LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] open tbc uitbraak en eigen risico

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
solleila

open tbc uitbraak en eigen risico

Ongelezen bericht door solleila »

Weet iemand dat? Stel er breekt een open TBC besmetting uit. Worden mensen dan verplicht om het eigen risico aan te spreken? Heeft de overheid hier regels (protocollen) voor opgesteld. Weet iemand dit?

Chocomelk

Re: open tbc uitbraak en eigen risico

Ongelezen bericht door Chocomelk »

solleila schreef:Weet iemand dat? Stel er breekt een open TBC besmetting uit. Worden mensen dan verplicht om het eigen risico aan te spreken? Heeft de overheid hier regels (protocollen) voor opgesteld. Weet iemand dit?
Heb het vermoeden van wel ja dat dan ook het eigen risico van 350 euro (volgend jaar)
gaat gelden.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

solleila schreef:Weet iemand dat? Stel er breekt een open TBC besmetting uit. Worden mensen dan verplicht om het eigen risico aan te spreken? Heeft de overheid hier regels (protocollen) voor opgesteld. Weet iemand dit?
Verwacht u elk moment zo'n uitbraak?
Als u echt een antwoord wilt, bel even met de GGD en vraag het.

grun

Ongelezen bericht door grun »

Nee, dat kost niks, de kosten worden door de GGD gedragen (eigenlijk door de belastingbetaler).

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

grun schreef:
Nee, dat kost niks, de kosten worden door de GGD gedragen (eigenlijk door de belastingbetaler).
geldt dat ook voor een besmetting met roodvonk of de mazelen, dan wel de griep?

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

grun schreef: Nee, dat kost niks, de kosten worden door de GGD gedragen (eigenlijk door de belastingbetaler).
Ow dus als er dan medicijnen gehaald moeten worden bij apotheek gaat de rekening
niet naar de zorgverzekering ?
Ben benieuwd naar u antwoord op de vraag van Ruud A.

grun

ruud_a schreef:geldt dat ook voor een besmetting met roodvonk of de mazelen, dan wel de griep?
Dat weet ik niet, maar ik vermoed van niet. Laatst heb ik een griepprik gehaald bij de huisarts en ik neem aan dat die gewoon vergoed wordt door de verzekeraar.

Nu is open tbc wel een stuk gevaarlijker dan een griepje. Niet alleen voor de drager, maar vooral vanwege het besmettingsgevaar voor de naaste omgeving. Dat zou dan ook de reden zijn waarom de overheid de behandeling en controle betaalt, zodat er geen financiele drempels zijn die mogelijk reden zouden kunnen zijn om zich niet te laten controleren.

grun

Chocomelk schreef:Ow dus als er dan medicijnen gehaald moeten worden bij apotheek gaat de rekening
niet naar de zorgverzekering ?
Ik baseer mij op een kennis die vroeger bij de tbc dienst gewerkt heeft. Wat bijvoorbeeld te doen met een patient die illegaal in Nederland is (en dus geen verzekering heeft)? Die wordt wel degelijk geholpen.

Verder moet een patient, zodra bij hem/haar open tbc vastgesteld is, een lijst samenstellen met wie hij de laatste tijd contact gehad heeft. Zoveel mogelijk als hij zich kan herinneren, dus de familie, vrienden en kennissen, maar ook het bedrijf waar hij werkt, de sportvereniging, de winkels waar hij vaak komt, de kroeg. Dat kunnen soms wel een paar honderd mensen zijn die allemaal gecontroleerd moeten worden. Wat ik gehoord heb, wordt daarbij niet naar verzekeringspapieren of legitimatie gevraagd.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

heel veel zaken gaan echt niet door d eoverheid gedragen worden. Ook milieu of andere rampen is het denk ik redelijk individueel bepaald hoe men verzekerd is en bij wie hoe gevolgen van bv een aardbeving, Tsunami oid financieel met individuele gedupeerden afgehandeld gaat worden. feit blijft dat men zoeits oploopt ook nog eens niet door eigen keus of handelen, maar is dat niet met de meeste ziektes zo? (blessures door /bij sporten , bepaalde besmettelijke ziektes door dom sexueel gedrag en zo reken ik maar even niet mee).

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

hai,

zolang je geen asielzoeker, legale migrant uit risicogebied of illegale immigrant bent gaat het via je verzekering.
Uitgangspunt voor financiering is dat (publieke) taken die in de Wet Publieke
Gezondheid zijn belegd, zoals bron- en contactonderzoek, door de gemeenten
worden bekostigd. (Markt) taken die niet direct onder de publieke
verantwoordelijkheid vallen, zoals keuringen ten behoeve van werkgevers en het
tuberculose-onderzoek van reizigers, worden door de publieke sector
kostendekkend aangeboden. De vergoeding van kosten voor de screening van
risicogroepen binnen instituten is contractueel en financieel geregeld tussen
GGD Nederland en betrokken instanties, zoals DJI en COA. De screening van
immigranten vloeit voort uit de Vreemdelingenwet en is op basis van de Wet
Publieke Gezondheid naar gemeenten gedelegeerd, die dan ook de kosten van
deze screening dragen. Betaling door de cliënt past niet bij het feit dat de
overheid bij voorbaat verzekerd wil zijn van medewerking en daarom screening
op tuberculose onder risicogroepen onder uitoefening van drang plaatsvindt10.
Financiering van patiëntendiagnostiek dient zowel in de private sector als in de
publieke gezondheidszorg ten laste komen van ziektekostenverzekeraars. De
kosten van receptuur tijdens behandeling dienen ook in de publieke
gezondheidszorg door de ziektekostenverzekeraar gedragen te worden. De DNAfingerprinting
wordt door de rijksoverheid bekostigd omdat zo inzicht in de
transmissie van tuberculose in Nederland wordt verkregen, hetgeen van belang
is voor de preventie van tuberculose.
bron: RIVM

overigens: GGD en GG&GD wil tegenwoordig wel verzekeringspapieren zien.

Isabel

Gesloten