LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn tandarts maakt röntgenfoto bij mijn zwangere vrouw

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Anir-massin

Mijn tandarts maakt röntgenfoto bij mijn zwangere vrouw

Ongelezen bericht door Anir-massin »

Vandaag las ik op het internet dat tandartsen geen röntgenfoto maken voor zwanger vrouwen.
1. Ik belde de tandarts en ik vroeg de receptionist: “Maken jullie röntgenfoto’s bij zwangere vrouwen ?”
Ze zei: nee dat doen we niet.
Ik zei: een paar weken geleden hebben jullie dat wel gedaan bij mijn vrouw.
Ze keek in de computer en zei ze: “ De tandarts wist er van en daarom gebruikte hij zwakke straling”.

Dit verhaal van de receptionist klopt niet. De tandarts vroeg niet of mijn vrouw zwanger is en hij wist niet dat mijn vrouw zwanger is.
Pas nadat we de foto hebben gemaakt, zei mijn vrouw tegen hem dat ze zwanger is.

IK zei tegen de receptionist: “als de röntgenfoto niet schadelijk is, waarom vroeg uw collega mij om de ruimte waar foto’s worden gemaakt te verlaten.”
“Zijn röntgenfoto’s schadelijk voor mij als volwassen, maar niet voor de baby? “.
Ik heb me uitgeschreven bij de tandarts, omdat hij alleen aan geld denkt en niet aan de gezondheid van klanten.

Kan ik deze tandarts en zijn praktijk aanklagen?
Moet ik deze geldrovers toch betalen voor hun misdaad tegen mijn baby?
Zo ja, moet deze tandarts de nieuwe tandars niet zelf betalen voor eventueel onnodige kosten zoals andere foto’s ?

Anir-massin

Re: Mijn tandarts maakt röntgenfoto bij mijn zwangere vrouw

Een van de artikelen die ik op het internet tegenkwam over rontgenfoto en zwangerschap.

"Vrouwen die een kind verwachten, mogen er niet zomaar onbeschermd aan blootgesteld worden, niet als patiënt en niet als laborante. Als de hoeveelheid erg groot is, kan dit soort straling ook een slechte invloed hebben op de vorming van ei- en zaadcellen. Daardoor kunnen ook toekomstige kinderen in gevaar komen en wordt het soms onmogelijk een kind te krijgen of te verwekken. Deze risico's loopt u bijvoorbeeld als u werkt in de gezondheidszorg of werk doet waarbij u omgaat met radio-actieve stoffen. "

[persoonsgegevens verwijderd door de moderator]

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Dit verhaal van de receptionist klopt niet. De tandarts vroeg niet of mijn vrouw zwanger is en hij wist niet dat mijn vrouw zwanger is.
Pas nadat we de foto hebben gemaakt, zei mijn vrouw tegen hem dat ze zwanger is.
Zo ja, moet deze tandarts de nieuwe tandars niet zelf betalen voor eventueel onnodige kosten zoals andere foto’s ?
Dat een tandarts dit niet eerst heeft gevraagd is uiteraard niet goed te praten. Echter, uw vrouw wist immers zelf dat ze zwanger is en had hem dat gewoon kunnen vertellen en niet eerst een foto laten maken en achteraf met die mededeling komen. Wij vrouwen weten inmiddels wel dat, als je zwanger bent, dit moet mededelen (staat in ieder hokje van ziekenhuis-onderzoek waar foto's moeten worden gemaakt). Het woord "geldrovers" is al helemaal van de zotte. We leven wel in 2013 en uw vrouw wordt geacht te weten wat wel en niet kan bij Röntgen foto's nemen met een zwangerschap. Hoop dat onze tandarts Vroem nog zijn toelichting kan geven. Misschien is er iets protocollair geregeld, uiteraard weet dr. Vroem dit beter dan ik.

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

tenormin schreef:
Dat een tandarts dit niet eerst heeft gevraagd is uiteraard niet goed te praten. Echter, uw vrouw wist immers zelf dat ze zwanger is en had hem dat gewoon kunnen vertellen en niet eerst een foto laten maken en achteraf met die mededeling komen. Wij vrouwen weten inmiddels wel dat, als je zwanger bent, dit moet mededelen (staat in ieder hokje van ziekenhuis-onderzoek waar foto's moeten worden gemaakt). Het woord "geldrovers" is al helemaal van de zotte. We leven wel in 2013 en uw vrouw wordt geacht te weten wat wel en niet kan bij Röntgen foto's nemen met een zwangerschap. Hoop dat onze tandarts Vroem nog zijn toelichting kan geven. Misschien is er iets protocollair geregeld, uiteraard weet dr. Vroem dit beter dan ik.
je haalt me de woorden uit de mond tenormin !!! zoiets hoor je zelf te vermelden ,of je tandarts moet helderziend zijn :shock:

Anir-massin

Sorry, we wisten niet dat die foto's schadelijk zijn anders hadden we de foto niet gemaakt.

Als ik een ziekenhuis bezoek vragen ze eerst of ik dit, dat, zo en zus heb. En dan pas gaan ze je behandelen. Zo werkt het overal in Nederbland.
Laatst gewijzigd door Anir-massin op 05 mar 2013 19:09, 2 keer totaal gewijzigd.

manondoris

dus de tandarts moet bij iedere foto die hij maakt vragen of je zwanger bent volgens u????? dat is iets wat je zelf zegt bij je bezoek aan de tandarts omdat er mischien meerdere behandelingen bij de tandarts schadelijk voor het kindje kunnen zijn ! beetje omgedraaide wereld vind ik :?

Anir-massin

manondoris schreef:dus de tandarts moet bij iedere foto die hij maakt vragen of je zwanger bent volgens u????? dat is iets wat je zelf zegt bij je bezoek aan de tandarts omdat er mischien meerdere behandelingen bij de tandarts schadelijk voor het kindje kunnen zijn ! beetje omgedraaide wereld vind ik :?
Je weet heel goed dat artsen in Nederland je niet behandelen voordat ze alles over je weten.
Ze stellen heel veel vragen:
Ben je zwanger, heb je dit, heb je dat, gebruik je dit, gebruik je dat, heb je ooit dit en dat dat gehad.
Dit zijn vragen die alle artsen in in NL stellen, voordat ze iemand behandelen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

En de bordjes die er hingen ter waarschuwing in het kamertje met rontgenappaatuur niet gezien ?
Bovendien is de dosis straling zeer gering met de moderne apparatuur en zit de kaak gelukkig ver van de buik.
Laatst gewijzigd door bprosman op 05 mar 2013 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.

weetnietveel

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Anir-massin als je de vragenlijst ingevuld hebt dan wist de tandarts wel dat je vrouw zwanger was en heeft de receptioniste toch gelijk?

manondoris

nou sorry hoor ,maar die verantwoordelijkheid ligt toch echt bij jezelf :? mijn tandarts vraagt het nooit ! maar mocht ik weer zwanger worden zal ik zoiets alltijd zelf melden !!

weetnietveel

Voor de wijziging van ts stond er dat er een vragenlijst was ingevuld, vandaar mijn reactie.

manondoris

ja die is weer snel weggehaald :roll: raar verhaal weer ,kan het bijna niet serieus nemen eigenlijk !

tenormin

manondoris schreef:nou sorry hoor ,maar die verantwoordelijkheid ligt toch echt bij jezelf :? mijn tandarts vraagt het nooit ! maar mocht ik weer zwanger worden zal ik zoiets alltijd zelf melden !!
Zou toch zweren dat je een man was. Foutje dan :wink:

manondoris

Hahaha ,ik dacht dat iedereen dat wel wist tenormin :D

tenormin

bprosman schreef:En de bordjes die er hingen ter waarschuwing in het kamertje met rontgenappaatuur niet gezien ?
Bovendien is de dosis straling zeer gering met de moderne apparatuur en zit de kaak gelukkig ver vande kin.
Mijn tandarts heeft geen kamertje apart. Hangt ook geen waarschuwing. Je ligt gewoon in de stoel en je houd zelf het plaatje vast tegen de tand of kies. Hij verdwijnt wijselijk wel even uit zicht :lol: .

Anir-massin

manondoris schreef:ja die is weer snel weggehaald :roll: raar verhaal weer ,kan het bijna niet serieus nemen eigenlijk !
Ja. Ik heb die vragenlijst ingevuld en daarin stond dat mijn vrouw zwanger is. De vragenlijst hebben we bij de receptionist ingeleverd. 5 minuten later hebben we de foto gemaakt.

Toen we tegen de tandarts zeiden dat ze zwanger is, schrok hij en zijn assistente zei "heeee". Ik wist niet waarom. Pas nu weet ik hoe het kwam.

Receptionist heeft geen gelijk, omdat ze de vragenlijst niet eens had gelezen. Ze heeft ook niets gezegd over zwangerschap. Als de straling niet gevaarlijk is zoals ze beweert, waarom moest ik die kamer verlaten? Als de straling niet gevaarlijk is, dan hebben alle ander tandartsen ongelijk als ze zeggen dat het gevaarlijk is.

weetnietveel

Okee dan had ze geen gelijk.
Als die röntgenfoto's werkelijk gevaarlijk zijn voor zwangere vrouwen en die tandarts heeft dat niet duidelijk kenbaar gemaakt dan vind ik dat hij nalatig heeft gehandeld.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Hij verdwijnt wijselijk wel even uit zicht
Ja allicht, bij jou worden er maar 1 of 2 foto's gemaakt, en ik hoop voor die tandarts dat hij toch meer dan 1 patient heeft.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Anir-massin schreef:
manondoris schreef:ja die is weer snel weggehaald :roll: raar verhaal weer ,kan het bijna niet serieus nemen eigenlijk !
Ja. Ik heb die vragenlijst ingevuld en daarin stond dat mijn vrouw zwanger is. De vragenlijst hebben we bij de receptionist ingeleverd. 5 minuten later hebben we de foto gemaakt.

Toen we tegen de tandarts zeiden dat ze zwanger is, schrok hij en zijn assistente zei "heeee". Ik wist niet waarom. Pas nu weet ik hoe het kwam.

Receptionist heeft geen gelijk, omdat ze de vragenlijst niet eens had gelezen. Ze heeft ook niets gezegd over zwangerschap. Als de straling niet gevaarlijk is zoals ze beweert, waarom moest ik die kamer verlaten? Als de straling niet gevaarlijk is, dan hebben alle ander tandartsen ongelijk als ze zeggen dat het gevaarlijk is.
Het invullen van die vragenlijst heeft niet zoveel nut als er voor de behandeling niet naar gekeken wordt.
Maar ik snap ook niet waarom jullie pas na de foto zeiden dat je vrouw zwanger was. Je moet dan toch enig idee hebben dat dat van invloed was voor de röntgenfoto.

tenormin

bprosman schreef:
Hij verdwijnt wijselijk wel even uit zicht
Ja allicht, bij jou worden er maar 1 of 2 foto's gemaakt, en ik hoop voor die tandarts dat hij toch meer dan 1 patient heeft.
Nee, jij kan je daar niet meer inschrijven, zit tot zijn nek in het werk :mrgreen:

Gesloten