LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nota dermatoloog

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
t hermans

nota dermatoloog

Ongelezen bericht door t hermans »

In het kader van vroegtijdige ontdekking huidkanker ging mijn zoon naar de dermatoloog in het atrium ziekenhuis in Heerlen.
Gelukkig was na een consult van 10 minuten met een visuele controle, de conclusie dat er niets aan de hand was.
Alleen de nota viel zwaar tegen. Voor het gebruik van de onderzoekkamer stond een bedrag van 69,13 euro :? en het consult zelf kostte nog eens 38,64 euro. In totaal kostten deze 10 minuten 107,77 euro. Is dit een normaal bedrag voor zo'n consult?
De financiële administratie van het ziekenhuis gaf aan dat, ongeacht wat er in een consult wordt gedaan er een "gemiddelde" prijs wordt berekend. Maar dit lijkt mij, voor het gebruik van de onderzoekkamer, toch wel erg extreem,.
Het frappante is ook dat de zorgverzekering hier niet inhoudelijk op wil in gaan. Controle van de rekening kan ook alleen maar als je onder je eigen risico blijft.
Mijn vragen dus of dit een normale prijs is en of het normaal is dat een zorgverzekering hier zo ongeïnteresseerd op reageert? :roll:

brenda229

Re: nota dermatoloog

Ongelezen bericht door brenda229 »

een behandeling wordt een dbc code gehangen, kan zijn dat u zoon in verhouding duur uit is en een andere behandeling even duur is maar veel uitgebreider is. Het valt dan onder de zelfde dbc code.
(diagnose behandel combinatie).
Zo zie je dat je voor een consult bijna 200 euro moet betalen maar dat iemand anders voor een behandeltraject de zelfde 200 euro moet betalen. Omdat het onder de zelfde dbc code valt.
het is wel zuur dat het gelijk van je noclaim af gaat.

Er is vanuit de overheid hier voor gekozen.

malaga

Ongelezen bericht door malaga »

t hermans schreef:In het kader van vroegtijdige ontdekking huidkanker ging mijn zoon naar de dermatoloog in het atrium ziekenhuis in Heerlen.
Gelukkig was na een consult van 10 minuten met een visuele controle, de conclusie dat er niets aan de hand was.
Alleen de nota viel zwaar tegen. Voor het gebruik van de onderzoekkamer stond een bedrag van 69,13 euro :? en het consult zelf kostte nog eens 38,64 euro. In totaal kostten deze 10 minuten 107,77 euro. Is dit een normaal bedrag voor zo'n consult?
De financiële administratie van het ziekenhuis gaf aan dat, ongeacht wat er in een consult wordt gedaan er een "gemiddelde" prijs wordt berekend. Maar dit lijkt mij, voor het gebruik van de onderzoekkamer, toch wel erg extreem,.
Het frappante is ook dat de zorgverzekering hier niet inhoudelijk op wil in gaan. Controle van de rekening kan ook alleen maar als je onder je eigen risico blijft.
Mijn vragen dus of dit een normale prijs is en of het normaal is dat een zorgverzekering hier zo ongeïnteresseerd op reageert? :roll:
De dbc code's zijn zo vastgelegd, daar doe je niets aan.
Bij een andere patient duurt zo en behandeling misschien 2 uur, dan is het toch dezelfde prijs.
Kijk, bij een ziekenhuisopname kom je als voorbeeld s'middags om 17 uur en je wordt op dag X s'morgens om 9 uur ontslagen, moet je 2 volle dagen betalen en dat ligt zo rond de 800 euro per dag !

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Kijk, bij een ziekenhuisopname kom je als voorbeeld s'middags om 17 uur en je wordt op dag X s'morgens om 9 uur ontslagen, moet je 2 volle dagen betalen en dat ligt zo rond de 800 euro per dag !
Sinds de invoering van de dbc's is er geen sprake meer van "ligdagen". Ook deze vallen namelijk onder het dbc. Als je dus in een ziekenhuis op consult komt en de diagnose is heel zwaar, maar je gebruikt de zorg niet die bij de diagnose hoort (je gaat dood of je ziet af van verdere behandeling in (dat) ziekenhuis), dan mogen ze toch die dure dbc die bij die ernstige diagnose hoort berekenen. En dat gebeurt ook. Bijvoorbeeld iemand die met een hersenbloeding op de eerste hulp binnen komt en de volgende dag overlijdt, moet toch de volledige dbc voor behandeling van de hersenbloeding betalen. Andere mensen liggen daarvoor misschien 2 weken in het ziekenhuis , krijgen fysiotherapie en diverse onderzoeken. De dode persoon krijgt niets, ja, hij is misschien doodgegaan omdat het ziekenhuis niet tijdig heeft ingegrepen. Toch beurt het ziekenhuis het geld. Het is erg krom en voor de gewone burger (met eigen risico) onacceptabel. Dit systeem moet afgeschaft worden! Op deze manier wordt de patient moedeloos, want in feite is er geen mogelijkheid om zuinig te doen: de rekeningen zijn onbegrijpelijk en ongrijpbaar. Waarom doet de politiek hier niets aan? De gezondheidszorg gaat zo failliet.

Ik vind het nog niet zo erg, zolang alle zorg verzekerde zorg betreft. Maar ik vind dat er voor onverzekerde zorg toch op een normale manier afgerekend moet worden. En ik bij onverzekerde zorg horen zowel behandelingen die niet onder de basisverzekering vallen als behandelingen van mensen die niet of anders verzekerd zijn.
Een oplossing is het Belgische systeem: eigen bijdragen (zogenaamde remgelden) per consult/behandeling/opnamedag. Dat is veel logischer en redelijker.

malaga

Ongelezen bericht door malaga »

[/quote] Sinds de invoering van de dbc's is er geen sprake meer van "ligdagen". Ook deze vallen namelijk onder het dbc.[/quote]
@ Mathilde D.
Wist ik niet, dat dit is veranderd.
Al een tijdje geleden, dat ik in het Ziekenhuis was, toen was het nog zo.
Bedankt voor de informatie :D

t hermans

Ongelezen bericht door t hermans »

Allemaal bedankt voor jullie reactie. Nu weet ik in ieder geval hoe het geregeld is.

helpendhandje

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Misschien een inkoppertje maar ik zeg even heel eerlijk; het belangrijkste is het dat uw zoon niks mankeert, dat is het belangrijkste.
Fijn dat dát goed is. Top!

Gesloten