LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medische kosten na overlijden

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Mathilde D.

Medische kosten na overlijden

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik zou graag weten of iemand op dit forum weet hoe het zit met kosten na iemands overlijden. (bijvoorbeeld een lijkschouwing). Ik heb wel eens gehoord dat die niet vergoed worden door de zorgverzekeraar. Ook kan het nog zijn dat er nog medicijnen afgeleverd worden door de apotheek met een datum na overlijden.

Wie weet hier iets over?

kss

Re: Medische kosten na overlijden

Ongelezen bericht door kss »

vaak krijg de directe eftgenaam ofwel executeur-testamentair , dus diegene die de nalatenschap regelt, een deel cash/ deel regelt de verzekeraar via de uitvaartverzorger. dat zou dekkend moeten zijn om alles mee af te wikkelen. het bedrag of diensten staan in de polis en aanvullend kun je kijken wat de ziektekostenverzekering dekt bij overlijden. daarnaast heb je nog allerij overlijdensrisico verzekeringen die kunnen zijn afgesloten. wat precies wel of niet gedekt is kan daarvan afhangen.

ook is het zo dat de verdeelsleutel van de lusten, ook kan worden toegepast op de lasten, mocht je dus geld te kort komen, zijn alle erfgenamen die hun erfdeel aanspreken (of in het verleden bij leven al hebben gedaan) ook verantwoordelijk voor de lasten, omkeerbaar geldt hetzelfde als je geld overhoud.
8)

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

een ziektekostenverzekering is wat het is..en dekt dus kosten tot overlijden. Een lijkschouwing valt daar niet onder ..(waarom moet dat/gebeurt dat trouwens? gebeurt in Nl niet zo gauw, vnl bij misdrijf en dan is justitie opdrachtgever. Wil de familie het om wat voor reden dan ook, prima dan betaalt de familie (vanuit de erfenis als die er is, en anders hoofdelijk omgeslagen lijkt mij). Is er verdacht op wanprestatie, of dood door schuld (fout ziekenhuis of zo?) dan kunnen die kosten bij een positieve uitspraak van een tuchtraad verhaald worden lijkt mij.
Medicijnen afgeleverd na overlijden, kan maar dan zijn zij voorgeschreven bij leven en derhalve wel onder de zorgverzekering vallend.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

altijd fijn, een terugkoppeling :?

Gesloten