LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moeten intake kosten vermeld worden?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
BoeBeertje

Moeten intake kosten vermeld worden?

Ongelezen bericht door BoeBeertje »

Hallo allemaal,

Ik ben een aantal maanden geleden naar de huisarts gestapt met depressieve klachten en ben vervolgens doorverwezen naar een psychiatrisch verpleegkundige van Indigo.

Voor mijn eerste afspraak ben ik eerst gaan kijken op de website om achter de kosten van de behandeling te komen aangezien ik als student geen cent teveel heb. Op deze site staat duidelijk aangegeven dat ik een eigen risico heb van 350 euro en dat er een eigen bijdrage is van 20 euro per gesprek. Er staat dus niets over eventuele kosten van een intake. Dit waren bedragen waar ik wel mee kon leven, dus besloot met de 'behandeling' te beginnen

Tijdens het eerste gesprek vroeg de spychiatrisch verpleegkundige naar mijn naam en verzekeringgegevens en ging vervolgens verder met de behandeling, oftewel geen uitleg over kosten. dit gesprek duurde circa 90 minuten.

Na het tweede gesprek (ongeveer 60 minuten) besloot ik dat de hulp van indigo niet wat voor mij was en gaf aan hier mee te willen stoppen. Dit was allemaal prima.

Nu krijg ik afgelopen zaterdag een vergoedingsoverzicht van mijn zorgverzekering met een rekening van 256,42 voor Indigo. Ik heb hier nooit een rekening/factuur van ontvangen. Ik vraag mij af waarom ik nooit ben ingelicht over een dergelijk bedrag, hoort dit niet voorafgaand aan de behandeling aangegeven te worden, of in ieder geval op de website vermeld te staan? Ik vermoed dat het bedrag voornamelijk staat voor de intake, maar weet dit niet zeker. Mijn zorgverzekering kon mij hier ook niet bij helpen (wat op zich al belachelijk is).

Ik vindt dat de website van Indigo op dat punt erg misleidend is, ik heb namelijk geen enkel idee waar ik aan begon. Mag dit zomaar?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

GJvdZ

Re: Moeten intake kosten vermeld worden?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Nee, je hoeft geen rekening te ontvangen; die sturen ze direct naar jouw zorgverzekering. Omdat je een eigen risico hebt van 350 euro stuurt de zorgverzekering jou een rekening om dat deel (plus de eigen bijdrage) te voldoen. Als de rekening bijvoorbeeld 600 euro was geweest had je een rekening van 350 euro gekregen en had de verzekering de rest betaald.

Het is niet anders dan met andere medische behandelingen.

vroem

Re: Moeten intake kosten vermeld worden?

Ongelezen bericht door vroem »

Op deze site staat duidelijk aangegeven dat ik een eigen risico heb van 350 euro en dat er een eigen bijdrage is van 20 euro per gesprek.
ik neem aan dat je begrijpt dat die 20 euro niet is wat indigo berekent per consult of per uur...
in dat overzicht staat die 256 euro als declaratie van indigo, waar 2 gesprekken van bij elkaar dus 2,5 uur aan besteed zijn, plus nog administratieve tijd (verslaglegging gesprekken) waar je weliswaar niet bij geweest bent, maar het is wel tijd die aan/voor jou besteed is, en die dus gewoon terecht in rekening is gebracht lijkt mij.
Wil je weten hoe die 256 euro precies is opgebouwd kan je dat natuurlijk navragen, maar zoals ik het begrijp is dit niet iets wat regelrecht bij jou in rekening is gebracht (nog niet in ieder geval) maar door de verzekering is uitgekeerd aan indigo.

Gesloten