LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medische selectie luxe tand verzekering

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
ronald65

Medische selectie luxe tand verzekering

Ongelezen bericht door ronald65 »

Ik ben al meer dan 5 jaar verzekerd bij VGZ en heb recentelijk mijn basis tand verzekering laten wijzigen naar de luxe tand verzekering. Nu heb ik zelf een ijzersterk gebit, dus was dat geen enkel probleem voor VGZ. Maar mijn dochter van 12 werd door VGZ geweigerd vanwege een verhoogd risico op orthodontie.
Dit verbaast mij zeer. Ik heb altijd begrepen dat de medische selectie voor aanvullende verzekeringen alleen voor volwassen gold. Daarnaast is het zo dat in Nederland inmiddels 70 a 80% van de jeugd een periode een beugel draagt (meer standaard dan uitzondering dus). Vreemd dus dat hierop wordt geselecteerd.

Kan iemand aangeven of de medische selectie bij kinderen gebruikelijk is voor het afsluiten van een verzekering luxe tand. Geldt dit voor andere zorgverzekeraars dan VGZ ?

Mathilde D.

Re: Medische selectie luxe tand verzekering

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Hoi, bij de meeste verzekeraars zit de orthodontie voor kinderen in de gewone AV, dus niet bij de tandartsverzekering. Heb je dit zelf goed nagelezen in de polis? Bij veel verzekeraars zit deze othodontie zelfs al in een eenvoudige AV, wel vaak voor een maximum bedrag voor de hele behandeling. Kinderen worden bij andere verzekeraars niet geaccpeteerd voor tandartsverzekeringen, om de reden dat dit niet nodig is: kinderen zijn via de basisverzekering voor tandartskosten verzekerd en een eventuele kroon (die valt namelijk niet onder de basisverzekering) wordt meestal ook door een gewone AV vergoed. (kijk onder mondzorg bij de basis- en AV-verzekering).
Polissen van andere verzekereraars zijn gemakkelijk te downloaden via www.kiesbeter.nl of www.zorgplanet.nl

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

bij de meeste verzekeraars zit de orthodontie voor kinderen in de gewone AV
In ieder geval bij Agis en CZ zit orthodontie onder de 18 in de tandartsverzekering (voor een max. bedrag per volledige behandeling), bij VGZ klaarblijkelijk ook.
Zowel bij Agis als bij CZ wordt op de polis van kinderen onder de 18 apart vermeld of zij wel of niet voor tandheelkunde aanvullend verzekerd zijn, dit is afhankelijk van de AV + tandartsverzekering van de ouders; je kunt niet je kind aanvullend voor tandheelkunde verzekeren als je zelf geen tandartsverzekering hebt.
Dat een aanvullende tandartsverzekering voor kinderen "niet nodig" is en dat de verzekeraar hierover beslist is beide onjuist.
Ik heb zowel voor 2006 als 2007 de vergoeding voor orthodontie zwaar laten meewegen in mijn keuze voor ziektekostenverzekering.

ronald65

Ongelezen bericht door ronald65 »

Bedankt voor de reacties tot dusver. Voor alle duidelijkheid het volgende.

Voor kinderen tot 18 jaar zijn de tandarts kosten in de basis verzekering van VGZ opgenomen. Orthodontie is hiervan echter uitgesloten, m.u.v. van bijzondere gevallen (wat dat ook mag inhouden?). Om in aanmerking te komen voor een vergoeding van de kosten voor orthodontie moet bij VGZ aanvullend een basis of luxe tand verzekering worden afgesloten.

De basis verzekering vergoed 80% van de kosten tot een maximum van 1370 E. De luxe verzekering daarentegen vergoed de kosten volledig, zonder maximum.

Goed, na deze toelichting terug naar mijn initiele vraag. Wie heeft er ervaring met een medische selectie voor kinderen om voor volledige vergoeding van de kosten voor orthodontie in aanmerking te komen.

pep03

Ongelezen bericht door pep03 »

Met interesse las ik het bericht van ronald65 over de luxe tandverzekering bij vgz. wij bevinden ons in een dergelijke situatie. zelf hebben wij een luxe tand verzekering bij vgz en in praktisch alle documentatie lees je dat kinderen onder de 18 jaar gratis, herhaal gratis zijn mee verzekerd. vgz verkondigen orthodontie voor kinderen voortaan volledig vergoed = in de "luxe tand" aanvullende tandheelkundige verzekering is de vergoeding voor orthodontie voor kinderen tot 18 jaar uitgebreid. Voortaan is deze vergoeding volledig. onze dochter van 11 jaar is onlangs op advies van onze tandarts in behandeling bij een orthodontist, nu eerste rekening keurig gedeclareerd moet ik constateren dat onze kinderen (door aministratieve fout van vgz) helemaal niet zijn verzekerd voor tandarts en/of de orthodontist. wel gaan ze met terugwerkende kracht ervoor zorgen opdat zijn opgenomen in de basis tand verzekering maar in ons geval niet voor de luxe tandverzekering want daar moet je !!! voor je kinderen aparte formulieren voor invullen en deze worden dan in behandeling genomen. Al met al ben ik van mening dat vgz uiterst misleidend te werk gaan wat betreft de orthodontist en zeker in het geval van kinderen onder de 18 jaar, ons dossier is ondertussen opgevraagd en ik ben nu in afwachting van de formulieren voor onze kinderen. de afdeling waar ik vanmorgen mee sprak had deze formulieren n i e t, en nu is de aanvraag doorgestuurd naar een ... andere afdeling, veel papier werk waar veel administratieve fouten worden gemaakt en als klant zijnde sta je langs de zijlijn en hoop je op een goede afloop. ook mijn vraag graag reactie op dergelijke situatie en op welke manier kun je je beter verzekeren ivm orthodontie voor kinderen hetgeen bij erg veel kinderen voorkomt. gr pep03 22/002/07

Gesloten