LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mantelzorg en PGB

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
ellyhenderika

Mantelzorg en PGB

Ongelezen bericht door ellyhenderika »

Naar aanleiding van een uitzinding van Radar m.b.t. de kosten van zorg of mantelzorg wil ik ook graag even iets kwijt. Daar ik zelf de zorg voor mijn echtgenoot 2 jaar op mij heb genomen en daar zogezegd PGB`s voor kon krijgen, ben ik behoorlijk het schip ingegaan. Ik vind dat ik helemaal niet ben voorgelicht destijds, of door het zorgkantoor of bijvoorbeeld. door de gemeente. Voornamelijk is mij niet verteld dat als ik de zorg voor mijn man volledig op mij nam, dus 24 uur per dag, ikzelf hier geen cent wijzer van zou worden en achteraf ook nog flink moest toeleggen financieel. Doordat ik naderhand na de inkomstenbelasting, ook de zorgtoeslag, huurtoeslag, evt. normale kwijtschelding van gem. belast. en heffing . loonheffingskorting, dit alles weer moest inleveren. Plus dat ik nadat mijn echtgenoot naar een verpleeghuis moest, omdat de verzorging thuis niet meer ging, volledig was afgebrand en ik ook nog eens voor mijn eigen kosten op kon dragen voor wat betreft de lichamelijke als psychische gevolgen om van de zware zorg bij te komen. Wat inmiddels ook al een jaar duurt. Mijn echtgenoot had namelijk Parkinsonisme waar geen medicatie voor is, maar daarnaast ook een zeer ernstige gedragsstoornis. En mobiliteitsproblemen. Naderhand was het beter geweest dat hij eerder was opgenomen, maar als echtgenote was ik ook van goede wil, en wilde het ook zo lang mogelijk volhouden. Toch vind ik het zeer misleidend dat er z.g. de financiële beloning van de P.G.B`s voorgehouden wordt, terwijl het mij nu meer heeft gekost, terwijl de psychische en lichamelijke klachten ook nog niet zijn verdwenen. En zou ik graag zien dat de gemeente, en artsen de patiënt en de mantelzorger betere voorlichting biedt over het gebruik van P.G.B`s. En kritischer observeert naar de toelaatbaarheid van mantelzorg. Dat het niet altijd zover moet komen, dat de mantelzorger totaal is afgebrand,.
En daarna ook nog eens met financiële problemen te kampen krijgt. Want dan zou een mantelzorger met een eigen huis er ook financieel op vooruit gaan, en mantelzorgers met een huurwoning, en recht op toeslagen er alleen maar op achteruit. Doordat ik denk dat ik niet de enige ben met deze ervaringen, wil ik dit met u delen, zodat er meer zorg komt voor de mantelzorgers zelf, die het vaak heel zwaar kunnen hebben, maar waar geen misbruik van mag worden gemaakt.

NeoDutchio

Re: Mantelzorg en PGB

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er wordt geen misbruik van gemaakt. U als mantelzorgen krijgt een bedrag voor het werk dat u verricht. Dat geld is inkomen voor u en zal dus meegerekend worden voor alle toeslagen.

kweenie

Re: Mantelzorg en PGB

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat er een pgb wordt toegekend geeft in mijn ogen aan dat uw man meer zorg nodig had dan wat men normaal in een huwelijk voor elkaar doet. De keus om die zorg toch zelf te verlenen is een keus die u zelf hebt gemaakt. Een keus die u, als ik uw ervaring lees, achteraf gezien liever anders had gemaakt. Dat u daarmee zelf bent doorgegaan op het moment dat u daar steeds meer last van kreeg, is natuurlijk zeer onverstandig, maar ook wel enigszins begrijpelijk. Maar toch niet iets wat u anderen kunt verwijten.

Dat de inkomsten uit het pgb voor de zorgverlener als belastbaar inkomen telt, lijkt mij eerlijk gezegd niet zo vreemd. Eerder vanzelfsprekend. En iets wat vrij eenvoudig van tevoren was na te gaan. Wat het voor u individueel voor impact zou hebben op toeslagen, vrijstellingen etc. is iets wat sterk van uw persoonlijke situatie afhangt en wat u dus vooral zelf zou kunnen nagaan. Dat die inkomsten in uw geval per saldo slecht uitpakken, betekent niet dat het geven van een financiële vergoeding misleidend is.

Gesloten