LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nota van PsyQ

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Franz Fuchs

Nota van PsyQ

Ongelezen bericht door Franz Fuchs »

Beste lezer,

Recent heb ik een brief ontvangen van mijn zorgverzekeraar om mij erop te wijzen dat er een nota voor mij is verwerkt. Dit is een nota gestuurd door de "Pernassia Bavo Groep" oftewel PsyQ van €500 waarvan €200 eigen risico voor een eenmalig telefoongesprek. Ik ben nooit in behandeling geweest, en ik ben nooit een contract aangegaan met deze instelling. Wel hebben ze mijn informatie geregistreerd naar aanleiding van een telefoongesprek met "PsyQ". Ik heb nader onderzoek gedaan en het blijkt dat meerdere mensen dit als onrecht hebben ervaren, dit heeft mij ook herleidt tot de pagina waar de behandelkosten worden gespecificeert, en tot mijn verbazing staat hier aangegeven dat een telefonisch intakegesprek onder een volwaardige behandeling wordt gerekend. Blijkbaar ongeacht of een behandeling wordt uitgevoerd. Is dit rechtsgeldig? Mag enige zorgverlener kosten rekenen voor een telefonisch intakegesprek zonder dat er spraken is van een persoonlijke intake en zonder dat zij een rechtsgeldig kenmerk van mij hebben zoals een handtekening?

Mvg

sonja1977

Re: Nota van PsyQ

Ongelezen bericht door sonja1977 »

Ik heb helaas ook met deze instantie te maken en eenzelfde rekening gekregen voor alleen het staan op een wachtlijst (intakes etc. vielen in een voorgaand jaar). Heb een specificatie opgevraagd en daarin geeft men aan dat je € 200,- moet betalen aan eigen risico voor alles wat langer dan 100 minuten geduurd heeft. Tot 100 minuten is € 100,-.
Los van je vraag of e.e.a. wettelijk mag, lijkt het enkele telefoongesprek van TS toch korter te duren dan 100 minuten.
Helaas dacht ik dat ook, maar bij opvragen van een gedetailleerde specificatie blijkt dat er naast het korte cliëntencontact een overschot aan administratieve handelingen op de lijst te staan, zodat het aantal minuten net boven de 200 zit.
Dit topic is weliswaar anders, omdat ik wel wist dat ik ingeschreven stond en TS niet, maar ik ga dit toch aandachtig volgen.

Franz Fuchs

Beste Sonja,

Het klinkt belachelijk dat een zorgverlener kosten mag rekenen voor een telefonisch intake gesprek, waar geen persoonlijk vervolg aan vast zit. En €500 euro is heel veel geld voor een telefoongesprek van hooguit 15 tot 20 minuten waarin ik financieel nergens mee heb ingestemd. Ik heb dat DBC eens doorgelezen, en het blijkt dat het model speciaal is ontwikkeld om mensen zo snel mogelijk aan de zorg vast te weven, namelijk bij het "eerste directe of indirecte contact". Ja, want de zorgverzekeraar betaald het toch wel, nou mooi niet. PsyQ lijkt dit dan ook tot op de grens te exploiteren. Hoe dan ook, het klinkt voor mij zeer onwerkelijk dat PsyQ kosten mag rekenen, terwijl ik nooit een contract heb getekend. Kan iemand mij dit beter uitleggen?

sonja1977

Beste Franz,

Ik heb ook nooit iets getekend hoor.
Ben er vanuit gegaan dat een wachtlijst een wachtlijst is en pas gaat tellen op het moment dat je een behandeling krijgt. Ik heb mijn verzekering gebeld aangezien zij het grootste gedeelte moeten betalen, maar de medewerkster leek zich er niet erg druk om te maken. Ook mijn huisarts kon verder niks doen. Voor mijzelf vrees ik dat ik mij beter had moeten verdiepen i.p.v. ergens op te vertrouwen.
Heb je via de site al een specificatie aangevraagd? Want het bedrag van € 200,- geeft aan dat er bij hun (!) meer gedaan/geregistreerd is dan een telefoongesprek. Misschien dat je daar iets wijzer van wordt.
Staat er op jouw factuur ook "DBC genaamd Geen verblijf/behandeling kort van 200-399 minuten ad € 525,62"? Dan komt de € 200,- eigen risico er namelijk nog eens extra bij...

Ben benieuwd of we het over eenzelfde factuur hebben.

groeten,
Sonja

Franz Fuchs

Zelf heb ik nooit in een wachtrij gestaan, er is een afspraak gemaakt voor een intakegesprek. Deze is later door mij herzien en afgezegd. Vanaf dit moment had ik verwacht klaar te zijn met deze organisatie, echter werd ik weken daaropvolgend herhaaldelijk lastig gevallen door meerdere psychiatrische onderdelen van PsyQ. En achteraf denk ik dat dit bedoeld was om de kosten op te laten lopen, maar ik heb de gesprekken nooit lang gehouden. Ik kan mij niet voorstellen dat ze meer dan 200 minuten bezig zijn geweest. Dat is 3 uur en 20 minuten! Deze hele praktijk stinkt. En ik heb het gevoel dat ik weinig kan doen tegen deze organisatie en dat ik toch moet betalen, lijkt jou dat correct?

Wat de nota betreft, de kosten worden aangeduid als "DBC GGZ ambulant" opgestuurd door "STICHTING PARNASSIA BAVO GROEP", er geen enkel verder detail vermeld.

Mvg. Franz

sonja1977

Beste Franz,

Herkenbaar... Alhoewel de codering anders is, deel ik jouw mening over Psyq helaas wel.
Ondanks dat jij de gesprekken niet lang gehouden hebt, tellen ze wel mee.
Op mijn specificatie staat een opsomming van 240 minuten, waarvan er maximaal 30 mét mij geweest zijn (lees: afsluiting van het dossier omdat ik het na een jaar wachtlijst wel genoeg vond).
De rest bestaat allemaal uit "interne patiëntbespreking" waar ik toch geen controle op heb. Ben heel benieuwd hoe dit bij jou gaat aflopen en of er nog meer mensen zich hier melden.
Succes en laat weten hoe het gaat, zeker omdat jij nog niet eens een intakegesprek gehad hebt!

groeten,
Sonja

Franz Fuchs

Ik hoop ook dat meer mensen zich melden, en nog het liefst dat er eindelijk iets gedaan wordt aan het DBC systeem. Ik zal in ieder geval een specificatie opvragen, waarschijnlijk is het uiteindelijk toch het verstandigste om te betalen. Maar dit zal voor mij wel een eenmalige vergissing zijn.

Ik koppel de specificatie terug en goed bedankt voor uw meedenken.

Mvg. Franz

sonja1977

Graag gedaan en ben zeker benieuwd naar de specificatie (bij mij duurde dat wel een maand na aanvraag en dat kon alleen via de site van Parnassia Groep (kopje factuur). Zie daar overigens staan dat als een afspraak korter dan 24 uur afgezegd is, dat de kosten dan wel berekend worden. Misschien dat dit ook bij uw annulering van toepassing was?
Heb zelf ook deels betaald (verplichte eigen risico volgt bij mij nog) omdat ik geen zin had in een slepende strijd en ook wel inzag dat ik mij beter had moeten laten informeren over de DBC-code(anderzijds wat kun je doen aan mailtjes en telefoontjes die vanuit hun kant komen en die ze dus wel doodleuk declareren / mailtje van drie regels = 15 minuten).
Ik wacht uw terugkoppeling hier zeker af!

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De Nederlandse Zorg Autoriteit controleert de sector. Ik heb begrepen, dat zij het hiermee niet eens zijn. Ik ga ervan uit dat u met veel kans op succes een klacht kan indienen tegen deze rekening. Bel zelf ook even met de NZA in Utrecht: 0900-7707070. Tot 14:00 uur. Geef dan wel even de dbc-code door die berekend is. Ik ben benieuwd naar hun advies. Of misschien delen ze direct een boete uit aan dit bedrijf op basis van uw melding?

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Even los van het wel of niet mee eens zijn. Op de website van psyq, staat bij behandelkosten uiteengezet hoe en welke kosten ze allemaal in rekening brengen. Na het gelezen te hebben staat daarin duidelijk vermeld de kosten + opbouw zoals u beiden aangeeft bij u in rekening zijn gebracht.
Zie: http://www.psyq.nl/Service/Over-PsyQ/Kosten-behandeling

Ik vraag mij af dat indien de NZA het hier niet mee eens, waarom ze dan niet ingrijpt? Of zou psyq zich op het randje van toelaatbaarheid begeven? Het is mijn inziens wel makkelijk en snel geld verdienen door psyq. Temeer ook omdat bepaalde facetten moeilijk controleerbaar zijn.
Ik ben erg benieuwd wat de NZA u informeert als u hierover contact met ze hebt opgenomen.

Franz Fuchs

Shine,

Dat zij kosten mogen rekenen voor het telefoongesprek, dat vindt ik al vreemd. Als ik mij namelijk uit het register wil laten verwijderen, dan kan dat ineens alleen schriftelijk want ze kunnen mij identiteit niet controleren per telefoon. Mocht het toch zo zijn dat ze hier mee weg kunnen komen en inderdaad op het randje zitje dan heb ik gewoon pech. Maar lees goed: €500 euro, dat is toch een zeer onmogelijk en brutaal bedrag?

sonja1977

Bedankt voor de tip!
Ik heb zojuist gebeld met NZA en melding gedaan van de opbouw van mijn specificatie (datum/omschrijving/tijdsduur). Met name de administratieve handelingen die gedeclareerd zijn, is daarbij een aandachtspunt. Ze gaan dat doorsturen naar de afdeling die zich bezig houdt met het evt. meer in rekening brengen dan er daadwerkelijk gehouden is om zodoende mogelijk (!) tot een ander/hoger DBC te komen (hij had er een woord voor maar kan mijn handschrift niet meer lezen :? ). Verder gaf hij aan dat ze geen individuele gevallen bekijken/oplossen, dat men dit via de eigen zorgverzekering moet doen. Overigens gaf hij wel aan meer meldingen gehad te hebben over de intakes van Psyq, dus wellicht dat TS er ook wat aan heeft om te bellen na ontvangst van de specificatie.

Vredenburg

Ongelezen bericht door Vredenburg »

Mijn huisarts heeft mij, nadat ik met accute stress-stoornis uit Thailand kwam doorverwezen naar PsyQ.
Ik heb daar een intake en adviesgesprek gehad, bij het adviesgesprek kreeg ik te horen dat ik in het team was besproken en ik 5 maanden later terug kon komen voor behandeling (accute stress-stoornis?)
Dit vond mijn maatschappelijk werkster (ik zit in een revalidatietraject bij het ziekenhuis) te lang duren, zij heeft een andere psycholoog ingeschakeld waar ik de week daarop terecht kon, gelukkig.

Nu heeft PsyQ voor de 2 gesprekken die ik heb gehad (indirecte en directe tijd) € 505,00 in rekening gebracht, daarnaast moest ik nog een eigen bijdrage van € 200,00 betalen, in totaal dus een bedrag van
€ 705,00.
Hoezo zorgverzekering duurder omdat de kosten steeds hoger worden, gek hé.

Ik heb een klacht bij PsyQ ingediend, hier konden ze uiteraard niets voor mij betekenen. Nu heb ik een klacht ingediend bij de Nederlandse Zorgautoriteit zij kunnen ook niets voor mij betekenen aangezien het een indivuele klacht betreft.
Ik roep dus mensen op die een soort gelijke klacht over PsyQ hebben om een mail te sturen naar de NZA om samen sterk te staan en PsyQ laten stoppen met het vragen voor dit soort bedragen, idioot gewoon! En om nu te zeggen dat ik een kundige psychologe had, NEE zéér zeker niet

Mijn advies is, als we allen een klacht sturen naar NZA, staan we zeker sterker, ik lees dat er meerdere mensen zijn met een klacht.

Succes allemaal!

Nad123

Ongelezen bericht door Nad123 »

Beste lezers,

Helaas ben ik zelf ook de dupe van een DBC factuur van Psyq die niet blijkt te kloppen. De factuur bedraagd €525,62 en is opgebouwd uit 7 behandelmomenten of interne besprekingen die ofwel in het aantal minuten niet blijkt te kloppen (telefoongesprek van 2 minuten met de receptie voor het verzetten van een behandeling wordt op 30 minuten telefonisch contact met een behandelaar berekend) ofwel nooit hebben plaatsgevonden.
Psyq claimt dat de door mij op tijd afgebelde behandelingen wel hebben plaatsgevonden en geven geen enkel commentaar over mijn bezwaar hiertegen.
Feitelijk heeft er naar mijn weten enkel een telefonisch aanmeldgesprek van 20 minuten en een intakegesprek van 40 minuten op lokatie plaatsgevonden. De overige behandelingen heb ik bijtijds afgebeld omdat bij navraag (voor de 4e keer!) bleek dat ik toch een eigen bijdrage moest betalen van €200,-.
Dat dit mogelijk is is natuurlijk van de zotten! Belachelijk dat hulpbehoevende mensen hier de dupe van zijn!

Ik heb reeds contact gehad met het NZA en een melding gedaan op hun website en ik verzoek iedereen die een dergelijk conflict met Psyq heeft dit ook te doen!
Zodra zij genoeg meldingen binnen hebben maken ze hier werk van! Ze gaven aan erg graag meldingen over deze zaak binnen te krijgen omdat ze inmiddels op de hoogte zijn, ze kunnen echter zaak maken als er voldoende meldingen binnen zijn. DOEN DUS!
Helaas zal dat voor mij en de andere reeds gedupeerden niet zoveel verschil maken, want de factuur moet nou eenmaal betaald worden, maar het roept deze maffiapraktijken van Psyq iig een halt toe!
Vergeet niet de specificatie van Psyq (direct aanvragen na ontvangst van de nota van de zorgverzekeraar of Psyq zelf aanvragen want er gaan 6 weken overheen voor deze binnen is) mee te sturen!
In mijn geval is mijn zorgverzekeraar, Cz, niet geinteresseerd zich te buigen over deze foutieve factuur. Dat is volgens NZA nalatigheid van de zorgverzekeraar en zal ook aangepakt worden bij voldoende meldingen. Vergeet dit dus niet mee te nemen in de melding over Psyq, als daar geval in jullie geval sprake van is.

Succes!

N

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Nad123 schreef:Helaas zal dat voor mij en de andere reeds gedupeerden niet zoveel verschil maken, want de factuur moet nou eenmaal betaald worden, maar het roept deze maffiapraktijken van Psyq iig een halt toe!
Lijkt mij niet, de partij die zich op rechtsgevolg beroept draagt immers de bewijslast. I.c. dient dus de PsyQ te bewijzen dat de behandelingen hebben plaatsgevonden.

sonja1977

Wat goed (ondanks dat het vervelend is!) dat er meer mensen nu meldingen doen.

De melding van Nad123 lijkt erg veel op die van mij. Ook bij mij zijn telefoongesprekken en emailtjes (van drie zinnen dat er nog geen plek was voor een behandelgroep) genoteerd als bijv. halve uren.
Ook staan er patiëntbesprekingen op terwijl ik helemaal niet in behandeling stond, maar op een wachtlijst (lijkt mij dat ik dan in één zin besproken kan zijn).
Op die manier zit ik aan het aantal minuten waarvoor ik nu € 200,- moet betalen i.p.v. € 100,-.

Ik heb de rekening van het verplicht eigen risico nog niet ontvangen (€ 200,-) maar ga die zeker niet klakkeloos betalen. Laat ze maar aantonen dat ze daadwerkelijk zoveel werk aan mij gehad hebben.
Desnoods ga ik naar juridisch loket of via mijn rechtsbijstandverzekering als dat daarbij hoort.

Schandalig dat ze mensen die de stap zetten voor psychische hulp nog meer in de put lijken te helpen.

Franz Fuchs

Na een volle maand maand heb ik dan de nota ontvangen. Ik post het hier nog voor de geinteresseerde.

* 19 september 2012, telefonisch aanmeldgesprek met een behandelmedewerker van de Centrale Aanmeldservice, totaal 80 minuten.
* 28 oktober 2012, telefonisch contact, totaal 10 minuten
* 30 oktober 2012, interne patientenbespreking n.a.v niet verschijnen op intakegesprek, totaal 60 minuten
* 15 november 2012, zorgcoordinatie n.a.v niet verschijnen op intakegesprek, totaal 15 minuten
* 24 november 2012, zorgcoordinatie i.v.m wijziging, totaal 30 minuten
* 25 november 2012, zorgcoordinatie i.v.m wijziging, totaal 30 minuten
* 11 januari 2013, interne patientenbespreking, totaal 35 minuten
* 21 januari 2013, administratieve handelingen rondom sluiting dossier, totaal 25 minuten

Geen verblijf/diagnostiek van 200-399 minuten, ad €500.57

Grappig, een telefoongesprek van ongeveer 30 minuten is mooi afgerond 80 minuten geworden. En mij betrekken in een patientenbespreking van 60 minuten, dat is praktisch onmogelijk aangezien zij nauwelijks informatie hebben wat mijn gezondheid betreft. Oh, en een dossier sluiten, dat kost ook geld!
Best verontrustend wat zij durven te rekening naar aanleiding van een telefonisch intakegesprek. Ik ga nogmaals maar bellen met de NZA om de rekening door te koppelen, en ik ga ook mijn telefoonrekening is raadplegen. Kan niet fout gaan dit.

sonja1977

Echt schandalig...
Het is dat ik niet zo nodig met mijn kop op tv moet (ook i.v.m. de problematiek) maar eigenlijk zou hier door programma's als Radar/Kassa aandacht aan besteed moeten worden!

Opgeluchte vrouw

Ongelezen bericht door Opgeluchte vrouw »

Beste mensen,

Allereerst vind ik het heel erg naar voor je Frans Fuchs! Dat zou niet mogen kunnen...! Ik heb zelf ook informatie bij ze opgevraagd (vrijdag 4 april 2013) en toen werd mij duidelijk gemaakt dat een gesprek rondom informatie geen kosten met zich mee dragen.

De kosten gaan lopen vanaf het moment dat je tijdens het intakegesprek in overleg met de psycholoog (die bij het intakegesprek aanwezig is) besluit om in behandeling te gaan bij PsyQ. Opdat moment wordt met terugwerkende kracht de kosten in rekening gebracht (met terugwerkende kracht) vanaf de datum dat je je telefonisch hebt aangemeld bij PsyQ. Mij werd ook verteld dat als er in overleg (om welke reden dan ook) besloten wordt om geen behandeling bij PsyQ aan te gaan, dat er dan ook geen kosten aan verbonden zijn.
Als ik jou was Frans, zou ik hier zeker werk van maken!!! Ik wens je veel succes en sterkte en als ik je ergens mee kan helpen (qua advies), dan doe ik dit graag.

Sonja, aangezien jij als op de wachtlijst staat heb je inderdaad te maken met een eigen bijdrage van de GGZ van vorig jaar. Per 1 januari 2013 is deze eigen bijdrage voor de GGZ gestopt, maar je moet de eigen bijdrage van 2012 in het jaar van 2013 betalen. Aangezien PsyQ een 2e lijnsbehandeling is en daarmee altijd langer duurt dan 100 minuten, zit je vast aan een eigen bijdrage van de GGZ van 200 euro.

Ik hoop jullie zo wat verder geholpen te hebben.

Gegroet,
een opgeluchte vrouw

sonja1977

Beste "opgeluchte vrouw",

Vanzelfsprekend moet ik betalen voor het staan op een wachtlijst, daar is geen discussie over mogelijk aangezien ik zelf ervoor gekozen heb om elders hulp te zoeken. Wat betreft het argument dat de kosten altijd gebaseerd zijn op meer dan 100 minuten daar ben ik het niet mee eens. De specificatie geeft overduidelijk aan dat er vele minuten in rekening gebracht zijn die niet uitgevoerd zijn of wel heel erg ruim genomen. Wanneer die correct doorgegeven waren, zat ik onder de grens en dat zou mij toch maar mooi € 100,- schelen voor hulp die ik sowieso niet gehad heb (maar dat terzijde).
Mijn klacht is gemeld en zodra de rekening volgt, ga ik er verder mee. Laat hen maar aantonen dat een mail van drie regels sturen een half uur werk is en een telefoongesprek met mij een uur etc. etc. Tot die tijd lees ik mee, maar laat ik het rusten. Anders word ik alleen nog maar bozer over hun werkwijze :wink: .

groeten,
Sonja

Gesloten