LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] PGB indicatie 8 uur: PGB'er komt 6 uur
PGB indicatie 8 uur: PGB'er komt 6 uur
Mijn vriend heeft een indicatie gekregen van de gemeente voor 8 uur. De begeleider komt 6 uur. De tussen aanbieder die een contract heeft met de gemeente geeft aan dat hij 2 uur aan overhead maakt. Volgens de zorgaanbieder is het een grijs gebied over zijn eigen administratie. Daar rekent hij 2 uur per week voor. Volgens de gemeente zou die administratie bij de aanvrager dan moeten gebeuren. Is het terecht dat een aanbieder aangeeft dat hij overhead kosten maakt en daarvoor 2 uur per week voor rekent? We zitten in een onafhankelijkheidspositie om dit open te breken. Wij hebben dit aan de kaart gesteld maar nu wil de aanbieder de zorg stop laten zetten. Degene die langskomt werkt via ZZP basis via hem en er is een contract getekend dat hij niet via een andere manier bij ons mag gaan komen.
Is het zo dat als je een indicatie hebt van 8 uur dat je dan ook recht hebt op 8 uur begeleiding?
Is het zo dat als je een indicatie hebt van 8 uur dat je dan ook recht hebt op 8 uur begeleiding?
Re: PGB indicatie 8 uur: PGB'er komt 6 uur
Jouw vriend heeft een PGB aangevraagd, dan huur je zelf je hulp in en dient zelf je administratie te doen via de SVB. Dus niks overheadkosten gewoon 8 uren hulp eisen en zelf je administratie doen. Dat is helemaal niet zo moeilijk.tree3 schreef:Mijn vriend heeft een indicatie gekregen van de gemeente voor 8 uur. De begeleider komt 6 uur. De tussen aanbieder die een contract heeft met de gemeente geeft aan dat hij 2 uur aan overhead maakt. Volgens de zorgaanbieder is het een grijs gebied over zijn eigen administratie. Daar rekent hij 2 uur per week voor. Volgens de gemeente zou die administratie bij de aanvrager dan moeten gebeuren. Is het terecht dat een aanbieder aangeeft dat hij overhead kosten maakt en daarvoor 2 uur per week voor rekent? We zitten in een onafhankelijkheidspositie om dit open te breken. Wij hebben dit aan de kaart gesteld maar nu wil de aanbieder de zorg stop laten zetten. Degene die langskomt werkt via ZZP basis via hem en er is een contract getekend dat hij niet via een andere manier bij ons mag gaan komen.
Bij een PGB indicatie van 8 uur heeft U daar natuurlijk recht op. Het eerste aanspreekpunt is de gemeente zelf. Mogelijk kunt U uw PGB budget zelf beheren en de zorgaanbieder kiezen hoewel dat moeizamer gaat ivm. In het verleden vastgestelde fraude -ook door zorgaanbieders. De zorgaanbieder kan dan wel een contract hebben met de gemeente maar dat zal moeten zijn voor een all-in contract. Dwz. kostprijs per geleverd uur inclusief administratiekosten.
Daar is helemaal niks moeizaams aan, u contracteert zelf uw hulpverlener en vult maandelijks het urenbriefje in en stuurt dat (digitaal) op naar het SVB die uw zorgverlener uitbetaald. Niks moeilijks en moeizaams aan. De zorgaanbieder moet je links laten liggen. Je bent zelf baas wie je contracteert via een PGB.MM919 schreef:Bij een PGB indicatie van 8 uur heeft U daar natuurlijk recht op. Het eerste aanspreekpunt is de gemeente zelf. Mogelijk kunt U uw PGB budget zelf beheren en de zorgaanbieder kiezen hoewel dat moeizamer gaat ivm. In het verleden vastgestelde fraude -ook door zorgaanbieders. De zorgaanbieder kan dan wel een contract hebben met de gemeente maar dat zal moeten zijn voor een all-in contract. Dwz. kostprijs per geleverd uur inclusief administratiekosten.
Dit is compleet belachelijk, 6 uurtjes werken en daarvoor 2 uren administratie tijd rekenen. Dat is wel erg brutaal en makkelijk verdienen.........
Op weekbasis komt dat neer op een hele dag administratie doen voor slechts 5 klanten !
Op weekbasis komt dat neer op een hele dag administratie doen voor slechts 5 klanten !
Een half uur lijkt mij een stuk realistischer.
Zelfs dat lijkt mij redelijk overtrokken als je dit per client zou rekenen.alfatrion schreef:Een half uur lijkt mij een stuk realistischer.
Ik heb zelf een PGB en ben met 10 minuten klaar.Julie4444 schreef:Zelfs dat lijkt mij redelijk overtrokken als je dit per client zou rekenen.alfatrion schreef:Een half uur lijkt mij een stuk realistischer.
Is dit eenmalig, of wordt er elke week 2 uur administratie gerekend?
Als ik de OP lees is dit elke week, TS krijgt maar 6 van de 8 toegekende uren. Dit is misbruik pur sang, dit is gewoon schandalig. Zoveel werk is het beheren van een PGB niet.sjohie schreef:Is dit eenmalig, of wordt er elke week 2 uur administratie gerekend?
Mag je wel de reistijd van de PGB tijd dan aftrekken? Ik heb begrepen dat veel meer organisaties dit zo doen. Dus indicatie van 8 uur en ze komen 7 uur of zelfs minder.
Inmiddels heb ik er een zaak van gemaakt en de gemeente hierover ingelicht. De PGB komt nu voortaan de tijden die er voor staan. Overhead of wat dan ook mogen niet afgeschreven worden van mijn PGB uren.
De Monitor van de KRO-NCRV had afgelopen zondag hierover een item.
Er hoeft helemaal geen overhead te zijn, u kunt heel simpel zelf uw PGB beheren.tree3 schreef:Inmiddels heb ik er een zaak van gemaakt en de gemeente hierover ingelicht. De PGB komt nu voortaan de tijden die er voor staan. Overhead of wat dan ook mogen niet afgeschreven worden van mijn PGB uren.
Realistisch gezien heeft een zorgaanbieder natuurlijk wat tijd nodig voor klein administratief werk en bijvoorbeeld reiskosten, het is echter de bedoeling dat de bekostiging daarvan in het uurtarief zit. Ik heb dat een paar jaar geleden uitgezocht, gebeld met: zorgkantoor, Per Saldo, NZa en uiteindelijk Zorginstituut Nederland, unaniem werd gezegd dat een dergelijke constructie met overhead uren niet mag maar tegelijkertijd kon ook niemand de specifieke betreffende regel op papier aanleveren. Gevolg is dat sommige zorgaanbieders een ruimte zien die misbruikt (of noem het gebruikt) kan worden om tussen de regels door wat extra binnen te halen, in het ergste geval heeft iemand het een keer door.
De instelling hierop aangesproken. De gemeente gaat bij de aanbestedingen rekening houden met strengere regels, voor de nieuwe aanbestedingen.
De gemeente overweegt de oneigenlijke uren terug te gaan vorderen. Volgens de gemeente heeft hij geen nadeel hiervan ondervonden doordat de zorgaanbieder minder is gekomen.
De gemeente overweegt de oneigenlijke uren terug te gaan vorderen. Volgens de gemeente heeft hij geen nadeel hiervan ondervonden doordat de zorgaanbieder minder is gekomen.