| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Loszittende brug.
Loszittende brug.
HAllo!
Heb een brug linksonder, die dus op 2 pijlers vast zit. Dat wil zeggen: hoort te zitten, want van één pijler is die brig losgekomen.
Mijn tandarts wil die hele brug vernieuwen: kost €1325 all in Kass!
Wie heeft tips? Is een loszittende brug nog opnieuw te bevestigen? Wie weet een goedkoper alternatief/tandarts?
Allel tips welkom.
Heb een brug linksonder, die dus op 2 pijlers vast zit. Dat wil zeggen: hoort te zitten, want van één pijler is die brig losgekomen.
Mijn tandarts wil die hele brug vernieuwen: kost €1325 all in Kass!
Wie heeft tips? Is een loszittende brug nog opnieuw te bevestigen? Wie weet een goedkoper alternatief/tandarts?
Allel tips welkom.
Re: Loszittende brug.
Ik zou zeggen bel eens rond met verschillende tandartsen en vraag het daar.
Normaal is een brug met een andere tand(lees Kroon) bevestigt.
Is het bij jou ook zo, dat de brug met de twee kronen links een rechts bevestigt is?
Heb je deze al langer, dan zou misschien garantie een optie zijn?
Heb je de gelegenheid naar Duitsland te gaan, daar zijn andere, goedkopere prijzen!
Is het bij jou ook zo, dat de brug met de twee kronen links een rechts bevestigt is?
Heb je deze al langer, dan zou misschien garantie een optie zijn?
Heb je de gelegenheid naar Duitsland te gaan, daar zijn andere, goedkopere prijzen!
ja, hij zit m.b.v. 2 kronen vast. Eén is los.
Werde mal in Dld informieren
Werde mal in Dld informieren
toch even wat meer info nodig, eea wat er kan of moet hangt namelijk erg af van de reden dat ie loszit...
Hoe oud is de brug?
Wat zit er los, een stiftopbouw die in de wortel vastzat, of echt alleen de kroon? aantasting onder de brug, of alleen de cementverbinding los?
Vaak is een brug die al op 1 van de 2 pijlers los is en ouder is makkelijk los te tikken, dan is het een kwestie van opnieuw vastzetten. Kan soms ook als er al aantasting onder zit, dat moet dan schoongemaakt en opgevuld en dan opnieuw vastzetten. Is er heel veel aantasting onder heeft opnieuw vastzetten meestal geen zin, en is een nieuwe maken beter.
Hoe oud is de brug?
Wat zit er los, een stiftopbouw die in de wortel vastzat, of echt alleen de kroon? aantasting onder de brug, of alleen de cementverbinding los?
Vaak is een brug die al op 1 van de 2 pijlers los is en ouder is makkelijk los te tikken, dan is het een kwestie van opnieuw vastzetten. Kan soms ook als er al aantasting onder zit, dat moet dan schoongemaakt en opgevuld en dan opnieuw vastzetten. Is er heel veel aantasting onder heeft opnieuw vastzetten meestal geen zin, en is een nieuwe maken beter.
Bedankt Vroem, voor je reactie!
De brug is 17 jaar oud. Hij zit (zat) op 2 kiezen vast: met een kapje over de
2-de premolaar en met een inlay in de 2-de molaar. De eerste molaar is dus getrokken (linksonder).
Hij zit los in de 2-de molaar. Dat is gaan werken waardoor een stukje uit die molaar is afgesprongen. De tandarts heeft 1x een flexibele vulling gelegd. Dat hield niet; vullinkje was er in één week eruit.
Hoe de situatie eronder is, weet ik niet, de brug is er niet af geweest: op de X-ray was alleen een breukvlakje te zien doordat ie los zat.
De brug is 17 jaar oud. Hij zit (zat) op 2 kiezen vast: met een kapje over de
2-de premolaar en met een inlay in de 2-de molaar. De eerste molaar is dus getrokken (linksonder).
Hij zit los in de 2-de molaar. Dat is gaan werken waardoor een stukje uit die molaar is afgesprongen. De tandarts heeft 1x een flexibele vulling gelegd. Dat hield niet; vullinkje was er in één week eruit.
Hoe de situatie eronder is, weet ik niet, de brug is er niet af geweest: op de X-ray was alleen een breukvlakje te zien doordat ie los zat.
met 17 jaar is ie wel aan het eind van zijn levensduur, statistisch gezien dan (10-15 jaar). Een nieuwe maken is dan zo erg niet, en als de achterste pijler een inlay is, heeft die toch wel minder houvast nu, omdat er een stukje van de kies af is. ik vrees dat het maken van een nieuwe zo`n gek idee niet is, voor de lange termijn. daarnaast is het belangrijk na te gaan waardoor het los is gegaan en een stukje afgebroken is. Als dat door knarsen komt bv moet je dus wel voorzorgsmaatregelen nemen , en ook de oorzaak behandelen. Anders ben je straks nog verder van huis..
Hmmm...daar gaat m'n vakantiegeld. De rest van de brug is nog in perfecte staat volgens m'n tandarts.