LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgelicht door de apotheek en CZ keek toe

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
fvergoossen

Opgelicht door de apotheek en CZ keek toe

Ongelezen bericht door fvergoossen »

Ik draag een beugel en van de orthodontist krijg ik regelmatig een recept voor mondspoelmiddel natriumfluoride 0,05% FNA.
Nu heb ik een basisverzekering en moet dit uiteindelijk dus zelf betalen via een rekening van CZ.

Bij de Apotheek in mijn woonplaats kost dit € 44,12 per 1000 ml. Er zit een eigen etiket op en het is vermoedelijk een door de apotheek eigen gemaakt middel.

Helaas kwam ik er pas onlangs achter dat ik 20 maanden lang veel te veel heb betaald heb voor dit middel. Na enige rondvraag blijkt bijvoorbeeld:
Bij de Apotheek in een nabijgelegen plaats kost dit € 27,91 per 1000 ml. Dit is een middel gemaakt door Verenigde Apotheken Limburg, Maastricht.
Bij de Apotheek een een andere nabijgelegen plaats kost dit € 14,20 per 1000 ml. Dit is van firma BUFA. De inkoopprijs van dit middel voor de Apotheek bij BUFA bedraagt € 4,15 zo blijkt via Google.

Een prijsverschil dus van 30 euro tussen de duurste en goedkoopste! De apotheker kan het voor € 4,15 inkopen maar maakt het liever zelf (waarschijnlijk goedkoper) en verkoopt het voor maar liefst € 44,12.
Schandalig en hierdoor voel ik mij op zijn zachtst gezegd genomen. Temeer omdat ik er (naar nu blijkt ten onrechte) van uit ging dat CZ sinds juni 2008 een voorkeursbeleid voor goedkopere medicijnen voert. Kennelijk valt dit mondspoelmiddel, dat alleen op recept verkrijgbaar is, hier niet onder.

Ik heb contact opgenomen met CZ en de telefoniste deelde mij mee dat de apotheker zelf de prijs mag bepalen en ik er niets aan kan veranderen, behalve naar een andere apotheker te gaan. De apotheker geeft het teveel betaalde bedrag niet terug. Niet bepaald klantvriendelijk dus van de apotheker noch van CZ.

Welke actie kan ik eventueel nog nemen om het teveel betaalde geld terug te krijgen?
Ik hoop in elk geval dat ik hiermee anderen gewaarschuwd heb om op de prijs van dit mondspoelmiddel te letten.
Laatst gewijzigd door fvergoossen op 03 feb 2010 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem

Re: Opgelicht door de apotheek en CZ keek toe

Ongelezen bericht door vroem »

er is niets teveel betaald, u heeft gewoon een dure apotheek. Als u een nieuwe auto koopt, en u vind dezelfde auto later voor minder geld ook elders, denkt u dat uw garage dan het verschil terug gaat betalen? Dan had u vooraf moeten doen wat u nu achteraf heeft gedaan, namelijk onderzoek doen naat prijsstelling.
Er is pas teveel betaald als er voorgeschreven tarieven zijn hiervoor, en die zijn er dus niet.

quantas01

Ongelezen bericht door quantas01 »

Buiten dat zijn inkoopprijzen echt niet openbaar dan kan er nog zoveel op google staan.

fvergoossen

quantas01 schreef:Buiten dat zijn inkoopprijzen echt niet openbaar dan kan er nog zoveel op google staan.
Het staat toch echt hier op de prijslijst van BUFA. Het zijn wel taxeprijzen, dus de inkoopprijs ligt nog lager.
Wel een correctie: het is € 4,15 per 500 ml, dus € 8,30 per 1000 ml. Wat dat betreft is een verkoopprijs van € 14,20 nog redelijk te noemen, een eigengemaakt brouwsel mag dan iets goedkoper zijn, maar zeker geen € 44,12 (meer dan 5 keer de BUFA taxeprijs).
vroem schreef:er is niets teveel betaald, u heeft gewoon een dure apotheek. (...) Er is pas teveel betaald als er voorgeschreven tarieven zijn hiervoor, en die zijn er dus niet.
Dat gaat dan wel over de rug van de onwetende patiënt. Ik heb mijn leergeld (weer) betaald en van mij krijgt geen apotheek meer een cent teveel. Jammer dat dergelijke praktijken ongestraft mogen in de toch al dure gezondheidszorg. U zult het goed ondernemerschap noemen van de apotheker, ik noem het oplichting.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

in de toch al dure gezondheidszorg
dure gezondheidszorg? bij de buurlanden misschien, maar de nederlandse zorgkosten behoren toch echt niet tot de top in europa hoor, echt waar! zesde of 7e plek meen ik, dus ergens middenin.

quantas01

Ongelezen bericht door quantas01 »

Het staat toch echt hier op de prijslijst van BUFA. Het zijn wel taxeprijzen, dus de inkoopprijs ligt nog lager.
Wel een correctie: het is € 4,15 per 500 ml, dus € 8,30 per 1000 ml. Wat dat betreft is een verkoopprijs van € 14,20 nog redelijk te noemen, een eigengemaakt brouwsel mag dan iets goedkoper zijn, maar zeker geen € 44,12 (meer dan 5 keer de BUFA taxeprijs).
Dat die lijst er staat wil niet zeggen dat het ook die prijzen zijn, ik kan morgen ook een lijst online gooien maar dat wil geen enkele garantie geven dat die prijzen ook kloppen.

Buiten dat zal elke partij er aan verdienen.
Ook is die prijs ex btw dat vergeet je ook voor het gemak.

Personeel kost ook geld evenals het pand.

Het staat je vrij om het ergens anders te halen maar pak als vb een pak melk de boeren krijgen 5ct de liter ongeveer en de verkoopprijs is ook 99 ct

Maar van mij mag jij een winkel openen want jij bent binnen een week failliet jij zou alles doorverkopen tegen inkoopprijs of tegen 1% marge dan red jij het echt niet hoor.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik vind dit toch wel een probleem voor de consument. De consument is niet gewoon om een prijsvergelijking te maken als een geneesmiddel bij de apotheek gekocht wordt. Kan het zijn dat er ten onrechte een te hoge prijs gerekend is doordat een receptregelvergoeding gerekend is? (dat is een min of meer vaste vergoeding voor de apotheek voor de aflevering van een geneesmiddel op recept).

Zou je het toch niet nog een keer kunnen navragen bij de apotheek? Er is toch wel iets heel raars aan de hand.

Een andere actie die je zou kunnen ondernemen is de volgende: stuur een brief, vergezeld van de rekeningen van de apotheek, naar je verzekeraar om aan te tonen dat met deze apotheek volgens jaar door de verzekeraar geen contract gesloten moet worden omdat het een oplichter is.

fvergoossen

Bedankt voor uw reactie. Inderdaad heb ik nooit eerder een prijsvergelijking gemaakt. Met maar 1 apotheker in het dorp ga je niet shoppen bij verschillende apothekers in andere dorpen, steeds als je wat anders nodig hebt. De rekening gaat van apotheker naar CZ en die declareert het weer bij de verzekerde (in mijn geval, omdat ik alleen de basisverzekering heb en het zelf moet betalen). Ook al zag ik de de rekening, dan nog gingen bij mij niet meteen de alarmbellen rinkelen. Achteraf misschien dom, maar zo is het helaas gegaan.

Toevallig ben ik vandaag gebeld door de apotheker zelf. Eerder deze week ben ik namelijk al bij de apotheek geweest en heb daar een assistente gesproken en toe heb ik mijn nummer achtergelaten. Deze meneer heeft mijn kant van het verhaal aangehoord en was zelf ook wel geschrokken van het prijsverschil dat ik ondervonden had tussen de apothekers onderling. Hij heeft mij uitgelegd (om een lang verhaal kort te maken) dat hier waarschijnlijk een bepaald bereidingstarief is berekend en men was zich niet bewust van de hoge prijs. Mogelijk kon er inderdaad was mis zijn gegaan met het invoeren van bepaalde tarieven in 2008, althans zo klonk de uitleg. Een en ander wordt nog nagekeken bij de administratie en ik hoor volgende week meer.

Al met al toch netjes om mij even te bellen en ik ben er nu ook meer overtuigd van dat er een vergissing is gemaakt dan dat men opzettelijk te veel heeft willen tellen. Ik hou u op de hoogte hoe het afloopt.

Gesloten