LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mening gevraagd: Resultaat oogmeting opticien

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Gooly

Mening gevraagd: Resultaat oogmeting opticien

Ongelezen bericht door Gooly »

Ik kom juist van de opticien vandaan (Specsavers Den Haag) voor de aanschaf van een leesbril.
Ik heb verschil in mijn beide ogen (linker oog is beduidend slechter dan het rechter oog). Dat gaf ik aan tijdens de uitgebreide en duidelijk uitgelegde oogmeting. Dit is ook uitgebreid getest. Vervolgens mocht ik een montuur uitzoeken en me medlen bij een andere medewerker om alles in orde te maken.

Deze medewerker pakte de papieren erbij en meldde doodleuk dat ik twee glazen met dezelfde sterkte krijg. Ik merkte op dat ik dat vreemd vond omdat ik duidelijk twee verschillende ogen heb. Men legde me uit dat de uiteindelijke sterkte het resultaat is van de "verte-sterkte" en de "nabije-sterkte" bij elkaar opgeteld. Omdat de "verte-sterkte" bij mij een gelijke sterkte is (het is immers een leesbril en de "verte-sterkte" is dus twee keer 0) komt het totaal sterkte in mijn geval dus altijd gelijk uit.

Ik ben geen opticien, dus ik accepteerde dat antwoord dus maar zonder het verder te begrijpen. Toch eenmaal thuis gekomen bekeek ik nog eens een boek om vast te stellen dat ik de letters met het rechteroog nog enigzins kon lezen, maar met mijn linkeroog zijn het dus echt niet meer dan vlekje.

Dus ik belde Specsavers weer om mijn vraag nog maar eens voor te leggen. Ik kreeg iemand anders aan de telefoon, werd uitsterst vriendelijk behandeld. Men pakte mijn gegevens er nog eens bij, las het kalm door en vertelde mij toen weer exact hetzelfde verhaal dat ik een gelijke "verte-sterkte" heb (beiden 0) en dat het toaal daarom ook hetzelfde is. Ik begreep het nog steeds niet, en heb het toen maar opgegeven.

Over twee weken is de bril klaar, maar ik ben niet van plan om 'm te accepteren als ik er verschil mee heb voor mijn beide ogen.

Twee vragen:
- Heeft iemand hier ervaring mee die het me beter kan uitleggen hoe dat zit met die sterktes?
- Als ik over twee weken inderdaad een bril heb die ik niet wil (Want zie niet gelijk met beide ogen) kan ik dan een betere bril verlangen zonder bijbetaling? (De bril is immers al betaald)

gravedigger

Re: Mening gevraagd: Resultaat oogmeting opticien

Ongelezen bericht door gravedigger »

Wat zou je er van zeggen om een oogarts te bezoeken??

Da silva

Ongelezen bericht door Da silva »

Heb je wel eens zo.n goedkoop leesbrilletje van de hema geprobeerd?
Ik heb er op dit moment eentje op mijn neus,kijk ik door het ene glas+2.50 om daarna door het andere glas te kijken,ook +2.50 dan zie ik met het ene oog ook minder,maar samen geven ze een perfect zicht.
Hoe het komt weet ik niet,maar het werkt.
Trouwens....bijna niemand heeft 2 dezelfde oogsterktes.

Gooly

Ongelezen bericht door Gooly »

@Gravedigger: Dat zou helemaal mooi zijn. Ik ging er alleen van uit dat een oogarts dat alleen doet in het geval er echt iets op een aandoening lijkt als een ziekte of zo en dat je voor een leesbrilletje naar de opticien wordt verwezen.

@ Da Silva: Dat geeft dan weer moed :-) Ik heb die brilletjes wel eens zien liggen bij hetkruidvat. Ik zal er eens een proberen..

Verder lees ik net dat opticien helemaal geen beschermde titel is in Nederland, dat iedereen zich zo mag noemen. Dat schept niet veel vertrouwen moet ik zeggen. Mijn moeder woont tegen de belgische grens aan. Eens uitzoeken of het daar wel beschermd is en zo ja, dan ga ik de volgende keer voor de zekerheid toch maar naar Belgie.

Maar goed, eerst deze maar afwachten dus. Ik heb inmiddels begrepen dat als hij niet bevalt ik dat gewoon aan kan geven,

Gesloten