LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ongevraagde handelingen van een tandarts aan het gebit
-
Ongevraagde handelingen van een tandarts aan het gebit
Mijn dochter (19jr) had een afspraak gemaakt voor een jaarlijkse controle bij de tandarts. De tandarts gaf haar complimenten voor haar mooie gebit. Na de controle zei hij :"dat er foto,s gemaakt moeten worden". Daarna maakt hij ook nog een kaakfoto á € 68,00 . Ook nog een gebitsreiniging van een aantal minuten. Dit is geen vraag aan de klient...dit gebeurt gewoon. Ze zeggen: " ga maar hier staan voor de foto"... " we gaan nu reinigen." Etc etc
Na een week valt de rekening op de mat... €143,00 totaal
Ik heb contact opgenomen met de tandarts. Ik heb mijn verbazing uitgesproken over het feit dat een tandarts blijkbaar allerlei handelingen kan uitvoeren, zonder te communiceren,toestemming te vragen of dat bij de klient accoord is, en dat dat kosten met zich meebrengt wat hij gaat doen. Bv een kaakfoto á 68 €. Als de tandarts een commenciële instelling is, wil ik graag weten wat ik koop en wat t kost.
Reactie Van de tandarts: "de regel is dat ze tot 200€ mogen declareren bij de kliënt" .Ik heb nooit geweten dat deze regel bestaat. Ik kom hier nu achter omdat mijn dochter geen tandartsverzekering heeft.
En de zorgverzekering betaalt. Uiteindelijk wij, de maatschappij. Ongelofelijk.
Na een week valt de rekening op de mat... €143,00 totaal
Ik heb contact opgenomen met de tandarts. Ik heb mijn verbazing uitgesproken over het feit dat een tandarts blijkbaar allerlei handelingen kan uitvoeren, zonder te communiceren,toestemming te vragen of dat bij de klient accoord is, en dat dat kosten met zich meebrengt wat hij gaat doen. Bv een kaakfoto á 68 €. Als de tandarts een commenciële instelling is, wil ik graag weten wat ik koop en wat t kost.
Reactie Van de tandarts: "de regel is dat ze tot 200€ mogen declareren bij de kliënt" .Ik heb nooit geweten dat deze regel bestaat. Ik kom hier nu achter omdat mijn dochter geen tandartsverzekering heeft.
En de zorgverzekering betaalt. Uiteindelijk wij, de maatschappij. Ongelofelijk.
Re: Ongevraagde handelingen van een tandarts aan het gebit
Wat Michiel zegt, in principe klaag je nu dat de tandarts z'n job naar behoren doet. Foto's vallen standaard om de paar jaar of bij twijfel onder de jaarlijkse controle en daar kwam je toch net voor.
Anders start je binnen een paar jaar het topic "Gebit naar de vaantjes ondanks jaarlijkse controle". Dan kost het de gemeenschap mogelijk heel wat meer dan wat foto's en boor- en vulwerk.
Anders start je binnen een paar jaar het topic "Gebit naar de vaantjes ondanks jaarlijkse controle". Dan kost het de gemeenschap mogelijk heel wat meer dan wat foto's en boor- en vulwerk.
-
Er loopt momenteel een topic van iemand die beweert dat zijn oude tandarts het werk niet goed heeft gedaan. Een van de klachten is: te weinig foto's gemaakt. Als je zoiets wil?
Het is niet goed of het deugt niet, dat blijkt wel weer.
Het is niet goed of het deugt niet, dat blijkt wel weer.
-
Dat uw dochter van 19 geen tandartsverzekering heeft verbaast me, maar dat moet eenieder zelf weten natuurlijk.
Dat het wordt vergoed door de zorgverzekering verbaast me dan nog meer
1 a 2 x pj nd mondhygiëniste met een grondige reiniging vind ik aan te bevelen! En ja dat moet je dan betalen als je niet verzekerd bent.
Zomaar foto.s maken verbaast me ook, maar uw dochter is 19 daar valt mee te communiceren dunkt mij,
ook wb de reiniging , toch? En ze heeft een mooi gebit zei hij , dus.....?
Dat het wordt vergoed door de zorgverzekering verbaast me dan nog meer
1 a 2 x pj nd mondhygiëniste met een grondige reiniging vind ik aan te bevelen! En ja dat moet je dan betalen als je niet verzekerd bent.
Zomaar foto.s maken verbaast me ook, maar uw dochter is 19 daar valt mee te communiceren dunkt mij,
ook wb de reiniging , toch? En ze heeft een mooi gebit zei hij , dus.....?
-
Ok ok, ben nog vd oude stempel en bovendien nog tandartsdochter Mijn kinderen hebben heel mooie gebitten en zijn al sinds hun 18e zelfstandig verzekerd ( op mijn advies ), maar misschien per 31 dec as dan ook maar gaan herzien ?!
Maar communiceren kunnen ze wel
Maar communiceren kunnen ze wel
Kennelijk kan de tandarts niet communiceren.
Ik vind wel dat er duidelijker mag worden gemaakt wat er allemaal gaat gebeuren en of dit oke. Dan kan de klant zelf bepalen.
Ik vind wel dat er duidelijker mag worden gemaakt wat er allemaal gaat gebeuren en of dit oke. Dan kan de klant zelf bepalen.
-
En de dochter van 19 en de tandarts hadden in overleg gemoeten, samen, lijkt me toch niet zo heel moeilijk;
de tandarts kan iets voorstellen en nodig achten en de patiënt kan ja of nee zeggen ; je bent toch geen willoos lam?
de tandarts kan iets voorstellen en nodig achten en de patiënt kan ja of nee zeggen ; je bent toch geen willoos lam?
Tja hier ben ik het toch wel mee eens. Ook een dochter van 19 jaar valt onder de noemer volwassen en zou dus zelf in overleg moeten gaan. Het gaat tenslotte om haar zorgkosten.moederslink schreef:En de dochter van 19 en de tandarts hadden in overleg gemoeten, samen, lijkt me toch niet zo heel moeilijk;
communicatie door de tandarts is ondermaats. uitleg (''wij mogen tot 200 declareren"") klopt ook niet...
Dat er boven 250 (geen 200) een begroting gegeven moet worden betekent niet dat je als je eronder blijft kosten niet besproken hoeven te worden, laat staan waarom je iets wilt doen. Overigens wordt iemand van 19 geacht mondig te zijn, ze maakt zelf de afspraak, en wil weten hoe het gebit ervoor staat lijkt mij. Als er geen recente fotos zijn kan je zonder foto weinig zinnings zeggen. Zeker bij een 19 jarige , wat momenteel met alle energiedrankjes en zo wel tot een van de grote risicogroepen behoort.
Zuiver vaktechnisch gezien heeft de tandarts eigenlijk niets verkeerd gedaan:
BW voor cariesbeoordeling, OP voor beoordeling verstandskiezen (tenzij die er al uit zijn, dan is het onzin). en al is het weinig wat tandsteen verwijderd. Alles wat je verwacht dat gedaan moet worden. alleen de uitleg waarom eea mist, en dat is op zich best heel ernstig.
Dat er geen tandartsverzekering is , is bij een goed gebit zeer logisch en zelfs verstandig. Kijk wel of ongevallen goed gedekt zijn (qua gebitsschade) dat blijkt uit ervaring nogal eens mis te zijn, en dat blijkt meestal pas als het al te laat is...
eigenlijk klopt de titel niet, want het zijn geen ongevraagde handelingen. Als de tandarts alleen met dde ogen mag kijken en verder niets kan/mag doen is een bezoek eigenlijk ook vrij zinloos. je weet alleen dat het er op het oog netjes uitziet, maar alle mogelijke diepere problemen weet je nog steeds niet...
Dat er boven 250 (geen 200) een begroting gegeven moet worden betekent niet dat je als je eronder blijft kosten niet besproken hoeven te worden, laat staan waarom je iets wilt doen. Overigens wordt iemand van 19 geacht mondig te zijn, ze maakt zelf de afspraak, en wil weten hoe het gebit ervoor staat lijkt mij. Als er geen recente fotos zijn kan je zonder foto weinig zinnings zeggen. Zeker bij een 19 jarige , wat momenteel met alle energiedrankjes en zo wel tot een van de grote risicogroepen behoort.
Zuiver vaktechnisch gezien heeft de tandarts eigenlijk niets verkeerd gedaan:
BW voor cariesbeoordeling, OP voor beoordeling verstandskiezen (tenzij die er al uit zijn, dan is het onzin). en al is het weinig wat tandsteen verwijderd. Alles wat je verwacht dat gedaan moet worden. alleen de uitleg waarom eea mist, en dat is op zich best heel ernstig.
Dat er geen tandartsverzekering is , is bij een goed gebit zeer logisch en zelfs verstandig. Kijk wel of ongevallen goed gedekt zijn (qua gebitsschade) dat blijkt uit ervaring nogal eens mis te zijn, en dat blijkt meestal pas als het al te laat is...
eigenlijk klopt de titel niet, want het zijn geen ongevraagde handelingen. Als de tandarts alleen met dde ogen mag kijken en verder niets kan/mag doen is een bezoek eigenlijk ook vrij zinloos. je weet alleen dat het er op het oog netjes uitziet, maar alle mogelijke diepere problemen weet je nog steeds niet...
In de richtlijnen -jan 2014- van de KNMT staat :
""Röntgenopnamen niet op routinebasis
Röntgenopnamen mogen alleen worden gemaakt op grond van een individuele indicatie, naar aanleiding van een diagnostische vraagstelling, mede gebaseerd op klinische inspectie omdat eerst moet worden vastgesteld:
of de patiënt in die specifieke situatie baat heeft bij de opname;
of de diagnose ook gesteld kan worden zonder opname;
of dat de behandeling ook uit te voeren zou zijn zonder opname.""
Ref: http://www.knmt.nl/richtlijnen/richtlij ... logie.html
Röntgenopnamen mogen alleen worden gemaakt op grond van een individuele indicatie, naar aanleiding van een diagnostische vraagstelling, mede gebaseerd op klinische inspectie omdat eerst moet worden vastgesteld:
ja, en??Heeck schreef:In de richtlijnen -jan 2014- van de KNMT staat :
Nergens blijkt nu uit dat die indicaties er niet waren, wij hebben ook geen inzage in dossier tandarts waar dat in zal/moet staan. Uit het verhaal van TS, formeel geen partij in deze trouwens, blijkt ook niet dat daar niet zorgvuldig afgewogen is. alleen, dat , volgens TS die er zelf ook niet bij was, de communicatie niet klopt. Maar dat betekent nog niet dat d eindicatie ook niet klopt. TS is trouwens ook niet meer terug geweest, zoals zo vaker...
Overigens , om een OP te maken moet je uit de stoel, naar een apart kamertje, positie nemen in een apparaat, gebeurt niet in 10 seconden. Tijd genoeg om aan de rem te trekken als je iets niet wilt of niet weet waarom , en je kan dat dus prima vragen.
Zolang duurt de gemiddelde jeugd niet volgens mij.vogels schreef:Hoezo? Juist jongeren met een goed gebit kunnen 10-tallen jaren zonder tandartsverzekering.moederslink schreef:Dat uw dochter van 19 geen tandartsverzekering heeft verbaast me,
Natuurlijk moet er zo nu en dan een foto worden gemaakt, om de dingen te zien die hij met het blote oog niet kan zien.
uw dochter is 19, dus volwassen, ze had ook gewoon kunnen zeggen dat ze dat niet nodig vind.het zijn ook geen bizarre dingen die hij doet. Nu heeft uw dochter weer netjes een schoon gebit, en dat voor die paar centen
Ik wil TS wel eens horen als over een paar jaar de tandjes van dochterlief toch niet zo goed zijn als gedacht.. dan heeft deze zelfde tandarts zijn werk niet goed gedaan en is de wereld ook weer te klein.
uw dochter is 19, dus volwassen, ze had ook gewoon kunnen zeggen dat ze dat niet nodig vind.het zijn ook geen bizarre dingen die hij doet. Nu heeft uw dochter weer netjes een schoon gebit, en dat voor die paar centen
Ik wil TS wel eens horen als over een paar jaar de tandjes van dochterlief toch niet zo goed zijn als gedacht.. dan heeft deze zelfde tandarts zijn werk niet goed gedaan en is de wereld ook weer te klein.
TS wil in het vervolg graag even een telefoontje krijgen voor er iets gedaan wordt in de mond van haar meerderjarige dochter. Het is toch gieren van het lachen met de Nederlandse consument van tegenwoordig.
dan kan ze wel eens hele rare telefoontjes krijgenprem schreef:TS wil in het vervolg graag even een telefoontje krijgen voor er iets gedaan wordt in de mond van haar meerderjarige dochter