Ik heb een tijd geleden een klacht ingediend bij de Inspectie van de Gezondheidszorg over mijn oude werkgever. Ook heb ik een klacht ingediend bij het Zilveren Kruis, omdat er ook fraude gepleegd is wat betreft indicaties.
Ik werkte bij een kleine thuiszorg organisatie en daar zijn een aantal risicovolle/voorbehouden handelingen uitgevoerd door werknemers. Die werknemers zijn niet eens bevoegd/bekwaam om deze handelingen uit te voeren, het zijn tenslotte helpenden. Denk bijvoorbeeld aan: toedienen sondevoeding, toedienen/uitzetten van medicatie en wondverzorging door helpenden. Dit is nog maar het topje van de ijsberg, maar ik wil het niet te lang maken.
Ik heb meerdere gesprekken gevoerd met mijn leidinggevende waarin ik duidelijk naar voren liet komen dat ik mij zorgen maak om dit soort praktijken. De zorg die verleend wordt is onverantwoord! Mijn leidinggevende zei hier wat aan te doen, maar er is niks mee gebeurd. Meerdere cliënten hebben ook klachten ingediend, zowel mondeling als schriftelijk. Maar er wordt weinig tot niks mee gedaan. Ik zag zelf geen andere optie dan mijn klachten anoniem te melden bij de IGZ en Zilveren Kruis. Het bedrijf heeft namelijk geen duidelijke klachten regeling.
Nu is het zo dat mijn oude werkgever een waarschuwing o.i.d. heeft gekregen van een van deze twee instanties. Zij is er dus achter gekomen dat ik degene was die de klachten heeft gedaan. Zij heeft gedreigd een aanklacht te doen tegen mij vanwege smaad en laster. Echter zijn er genoeg andere werknemers en rapportages die kunnen bevestigen dat wat ik heb aangekaart waar is. Ik vraag mij af in hoeverre zij mij hiermee kan aanklagen?
Ik moet er wel bij vermelden dat het bedrijf hoogst waarschijnlijk failliet gaat, de aanvraag moet alleen nog goedgekeurd worden door de rechter. Ik was een van de eerste die een advocaat had ingeschakeld, omdat ik al 3 maanden niet was uitbetaald (net als de rest van het personeel). Mogelijk probeert zij mij op deze manier ook terug te pakken. Graag jullie reactie