LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kaakchirurgie
-
Kaakchirurgie
Goedenmiddag,
Vanochtend ging ik naar de tandarts om oa een verstandskies te laten trekken. Hierbij is een OPT foto gemaakt, een kaakoverzicht foto. Echter is de kies afgebroken en ben ik doogrestuurd naar de kaakchirurg. 4 uur later kon ik terecht dus dat was vrij snel.
Echter moest ik daar WEER een OPT laten maken. Ik vertelde dat ik deze al had en de OPT uitgeprint bij me had en ook digitaal had en ik het ronduit onzin vond om weer een foto te gaan maken. Jammer genoeg konden ze hier helemaal niets mee en moest er toch weer een OPT gemaakt worden anders kon ik niet worden geholpen.
Afgezien van dat steeds al die fotos niet heel goed voor je gezondheid zijn, kost een OPT ook 100 euro per stuk. De assistente van de chirurg zei daarop: Ach je bent toch je eigen risico al kwijt dus zoveel zal het niet schelen. Verder ben ik vrijwel daarna meteen geholpen en had de chirurg de uitgeprinte OPT voor zich liggen, van de tandarts. Ik voel me dus behoorlijk belazerd.
Ben ik de enige die het belachelijk vind dat er om 10:15 uur een OPT wordt gemaakt en deze digitaal wordt aangeleverd door de tandarts en wordt uitgeprint, deze kennelijk niet kan worden gebruikt, 4 uur later, en ik dus nu met dubbele OPT kosten zit?
Ronduit schandalig, niet heel vreemd dat de zorg zo duur wordt op deze manier. Rekening komt dik boven de 500 euro uit.
Vanochtend ging ik naar de tandarts om oa een verstandskies te laten trekken. Hierbij is een OPT foto gemaakt, een kaakoverzicht foto. Echter is de kies afgebroken en ben ik doogrestuurd naar de kaakchirurg. 4 uur later kon ik terecht dus dat was vrij snel.
Echter moest ik daar WEER een OPT laten maken. Ik vertelde dat ik deze al had en de OPT uitgeprint bij me had en ook digitaal had en ik het ronduit onzin vond om weer een foto te gaan maken. Jammer genoeg konden ze hier helemaal niets mee en moest er toch weer een OPT gemaakt worden anders kon ik niet worden geholpen.
Afgezien van dat steeds al die fotos niet heel goed voor je gezondheid zijn, kost een OPT ook 100 euro per stuk. De assistente van de chirurg zei daarop: Ach je bent toch je eigen risico al kwijt dus zoveel zal het niet schelen. Verder ben ik vrijwel daarna meteen geholpen en had de chirurg de uitgeprinte OPT voor zich liggen, van de tandarts. Ik voel me dus behoorlijk belazerd.
Ben ik de enige die het belachelijk vind dat er om 10:15 uur een OPT wordt gemaakt en deze digitaal wordt aangeleverd door de tandarts en wordt uitgeprint, deze kennelijk niet kan worden gebruikt, 4 uur later, en ik dus nu met dubbele OPT kosten zit?
Ronduit schandalig, niet heel vreemd dat de zorg zo duur wordt op deze manier. Rekening komt dik boven de 500 euro uit.
Re: Kaakchirurgie
Doorgeven aan uw Zorgverzekering. Dit is weer zo'n geval van "hoe snel jagen we iemand door zijn eigen risico heen".
[quote="tenormin]Dit is weer zo'n geval van "hoe snel jagen we iemand door zijn eigen risico heen".[/quote]
Nou nee hoor. Dit soort acties worden niet ingegeven door het eigen risico maar meer omdat men elkaar niet vertrouwd. Niemand wordt er beter beter van het dat een patient eerder door z'n eigen risico is. De tandarts of kaakchirurg krijgt gewoon betaald voor het werk en voor de verzekeraar betekent het dat ze eerder moeten gaan uitkeren.
Nou nee hoor. Dit soort acties worden niet ingegeven door het eigen risico maar meer omdat men elkaar niet vertrouwd. Niemand wordt er beter beter van het dat een patient eerder door z'n eigen risico is. De tandarts of kaakchirurg krijgt gewoon betaald voor het werk en voor de verzekeraar betekent het dat ze eerder moeten gaan uitkeren.
-
Ja, en dan? De zorgverzekering kan er niets mee denk ik?tenormin schreef:Doorgeven aan uw Zorgverzekering. Dit is weer zo'n geval van "hoe snel jagen we iemand door zijn eigen risico heen".
-
Hoe weet je dat de OPT (Orthopantomogram) 100 euro kost? Ik ben dit jaar ook bij de kaakchirurg geweest en heb geen specificatie ontvangen van mijn zorgverzekeraar. Standaard wordt zo'n ding altijd gemaakt voordat er wat wordt getrokken. Of je tandarts dat nou al gedaan heeft of niet.
-
Bij de kaakchirug gelden geen dbc's. De codes zijn op te zoeken in de tariefapplicatie van de NZA (http://dbc-zorgproducten-tarieven.nza.n ... ieDot.aspx ) . Vul de code in in het veld " declaratiecode". Een consult is 234003, een foto 239455 en 239452. De kosten voor een consult plus foto zijn ongeveer €163.
Even voor de goede orde: op het moment dat hij eraan begon wist de tandarts nog niet dat het mis zou gaan en doorgestuurd moest worden, anders was hij er zelf niet aan begonnen en had gelijk doorgestuurd.
los van de kosten vind ik het erger dat het ALARA principe mbt maken van röntgenfoto's (stralenbeperking) met voeten getreden is door zowel tandarts (door geen fatsoenlijk digitaal bestand op cd mee te geven of hem vooraf door te mailen..) Hij weet dat je vanaf een printje niet echt kan beoordelen. en door de kaakchirurg door de foto niet op te vragen maar zonder nadenken een nieuwe te maken...waarom is even na en meedenken blijkbaar zo moeilijk, en even vooruit denken ook...
los van de kosten vind ik het erger dat het ALARA principe mbt maken van röntgenfoto's (stralenbeperking) met voeten getreden is door zowel tandarts (door geen fatsoenlijk digitaal bestand op cd mee te geven of hem vooraf door te mailen..) Hij weet dat je vanaf een printje niet echt kan beoordelen. en door de kaakchirurg door de foto niet op te vragen maar zonder nadenken een nieuwe te maken...waarom is even na en meedenken blijkbaar zo moeilijk, en even vooruit denken ook...
Ik weet niet hoe ts het digitaal mee had, maar ts gaf aan dit digitaal mee te hebben gekregen naar de chirurg:vroem schreef:door geen fatsoenlijk digitaal bestand op cd mee te geven of hem vooraf door te mailen..
Dus dat maakt het helemaal schandaligserendipity schreef:Ik vertelde dat ik deze al had en de OPT uitgeprint bij me had en ook digitaal had
Dan kan jij denk ik beter lezen dan ik, want dat de kies afgebrokkeld is, lees ik niet in het verhaal. Alleen afgebroken, ik lees er alleen niet bij of dat gebeurt is voordat ts bij de tandarts kwam of doordat dat kwam omdat de tandarts heeft geprobeerd te trekken. Daarnaast gaf ts aan dat hij "oa" bij de tandarts kwam om de kies te laten trekken, dus mogelijk dat de tandarts nog meer handelingen moest doen.vogels schreef: Ik lees nergens dat de tandarts het geprobeerd heeft. Wat ik lees, is dat de kies is afgebrokkeld en dat daarom werd doorverwezen naar chirurg. Dat een kies is afgebrokkeld kan zelfs ik wel zien.
serendipity schreef: Vanochtend ging ik naar de tandarts om oa een verstandskies te laten trekken. Hierbij is een OPT foto gemaakt, een kaakoverzicht foto. Echter is de kies afgebroken en ben ik doogrestuurd naar de kaakchirurg.
mwah.. vind dik iets te kort door de bocht. Als bv een kies ankylotisch is (wortel vergroeid met kaakbot) zie je dat gewoon meestal niet op welke foto dan ook.Van een tandarts mag je verwachten dat hij e.e.a. goed kan inschatten.
Dat blijkt in het werk. Het is niet met 100% zekerheid in te schatten of het zelf lukt of niet, daar zit gewoon een foutmarge in. net zoals de kaakchirurg zich wel eens zal afvragen waarom een kies die er heel makkelijk uit blijkt te gaan is doorgestuurd naar hem. Nu ja omdat de tandarts ingeschat heeft dat hij het zelf niet kon, wat dus achteraf ook anders blijkt. Niet verkeerd ingeschat, maar anders.
Ik heb inderdaad over de CD met digitaal bestand heen gelezen, tandarts niets te verwijten dus. Ik zou zeker een klacht indienen bij de afdeling kaakchirurgie, mn mbt de overbodige straling nog meer dan mbt de kosten eigenlijk.
-
Dus de kosten, ca. €120 teveel, maakt niet zoveel uit? €120 is erg veel geld voor de minima.vroem schreef:....mn mbt de overbodige straling nog meer dan mbt de kosten eigenlijk.
"Meer nog dan " betekent bij mijn weten dat ik , in dit geval , de extra onnodige rontgenstraling kwalijker vind dan de onnodige kosten. Dus niet dat die onnodige kosten niet belangrijk zijn , alleen dat de onnodige straling kwalijker is, naar mijn mening in ieder geval zwaarder weegt.
Kan je zelfs eigenlijk uitleggen als toebrengen van lichamelijk letsel , en dat telt ook juridisch bij mijn weten zwaarder dan economische schade, maar dat kan ik verkeerd hebben.
Kan je zelfs eigenlijk uitleggen als toebrengen van lichamelijk letsel , en dat telt ook juridisch bij mijn weten zwaarder dan economische schade, maar dat kan ik verkeerd hebben.