over 4 weken)
2) er zijn geen assistentes meer aan de telefoon, je krijgt altijd een verpleegkundige aan de telefoon. en ja, als jij belt voor een vraag krijg je een medisch advies (waar wij al verpleegkundigen ook verantwoordelijk voor zijn) dat is overigens pas zo sinds 6 jaar, daarvoor kreeg je inderdaad een assistente aan de lijn met een protocol wat zij moest voeren. bij ons is de aanname: als je belt, dan wil je iets, als je belt en je wilt niks, waarom bel je dan? dus ja, je krijgt ongevraagd advies, want de redenering is dat je belt omdat je iets wilt weten.
3) wat betreft die checks, tja, ik zou willen dat ik een beter antwoord had. maar helaas, er worden wel terug bel afspraken gemaakt, die ik oprecht altijd doe. Maar ik heb geen idee wat er met mensen gebeurd die na mijn dienst verslechteren. Dus nee, ik heb nog noooit een evaluatie meegemaakt (misschien is die er wel, maar daar ben ik nooit over geinformeerd)
ik snap heel goed dat als je zelf fouten hebt meegemaakt dat je heel boos bent (ik zou zelf woest zijn) en dat is verschrikkelijk, want de gevolgen zijn niet te overzien. Maar ik kan je wel verzekeren dat er echt mensen zijn die hun best doen, en natuurlijk kunnen die een fout maken, en dat heb ik ook gedaan, maar ik heb er altijd alles aan gedaan om dat weer goed te maken.
toch wil ik graag meegeven, dat de huisartsen post niet meer is wat het 5 jaar geleden was, er zitten geen assistenten meer, en het beleid is niet meer wegsturen.
isabel
kijk het idee is een beetje, je belt omdat je een probleem hebt dat je zelf niet opgelost krijgt, je kunt mij aan de telefoon krijgen of je kunt mij 'in person' krijgen. als je niet belt voor een advies, waar bel je dan voor? hoe moet ik dan beoordelen wat je wilt? als je alleen een ja of nee wilt hebben om langs te komen ,ja daar kan ik je niet aan helpen, want ook al kom je langs, dan zit je misschien ,afhankelijk van je klacht ,toch met mij opgescheept. ik begrijp wel waar je heen wilt, je wilt dat iemand, zoals je dat bij een loodgieter of electricien zou doen je een offerte zou maken, maar medisch gezien is dat best moeilijk, vaak moet je zo veel achtergrond info weten om tot iets zinnigs te komen dat je eigenlijk al 30 min een arts hebt gehad. nogmaals: ik snap wel waar je heen wilt, maar je begrijp t mij waarschijnlijk ook op het moment dat ik een hysterische moeder aan de telefoon heb dat ik niet vraag: nou mevrouw bent u bereid te te tekenen voor de voorrij kosten?Als ik bovendien niet zelf vraag om een telefonisch advies van de assistente? Als ik bel, wil ik ook komen. Of als ik zelf om advies vraag wil ik de €25 wel betalen.
kijk in zijn algemeenheid, (niet altijd natuurlijk) is de persoon die je incompetent vindt omdat die aan de telefoon heeft gezegd dat hij/zij je niet kan helpen toch nog steeds de persoon die je op de HA treft. Als ik HA post draai, ben ik degene die 80% van de patienten ziet, dus die gaan echt niet weg omdat ze een arts hebben gezien. Als je wel een arts treft is het eerste wat die arts aan mij vraagt: isabel: wat is er? want er is meestal geen dossier en meestal heeft die arts een persoon ook niet gezien. Met andere woorden, mensen die eindeloos zeuren omdat ze een echte arts willen:nou die kunnen ze krijgen: die zeggen meestal op de post: ja hoor kom maar langs, en dan worden wij ermee opgezadeld.
Laatst gewijzigd door Isabel1 op 06 feb 2013 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Huisartsenpost: altijd betalen!
Als er echt iets aan de hand is hoef je niet te betalen. Ik kom zo goed als nooit op de doketerspost , maar de enkele keer dat ik er geweest ben heb ik nooit hoeven betalen.Maar begrijp je, dat ik als klant niet wil betalen als ik naar de huisartsenpost toe wil komen en dan geweigerd wordt?