LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Landelijk Schakel Punt i.p.v. E.P.D. (Elektronisch Patiënten

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Landelijk Schakel Punt i.p.v. E.P.D. (Elektronisch Patiënten

Ongelezen bericht door bprosman »

Tegelijkertijd vraag ik mij af of die gegevens niet op een andere manier beschikbaar kunnen zijn. Hoe ging dat dan voorheen, vóór het digitale tijdperk, zeg maar? Vraag (ook) aan Isabel.
In het handgeschreven papieren dossier wat nogal eens "kwijt" is of onleesbaar zodat er een specialist uit zijn bed gebeld moet worden, erg handig als iedere minuut telt.
Zelf draag ik bijvoorbeeld mijn in noodgevallen van belangzijnde medische gegevens bij me in de vorm van zo'n SOS-medallion. Wijzigingen van die gegevens houd ik zelf bij.
Van belang zijnde gegevens kunnen toch ook, en misschien wel beter, in een medisch paspoort of chip op je zorgpas.
Probleem is dat ze in noodgevallen er niet meteen van uit gaan dat deze gegevens ook van jou zijn en kloppen, een simpel voorbeeld, het is leuk een medaillon bij je te hebben met daarin je bloedgroep maar daar doen ze niets mee, ze prikken altijd om te controleren.
De chip op je zorgpas, toch niet die van je zorgverzekeraar ?

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Landelijk Schakel Punt i.p.v. E.P.D. (Elektronisch Patiënten

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Tegelijkertijd vraag ik mij af of die gegevens niet op een andere manier beschikbaar kunnen zijn. Hoe ging dat dan voorheen, vóór het digitale tijdperk, zeg maar? Vraag (ook) aan Isabel.
Vroeger wist je niets, dan mocht je hopen dat de patient of familieleden zelf bij kennis waren en wisten wat ze moesten zeggen. Als iemand op de ehbo kwam was dat echt puzzelen. Als iemand op een andere afdeling terecht kwam moest je alle zorgverleners bellen en hopen dat die dat dossier wilde copieeren en opsturen. Dan zat je daar met een patient en moest je vaak 2 weken wachten totdat je een compleet (hoop je dan) en volslagen onleesbaar dossier had dat geen enkele vorm van chronologie kende (elke zorgverlener had een eigen dossier). Alles stond op een andere plaats dus het was altijd een beetje puzzelen. Maakte verder ook niet uit, want je was allang met behandelen begonnen. Je regelde dat dus via de telefoon. Ik bedenk me eigenlijk dat we daar ook nooit toestemming voor vroegen, dat deden we ook gewoon.
In het handgeschreven papieren dossier wat nogal eens "kwijt" is of onleesbaar zodat er een specialist uit zijn bed gebeld moet worden, erg handig als iedere minuut telt.

en aan die specialist had je helemaal niks, als je geluk had was er een huisarts die de patient kende en anders kreeg je aan de telefoon het antwoord 'tja dat weet ik eigenlijk niet meer, beoordeel de situatie maar ter plekke'.

Op de ehbo moet ik zeggen is dat ook best vaak fout gegaan (ik heb geen cijfers ofzo maar gewoon eigen ervaring) meestal gaat het goed, maar als het fout gaat gaat het goed fout. Dat is heel erg voor de patient (of de nabestaanden) maar dat gaat je als verpleegkundige ook niet in de koude kleren zitten.
Probleem is dat ze in noodgevallen er niet meteen van uit gaan dat deze gegevens ook van jou zijn en kloppen, een simpel voorbeeld, het is leuk een medaillon bij je te hebben met daarin je bloedgroep maar daar doen ze niets mee, ze prikken altijd om te controleren.
Jawel dat doen we wel, we gaan ervanuit dat de info van jou is (als je het toen meegekregen hebt: de man ergens in de jaren 90 in denhaag die een portemonnee gestolen had met een niet-reanimeren verklaring erin is niet gereanimeerd) Bij bloedgroepen is verplicht protocol, prikken, checken lab, checken verpleegkundige, checken verpleegster (3x check dus) Bij alle andere dingen geloven wij wat er in de informatie staat.
Dus toch een "dubbele boekhouding" voor de huisarts?
zonder hier cynisch te willen zijn: nee hoor, geen dubbele boekhouding, ik ga ervanuit dat een huisarts alles relevant zal vinden (ook in termen van aansprakelijkheid) dus geen dubbele boekhouding, maar ook geen keuze voor de patient.
Wat betreft die keuze van de patient, ik vraag me af (zonder te denken dat mensen dom zijn) of patienten eigenlijk wel kunnen beslissen wat in hun dossier moet, ik denk dat de gemiddelde patient dat niet kan overzien.

Ik denk inderdaad dat er makkelijkere manieren zijn, maar elke manier heeft ook nadelen. Wat betreft risico patienten: dat werkt niet, want iemand is altijd gezond geweest voordat er iets gebeurde waardoor hij risico patient wordt. Soms zijn het van die domme dingen die echt uitkunnen maken waar mensen gewoon niet bij stilstaan, ze zullen die zaken misschien ook niet in het dossier willen omdat ze niet kunnen overzien waarom het belangrijk is. (is natuurlijk ook taak van huisarts om dat uit te leggen)

isabel

edube
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2012 13:10

Re: Landelijk Schakel Punt i.p.v. E.P.D. (Elektronisch Patiënten

Ongelezen bericht door edube »

bprosman schreef:In het handgeschreven papieren dossier wat nogal eens "kwijt" is of onleesbaar zodat er een specialist uit zijn bed gebeld moet worden, erg handig als iedere minuut telt.
Dat zou best kunnen, maar de vraag was eigenlijk.......: "of die gegevens niet op een andere manier beschikbaar kunnen zijn".
Daarbij is er over de juistheid, actualiteit en/of volledigheid van "digitale" gegevens al eerder discussie gevoerd op dit forum. Als sommige zorgverleners er met een papieren dossier al een rommeltje van maken waarom zou het dan "digitaal" ineens beter gaan? Daarom lijkt het mij van groot belang dat de patient de verstrekte gegevens in ieder geval zelf in kan zien.
bprosman schreef:Probleem is dat ze in noodgevallen er niet meteen van uit gaan dat deze gegevens ook van jou zijn en kloppen, een simpel voorbeeld, het is leuk een medaillon bij je te hebben met daarin je bloedgroep maar daar doen ze niets mee, ze prikken altijd om te controleren.
Is dat zo? Ervaring mee?
Ik draag dat ding om "mijn" hals, dan ga je er toch van uit dat men begrijpt dat het om "mijn" gegevens gaat, zou ik denken.
Dat van de bloedgroep kan ik begrijpen, maar bij het raadplegen een digitaal dossier zal dat niet anders gaan vermoed ik.
Er staat in mijn SOS-medallion echter meer dan alleen mijn bloedgroep.
bprosman schreef:De chip op je zorgpas, toch niet die van je zorgverzekeraar ?
Jawel. De zorgverzekeraar zou de zorgpas echter alleen van een chip moeten voorzien. De chip van medische gegevens voorzien dat doen anderen wel....

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Landelijk Schakel Punt i.p.v. E.P.D. (Elektronisch Patiënten

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Als sommige zorgverleners er met een papieren dossier al een rommeltje van maken waarom zou het dan "digitaal" ineens beter gaan?
probleem van een papieren dossier is vaak dat er meerderen bestaan: 1 bij de huisarts, 1 bij de cardioloog, 1 bij de internist etc. met allemaal andere informatie. Door die te koppelen los je dat probleem in elk geval op.
Daarom lijkt het mij van groot belang dat de patient de verstrekte gegevens in ieder geval zelf in kan zien.
ik vind het sowieso vreemd dat dat niet zou kunnen, dat de patient er niet zomaar in mag gaan zitten schrijven snap ik wel, maar inzien? Dat zou toch geen probleem hoeven zijn?
Ik hoor wel vaker van patienten dat ze willen weten wat er 'toen en toen' ook al weer uit de testen kwam, dan zien ze het toch ook?


isabel

Gesloten