LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kosten medisch dossier
-
Kosten medisch dossier
Beste lieden,
Onlangs ben ik tegen een probleem aangelopen.
Korte uitleg:
Ik besloot om mijn gehele medische geschiedenis op te vragen bij diverse instanties. Je kan dan gauw denken aan meer dan 10 verschillende instanties.
Al gauw stootte ik tegen, in mijn ogen, forse bedragen aan om een kopie van mijn dossier te krijgen.
Hierbij een voorbeeld: http://www.erasmusmc.nl/cs-patientenzor ... ch-dossier. De kosten zijn (uiteraard) zonder (aangetekend) verzenden. Ik ben niet in de gelegenheid om langs te gaan. Dit is echter geen luxe probleem.
Een vergoeding kan ik mij enigszins voorstellen, maar tegenwoordig is papier niet zó prijzig. De kosten ligt m.i. op mankracht en inkt.
Mijn vraag luidt: Wat is een 'normale' prijs voor een eventuele vergoeding, mag men ook zo'n hoog bedrag claimen?
N.b. Niet alle instellingen vragen geld voor een kopie.
Korte uitleg:
Ik besloot om mijn gehele medische geschiedenis op te vragen bij diverse instanties. Je kan dan gauw denken aan meer dan 10 verschillende instanties.
Al gauw stootte ik tegen, in mijn ogen, forse bedragen aan om een kopie van mijn dossier te krijgen.
Hierbij een voorbeeld: http://www.erasmusmc.nl/cs-patientenzor ... ch-dossier. De kosten zijn (uiteraard) zonder (aangetekend) verzenden. Ik ben niet in de gelegenheid om langs te gaan. Dit is echter geen luxe probleem.
Een vergoeding kan ik mij enigszins voorstellen, maar tegenwoordig is papier niet zó prijzig. De kosten ligt m.i. op mankracht en inkt.
Mijn vraag luidt: Wat is een 'normale' prijs voor een eventuele vergoeding, mag men ook zo'n hoog bedrag claimen?
Re: Kosten medisch dossier
Ik vind de prijzen nog wel meevallen. De mensen die dit regelen moeten toch ook betaald worden.
Reken voor arbeidskosten (kosten, niet het loon van de medewerker) minimaal 40 euro per uur.
Reken voor arbeidskosten (kosten, niet het loon van de medewerker) minimaal 40 euro per uur.
Plus het gebouw, de apparatuur, de energie.......Sophisticated schreef:Beste lieden,
Korte uitleg:
-
€40 per uur? Dat vind ik wel een aardig bedrag om een dossier op te zoeken en te laten kopiëren.
Want er staat bijvoorbeeld:
- Tot 100 kopieën € 4,50; bij meer dan 100 kopieën € 22,50
De loon van de medewerker ligt dan wel een stuk lager als er minder kopieën nodig zijn dan <100 stuks. Om erg overdreven te doen.. wanneer je 99 kopieën nodig hebt of 101 kopieën dan is het een behoorlijk prijsverschil.
Want er staat bijvoorbeeld:
De loon van de medewerker ligt dan wel een stuk lager als er minder kopieën nodig zijn dan <100 stuks. Om erg overdreven te doen.. wanneer je 99 kopieën nodig hebt of 101 kopieën dan is het een behoorlijk prijsverschil.
-
Waarom moet er betaald worden voor het gebouw bij een kopie dossier en niet bij een persoonlijk bezoek om mijn dossier in te zien?ruud_a schreef: Plus het gebouw, de apparatuur, de energie.......
Ik heb ook ooit (10 jaar geleden al denk ik) het medisch dossier van mijn zoon opgevraagd bij het ziekenhuis. Toen was het een startbedrag (dacht €5), een bedrag per kopie (€0,25) en dan nog de kosten voor het verzenden (afhankelijk van gewicht). Vind ik persoonlijk een eerlijker systeem dan tot 100 kopieën €4,50, daarboven €22,50.
-
TS heeft bij ca 10 verschillende instanties copies nodig. Ik neem aan dat er bij de een 10 pagina.s gekopieerd moeten worden en bij de ander misschien maar 5 pagina.s ;
tot 100 copies praat je over 4.5 cent per copie , dus ik vind dit alleszins meevallen.
En het aangetekend laten opsturen kost geld , maar naar 10 instanties rijden kost ook geld ( en tijd ) .
tot 100 copies praat je over 4.5 cent per copie , dus ik vind dit alleszins meevallen.
En het aangetekend laten opsturen kost geld , maar naar 10 instanties rijden kost ook geld ( en tijd ) .
Dat zit normaal gesproken in het uurtarief verwerkt.ruud_a schreef:Plus het gebouw, de apparatuur, de energie.......
Je mag hopen dat een ziekenhuis niet de eerste de beste onderbetaalde stagiair toegang geeft tot de medische dossiers. En dan kost personeel nu eenmaal zo veel.Sophisticated schreef:€40 per uur? Dat vind ik wel een aardig bedrag om een dossier op te zoeken en te laten kopiëren.
Tsja, ze kunnen het ook per velletje gaan uitrekenen. Kunnen we weer zeuren over de administratieve overheadkosten die daarmee gemoeid gaan....Sophisticated schreef: Want er staat bijvoorbeeld:
-
Het schetst mijn verbazing dat de ene instelling géén geld vraagt en de ander wel. Dat men een bepaald soort vergoeding vraagt dat kan ik wel begrijpen.GJvdZ schreef:
Je mag hopen dat een ziekenhuis niet de eerste de beste onderbetaalde stagiair toegang geeft tot de medische dossiers. En dan kost personeel nu eenmaal zo veel.
Tsja, ze kunnen het ook per velletje gaan uitrekenen. Kunnen we weer zeuren over de administratieve overheadkosten die daarmee gemoeid gaan....
Voorbeeld
€4,50*10 aanvragen
of
22.50*10 aanvragen
of
gratis
Dat vind ik nogal een verschil, maar volgens mij mag men dan maar vragen wat ze willen. En wat de gek ervoor wilt betalen.
Laat ik ook even duidelijk zijn dat ik mensen hun welverdiende centen absoluut gun.
Er is volgens mij door de NZA een tarief vastgesteld van ergens iets van 25 ct per pagina.
Zelf reken ik nooit iets, een dossier in mijn geval is een handjevol paginas, een rekening ervoor opmaken versturen en in de gaten houden of ie betaald wordt, administratief verwerken kost mij vele malen meer dan het oplevert..zal voor veel zorginstellingen gelden, wanneer ze er goed over nadenken.
Zelf reken ik nooit iets, een dossier in mijn geval is een handjevol paginas, een rekening ervoor opmaken versturen en in de gaten houden of ie betaald wordt, administratief verwerken kost mij vele malen meer dan het oplevert..zal voor veel zorginstellingen gelden, wanneer ze er goed over nadenken.