Hallo allemaal!
Ik heb een vraag dat gaat over niet bekwaam/bevoegd zijn in de zorg (thuiszorg). Mijn oud werkgever springt soms bij in de wijk en verzorgt dan cliënten. Mijn werkgever heeft geen zorg achtergrond en heeft dus geen zorg diploma. Zij heeft regelmatig in de wijk medicatie toegediend/uitgezet, waaronder fentanylpleisters plakken. Ik heb heel het internet al afgezocht om te kijken wat de maatregelen/straffen zijn hierop. Maar de maatregelen/straffen die beschreven worden gelden alleen voor BIG geregistreerden (wat zij dus niet is, want zij is geen verpleegkundige). Iemand enig idee wat de maatregelen hiervoor zijn?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ongeschoold zorgverlenen
Re: Ongeschoold zorgverlenen
Geen zorg of handige bij klusser, ik denk dat de mensen blij zijn dat er iemand komt en ze niet zonder zitten zoals in grote delen wel gebeurde.
Mag op papier niet , maar waarom mag ik mijn eigen familie wel alles helpen en voor vreemde in dienstverband diploma nodig?
Ik mag iemand met verse oog operatie officieel niet helpen maar zelfs de belasting ingevuld en zo en dat ging prima.....
Echte thuiszorg mag dat niet.
Soms is beunhaas beter dan diploma en ook ik ontdekte vaak monteurs die knoeiwerk leverde en ik als hobbyist... weet het dan beter!
Gezien de vele griep gevallen vind ik het prima als deze persoon tijdelijk zo inspringt om toch zorg te leveren....overmacht!
Mag op papier niet , maar waarom mag ik mijn eigen familie wel alles helpen en voor vreemde in dienstverband diploma nodig?
Ik mag iemand met verse oog operatie officieel niet helpen maar zelfs de belasting ingevuld en zo en dat ging prima.....
Soms is beunhaas beter dan diploma en ook ik ontdekte vaak monteurs die knoeiwerk leverde en ik als hobbyist... weet het dan beter!
Gezien de vele griep gevallen vind ik het prima als deze persoon tijdelijk zo inspringt om toch zorg te leveren....overmacht!
stofzuigertje schreef:Geen zorg of handige bij klusser, ik denk dat de mensen blij zijn dat er iemand komt en ze niet zonder zitten zoals in grote delen wel gebeurde.
Mensen zijn inderdaad blij als zij geholpen worden, maar het gaat om risicovolle handelingen die voor veel schade kunnen zorgen. Het wassen en aankleden van mensen kan inderdaad iedereen wel, maar medicijnen toedienen zonder enige vorm van scholing is wel een ander verhaal toch?
Waarom stelt u over dat medisch handelen nieuwe vraag? U weet toch waar u dit kunt melden?
Code: Selecteer alles
ern
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 03 mar 2018 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Fentanylpleisters mogen mensen/patienten ook zelf plakken; daar is geen opleiding/diploma voor nodig.Eva2626 schreef: Mensen zijn inderdaad blij als zij geholpen worden, maar het gaat om risicovolle handelingen die voor veel schade kunnen zorgen. Het wassen en aankleden van mensen kan inderdaad iedereen wel, maar medicijnen toedienen zonder enige vorm van scholing is wel een ander verhaal toch?
Ik (zonder enige zorgdiploma) heb ook medicijnen klaargezet voor mijn opa (ook weekbakjes gevuld).
Mijn zoon had als baby een tijdje sondevoeding en ook dit deed ik.
Van mantelzorgers/partners/ouders wordt ook veel handelingen/zorg verwacht zonder enige vorm van zorg achtergrond.
Brainless schreef:Fentanylpleisters mogen mensen/patienten ook zelf plakken; daar is geen opleiding/diploma voor nodig.Eva2626 schreef: Mensen zijn inderdaad blij als zij geholpen worden, maar het gaat om risicovolle handelingen die voor veel schade kunnen zorgen. Het wassen en aankleden van mensen kan inderdaad iedereen wel, maar medicijnen toedienen zonder enige vorm van scholing is wel een ander verhaal toch?
Ik (zonder enige zorgdiploma) heb ook medicijnen klaargezet voor mijn opa (ook weekbakjes gevuld).
Mijn zoon had als baby een tijdje sondevoeding en ook dit deed ik.
Van mantelzorgers/partners/ouders wordt ook veel handelingen/zorg verwacht zonder enige vorm van zorg achtergrond.
Het klopt dat mantelzorgers/partners/ouders en cliënten zelf de handelingen mogen uit voeren. Maar als het gaat om een thuiszorg instelling is het wel verplicht dat de werknemers geschoold zijn/ bevoegd/bekwaam zijn om deze handelingen uit te voeren. Het is misschien krom, maar het staat wel in de wet.
Tussen verplicht/de wet en de praktijk zit een heel groot verschil. Uitkeringsinstanties en arbodiensten hebben ook heel veel ongeregistreerden in dienst zoals geen BIG geregistreerden artsen, geen register-arbeidsdeskundige, geen BIG/NIP geregistreerden (gz)psychologen etc. Het is niet illegaal hoewel er tegelijk geen sprake is van de WGBO of medisch beroepsgeheim. Je bent er aan overgeleverd. Ga die strijd maar eens aan; dat kost je zinloos veel energie, tijd en frustratie.
En wat eerder wordt gezegd; mantelzorgers -met name- mogen/moeten zelfs die handelingen uitvoeren zonder gedegen opleiding.
Wat een Thuiszorg instelling dus moet of mag is strijd waarvan je je wellicht moet bedenken of je die wel wilt aangaan....
En wat eerder wordt gezegd; mantelzorgers -met name- mogen/moeten zelfs die handelingen uitvoeren zonder gedegen opleiding.
Wat een Thuiszorg instelling dus moet of mag is strijd waarvan je je wellicht moet bedenken of je die wel wilt aangaan....