Nou, ik heb niet zoveel zin om voor de gevolgen van slechte keuzes van anderen op te draaien, zeker als we het maken van die slechte keuzes ook nog aan gaan moedigen door te gaan werken met een vrijwillig verhoogd eigen risico.John van Drongelen schreef:Hallo Nijogeth,
Ook volwassenen maken keuzes,die niet zijn verstandig zijn.
We leven nou eenmaal in een land waar we elkaar helpen.
Nederland is geen Verenigde Staten!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nationaal Zorgfonds moet er komen!
Re: Nationaal Zorgfonds moet er komen!
Waarom moeten de mensen die deze keuze wél bewust maken moeten opdraaien voor een groep die "dom" doet en door zo'n keuze misschien schulden maakt? Dat soort mensen maken toch wel domme beslissingen op financieel gebied, dus om anderen hun keuzevrijheid te beperken vind ik niet rechtvaardig.sjohie schreef:Nou, ik heb niet zoveel zin om voor de gevolgen van slechte keuzes van anderen op te draaien, zeker als we het maken van die slechte keuzes ook nog aan gaan moedigen door te gaan werken met een vrijwillig verhoogd eigen risico.John van Drongelen schreef:Hallo Nijogeth,
Ook volwassenen maken keuzes,die niet zijn verstandig zijn.
We leven nou eenmaal in een land waar we elkaar helpen.
Nederland is geen Verenigde Staten!
Er zijn regelingen voor hoe men met wanbetalers voor zorg omgaat.
En dan ook de medische mogelijkheden uit de goede oude tijd!Bob Schurkjens schreef:Het Nationaal Zorgfonds moet er komen. En de premie wil ik dan voldoen in Guldens. Met een papieren acceptgirokaart.
Het klopt trouwens niet wat je zegt. Ca. 25% van de zorgkosten worden betaald uit de verzekeringspremies. De rest wordt door de overheid uit de algemene middelen betaald, die weer voor het grootste deel worden gevuld met inkomstenbelasting. Iemand die 10k per maand verdient betaalt uiteindelijk dus veel meer dan jij.John van Drongelen schreef:Kan iemand mij uitleggen wat er mis was met het oude ziekenfonds?
Ik betaal nu net zoveel zorgpremie als iemand,die € 10 000,- per maand verdient.
Iemand met een minimuminkomen en maximale zorgtoeslag betaald zo'n 15...20 euro voor de basisverzekering.
Iemand met 10k per maand betaalt ca. 100 euro voor de basisverzekering plus zo'n 1000 euro* belasting.
Laat nu nooit meer iemand zeggen dat de ziektekosten afhankelijk moeten zijn van het inkomen: die zijn nl. al extreem inkomensafhankelijk.
*) Uitgaven rijksoverheid 264 miljard, waarvan 69 miljard voor zorg. Die persoon met 10k per maand betaalt zo'n 5000 euro belasting per maand. 69/264 x 5000 = 1300 euro. Omdat de berekening nogal grof is ronden we dat conservatief af naar 1000 euro per maand voor de zorg
-
Ik kreeg net een bericht,dat Edith Schippers (VVD) de verplichte eigen bijdrage wilt verhogen naar € 500,- in 2018.
Kan iemand dit bevestigen?
En waar kreeg je dat bericht?
-
Het staat op Zorgwijzer.nl
-
Edith, kom er maar in!John van Drongelen schreef:Ik kreeg net een bericht,dat Edith Schippers (VVD) de verplichte eigen bijdrage wilt verhogen naar € 500,- in 2018.
Waarschijnlijk kan niemand het bevestigen, omdat het niet waar is. Maar dat zal in deze discussie vermoedelijk als niet zo relevant worden gezien.