LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] invoeren dagvergoeding

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
ciske

Re: invoeren dagvergoeding

Ongelezen bericht door ciske »

Renske99 schreef:gebaseerd op je abonnement thuis, als je er langer ligt.

Maar volgens mij kan je daar niet eens een maandabonement nemen, het ziekenhuis heeft 1 aansluiting, dus denk dat dat in praktijk nooit zal werken.

Vergelijken met thuis kan je het ook niet, en inderdaad het ziekenhuis heeft 1 punt waar al die zooi vandaan komt.

Overbodige luxe om tv te kijken, absoluut niet, hier is het dan inbegrepen want hier hoef je er niet voor te betalen.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vroem schreef:apple Istore in de ziekenhuizen dus.... :roll: omdat het goedkoper is dan TVhuren..
.. je kan leuke rekensommetjes gaan houden over Ipads en zo, maar hoeveel mensen weten van te voren dat ze er 2 maanden in blijven?? Daarnaast zijn die ziekenhuiskosten wel fiscaal aftrekbaar, de ipad niet..
De apps van uitzending gemist en rtl xl zijn gratis in de Istore en kan men dezelfde uitzendingen kijken als ook via internet.

TV kosten in het ziekenhuis zijn ook niet zomaar fiscaal aftrekbaar, bovendien is het nog maar afwachten of het fiscaal aftrekbaar blijft met de bezuinigingen en is er nog zoiets als een drempel voordat men voor aftrek in aanmerking komt, voor sommigen is die drempel erg hoog.
Chocomelk schreef: Nou Angel het gros van de mensen die in het ziekenhuis liggen die nemen tv in het ziekenhuis, en nee we kunnen daar geen tv abbonnement nemen in het ziekenhuis voor 16,50 per maand.
Als mensen wel 8 euro per dag kunnen / willen betalen voor TV kunnen ze best 7,50 missen om er te liggen.
Renske99 schreef:Als die 7,50 van de baan gaat en 10 euro wordt per dag voor maaltijden, handdoeken, tv, enz. dan krijg je hetzelfde.
Mensen kunnen zich niet laten opnemen als ze een krappere beurs hebben, dan is ook dit geralateerd aan de mensen met een goed gevulde beurs, en naar mijn mening kan dat nooit de bedoeling zijn (al stevenen we hier wel op af)
Als die 7,50 ervoor zorgt dat het voor eenieder betaalbaar blijft is dat dus wel de betere oplossing. Want als het niet meer betaalbaar blijft zijn de minima over wie u het nu heeft helemaal nergens en kunnen ze helemaal nergens meer voor naar het ziekenhuis omdat dan veel meer betaald moet gaan worden.

ciske

Als die 7,50 ervoor zorgt dat het voor eenieder betaalbaar blijft is dat dus wel de betere oplossing. Want als het niet meer betaalbaar blijft zijn de minima over wie u het nu heeft helemaal nergens en kunnen ze helemaal nergens meer voor naar het ziekenhuis omdat dan veel meer betaald moet gaan worden
Als je goed had gelezen had Vroem het hier al over de minima, daar komt dan weer compensatie voor , wat dan weer een onnodige rompslomp gaat geven.

Lastig he Emmy, om te zien dat dit zinloos is.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

hai,

je kunt het abbonement van de tv van een ziekenhuis niet vergelijken met een thuis abbonement. Omdat het ziekenhuis aan meerdere mensen vertoond moet je een ander abbonement nemen omdat er andere rechten aan verbonden zijn en dat is duur.

Wat betreft was in het ziekenhuis: vaak heb je meer was, mensen zijn ziek, bloed, wondvocht, braaksel etc, zorgt er voor dat sommige mensen echt 6 keer per dag iets anders aan moeten.

Maar dat is het punt natuurlijk niet. Het argument dat als je 8 euro voor tv kunt betalen kun je ook 7.50 per dag betalen om uberhaupt in het ziekenhuis te liggen vind ik moeilijk. In de eerste plaats is het iets heel anders als je er 2 dagen ligt, want bij langere tijd wordt het een dure grap. Daarnaast ongeacht of je tv luxe vindt om niet, zonder tv kun je het best overleven (je verveelt je alleen) maar zonder die ziekenhuisopname misschien niet. Punt is, voor die 8 euro voor de tv kun je kiezen, voor de 7.50 niet.

Ik snap dat er bezuinigd wordt maar ik ben het hier toch eens met vroem, dit gaat alleen maar (dure) administratie kosten waardoor het eigenlijk niet eens oplevert.

Isabel

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou ik kan zeggen als je lange tijd in het ziekenhuis ligt,mijn broertje moest om de 2 weken een week,voor chemo,,de daniel de hoed was niet goedkoop,die jongen kon van zijn inkomentje (18jr)niet de tv betalen...logisch...
dus ik heb het gedaan...maar dat is niet goedkoop...

ik wil best 7.50 betalen per dag..geen probleem,maar dan moet het wel goed terecht komen!! en dat komt het niet!
ik kan mijn opnames niet vergelijken met iemand die er weken ligt,mijn langste is een week....
en ja ik wil idd een schone pyama ,en als ik zweet omdat je niet lekker bent,in de avond weer een schone,.
hoe je het went of keert ,je geeft meer uit als je in het ziekenhuis ligt op veel gebieden...
lekker sapje extra...fruit,nou moet ik zeggen dat het ziekenhuis eten wel veel beter is geworden !!
telefoon nemen de meeste mensen al niet meer,iedereen heeft zijn mobiel..
maar sommige ziekenhuizen moet je ook wifi betalen... :wink:
als je een ipad hebt...

al met al lastig,lastig voor mensen die al krap zitten en ineens toch opgenomen worden,dat heb je niet in de hand...sommige dingen en ja dan heb je ineens hoge kosten...
zo kijk even naar friso,hoeveel zou hij nu al kwijt zijn?
idd wat vogels zegt,als je heup gebroken is of ?dan denk je niet,oh ik ga niet want kost geld,maar mensen gaan wel denken,wil zo snel mogelijk weg!!

Emmy75

rozemarijntje schreef:maar sommige ziekenhuizen moet je ook wifi betalen... :wink:
als je een ipad hebt...
Een ipad kan op wifi maar ook op een data abo werken, dan hoeft men geen wifi te nemen in het ziekenhuis bijvoorbeeld.
rozemarijntje schreef: idd wat vogels zegt,als je heup gebroken is of ?dan denk je niet,oh ik ga niet want kost geld,maar mensen gaan wel denken,wil zo snel mogelijk weg!!
In principe gebeurt dat nu ook al niemand blijft er echt voor de lol langer liggen dan noodzakelijk want dat mag niet. Zodra het enigszins kan moet men weg. Er zijn immers al genoeg dingen die tegenwoordig poliklinisch gebeuren waar vroeger een of enkele dagen opname voor stonden.
Voor een simpele longontsteking krijgt men tegenwoordig een kuurtje mee, vroeger lag men standaard 6 weken in het hospitaal.

Eerder weggaan tegen medisch advies in is sowieso onverstandig, omdat dit nare gevolgen kan hebben.
Isabel1 schreef:Maar dat is het punt natuurlijk niet. Het argument dat als je 8 euro voor tv kunt betalen kun je ook 7.50 per dag betalen om uberhaupt in het ziekenhuis te liggen vind ik moeilijk. In de eerste plaats is het iets heel anders als je er 2 dagen ligt, want bij langere tijd wordt het een dure grap. Daarnaast ongeacht of je tv luxe vindt om niet, zonder tv kun je het best overleven (je verveelt je alleen) maar zonder die ziekenhuisopname misschien niet. Punt is, voor die 8 euro voor de tv kun je kiezen, voor de 7.50 niet.
Inderdaad dat was het punt ook niet echt, ik denk dat Isabel doorheeft dat ik even advocaatje van de duivel aan het spelen was in dit topic.
Om heel even terug te komen op het ipad verhaal, iemand die weken in het ziekenhuis ligt is al sneller goedkoper uit (voor degenen die 8 euro per dag moeten betalen) met een andere tablet om TV te kunnen kijken, er zijn genoeg andere merken naast apple die een stuk goedkoper zijn. Als het favoriete programma dan net met bezoekuur is, is dat probleem ook gelijk opgelost.
Isabel1 schreef: Ik snap dat er bezuinigd wordt maar ik ben het hier toch eens met vroem, dit gaat alleen maar (dure) administratie kosten waardoor het eigenlijk niet eens oplevert.
Dat was ik al meteen met vroem eens en is in mijn optiek zo vanzelfsprekend dat het weinig toevoeging behoeft. Dit zou ik inderdaad ook zeker een beetje krom vinden, net zoals alle andere ingewikkelde constructies soms echt gedrochten vind zoals huurtoeslag, zorgtoeslag en wat al niet meer zij. Dat moet toch veel eenvoudiger kunnen allemaal.

Desalniettemin, als het een stuk eenvoudiger zou kunnen administratief allemaal zodat de minima niet weer gecompenseerd moeten worden (dus dat dit voor hen sowieso niet geldt ofzo) kan ik een kleine eigen bijdrage nog best begrijpen, als ze het tenminste iets anders hadden ingekleed. Persoonlijk denk ik dat het voorstel net iets anders zou vallen als ze er bijvoorbeeld een maaltijdvergoeding van zouden maken. Of maaltijden uitbesteden aan een soort maaltijdservice (bijvoorbeeld zoiets als wat bij verschillende seniorencomplexen ook is) waar mensen aan iets bijdragen en dat ze bijvoorbeeld maaltijden kunnen bestellen waarbij er eventueel verschillende keuzes zijn in verschillende prijsklassen.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Mijn mening is dat dit niet mag doorgaan dan word ziekenhuis opname
alleen nog maar mogelijk voor de middeklasse en de rijken.
De armere mensen onder ons in Nederland kunnen dit niet betalen.

ciske

Chocomelk schreef:Mijn mening is dat dit niet mag doorgaan dan word ziekenhuis opname
alleen nog maar mogelijk voor de middeklasse en de rijken.
De armere mensen onder ons in Nederland kunnen dit niet betalen.

Ben het met je eens choco.
Een ziekenhuis opname moet geen luxe gaan worden, zo leuk is het er niet.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Zowieso mag gezondheidszorg in Nederland geen luxe worden
voor mensen die het kunnen betalen maar daar gaat het helaas heel
langzaam wel naar toe.

Eigen risico
Aanvullende pakketten die duur zijn (mensen oa niet naar fysio kunnen)
Tandarts
En
en
en

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

emmy ,

ik snap jij vergelijking heel goed,idd dan ben je met een ipad goedkoper uit...
nou zelfs bij de intertoys(las ik hier ergens)kan je een tablet kopen voor 100 euro...
dan kan je echt van alles doen,boeken lezen,online dingetjes doen etc...
idd sommige hebben een abbo(maar ok soms limiet dat ..)

oh ja ik zeg altijd in het ziekenhuis is het helpen en wegwezen...
maar nu gaan mensen er dan ook echt op letten,die doen de ogen op na een operatie kan ik naar huis :lol: :lol:
ahum spreek uit ervaring ihihihihi ,maar goed..

denk dat het geen goede invloed heeft dit soort dingen...maar goed wie zijn wij?

en nogmaals wil best betalen! maar dan moet wel aangetoond worden dat het goed terecht komt en ze zijn nu nog aan het bakkeleien ,ja wie gaat het geld innen?krijg je een belasting aanslag omdat je in het ziekenhuis hebt gelegen...

mijn huisarts maakte een keer een opmerking,joh we gaan er straks heen dat we 30 a40% van ons inkomen aan zorg kwijt,zijn...nou.......we gaan de goede kant op....

beetje amerika he...

ciske

Desalniettemin, als het een stuk eenvoudiger zou kunnen administratief allemaal zodat de minima niet weer gecompenseerd moeten worden (dus dat dit voor hen sowieso niet geldt ofzo) kan ik een kleine eigen bijdrage nog best begrijpen, als ze het tenminste iets anders hadden ingekleed
Ik vind dat jij er een rare denkwijze op na houdt, minima heeft compensatie nodig, mensen moeten maar een Ipad nemen.

Je praat er een beetje makkelijk over , alsof je voor je lol daar komt.

Emmy75

@rozemarijntje,

Ik vrees wel dat we met dit soort maatregelen inderdaad steeds meer kwijt zijn aan zorg. Er komen steeds meer van dergelijke maatregelen, betalen hiervoor en bijdragen aan dat. Het eigen risico dat zo langzamerhand de pan uit reist. Wat was het ook alweer 350 voor volgend jaar ofzo? Daarbij wordt het pakket van dingen die vergoed worden steeds verder uitgekleed en stijgt de premie.

Ik denk wel dat het hoog tijd wordt voor hervormingen en het hele systeem mogelijk wel op zijn kop moet. Ergens denk ik dat er best nog grote besparingen te realiseren zijn in het vereenvoudigen van allerlei administratief geneuzel. Zo ingewikkeld als het systeem in elkaar zit. Premie betalen aan zorgverzekereraars, nota's die daar weer ingediend en verwerkt moeten worden om over do zorgtoeslag maar niet te spreken die sommigen via de andere kant weer moeten krijgen.

U begrijpt in ieder geval wat ik bedoelde met een tablet. In sommige ziekenhuizen met betaal tv kan een voordeligere variant als vrij snel goedkoper zijn. Bovendien biedt het veel meer vermaakmogelijkheden naast TV met internet (kan er nog eens geleuterd worden op een forum :lol: ), mail, spelletjes en puzzels, boeken en tijdschriften enz. Er kan dan gekeken worden waar men zin in heeft op het moment dat men er zin in heeft en is niet afhankelijk van of er iets leuks op de buis is, scherm is meestal beter.
ciske schreef:Ik vind dat jij er een rare denkwijze op na houdt, minima heeft compensatie nodig, mensen moeten maar een Ipad nemen.

Je praat er een beetje makkelijk over , alsof je voor je lol daar komt.
Ik vind dat uit deze 2 zinnen blijkt dat u totaal niets begrepen heeft van wat ik geschreven heb in dit topic.

- Ik vind dat minima volledig buiten schot moeten blijven van zo'n maatregel zonder ingewikkeld administratief geleuter.

- Mensen moeten van mij helemaal niets. TV is niet in elk ziekenhuis gratis, daarom geef ik alleen een idee mee dat mensen een beetje zouden kunnen blijven nadenken en rekenen. In plaats van de standaard denkwijze een tablet is duur (en luxe) gaf ik een voorbeeld waarbij een tablet juist goedkoper kan zijn dan de betaalTV in een ziekenhuis. Nee in plaats daarvan moeten mensen van u maar de betaalTV nemen ook als dit duurder is want een tablet is luxe en duur, over rare denkwijzen gesproken.

- Ik heb al eens geschreven dat niemand voor zijn eigen lol in het ziekenhuis gaat liggen.

ciske

Ik begrijp je prima Emmy , alsnog is tv geen luxe, dat zou het zijn als de tv pas zoals vroeger bestond.
Je denkt er in mijn ogen vrij makkelijk over. Niks meer niks minder.(mag).

Emmy75

ciske schreef:Ik begrijp je prima Emmy , alsnog is tv geen luxe, dat zou het zijn als de tv pas zoals vroeger bestond.
Je denkt er in mijn ogen vrij makkelijk over. Niks meer niks minder.(mag).
Ik heb in mijn laatste bericht helemaal niet geschreven dat TV luxe is.
Wat heet ik heb al een hele poos niet meer geschreven dat TV luxe is.
Ik heb wel in het begin van het topic de knuppel in het hoenderhok gegooid met een uitspraak dat TV luxe is, maar dat was ook om de knuppel in het hoenderhok te gooien, want als het echt moet kunnen we allemaal best eventjes zonder TV.

Nu weet ik ook echt wel dat een mens zich kapot verveelt als die alleen maar in het ziekenhuis kan liggen zonder iets om handen te hebben zoals bv TV kijken. Ik heb dan ook al eerder geschreven dat ik zelf ook TV moet kunnen kijken als ik in het ziekenhuis zou liggen. Wat heet, ik ben juist van mening dat TV kijken juist goed zou kunnen zijn voor mensen die in het ziekenhuis liggen (niet ten koste van rust natuurlijk) maar gewoon voor even wat afleiding te hebben van de reden waarom men daar ligt. Ik denk eerder dat dit het herstel juist zou bevorderen.

Dit gezegd hebbende, heb ik misschien toch iemand op een idee gebracht om zich te vermaken in het ziekenhuis. Zeker voor de gevallen waar men langer in het ziekenhuis moet verblijven en men 8,- per dag moet betalen voor TV. Buiten TV biedt een tablet veel meer vermaakmogelijkheden en soms is het zelfs goedkoper. Al is het maar dat iemand het idee gewoon een keer gelezen heeft en er even over nadenkt als men het ziekenhuis in gaat / moet.

Natuurlijk weet lang niet iedereen van te voren hoe lang een opname duurt, maar er zijn ook mensen die wel weten dat het minimaal best lang gaat duren. Er zijn ook mensen die weten dat ze een of meer aandoeningen hebben waar ze ieder jaar regelmatig worden opgenomen in een ziekenhuis waar men 8,- moet betalen per dag.

Een voorbeeldje, een kennis van ons wordt binnenkort opgenomen in het ziekenhuis (met betaalde TV) voor een operatie. Na die operatie moet hij minimaal 6 weken in het ziekenhuis blijven liggen en mag hij ook nog eens die 6 weken niet of nauwelijks lopen, daarna mag hij misschien naar huis om thuis verder voorzichtig te herstellen. Voor de gelegenheid heeft hij geïnvesteerd in een tablet. We wisten dat hij sowieso zo'n ding wilde gaan aanschaffen. Daarom zeiden meerdere mensen al waarom doe je dat niet voordat je het ziekenhuis ingaat. Dan kun je je daar vermaken met het ding.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

wilwarringa schreef:laat de regering maar snijden in de managerslagen van de zorg dit levert meer op op termijn dan €7.50
Kan je de berekening eens laten zien?

Gesloten